LordjOX Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Jeg ser på mulighetene for å investere overskudd fra firmaet mitt. Firmaet har inntekt og overskudd på noen hundre tusen i året etter skatt. Slik jeg ser det har jeg to valg: Opprette aksjesparekonto (ASK) privat og betale ut mesteparten av overskuddet som utbytte for å reinvestere gjennom ASK Bruke firma som investeringsselskap og investere overskuddet fra ordinær aktivitet, i stedet for å ha kontantene i banken Jeg er akkurat nå ikke interessert i å opprette et holdingsselskap og investere gjennom det. Sånn jeg ser det så får jeg et høyere beløp å investere gjennom firma, men skatten blir jo ganske lik. Gjennom firma kan jeg utsette skatt så lenge jeg vil. Men så blir det noe ekstra bokføring og rapportering. Det jeg lurer på er om hva som lønner seg best i min situasjon. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Hmm, intresant. Som du sikker vet så betaler du pr idag ca 30% skatt på utbytte, avkastning på disse siste 30% vil være en relativt stor forskjell. Men hvordan beskattes avkastning firmaet får på aksjer? Jeg er ikke sikker.Kanskje lettest å sette det opp som et regnestykke:Anta at vi har 100.000 netto etter skatt i en bedrift.Alternativ 1 betaler vi alt ut og skatter da ca 30.000. Vi sitter igjen med 70.000 som kan investeres. For enkelhets skyld later vi som vi har fantastisk avkastning: 20%. Vi får da 14.000 som vi skatter 23% av (i 2018). Netto har vi da 80.780.Alternativ 2 investerer firmaet 100.000 og får 20.000 i avkastning. Jeg antar dette må skattes 23% av, som annet overskudd i et firma. Man sitter da igjen med 115.400. For å få ut pengene, så betaler man 30% og ender opp med 80.780. Edit: LordjOX påpeker at det er skattefritak for gevinst på aksjer. Regnestykket blir da: Man må så betale 30% av de 120.000 og sitter igjen med 84.000 Så vidt jeg kan skjønne så ender du opp helt likt. Investering i aksjer gjennom firma lønner seg altså.Dersom du derimot har et holdingselskap vil du starte med 129.780, få nesten 26.000 i avkastning og etter bedriftsskatt og skatt på utbytte sitte med 84.000. Men det var jo ikke et av alternativene i spørsmålet.Med store forbehold om mangelfulle kunnskaper og regnefeil. Endret 2. april 2018 av nirolo 1 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Hmm jeg leser meg opp på dette og slik jeg forstår så er gevinst på aksjer skattefritt under fritaksmetoden. https://verdtavite.kpmg.no/aksjegevinster-og-utbytte-mv-for-selskaper-mv/ Det vrir det jo vesentlig mot å investere gjennom firma, føler at det er noe jeg ikke har forstått her. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Ah, supert LordjOX. Jeg rettet opp i regnestykket mitt. 1 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 3. april 2018 Forfatter Del Skrevet 3. april 2018 (endret) OK jeg har bestemt meg, takk for input nirolo Det blir å investere gjennom eget firma. For andre som leser tråden senere så er dette grunnene for at jeg velger å investere gjennom firma: Et mindre ledd med beskatning Kan selv velge når jeg skal ta ut midlene privat og utsette skatten til det Større fleksibilitet rundt handel og muligheter i firma. Kan bruke firma som holdingsselskap, avslutte mitt eget arbeidsforhold i holdingsselskapet, opprette driftselskap "XX Consulting AS" og fortsette som før der. Slik at morselskapet blir min egen sparegris Midler i firma for å investere i nye/andre aktiviteter Midler i firma for dårlige tider i bransjen Kan utføre det papirarbeidet som behøves, har allerede gjort det i et par år nå. Må bare lære meg hvordan man bokfører kjøp av verdipapir osv eller kjøpe hjelp fra regnskapsfører Så neste steg blir å åpne aksjehandelskonto. Kommer også til å skru ned min egen lønn siden jeg ikke behøver pengene privat lenger (boligen har 35% belåningsgrad til 2% rente), slik at det blir mer penger å investere med. Endret 3. april 2018 av LordjOX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå