AfterGlow Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Radikalt grep fra Apple, ifølge Bloomberg.– Apple skal droppe Intel og lage helt egne brikker til Mac Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. 3 Lenke til kommentar
MomentousMomentum Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Fullt mulig at de får til det, mht at Bootcamp allerede inneholder drivere for alt av maskinvare til dagens mac'er, så TROR ikke det blir et problem. Problemet jeg ser er at etter at PowerPC-arkitekturen forsvant, ble det mye lettere å finne programvare til Mac, da de plutselig delte samme arkitektur som på Windows-fronten, og om dette faller bort, kan det bli et problem. Nå skal det jo også nevnes at Mac er mer populært nå enn aldri før, så vil jo tro at utviklere blir med uansett. 2 Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 (endret) Jeg liker heller ikke utviklingen med tanke på at det spres "nyheter" fra tilsynelatende pålitelige kilder, som videreformidles ukritisk og uten kildesjekk av tusenvis av nettsteder, nyheter som brukes til å tjene syke mengder penger på å shorte aksjer i et random stakkars firma. Det skal ingenting til, og sjekk det fallet, 9.2 % er jo sykt. Er det aksjeroboter som gjør at det reagerer så kraftig ?Som AMD "nyhetene" med tilhørende dødsannonse, produsert av ymse nyopprettede postkassefirma.https://viceroyresearch.org/2018/03/13/amd-the-obituary/https://seekingalpha.com/article/4157242-amd-cts-labs-story-failed-stock-manipulationhttp://www.zdnet.com/article/linus-torvalds-slams-cts-labs-over-amd-vulnerability-report/ Edit: Mulig fallet i kursen ble så stort fordi det var helgepause. Og kanskje tilliten var tynnslitt pga Spectre/meltdown. Edit 2: Det ser ut til at fallet er over hele børsen i USA, ikke kun Intel. Også Oslo Børs faller. Endret 3. april 2018 av Karamell Lenke til kommentar
aKre :o) Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Håper hele firmaet dør ut om en del år 4 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Fullt mulig at de får til det, mht at Bootcamp allerede inneholder drivere for alt av maskinvare til dagens mac'er, så TROR ikke det blir et problem. Problemet jeg ser er at etter at PowerPC-arkitekturen forsvant, ble det mye lettere å finne programvare til Mac, da de plutselig delte samme arkitektur som på Windows-fronten, og om dette faller bort, kan det bli et problem. Nå skal det jo også nevnes at Mac er mer populært nå enn aldri før, så vil jo tro at utviklere blir med uansett. Da blir jo det mest sannsynlig en arm bassert cpu lik som finns i ipad, da må man emulere windows som kan gi ytelseproblemer Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Håper hele firmaet dør ut om en del år Hvorfor det? 7 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Windows er kompliert for X86 CPU og dette blir en helt annen CPU arkitektur så dette vil ikke fungere. ALLE mac programmer må komplieres for denne CPU typen det gjelder spill på Steam, Adobepakkene, Microsoftprogrampakker etc. Usikker på hvordan det er med drivere til printere og annet hardware. Tipper det blir en del styr der også Lenke til kommentar
MomentousMomentum Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Windows er kompliert for X86 CPU og dette blir en helt annen CPU arkitektur så dette vil ikke fungere. ALLE mac programmer må komplieres for denne CPU typen det gjelder spill på Steam, Adobepakkene, Microsoftprogrampakker etc. Usikker på hvordan det er med drivere til printere og annet hardware. Tipper det blir en del styr der også Det blir nok en saftig overgang ja, dersom de ikke baserer seg på x86-arkitekturen. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Windows støtter jo ARM -arkitekturen så hvorfor ikke da støtte Apple's egne brikker som mest sannsynlig bygger på samme arkitektur. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Windows er kompliert for X86 CPU og dette blir en helt annen CPU arkitektur så dette vil ikke fungere. ALLE mac programmer må komplieres for denne CPU typen det gjelder spill på Steam, Adobepakkene, Microsoftprogrampakker etc. Usikker på hvordan det er med drivere til printere og annet hardware. Tipper det blir en del styr der også Sist gang når Apple byttet fra IBM Power PC til Intel i 2006, kom det fram at Apple hadde kodet sitt OS for Intel i årevis allerede. De gjør garantert det motsatte nå, med denne A10 og kommende A10x. Så med tanke på Printere og annet hardware, tror jeg det vil bli totalt Smooth. Ikke mange firma er i en sånn posisjon at de kan gå Full Retard på produksjonsiden, de har så mye penger at de kan kjøpe opp alle som produserer hardware for dem, eller bytte ut dem som er for store til å svelge i en jafs. Med tanke på ytelse kan det bli spennende hva Apple kan få til, med en mye sterkere kobling mellom hardware og software kan det fort bli slik at Apple blir ledende på ytelse, siden f.eks CPU utvikling nesten er stoppet opp for lenge siden, og x86 arkitektur og software er omtrent fastlåst. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Windows er kompliert for X86 CPU og dette blir en helt annen CPU arkitektur så dette vil ikke fungere. ALLE mac programmer må komplieres for denne CPU typen det gjelder spill på Steam, Adobepakkene, Microsoftprogrampakker etc. Usikker på hvordan det er med drivere til printere og annet hardware. Tipper det blir en del styr der også Det er akkurat det jeg frykter, håper de har en løsning i så måte. Lenke til kommentar
dickidickdickens Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Håper hele firmaet dør ut om en del år Hvilket firma? Apple eller Intel? 6 Lenke til kommentar
steinrik Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. WIndows er en konkurrent. Nok sagt. 1 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Liker ikke denne utviklingen - hva da med støtten for å kunne kjøre Windows? Har ikke lest saken, kun overskrifta, så kanskje dette er tatt høyde for alt jeg vet. Windows er kompliert for X86 CPU og dette blir en helt annen CPU arkitektur så dette vil ikke fungere. ALLE mac programmer må komplieres for denne CPU typen det gjelder spill på Steam, Adobepakkene, Microsoftprogrampakker etc. Usikker på hvordan det er med drivere til printere og annet hardware. Tipper det blir en del styr der også Sist gang når Apple byttet fra IBM Power PC til Intel i 2006, kom det fram at Apple hadde kodet sitt OS for Intel i årevis allerede. De gjør garantert det motsatte nå, med denne A10 og kommende A10x. Så med tanke på Printere og annet hardware, tror jeg det vil bli totalt Smooth. Ikke mange firma er i en sånn posisjon at de kan gå Full Retard på produksjonsiden, de har så mye penger at de kan kjøpe opp alle som produserer hardware for dem, eller bytte ut dem som er for store til å svelge i en jafs. Med tanke på ytelse kan det bli spennende hva Apple kan få til, med en mye sterkere kobling mellom hardware og software kan det fort bli slik at Apple blir ledende på ytelse, siden f.eks CPU utvikling nesten er stoppet opp for lenge siden, og x86 arkitektur og software er omtrent fastlåst. Microsoft gikk full retard med windows 8 så det hender. Tankegangen var temmelig lik, med win 8 var det en UI for alt, for Apple er det en cpu for alt. Er en grunn til at både PS4 og One kjører på x86, veldig vanskelig å få bedre ytelse for pengene, meget god bakover kompatibilitet er en bonus. CPU utvikling har ikke stoppet men det er veldig vansklig å øke ytelse utenom flere kjerner, 90% av cpu er cache og cache relatert Apple får nok grei ytelse, ikke top men grei nok, tror ikke drivere blir et stort problem utenom en del gammelt eller sjeldent utstyr. Problemet blir profesjonelle programmer, spesielt de som ikke er veldig mye brukt, spill er en annen, x86 gjør det lett å porte. Mistenker at Apple vil dumpe profesjonelle med dette, er allerede et temmelig marginalt område for dem. Multiplatform spill vil være en annen taper, spill på mac er allerede temmelig marginalt 1.6% på steam. Imidlertid er det på telefoner Apple er store, gir mening for dem å la pcene bli mer som telefoner. Dette vil ikke gagne brukerne iallefall ikke på kort sikt. 1 Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Vel, største problemet her er vel mer at om Apple skal kjøre samme arkitektur i alle sine maskiner så har de mye å jobbe med før de kan konkurere med dagens iMac Pro for eksempel. Dagens a11 Bionic ligger vesentlig bak toppspec imac pro som er en 18 kjerners Xeon og Vega FE (det er en 64 med 16gb HBM så FE er mer eller mindre samme greien). Kan fint se for meg at A13 eller A14 blir plasert i macbook eller lignende, men sliter litt med å se dem erstatte de "profesjonelle" maskinene sine med det første. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Mer sømløst med hverandre tyder jo på at de vil alt skal kjøre på samme CPU arkitektur og dermed også skrive om OS for støtte av RISC arkitektur. Windows har jo derimot både ARM støtte og emulering til x86 for programmer uten støtte for dette. Så Windows vil kunne fungere fortsatt. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Det ser ut til at fallet er over hele børsen i USA, ikke kun Intel. Også Oslo Børs faller. Det kalles Donald Trump. Når du går til handelskrig og truer teknologiselskaper med mer skatt ol. så reagerer børsen negativt. Teknologiselskaper er spesielt rammet da Trump angrep Bezos og Amazon (går etter landets rikeste). Teknologiselskaper har jo aldri hatt bra forhold til Trump heller. Amerikanske børser har mistet alt de oppnådde i 2018 av vekst. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Vel, største problemet her er vel mer at om Apple skal kjøre samme arkitektur i alle sine maskiner så har de mye å jobbe med før de kan konkurere med dagens iMac Pro for eksempel. Dagens a11 Bionic ligger vesentlig bak toppspec imac pro som er en 18 kjerners Xeon og Vega FE (det er en 64 med 16gb HBM så FE er mer eller mindre samme greien). Kan fint se for meg at A13 eller A14 blir plasert i macbook eller lignende, men sliter litt med å se dem erstatte de "profesjonelle" maskinene sine med det første. Regner med de dropper segmentet. merk at windows på ikke x86 maskiner har floppet, hensikten med windows er å kjøre windows programmer. ja de fleste kunne klart seg med kun programmer fra windows store, men ikke folk som bruker masse programmer. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Regner med de dropper segmentet. merk at windows på ikke x86 maskiner har floppet, hensikten med windows er å kjøre windows programmer. ja de fleste kunne klart seg med kun programmer fra windows store, men ikke folk som bruker masse programmer. Merk at det ikke stemmer. MS sine universal programmer lever i beste velgående. Det er nylig lansert PCer basert på SD 835. De bare gjør alt innenfor en Windows versjon, da de skjønte at oppdelingen med Win 8 ikke fungerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå