Ivan S Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Jeg er på utskikk etter en god bank til å ta førstegangslån for hus/leilighet. Jeg har null tidligere erfaring med banklån, og har ikke noe egenkapital.Det jeg har, er økonomisk trygghet - i form av fast jobb og grei inntekt.Ingen andre lån utenom studielån, som jeg og sikkert ingen andre ser på som problematisk i nåværende samfunn der tilnærmet alle har studielån.Målet er å få lånt opp til 4-5 mill for ei ny leilighet, og så leie ut deler for å få dekt utgiftene.Derimot må man jo starte et sted, så hvis jeg kan finne ei leilighet eller hus (~1-2 mill) med plass til utleie, kan det også gå bra.Noen tips og råd? Endret 3. april 2018 av Ivan Skodje Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Bankene ser først og fremst på inntekten din, men kravet om 15% egenkapital er vrient å komme unna, spesielt i Oslo. Du skal helst tåle en renteøkning på opp til 5%, så da kan du jo tenke på om du tåler å betale over 29000 i måneden bare i renter, dersom renta går opp til 7% og du sitter med et lån på 5 mill. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) med økonomisk trygghet regner jeg med du mener fast jobb og høy inntekt? For å få et lån på 5m må du ha en inntekt på over 1m/året (5m+nåværende gjeld / 5) Og så slipper du ikke unna egenkapitalen uten å oppfylle særegne betingelser for lån i feks. Husbanken. -Lånekundenes samlede gjeld skal ikke overstige fem ganger brutto inntekt i året (inkl forbruksgjeld, studiegjeld osv) -Det skal fortsatt kreves 15 prosent egenkaptial ved kjøp av primærbolig ok summert her; ikke så lett å komme unna EK kravet. http://forbrukslånfordeg.no/boliglan-uten-egenkapital/ Endret 2. april 2018 av Sampson 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Som sagt over her, du trenger 150'000 i egenkapital pr million du planlegger å låne. Det er ytterst få som får fritak fra denne regelen. I tillegg får du ikke mer enn 5x årlig inntekt i lån (all inclusive som regel, så da må du telle med lånekassa). I tillegg må finansene dine takle en rente på 7%, dvs. at levekostnader og forbruk må matche inntekt inkludert terminbeløp. Så det du trenger er en kausjonist eller på annen måte få tak i egenkapitalen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Du kan komme unna EK på disse måtene(sikkert flere): -Låne EK pengene en annenplass(familie, venner, forbrukslån osv) -Startlån hos husbanken(så og si umulig om du har god lønn, ikke er alene mor osv -Kausjonist Altså, en kommer ikke unna uten å få lånt penger eller sikkerhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå