Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sjekkliste første år etter nybygg

Anbefalte innlegg

Hvilke ting kommer dere på at man må sjekke første året(inkludert overtakelsesdato)? Gjerne av mindre opplagte ting.
Ting jeg har oppdaget nå et par måneder etter overtakelse :
- Ventilasjonsanlegget kortslutter innimellom (løs ledning inni). Merket det til slutt på lufta og så at skjermen for innstillinger var svart
- Takrennene lakk vann i alle skjøter. Oppdaget ved å gå inspeksjon når det regner
- Det mangler musebånd flere steder, spesielt intill lekter. Oppdaget ved å holde et speil under kledningen
- Nedløpsrør for overvann er fryst igjen fordi det går ned i bakken, istedenfor å renne ut i friluft. Oppdaget fordi jeg så det rant vann nedover veggen.
- Manglende fall fra huset. Oppdaget på overtakelse, men utbygger fylte bare på med litt grus med trillebår langs husveggen.

Kommer dere på flere ting en bør og kan kontrollere?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av det er ikke så lett å sjekke på overtagelse da, siden man er avhengig av både frost og regn for å sjekke renner og nedløp. Jeg ville heller hatt det som sjekkpunkt iløpet av første driftsår. 

På overtagelse ville jeg heller gått over gipsvegger med lommelykt og sjekket at det er jevnt uten synlige gipsskjøter. Dette punktet bør egentlig sjekkes på tidligbefaring slik at de får mulighet til å fikse det. 

Ellers må man sørge for å få med alle dokumenter ifm. drift og vedlikehold av alt teknisk utstyr (ventilasjon, varmepumpe, komfyrvakt, garasjeport, peis mm). 

Ellers må man gå over alle flater, åpne og lukke alle dører, se at alle vasker og toaletter virker osv. 

Lenke til kommentar

Mye av det er ikke så lett å sjekke på overtagelse da, siden man er avhengig av både frost og regn for å sjekke renner og nedløp. Jeg ville heller hatt det som sjekkpunkt iløpet av første driftsår. 

På overtagelse ville jeg heller gått over gipsvegger med lommelykt og sjekket at det er jevnt uten synlige gipsskjøter. Dette punktet bør egentlig sjekkes på tidligbefaring slik at de får mulighet til å fikse det. 

Ellers må man sørge for å få med alle dokumenter ifm. drift og vedlikehold av alt teknisk utstyr (ventilasjon, varmepumpe, komfyrvakt, garasjeport, peis mm). 

Ellers må man gå over alle flater, åpne og lukke alle dører, se at alle vasker og toaletter virker osv. 

Godt poeng. Oppdaterte overskriften til å dekke første året.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt.. Det er ingen standarder som godkjenner bruk av lommelykt eller så kort avstand for å befare en vegg/skjøt. Dette finnes det klare regler for. Skal du gi råd, så sørg for at de er riktig. Endret av PoisonIwy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lommelykt lagt inntil veggen som lyser parallelt med veggflaten er fortsatt den beste måten å kontrollere veggen på. Overskyet vær og diffus innendørs belysning medfører ofte flatt lys, og da ser det meste perfekt ut, selv om jeg og CharterSvein hadde gjort sparkeljobben... 

Sier ikke at alle ujevnheter er grunn til reklamasjon og utbedring, men det gir en god pekepinn på hvordan jobben er gjort. I dagens byggemarked er det dessverre slik at siste maleren sniker seg ut bakdøra når ny eier åpner inngangsdøra. 

Lenke til kommentar

Lommelykt lagt inntil veggen som lyser parallelt med veggflaten er fortsatt den beste måten å kontrollere veggen på. Overskyet vær og diffus innendørs belysning medfører ofte flatt lys, og da ser det meste perfekt ut, selv om jeg og CharterSvein hadde gjort sparkeljobben...

Sier ikke at alle ujevnheter er grunn til reklamasjon og utbedring, men det gir en god pekepinn på hvordan jobben er gjort. I dagens byggemarked er det dessverre slik at siste maleren sniker seg ut bakdøra når ny eier åpner inngangsdøra.

Jada. Det synes godt når du gjør det på den måten. Men du kommer ingen vei med utbygger når du reklamerer på den måten. En vegg befares rett forfra, 2 meter unna i 200 lux uten slepelys. Skjønner fremdeles ikke hva du vil oppnå med å gi det rådet? For en utbygger/entreprenør godtar ikke at det er en mangel når det befares på din måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er jo fortsatt en høyst subjektiv måte å befare ting på med mindre det er andre vesentlige ting med denne metoden som ikke er nevnt. Her kan jo bare eier først for seg selv gå over med lommelykt og notere seg områder han ikke er fornøyd med og komme med den subjektive påstanden om det ikke holder mål og hevder det er mangel når man befarer på avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...