El burro Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 1. First price er best. 2. Nei, ikke om du bor i byen jaffal. 3. Nei. Katter liker uansett sjelden andre katter. 4. Kanskje, men de fleste klorer ikke på møbler om de har en klorestubbe. 5. Enig. 6. Enig. 7. Enig. 8. Maling. Den koser seg. 9. Nei, men tipper det koster flesk. 10. Vokse. 11. Katter er selvstendige og liker å ha kontroll over egen kropp. 12. Tidligere eier har rett. 13. Bra 14. LOL 15. 15000 er for merkekatter. Vanlige katter er ofte gratis (og vel så gode som merkekattene) 16. De fleste hater vann og trenger ikke dusjes (katter svetter ikke) 17. Fordi katter er kule. Hunder er også kule, men mer arbeid. 18. Det vil jeg tro. Men her får katten kun vann. 19. Fisk er i hvert fall bra. De fleste katter elsker det. Og leverpostei. 20. Same shit. 21. Det er nok for å fore lønnen. Virker helt unødvendig. Google hva katter bør ha og gi den det. 22. Hyssing og en lekemus holder lenge. 23. For å få oppmerksomhet, for eksempel når de er sultne. Men det er veldig individuelt hvor mye de mjauer. Noen mjauer nesten hele tiden, andre nesten aldri. Lykke til med k18! Du har like mye peiling på dyrevelferd som politikk ser jeg ... Kansje du du skal starte enda en tråd?, "tema jeg ikke har peiling på, men andre kan diskutere" 3 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Du har like mye peiling på dyrevelferd som politikk ser jeg ... Hva er det du mener er feil? Lenke til kommentar
El burro Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Du har like mye peiling på dyrevelferd som politikk ser jeg ... Hva er det du mener er feil? Alt, alle punktene du har kommentert på er feil... Nå leste jeg enda en gang for sikkerhets skyld, det blir bare verre det mer jeg leser. La meg gjette?, du er oppvokst i en blokk?. Dyr er sånt som bor i skogen og kjæledyr bor i bur eller skal holdes i bånd?. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Du har like mye peiling på dyrevelferd som politikk ser jeg ... Hva er det du mener er feil? Alt, alle punktene du har kommentert på er feil... Tror ikke du skal kritisere andre hvis du mener at man skal klippe værhårene. Du har helt klart ikke det minste peiling på katt. Endret 9. april 2018 av VRK18 Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Jeg vil heller si at jeg er framstående enn tilbakestående. Jeg har fulgt alle rådene deres og katten lever fortsatt, hurra! Hvorfor er det så strengt kosthold på katter, vi klarer oss fint med gatekjøkken mat hele livet, mens de må ha tørrfor for 400 kr per sekk?. Jeg har visst ikke fulgt med i kattefaget på skolen. Er våtfor generelt billigere pga den høye vannmengden? Synes dere jeg er uerfaren katteeier? I så fall hvilken grad tror dere katten min lider? Tjener dyrlegen så dårlig at hun må mase om at man bør gi ormekur til en ren innekatt? Nå så jeg endelig ulempen med å bruke klumpesand, tror jeg går for den billigste ikke klumpesand for 29 kr for 5 kg fra nå av. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Kroppen din har det ikke spesielt supert hvis du bare spiser fast food selv. Den klarer seg, men du er ikke akkurat i tipp topp stand. Samme med katten. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Jeg vil heller si at jeg er framstående enn tilbakestående. Jeg har fulgt alle rådene deres og katten lever fortsatt, hurra! Hvorfor er det så strengt kosthold på katter, vi klarer oss fint med gatekjøkken mat hele livet, mens de må ha tørrfor for 400 kr per sekk?. Jeg har visst ikke fulgt med i kattefaget på skolen. Er våtfor generelt billigere pga den høye vannmengden? Synes dere jeg er uerfaren katteeier? I så fall hvilken grad tror dere katten min lider? Tjener dyrlegen så dårlig at hun må mase om at man bør gi ormekur til en ren innekatt? Nå så jeg endelig ulempen med å bruke klumpesand, tror jeg går for den billigste ikke klumpesand for 29 kr for 5 kg fra nå av. Jeg trodde selv du trollet først, men skjønner at alle må starte ett sted. Katter har strenge krav til dietten sin fordi hvis du ikke får det korrekt vil katten din bli syk, og de kan dø av feilernæring, derfor kjøper du dyr kattemat. Kjøp den dyre over den billige (hvorfor skrev jeg masse om i ett tidligere innlegg, med kvalitetsfor vil du ha vennen din lenger og de vil være i god form lenger også, pluss mindre bæsj å plukke opp). Våttfor er hovedsakelig vann ja. Det er kvaliteten på tørrforet som tells mest da det er det pus skal spise mest av. Nei, hun vil at du skal gi pus ormkur så pus ikke blir syk. Som sagt før, du drar inn mye dritt til pus uansett om den er innekatt. Så gi pus ormkur og vaksiner. Haha, told you so, jeg hater klumpesand. Er så ekkelt. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Det er rart du sier det selv om det er sant, men veterinærer sier jo nettopp at klumpesand er det beste og at det andre er bare ekkelt. Hvis begge er ekkelt avhengig av hvem du spør så hvorfor ikke bare bruke jord sånn til blomster og planter, det støyer mindre helt klart. Spørsmålet er: klarer katten seg like lenge som vi klarer oss med junkfood? Det forumet her blir helt klart den gratis versjonen av veterinærer som sitter bak en skjerm. Har lært mye her helt gratis, nesten, betaler for strøm og Internett. Så hvis pus liker våtfor bedre, betyr det at den er mer avhengig av vann enn tørrfor? Nå vet jeg at jeg skal ta ormekur selv for en innekatt uansett hvor ren og pen hus man har og hvor ren man er sjølv. Jeg ventet på at noen ikke bare skulle be meg om å ta ormekur for innekatt, men også hvorfor? Og det gjorde du magnifico. Hva er egentlig feilernæring? Er det å gi slankekur til en allerede spinkel katt, å gi våtfor til en tjukk katt eller å gi billig for? Det er lett å få kritikk når man ikke er like flink og opptatt som en dyrlege er med sine dyr. Mener dere at man ikke bør ha katt med mindre man har råd til alle dens utgifter som dyreste tørrfor, masse kos hele tiden utenom når den sover, kjøpe masse leker, ormekur etter ormekur, vaksine etter vaksine, idmerket, chippet, øremerket, kastrering, penger til kattesand, rengjøre kattedo, tannrens, kloklipp osv. Hvis man er skikkelig rik så har man oftest ikke lyst til å bruke penger på smådyr og katter, hunder er å foretrekke mest som vakthund. Beklager for denne kommentaren: men tar jeg feil at de fleste på forumet er enten fattige eller i middelklassen? Hvilken klasse man er i har litt å si hvordan man behandler katten og forsørger den og hvor mye tid og penger man bruker på den. Personlig vil jeg si at det er flere dårlige katteeiere som ikke burde ha katt og fyller ikke kravene til dyrlegen. Er det virkelig slik at enten så bruker du hele døgnet på katten din og tømmer hele kontoen din for at den skal ha det bra, og det gjør ingenting om du spiser mat fra kontainer når pus får kvalitetsfor. I noens folk hode er det slik at du skal drite i hva du vil, skal du ha katt så prioriter den før deg. Dere som har: er katten din lykkeligere enn deg? Åssen var livet deres før dere fikk katt og hvordan er den nå? På godt og vondt Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Som sagt, du tjener ikke noe på å gi pus billigere for. Det vil koste mer på lommeboken din i form av at det er dyrere i lengden, da dyret må spise mye mer av det billigere foret, og pus kan få sykdommer som følge av dårlig kvalitetsfor. Så alle er tjent med at du bruker penger på pus sin mat, både du og pus. Alt det andre er engangsutgifter. Alle har råd til kastrering og ID chip, det koster ikke all verden. Er du flink kan du finne noen som kastrer jentepuser og gir dem IDchip og vaksine for ett par tusenlapper, andre steder kan være dyrere igjen. Gjør litt research. Feilernæring er når du ikke får det du trenger. Tørr kattemat inneholder ekstra stoffer, som taurin, som er nødvendig for at pus skal ha det bra (de kan få dårlig hjerte og bli blinde ved mangel av det). Det finnes veganere som skulle påtvinge katten sin en vegansk diett, heldigvis så mistet de katten i tilfellet jeg leste om. Katter er veldig komplekse, en hund er mye enklere i matveien. En hund kan leve av kattemat, en katt kan ikke leve av hundemat. Ikke spar på foret til pus. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 24. april 2018 Forfatter Del Skrevet 24. april 2018 Hvordan vil en 8 år gammel hannkatt kastrert fungere sammen med en 8 år gammel hunnkatt ikke steril? Hunnkatten har jeg hatt i en måned og hannkatten fikk jeg idag. Hunnkatten ble vaksinert av vet igår. Hannkatten er Maine Coon og hunnkatten er huskatt. Hvor lenge bør de holdes i hvert sitt rom før de møtes? Ifølge dyrebeskyttelsen så vil de fleste katter unngå å slåss, spesielt foran matmor. Jeg frykter 3 ting: blodbad, markering av urin og bæsj og at ingen av de kommer til å like matmor lenger. Kan dette skje, og hva er sannsynligheten? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Det er vanskelig å si noe om da katter har forskjellige personligheter akkurat som oss mennesker, og akkurat som oss mennesker så er det ikke alle som kommer overens. Ville ha holdt dem i hvert sitt rom i en uke mens du har ett par gensere du bytter på i begge rommene en gang daglig eller noe sånt, noe du har brukt som pus kan finne på å legge seg på eller rulle i, så de blir vandt til lukten av hverandre også. Husk å tenke på pusekattenes beste hvis de ikke kommer overens. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 24. april 2018 Forfatter Del Skrevet 24. april 2018 Er det ofte at de angriper matmor istedenfor hverandre? I så fall hva bør jeg gjøre, løpe fra dem, forsvare meg hvordan, låse meg på badet, ringe politiet? Vil slippe å slå dem uansett om de skulle angripe i ansiktet. Men som sagt gutten er nok roligere enn jenta fordi han er kastrert og det er ikke hun. Liker katter seg å bli lukket i et rom med do og mat i en uke? Nå skal jeg snart få en katt til på 3 år som er gutt kastrert, de burde ikke sloss når de ikke har nok hormoner til det. Grunnen til det er at ellers hadde kattene mine blitt avlivet ikke pga sykdom men fordi eier ikke får gitt dem bort, så da reddet jeg dem. Jeg kjøper aldri katter, det er mye penger som går i vet om du tar imot en katt fordi eieren sier at de er allergisk eller reiser mye, også finner du ut at de verken er vaksinert, ormekurert eller chippet eller steril/kastrert. Vet sa at jentepusen kun trenger tannrens og hun har ulyd i hjertet. Trenger ingen ormekur enda. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Om du slår dyr burde du ikke ha dem. Så enkelt er det, du slår ikke dyrene dine, hvis du gjør det kan du for det første anmeldes til politiet og du får en usikker pus som er REDD DEG. Er det virkelig det du ønsker? Har du råd til 3 katter? Har du nok plass (en pus trenger 40 kvm, så må du legge ved 20 til for hver katt du ellers har)? Har du nok tid og kunnskaper om dem for å sørge for at de får ett bra liv?Slutt å skaffe deg katter.Vet sa ikke at hun ikke trenger ormkur, hvis ikke du eller vet vet når pus fikk det sist så burde pus få det for sikkerhetsskyld. Du vet ikke hva slags parasitter disse kattene sitter med, i tillegg skal du utsette dem for hverandre, gi dem alle ormkur. Det er ikke gitt at en katt som har blitt kastrert senere ikke beholder den ville atferden sin, du må kastrere katter tidlig, så fort som mulig, for å unngå sånt pga hormoner. Har katten fått ha hormonene sine så kan det være en atferd som aldri forsvinner, fordi den er blitt så inngrodd. Tenk på pus sitt beste, ikke la det at du skal lette på samvittigheten eller noe ved å ta inn 3 katter styrer over det. Det er ganske sikkert at en av kattene ikke kommer til å komme overens og da må du som eier finne ett nytt hjem til pus. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 24. april 2018 Forfatter Del Skrevet 24. april 2018 Jeg skal selvfølgelig ikke gjøre dem vondt uten alvorlig grunn til det, men jeg tenkte kanskje at katter snakker på sitt språk at de samarbeider om å angripe matmor, siden selv om hensikten var god så har det ført til at vi to slåss. Jeg er glad i kattene mine, men ikke hvis de angriper meg, skal jeg bare stå plant som en statue mens de bruker mer som klorebrett, så kommer jeg først til å gjemme meg og hvis det ikke hjelper så ringer jeg politiet, bryr de seg ikke så legger jeg dem i buret med hansker og tar taxi til skogen og slipper dem der, da blir jeg ikke anmeldt for vold. Men ingen vits å tenke negativt, de kommer til å trives og det skal jeg sørge for. Det er ikke bare å legge ut annnonse også forvente at noen tar kontakt samme dag. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Eh, nei. Kattene plotter ikke mot deg. Hør hva jeg sier; planlegger du å slå katten din så burde du bare gi dem alle nye hjem. Du fortjener ikke katt eller dyr i det hele tatt hvis du skal slå dem. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 24. april 2018 Forfatter Del Skrevet 24. april 2018 Hør på meg også; jeg skal ikke slå dem så lenge de ikke samarbeider om å angripe meg. Har rett til å forsvare meg, det betyr ikke nødvendigvis å slå tilbake. Det er som med taekwondo, selvdisiplin, ikke slå tilbake, men forsvar deg og hindre å bli angrepet i første omgang. Det finnes verre katteeiere, og jeg ser på meg som ansvarlig. Det spres som ild i tørt gress når noen skal forsvare en hysterisk katt fremfor en rolig menneske. Mennesker er alfa i dyreverden, og kommer først. Men i øyeblikket så har jeg brukt 1000 kr på helsesjekk og vaksine fremfor noe til meg selv, det sier litt om hva slags dyreeier jeg er. Og de skal chippes neste uke, har allerede booket time, så da er det i boks. Jeg har skaffet begge kattene uten planlegging, og det har gått bra. Det hjelper ikke å tenke negativt. De skal ikke bli slått, og de får vann og mat, men det blir feil å gi dem godbit og takke pus for at de brukte meg som klorebrett, det kan du ikke være uenig om. Og hvis du er uenig om dette så vær så god. Jeg har allerede bestemt meg For hva jeg ikke skal gjøre mot katten og hva jeg skal gi dem av pleie, mat, vann, sand, kos og hvilke behandlinger som er viktig hos dyrlegen og hvilken som bare er villedende. Den perfekte katteeier finnes ikke, da en katteeier er oftest homo sapiens og vi vet godt at ingen er perfekte, så ikke bruk pisken på meg her fordi jeg er fersking. Jeg prøver faktisk å lære skal du se. Men jeg setter stor pris på alle råd og tips, de fleste skal jeg følge, få av dem ikke. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Hør på meg også; jeg skal ikke slå dem så lenge de ikke samarbeider om å angripe meg. Det er mulig du kan bli en god katteeier. Men først bør du kvitte deg med all slags merkelige tanker - slike som at kattene samarbeider om å angripe deg, at du kan slå dem, at du kan slippe dem ut i skogen hvis det blir for ille, osv. osv. Håper du snarlig kommer ned på jorden igjen og innser at du selv helt frivillig har tatt ansvar for dyrene. Da er det du selv som skal fortsette å ta ansvar eller overlate ansvaret til andre. Lykke til med katteholdet. Endret 28. april 2018 av LangtGjesp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå