Gå til innhold

Sjekke registeravstand på kamera?

Anbefalte innlegg

Er det mulig å finne ut hvilken registeravstand man har på et kamera uten å ripe opp sensoren? Jeg har problemer med å fokusere skarpt på fjerntliggende motiver når jeg bruker manuelle linser med adapter, dette til tross for at adaptrene har korrekte mål.

Kan man evt. henvende seg til en foto-sjappe for å få sjekket dette, som f.eks. Japan-foto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner til den spesifikke registeravstanden, men jeg lurte på om bildebrikken i kameraet mitt er riktig plassert i forhold til denne, eller om det kan være noe feil med denne avstanden siden jeg ikke klarer å fokusere skarpt på fjerntliggende objekter. Dvs. at jeg misstenker at avstanden fra flensen til bildebrikken er større enn den skal være.

Derfor lurte jeg på om det er mulig å få målt denne på det kameraet jeg har, som forøvrig er Sony A6000..

Lenke til kommentar

Jeg får det samme resultatet med flere objektiver og flere ulike adaptere, så det er nok kameraet det er noe galt med. Er dette noe som kan justeres elektronisk, eller må man gjøre fysiske inngrep? Jeg misstenker at det siste alternativet vil koste en del, så det spørs om det svarer seg å levere det inn til reperasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Meterstokk av plast. Kameraet i sensor-rens modus. Sensoren blir ikke lett ripet opp. Målingen blir ikke veldig nøyaktig, men du får i hvert fall en pekepinn på om det er helt riv ruskende galt. Ok, jeg skjønner bekymringen.

Det lar seg måle optisk også, men det er ikke enkelt. Du trenger et kamera, makroobjektiv og et stativ som lar deg rette kameraet rett ned. Du trenger også et godt skyvelær som du kan måle høyden på ting, og en eller annen mekanisme du kan finjustere i høyden. Poenget er at du legger A6000'en din med baksiden ned, stødig og plant. Så fokuserer du på fatningen med største blender, med live view til du treffer fokus nøyaktig. Så fjerner du A6000'en og legger den justerbare mekanismen der i stedet for. Juster den til live view viser at du treffer fokus nøyaktig. Mål høyden med skyvelær. Gjenta prosessen med sensoren i fokus (til du ser pikselmønsteret). Hvis du har gjort alt rett skal differansen mellom høydene gir deg et ganske nøyaktig mål på registeravstanden. Dette simulerer å stikke skyvelæret ned i kameraet, men uten å fysisk stikke det inn der og potensielt ripe opp sensoren, skade lukkeren eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...