Odd R. Valmot Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Ideen om betalingskort er 100 år gammel. Nå er kortene truet av mobilløsninger.En rekke nye funksjoner i Vipps: Forventer at mobilen overtar for betalingskort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Jeg er en stooor fan av Vipps, men oppetiden må bli mye bedre. Før hadde jeg kontanter som reserve for kort, nå har jeg kort som reserve for Vipps. Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Vipps funker kun på nyere telefoner. Jeg har to telefoner og to nettbrett som alle kjører Netflix og annet, uten problemer! Men ikke Vipps... 4 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Ideen om betalingskort er over hundre år gammel, og ulike varianter var i begrenset bruk. Likevel tok det ikke av før på slutten av 50-tallet. Først med et nummer preget inn i plasten og som ble overført til en slags sjekk når man la det inn i mekanisme som valset nummeret inn i papiret. Stemmer dette? Leste for en tid tilbake at betalingskortet eller ideen om betalingskortet kom til fordi en cafegjest hadde glemt lommeboken og skrev en IOU på en serviett til cafeverten som senere ble oppgjort. Gjestens ide ble til det aller første betalingskortet. Dette skal ha vært på 40 eller 50 tallet. Det var forskjellige "kort" i bruk som registrerte kreditt, men det var "kort" i en litt annen setting. Nemlig kartotekkort. Og det kan således ikke sies å være et betalingskort, det var et kort som var laget primært for at kortet skulle være enkelt å finne blant mane andre like kort, da varehandelen utstedte kreditter på disse "kortene", som så ble oppbevart i kartotek i butikken. Der både butikkinnehaver og kunde kunde se svart på hvit utestående skyld, varekjøp etc. Disse kartotekkortene går såvidt meg bekjent langt tilbake i tid, kanskje noe mer enn hundre år. Kan det være at disse er omtalt som betalingskort i artikkelen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Tenker du på Diners Club? I følge denne artikkelen oppstod det i 1950, på den måten du refererer til: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Diners_Club Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Med så mange av de norske bankene i ryggen er det duket for ny vekst. Nå skal Vipps fusjonere med både Bank Axept og Bank ID. Til sammen er dette et temmelig solid nasjonalt forsvarsverk mot store utenlandske aktører som ventes å komme inn med sine tjenester.Er det ikke da en smule ironisk at Vipps krever at du blir slave av Google eller Apple? De burde begynne å tilby Vipps som en OS-uavhengig nett-tjeneste. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Nei, krav om kundeforhold til bestemte tredjeparts selskaper for å kunne få gjennomført en betaling virker ikke som noen god idé. Prinsippielt neppe særlig gunstig for bankene heller. Dessuten krever metoden avansert redskap i kundens ende. Det bør finnes teknisk enklere metoder for å utføre en betaling. Jeg er svært skeptisk til at mobil el. tilsvarende etterhvert skal bli eneste mulighet for å gjennomføre transaksjoner. Endret 2. april 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Med så mange av de norske bankene i ryggen er det duket for ny vekst. Nå skal Vipps fusjonere med både Bank Axept og Bank ID. Til sammen er dette et temmelig solid nasjonalt forsvarsverk mot store utenlandske aktører som ventes å komme inn med sine tjenester.Er det ikke da en smule ironisk at Vipps krever at du blir slave av Google eller Apple? De burde begynne å tilby Vipps som en OS-uavhengig nett-tjeneste. Det er to måter å formulere dette på: Enten at Vipps er dust fordi de kun tilbyr Apple og Android, eller at Vipps faktisk kan brukes på 95% av smarttelefoner solgt de siste 5 år. 7 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 BankAxept var det perfekte instrumentet for å kunne inngå en god avtale med mobil-leverandørene. Det kunne sikret en rask utrulling av de beste tjenestene til Norge med lave avgifter. I steden ser det ut til at bankene nå risikerer BankAxepts fremtid for å konkurrere mot feil aktører. Det er banker og kredittkortselskaper som tar det aller meste av avgiftene ved betaling, ikke Apple, Google eller Samsung. Et nytt EU direktiv (PSD2) vil uansett gjøre det enklere for disse å etablere seg i Norge. Vi risikerer da at flere betalinger blir utført med Apple/Google Pay via Visa eller MasterCard, når de kunne ha gått via BankAxept. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) DrAlban3000: Vi har sett det før og kommer nok til å se det igjen. Store aktører som overkjører små ved å integrere tjenester i sine egne. En integrasjon som Vipps ikke har nubbsjans til å tilby. F.eks sømløs betaling for apper og andre tjenester i samme OS, samme innlogging/pinkode/biometrisk osv. De vil nok også tjene langt bedre på kundene ved å forbigå norsk lovverk og utnytte allskens personinfo de klarer å grave ut av tjenestebruken. Vipps har ikke nubbsjans om de ikke gjør noe bedre enn gigantene. Nemlig tilby kundene:- OS-uavhengighet- Dugelig personvern- Følger norske lover - Uavhengighet av blant fiendtlige nasjoners ønske om å sensurere oss og spionere på oss. (Nasjonal sikkerhet) Endret 2. april 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Helt ubrukelig så lenge det tar opptil flere dager å overføre fra en bank til en annen. Dette må bli sanntid før jeg synes at det avløser cash in hand. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Helt ubrukelig så lenge det tar opptil flere dager å overføre fra en bank til en annen. Dette må bli sanntid før jeg synes at det avløser cash in hand. Det ble sanntid en gang i mars. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) - OS-uavhengighet - Dugelig personvern - Følger norske lover - Uavhengighet av blant fiendtlige nasjoners ønske om å sensurere oss og spionere på oss. (Nasjonal sikkerhet) Disse punktene er sikkert viktig for deg, men jeg tviler på at de er spesielt utslagsgivende for hvermannsens valg av betalingsløsninger. Endret 2. april 2018 av Tastaturskriver 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Og vips selger ennå kundedata? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 - OS-uavhengighet - Dugelig personvern - Følger norske lover - Uavhengighet av blant fiendtlige nasjoners ønske om å sensurere oss og spionere på oss. (Nasjonal sikkerhet) Disse punktene er sikkert viktig for deg, men jeg tviler på at de er spesielt utslagsgivende for hvermannsens valg av betalingsløsninger. De store naive massene, muligens (95%?) går nok for betalingsløsningene til Google, Amazon og Apple etter hvert uansett. Da blir både Vipps og gigantenes løsninger nok en standard: Hvis Vipps klarer å få med seg de siste 5% så slipper vi ørten konkurrerende standarder der ingen fyller alles behov. Dette har ikke bare stor betydning for de 5% men også de 95% som ellers kan bli kasteball mellom de ørten betalingsstandardene. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Lite aktuelt å bytte ut kontantene når det tar 1-3 dager før jeg får pengene når jeg mottar betaling på Vipps. Videre er det ikke aktuelt å bytte ut kortet med mobilen hvis jeg må låse opp mobilen med kode, så åpne app med enda en kode, og så sikkert verifisere betalingen med nok en kode når jeg skal betale i kassa. Kortet trenger én eller ingen kode. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Mister man telefonen (gjenglemt, stjelt, knust, våt etc) så mister man også automatisk lommeboka og muligheten for å ringe og sperre kontoen. Nok et tilfelle av "smart" som ikke er så smart likevel. Men de store naive massene tror nok de er kjempesmarte - helt til de møter på problemer og skylder på alt annet enn dem selv. Endret 2. april 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Med så mange av de norske bankene i ryggen er det duket for ny vekst. Nå skal Vipps fusjonere med både Bank Axept og Bank ID. Til sammen er dette et temmelig solid nasjonalt forsvarsverk mot store utenlandske aktører som ventes å komme inn med sine tjenester.Er det ikke da en smule ironisk at Vipps krever at du blir slave av Google eller Apple? De burde begynne å tilby Vipps som en OS-uavhengig nett-tjeneste. En ting som i mine øyne er verre er jo at Vipps krever at telefonen ikke er rootet. Akkurat som om en rootet telefon er det samme som sikkerhetsbrist. Av de jeg kjenner som har root tilgang på sin android så er det nok også disse som er mest opptatt av sikkerhet og som har tatt sikkerhet lengst. Den jevne bruker er nok ikke like opptatt av sikkerhet eller har nødvendig kunnskap om sikkerhet til å påvirke risikoen for Vipps. Selv tenker jeg at mange som ikke kjører rootet mobil nok har lavere forståelse av sikkerhet og er mindre opptatt av det. Er ROOT i seg selv en sikkerhetsrisiko? Nei per idag er det ikke det. Fordi det likevel er så mange måter å kjøre tjenester som Vipps på telefoner som ER rootet til tross for kravene fra Vipps og andre. Alt Vipps oppnår er å gjøre det vanskeligere for kunder å bruke Vipps. Og det er det vel ingen som er tjent med? Jeg mener, de krever null root. Men selv med root kan en kjøre Vipps om en ønsker. Kravet fra Vipps faller da på egen urimelighet da Vipps i realiteten ikke vet om mobilen kjører rootet eller ei. 7 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Helt ubrukelig så lenge det tar opptil flere dager å overføre fra en bank til en annen. Dette må bli sanntid før jeg synes at det avløser cash in hand. Det ble sanntid en gang i mars. Flott, det har ikke jeg fått med meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Catch22 ... jeg ser for meg elektrosjappa som kun godtar mobilbetaling (vipps, mobilepay... etc). De uten mobil får dermed ikke kjøpt slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå