Gå til innhold

Råd om neste valg, ny utdanning? Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd og hjelp fra noen "utenfor". 

jeg tok en 5årig ingeniørutdannelse innenfor HMS. Jeg fikk meg jobb i oljebransjen, jobbet mekanisk ingeniør/designer for dem i 5 år. Fikk masse gode tilbakemeldinger og ble nok litt høy på meg selv, stortrivdes i jobben. Selv med nedgangen som har vært beholdt jeg jobben foran andre med lengre ansienitet. Jeg ønsket meg opp og fram, og fikk muligheten til å flytte til hjemplassen min (4 000

innbyggere) og ta steget opp til mellomleder. 

Det viste seg å være en skikkelig dårlig greie. Selskapet er i stor forandring, dårlige tider, det er ekstremt ustrukterert og dårlig organisert på arbeidsplassen.

Jeg vil sårt bort etter å ha holdt ut i 1,5 år.  

Det er begrenset med arbeidsplasser i bygda, og jeg har søkt på omkring 15 jobber samt sendt åpne søknader. Problemet er at de fleste jobbene omfatter byggningsmasse og den slags.

Jeg vurderer å si opp jobben for å ta en bachelor som byggingeniør. Nå gir jo det store økonomiske konsekvenser og jeg trenger litt råd. Å stå i jobben er uaktuelt uansett, og jeg ønsker egentlig ikke å flytte. 

Noen gode innspill, råd, tips? Jeg har søkt på nettstudie for byggingeniør, noe som bekymrer meg her er jo at jeg ikke vet om jeg har kommet inn før jeg burde være i oppsigelsestiden i nåværende jobb. Tenkte tanken om å starte enkeltmannsforetak for å forsøke å være enkelt tilgjengelig

for de bedriftene rundt mens jeg studerer. En bekymring rundt dette er at om jeg ikke klarer å få meg en jobb hos dem, så er jeg nok ikke attraktiv nok til å selge meg inn heller. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er begrenset med arbeidsplasser i bygda, og jeg har søkt på omkring 15 jobber samt sendt åpne søknader. Problemet er at de fleste jobbene omfatter byggningsmasse og den slags.

Jeg vurderer å si opp jobben for å ta en bachelor som byggingeniør. Nå gir jo det store økonomiske konsekvenser og jeg trenger litt råd. Å stå i jobben er uaktuelt uansett, og jeg ønsker egentlig ikke å flytte. 

Noen gode innspill, råd, tips? Jeg har søkt på nettstudie for byggingeniør, noe som bekymrer meg her er jo at jeg ikke vet om jeg har kommet inn før jeg burde være i oppsigelsestiden i nåværende jobb. Tenkte tanken om å starte enkeltmannsforetak for å forsøke å være enkelt tilgjengelig
for de bedriftene rundt mens jeg studerer. En bekymring rundt dette er at om jeg ikke klarer å få meg en jobb hos dem, så er jeg nok ikke attraktiv nok til å selge meg inn heller. 

Er det helt uaktuelt å dra fra bygda?

Er det for langt å pendle til steder med mer relevante jobber?

Er jobben du har hatt såpass spesialisert at det er lite overførbart til andre bransjer? Er det både uaktuelt å bli i nåværende selskap i en annen stilling (ikke som leder), og det er heller ikke andre bedrifter av samme type i nærheten?

For meg virker dette som en avveining mellom ditt ønske om å bli på hjemplassen og hvor enkelt/vanskelig det er å skaffe seg jobber i andre bransjer. Og da kan ny utdannelse kanskje være eneste utvei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikkje du som mellomleder være med å utvikle bedriften i en positiv retning?

Eller er du en av de som skryter på deg bra arbeid når du kommer inn i en allerede vel etablert, og godt dreven bedrift?

Hold ut, kom mrd løsninger i stedet for å stikk av

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det helt uaktuelt å dra fra bygda?

Er det for langt å pendle til steder med mer relevante jobber?

Er jobben du har hatt såpass spesialisert at det er lite overførbart til andre bransjer? Er det både uaktuelt å bli i nåværende selskap i en annen stilling (ikke som leder), og det er heller ikke andre bedrifter av samme type i nærheten?

For meg virker dette som en avveining mellom ditt ønske om å bli på hjemplassen og hvor enkelt/vanskelig det er å skaffe seg jobber i andre bransjer. Og da kan ny utdannelse kanskje være eneste utvei.

Det er ikke uaktuelt, men absolutt ikke noe jeg ønsker. Jeg sa til en kollega i gamlejobben at tidligere var jobben perfekt og privaten kjedelig, nå er det omvendt.

Det er ikke grusomt langt til litt større byer, så pendling er absolutt et alternativ. Det jeg har lurt litt på, godtar flere arbeidsgivere pendlere på vanlige 8-4 jobber? Er ikke så godt kjent med det. Evt. hvordan finner man slike jobber?

Jeg har foreslått for selskapet at jeg kan gjøre noe annet, men de har ikke vært overentusiastisk så jeg antar det ikke fører fram. Disse er ene og alene, men jeg er åpen for å jobbe i alle bransjer så fremst det er noe av interesse (Stort sett det meste egentlig, innenfor ingeniøryrker). 

Litt godt å høre det siste du skriver der, er litt dit jeg har kommet selv, men alltid gøy å høre andres meninger. 

Skal ikkje du som mellomleder være med å utvikle bedriften i en positiv retning?

Eller er du en av de som skryter på deg bra arbeid når du kommer inn i en allerede vel etablert, og godt dreven bedrift?

Vel... Les litt mellom linjene. Jeg er helt enig med deg, men jeg har ingen erfaring som mellomleder, og får heller ikke lov å få noe faglig påfyll på den biten, heller ingen mentor/støtte personer. Jeg føler meg absolutt ikke kompetent til å snu skuta, selv om jeg også mener en mellomleder skal være med både ned og opp. 

Det er mange problemer, men jeg ser at det største er at kulturen ikke er "god". Jeg har ikke personlighet, tyngde eller erfaring (Mener jeg selv) til å klare å snu på dette. 

Lenke til kommentar

Jeg har foreslått for selskapet at jeg kan gjøre noe annet, men de har ikke vært overentusiastisk så jeg antar det ikke fører fram. Disse er ene og alene, men jeg er åpen for å jobbe i alle bransjer så fremst det er noe av interesse (Stort sett det meste egentlig, innenfor ingeniøryrker). 

Vel... Les litt mellom linjene. Jeg er helt enig med deg, men jeg har ingen erfaring som mellomleder, og får heller ikke lov å få noe faglig påfyll på den biten, heller ingen mentor/støtte personer. Jeg føler meg absolutt ikke kompetent til å snu skuta, selv om jeg også mener en mellomleder skal være med både ned og opp. 

Det er mange problemer, men jeg ser at det største er at kulturen ikke er "god". Jeg har ikke personlighet, tyngde eller erfaring (Mener jeg selv) til å klare å snu på dette. 

Synst eg leser mellom linjene eg.

Du greide ikkje å se begrensningene dine før du takket ja til en mellomleder stilling. Og no som du trengs av bedrfiten så svikter du.

Er mange sånne rundt om, inkludert der eg jobber.

Mellomlederene/lederene hadde ikkje greid jobben, hadde de ikkje hatt noen flinke personer under seg.

Du blei for cocky, og trodde du visste hva du holdt på med, noe som viste seg at ikkje stemte.

Samtidig så er jo dette en eneslående mulighet for deg! Tenk om du klarer å bidra til å snu skuta, og kan putte dette på din neste søknad. Hva du/dere gjorde for å snu en dårlig bedrift til en god en.

Og please, aldri si "så lenge det er innenfor ingeniøryrke"

Ingeniør er ingen beskyttet tittel, og det skal ikkje stort mer til enn ett kurs på mange ingeniørjobber.

Som feks vibrasjonsingeniør yrke . Treffer på disse til stadigheter ute i oljen. Flinke folk, men er cocky som fy fordi de kaller seg ingeniører.

Eg mente det eg sa, hold ut, og prøv.

Det er lov å være en god leder men faile, men ingen gode ledere stikker så snart det blir en tøff dag på jobben, da lever de på de under seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synst eg leser mellom linjene eg.

Du greide ikkje å se begrensningene dine før du takket ja til en mellomleder stilling. Og no som du trengs av bedrfiten så svikter du.

Er mange sånne rundt om, inkludert der eg jobber.

Mellomlederene/lederene hadde ikkje greid jobben, hadde de ikkje hatt noen flinke personer under seg.

Du blei for cocky, og trodde du visste hva du holdt på med, noe som viste seg at ikkje stemte.

Samtidig så er jo dette en eneslående mulighet for deg! Tenk om du klarer å bidra til å snu skuta, og kan putte dette på din neste søknad. Hva du/dere gjorde for å snu en dårlig bedrift til en god en.

Og please, aldri si "så lenge det er innenfor ingeniøryrke"

Ingeniør er ingen beskyttet tittel, og det skal ikkje stort mer til enn ett kurs på mange ingeniørjobber.

Som feks vibrasjonsingeniør yrke . Treffer på disse til stadigheter ute i oljen. Flinke folk, men er cocky som fy fordi de kaller seg ingeniører.

Eg mente det eg sa, hold ut, og prøv.

Det er lov å være en god leder men faile, men ingen gode ledere stikker så snart det blir en tøff dag på jobben, da lever de på de under seg.

Etter 6 måneder var jeg ganske klar til å gjøre noe annet, men mente det var alt for tidlig. 1 år etter det og mye forsøk konkluderer jeg jo med at jeg ikke innehar det som trengs for å sitte i denne stillingen, jeg når ikke opp som du sier, til å stå i dette som bedriften går gjennom. Skal jeg presse på videre da? Kanskje jeg ikke er en god leder, og det er akkurat det jeg fant ut av nå. 

Kan gi et eksempel... Min sjef, mener jeg har inntrykket av at ledelse ikke er noe man skal bruke særlig tid på. Han ser heller at jeg hjelper til på gulvet (Som forsåvidt er greit nok) enn å utarbeide større linjer for avdelingen eller drive med personalsaker. Det viste seg ganske tydelig når han ikke hadde noe forståelse for at jeg hadde personalansvar for ca. 40 stk (Direkte linje) samtidig som jeg hadde en rekke andre oppgaver direkte knyttet mot produksjonen i bedrifta. 

Når jeg skriver ingeniøryrker så må du huske på bakgrunnen min, har en mastergrad og vet veldig godt hva du mener. Jeg mener bare at jeg synes tekniske yrker er interessante og trenger ikke inneholde ingeniørtittelene i det hele tatt. I forrige jobb var jeg høyt og lavt, fra verkstedledelse, prosjektadministrasjon til å tegne tegninger. Svært gøy synes jeg, så lenge det er teknisk.

Lenke til kommentar

Det er ikke uaktuelt, men absolutt ikke noe jeg ønsker. Jeg sa til en kollega i gamlejobben at tidligere var jobben perfekt og privaten kjedelig, nå er det omvendt.

Det er ikke grusomt langt til litt større byer, så pendling er absolutt et alternativ. Det jeg har lurt litt på, godtar flere arbeidsgivere pendlere på vanlige 8-4 jobber? Er ikke så godt kjent med det. Evt. hvordan finner man slike jobber?

Litt godt å høre det siste du skriver der, er litt dit jeg har kommet selv, men alltid gøy å høre andres meninger. 

Med pendling tenkte jeg i hovedsak på dagpendling. Om det er langt å kjøre til nærmeste større plasser slik at du kan fortsette og bo på hjemplassen slik du ønsker.

Du kjenner vel bedre arbeidsmarkedet i det området og om det ikke finnes aktuelle bedrifter der for en med din utdannelse, så det virker for min del som enten står mellom dagpendling til større plass, flytte på deg eller ta ny utdanning. Da må du vel nesten selv kjenne på hva som passer best for din del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...