Gå til innhold

"Har du gjort deg opp noen tanker om lønn?"

Anbefalte innlegg

Hva bør man svare når man får dette spørsmålet på jobbintervju? Jeg ble tipset om at jeg burde svare et lønn inne er så viktig for meg og at jeg er mest opptatt av å gjøre en god jobb for firmaet, men jeg synes det virker litt falsk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært meg så hadde jeg bare vært dønn ærlig. Hvis du bare svarer "det er ikke det viktigste for meg", så risikerer du bare å bli underbetalt. Er det din aller første jobb har man kanskje ikke så mye å stille med, og heller ingen formening. Men hvis jeg bytter jobb og jeg vet mine ansvarsområder blir større, så er det helt innafor å komme med en cirka "forventning" i forhold til det du da eventuelt hadde tidligere. Men å oppgi sin tidligere lønn kan kanskje slå begge veier igjen, så er nok greit å være noe varsom.

Lenke til kommentar

Jeg ville svart: "Ja, men jeg vil gjerne høre hva dere kan tilby først". 

Fordelene er at:

-Du er ærlig

-Du slipper å oppgi et for lavt tall, for du får ikke mer enn du ber om.

-Du slipper å oppgi et for høyt tall, da får arbeidsgiver inntrykk av at jobben ikke svarer til forventningene dine

-Du får muligheten til å forhandle opp beløpet de kommer med. (hvis de gir deg det du sier du forventer så kan du ikke forhandle opp lønnen med en gang..)

Det er tross alt de som skal gi deg et jobbtilbud, og dermed inkluderer det et lønnstilbud. Hvis du blir pushet så kan du si noe sånt som at du forventer en konkurransedyktig lønn. Hvis du vil gi et hint av ydmykhet kan du også legge til at du ikke forventer at bedriften er lønnsledende i sektoren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Husk også at lønn heng saman med arbeidsordningane og goder i arbeidsforholdet. Du bør derfor være litt forsiktig med å være for konkret, då ein naturleg nok vil måtte kreve meir i lønn i ei bedrift med stort arbeidspress og lite fleksibilitet, samtidig som ein kan akseptere noke lavare lønn for ein jobb som ikkje er like hektisk.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat signert ny arbeidsavtale med ny arbeidsgiver, og dette spørsmålet dukket opp allerede på første intervju.

Spørsmålet forventet jeg først å få på andre intervju og ikke første, men jeg var noe forberedt på spørsmålet allikevel. Utfordringen min er at dette er i en annen bransje(samme arbeidsoppgaver) så jeg vet ikke helt hva som er normalt lønnsnivå. Men jeg hadde minstekrav og forventninger allikevel.

Så jeg svarte at jeg ikke kjente lønnsnivået i bransjen så veldig godt men at jeg og hadde tillit til at de ville komme med et rettferdig tilbud siden de kjente bransjen best, og at det var rom for forhandling på et senere tidspunkt. Samtidig sa jeg hva jeg tjente i nåværende jobb og at jeg ikke hadde tenkt å akseptere noe under det. Jeg fikk da et tilbud jeg er fornøyd med som er høyere enn det jeg har i dag, men og litt lavere enn det jeg mistenker andre der tjener med samme stilling.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått ut med et konkret tall. Du kan enkelt finne gjennomsnittslønninger for de fleste bransjer og nivåer. Er du nyutdannet? Se hva tidligere studenter har fått betalt etter endt utdannelse. Jeg bruker en variant av: "Gjennomsnittslønningene i bransjen ligger rundt x. Jeg forventer at tilbudet ligger et sted i nærheten av dette." Du må ikke være redd for å sette krav - det er ingen som gir deg ekstra lønn bare for å være hyggelige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

utdanning.no har vell listet snitt lønn på nesten alle yrker du kan tenke deg, husk du vil dra snitt opp ikke ned ;)

Snittlønn er neppe særleg relevant for unge som søker på ein av sine fyrste jobbar. Ved å kreve snittlønn pluss litt ekstra vil ein fort prise seg ut av jobben om ein ikkje har over gjennomsnittlig erfaring og utdanning, og bur ein stad med gjennomsnittleg kostnadsnivå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snitt lønn er vel som med gjennomsnittlig IQ. De aller fleste ligger under.

Hvis du har anledning til å finne ut hva som er normal lønn i for den bransjen/stillingen så ville jeg tatt utgangspunkt i det. Har du spesielt viktig kompetanse som er vanskelig å få tak i så må justerer du litt opp fra utgangspunktet. Er du uerfaren så kanskje litt ned.

Hvis du ikke vet, så støtter jeg nomore sin framgangsmåte. Men gjør i alle fall et ærlig forsøk på å finne ut. Du ser ikke særlig smart ut hvis du krever 20% er normalen fordi du ikke vet bedre.

At du ønsker å gjøre en god jobb for firmaet er på en måte underforstått. De kommer ikke til å ansette deg hvis de tror du kommer til å gjøre en dårlig jobb. Dessuten så er det gjerne slik at underbetalte medarbeidere bruker mye tid å irritere seg over faktum, så du bør jo ha en viss lønn for å være tilfreds.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var i den situasjonen for ikke lenge siden. Problemet er at jeg bytter bransje, arbeidsoppgaver og ansvarsområdet. Med andre ord umulig å vite hva som er en anstendig lønn.

Jeg svarte ærlig og sa at jeg ikke visste hva som ville være å forvente i en slik stilling. Vi pratet også om hva jeg har i nåværende jobb og selvsagt hva jeg jobber med nå. Jeg sa også at jeg har vært forberedt på at jeg kanskje var nødt til å gå litt ned i forhold til min nåværende lønn pga at jeg ikke vet hva som vil være vanlig for stillingen jeg søkte. Videre fikk jeg spørsmål om jeg hadde en nedre grense og sa at det har jeg egentlig ikke fastsatt, men synes det er naturlig å se på NITO (siden jeg er ingeniør) sin lønnskalkulator. Jeg påpekte at vi nok uansett skulle komme til å bli enig hvis vi kom så langt.

Status er at jeg fikk jobben, og lønna er høyere enn i nåværende stilling. Moralen er at man ikke nødvendigvis blir underbetalt selv om man ikke "krever" høyere lønn. Grunnen til at man spør om lønn allerede i første intervju er for å finne ut om du sitter med urealistiske forventninger. Dersom du gjør det er det ikke vits i å gå videre i prosessen siden man ikke blir enige likevel.

Lenke til kommentar

Jeg har svar på dette spørsmålet "tariff + eventuelle tillegg som kommer med stillingen" Ærlig, rettferdig og fungere for begge parter.

Tarifflønn er per definisjon all lønn som ligg til stillinga.

Det som ein eventuelt må kreve er at ein skal ha lønn over normalt tariffnivå for stillingskoda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...