Gå til innhold

Her kan de første norske flytende havvindparkene komme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Statoils fase én av Johan Sverdrup skal elektrifiseres når den kommer i produksjon i 2019."

 

Nå bygges et anlegg som er velegnet til å ta imot energi fra flytende konstruksjoner på havet.

Hvorfor ikke satse på demonstrasjonsanlegg i nærheten av Johan Sverdrup?

Hadde det vært kapital tilgjengelig hadde vi hatt kombinasjonsanlegg på havet for mange år siden.

Wave Dragon ble testet i 2001, men har ikke klart å skaffe kapital til videre satsing.

En kan gjerne skryte av Hywind, men enkeltstående flytende vindturbiner er bare et steg på veien.

Den som først bygger et Multi-Use anlegg, hvor energi fra både vind og bølger kombineres med matproduksjon fra fiskemerder og algefarmer, vil få et forsprang av den typen Vestas fikk da de etablerte en vindturbinfabrikk.

Norge burde tatt utfordringen, da 2 mrd. ikke er allverden i denne sammenheng.

Når denne typen kombinerte plattformer er en realitet i Norge vil de trolig ligge på en rekke ytterst i Norskerenna og produsere energi og mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange spørsmål som melder seg her. Nve åpner for havvind på sørlige nordsjø 1 og 2, der dei sjøl sei at det er uegna med havvind? Då står utsira igjen. I artikkelen ser det ut som en kan få synergieffekter med å levere straum til plattformene, og det hadde i so fall vore et poeng for å bygge en flytande testpark i Norge. Men vindparken er 2 mil fra land, og oljefelta er midt i nordsjøen på utsira-høyden, ca 16 mil fra land? Ser ut som korta her er blanda. Flytande havvind er så dyrt at dersom det skal byggast i Norge må oss ha en veldig god grunn til det. En meir naturlig framgangsmåte er det som vart gjort med hywind, en testturbin i Norge og testpark i Skottland som er villige til å betale 2,50/kwh.

Lenke til kommentar

Hav-vind og bølge burde være ideelt til å produsere Hydrogen langt fra land. Så kunne skip/båter bunkre Hydrogenet uten tilknytning til land eller skatter/avgifter.  Kun som et middel til å få ned fossilbruk og CO2-utslipp.

 

 

Vindkraft direkte til Hydrogenproduksjon:

http://www.rechargenews.com/wind/1366992/lagerwey-to-build-hydrogen-producing-wind-turbine

 

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

 

 

 

«– Hvis de klarer det, og i tillegg får opprettet et distribusjonsnettverk, så kan det gjøre at mange flere skip kan ta i bruk hydrogen som drivstoff. Da er vi på full vei mot en nullutslipps shippingindustri. «

http://e24.no/naeringsliv/cruiseskip/norskeid-rederi-vil-bygge-verdens-foerste-utslippsfrie-cruiseskip/24153100

 

 

Innen skipssegmentet retter vi oss inn mot den nisjen som ligger utenfor der batteri typisk kan gjøre en god jobb. På veldig korte distanser så gjør batteri en god jobb. Vi retter oss mot mindre og større prosjekter mot nærskipsfart i starten. Det inkluderer alt av ferger og kan og inkludere fiske.

https://www.skipsrevyen.no/vil-bli-totalleverandor-innen-hydrogen/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...