Simen1 Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Du har ikke tatt med motstanden i rørene. Med 10 barg kommer man ikke langt før trykket er så si ikke eksisterende. Samt, skal man ned på 2000m forandrer det også regnestykket en del. Man trenger 210 bar bare for å i det hele tatt få ut noe, og det er på havbunnen. Så la oss ta utgangspunkt i at man injiserer fra start luft med 1500 bar. Så kan det tenkes at man kommer seg 50-80km ut i havet før man slutter å se luft komme ut av "dysene".Det stemmer at jeg ikke har tatt hensyn til trykktap. Nå så jeg riktignok ikke for meg noen pipestilkete rør, men noe a la veituneller. Uansett, diameter vs trykkfall blir en avveining og jeg har ikke tabeller ellre formler for å beregne det. En kompliserende faktor er at lufta skal ut jevnt langs rørlengden. Dvs. at rørdiameter antagelig kan reduseres desto lengre bort fra pumpa man kommer. En variant for å redusere rørlengden er å pumpe fra begge sider. En ventilasjonsingeniør RIV kan sikkert plotte det inn i programmet sitt og få et estimat ganske kjapt. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Og dette er ikke ett miljøproblem? Halle min. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Benny Flaggstang: Genialt prinsipp! Jeg er overrasket over at det ikke var mer driftssikkert, men nå har jeg ikke sett programmet. Høres i hvert fall så genialt ut at det bør satses videre på å løse problemene. Selvdrevet, ingen energiforsyning fra land, enkle deler, enkel mekanikk med lite friksjon osv. Trodde serien het «Ways to Save The Planet», men det er en mulighet for at hukommelsen min lurer meg. Da jeg googlet serien fant jeg ikke det aktuelle prosjektet. Fant en hvor de prøver å dekke Grønnlandsisen i hvit presenning, og en med vindmølledrager, men ikke vann-episoden. Nå har jeg ikke brukt mye tid på det, så det kan være den ligger der. Hvis ikke husker jeg feil. Hehe, hvit pressening på Grønland, da hadde det blåst bort rimelig kjapt tenker jeg Lenke til kommentar
BYMVR2FN Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Benny Flaggstang: Genialt prinsipp! Jeg er overrasket over at det ikke var mer driftssikkert, men nå har jeg ikke sett programmet. Høres i hvert fall så genialt ut at det bør satses videre på å løse problemene. Selvdrevet, ingen energiforsyning fra land, enkle deler, enkel mekanikk med lite friksjon osv. Trodde serien het «Ways to Save The Planet», men det er en mulighet for at hukommelsen min lurer meg. Da jeg googlet serien fant jeg ikke det aktuelle prosjektet. Fant en hvor de prøver å dekke Grønnlandsisen i hvit presenning, og en med vindmølledrager, men ikke vann-episoden. Nå har jeg ikke brukt mye tid på det, så det kan være den ligger der. Hvis ikke husker jeg feil. Jeg tror du tenker på denne: https://www.youtube.com/watch?v=c3XwOs6jz5o Enkel og effektiv teknologi :-) Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Benny Flaggstang: Genialt prinsipp! Jeg er overrasket over at det ikke var mer driftssikkert, men nå har jeg ikke sett programmet. Høres i hvert fall så genialt ut at det bør satses videre på å løse problemene. Selvdrevet, ingen energiforsyning fra land, enkle deler, enkel mekanikk med lite friksjon osv.Trodde serien het «Ways to Save The Planet», men det er en mulighet for at hukommelsen min lurer meg. Da jeg googlet serien fant jeg ikke det aktuelle prosjektet. Fant en hvor de prøver å dekke Grønnlandsisen i hvit presenning, og en med vindmølledrager, men ikke vann-episoden. Nå har jeg ikke brukt mye tid på det, så det kan være den ligger der. Hvis ikke husker jeg feil. Jeg tror du tenker på denne: Enkel og effektiv teknologi :-) Hei Har ikke hatt anledning til å se hele YouTube-filmen, så jeg vet ikke om det er akkurat det programmet jeg sikter til, men det er ihvertfall det samme konseptet. Om det er samme programmet så er det uansett bare et lite utdrag av hele programmet. Fant imidlertid i kommentarfeltet det programmet jeg lette etter. Det er «Project Earth», sesong 1, episode 6 «Hungry Ocean» Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 (endret) Benny Flaggstang: Genialt prinsipp! Jeg er overrasket over at det ikke var mer driftssikkert, men nå har jeg ikke sett programmet. Høres i hvert fall så genialt ut at det bør satses videre på å løse problemene. Selvdrevet, ingen energiforsyning fra land, enkle deler, enkel mekanikk med lite friksjon osv. Trodde serien het «Ways to Save The Planet», men det er en mulighet for at hukommelsen min lurer meg. Da jeg googlet serien fant jeg ikke det aktuelle prosjektet. Fant en hvor de prøver å dekke Grønnlandsisen i hvit presenning, og en med vindmølledrager, men ikke vann-episoden. Nå har jeg ikke brukt mye tid på det, så det kan være den ligger der. Hvis ikke husker jeg feil. Hehe, hvit pressening på Grønland, da hadde det blåst bort rimelig kjapt tenker jeg Konklusjonen var at det var en idé som ikke ville la seg fungere på Grønnland i praksis, men effekten det hadde i småskalatesten de utførte i programmet var så god at konseptet faktisk er tatt i bruk i Sveits: https://phys.org/news/2015-09-blankets-swiss-glacier-vain-effort.html Endret 6. april 2018 av Benny Flaggstang 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå