langrennaren Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Hei, Jeg fikk ikke start på bilen i morges da følgende skjedde: Jeg vred om nøkkelen til det første kneppet og alt var som normalt, men når jeg skulle vri til det siste kneppet så døde bilen helt. Ingen lamper lyste lenger og det var ingen reaksjon i det hele tatt. Fikk heller ikke låst bilen med sentrallåsen. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Kan det være en sikring som har gått? Eller kan det være at batteriet har kortsluttet? Bilen var på langtur i går og fungerte helt fint da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Mål om batteriet har spenning. Sjekk at jordledning fra batteriet har god forbindelse til chassis, og at +12V-ledning har god forbindelse til startrele og sikringer/fordeling. Endret 2. april 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Sikkert dødt batteri, er det ikke skiftet siden bilen var ny er det nesten 10 år og sannsynligvis kaputt. 1 Lenke til kommentar
langrennaren Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Skal sjekke om spenningen på batteriet. Så batteriet kan plutselig bli kaputt i det bilen skal starte, pga belastningen ved start av motor? Batteriet er ikke blitt skiftet før såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Bilbatteri har en levetid i boka på 3-4 år, i praksis kan de vare alt fra 10- 20år ++++. Slik du beskriver det høres det ut som batteriet, eventuelt at dynamoen ikke lader. Du kan også prøve å lade batteriet hvis det ikke er helt ødelagt. Burde undersøke bilen for elektrisk feil, masse guider på YouTube. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Har aldri opplevd at batteriet dør helt plutselig, som regel merker man at det svekkes over tid, spesielt dersom det har blitt helt utladet (ved at lys har stått på i bilen, for eksempel). Start med å sjekke batterispenningen, sjekk deretter kabling fra batteriets + og - til bilen. Prøv med startkabler, og sjekk ladespenningen når den går. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Kan være jordingsfeil som har gjort at batteriet har blitt tappet over natten. Hadde en Daewoo Nexia som hadde en utstikkende plastsak på bakluka som knakk. Dårlig design siden eneste funksjonen den hadde var å presse ned en bryter. Gjorde at jeg tappet batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå