member-378285 Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Jeg har akkurat fått min første katt. Det er en jente på 8 år som er huskatt og ikke sterilisert, men vaksinert. Jeg skal ha den mest inne og av og til ute i hagen og med bånd. Jeg fikk med kattesand, tørrfor, kattedo og annet utstyr. 1. Hvilke merket er best mellom friskies, royal canin og butikkens egne merkevarer eks prima, first price, kløver osv? 2. Vil dere si det er mest dyreplageri å holde katten inne pga sikkerhet eller ute pga frihet til å gjøre noe dumt? 3. Jeg er 80% hjemme i døgnet, er det noe vits å skaffe en katt til som hun får selskap av? 4. Er det lurt å klippe neglene siden hun bare er inne nesten? 5. Jeg fikk beskjed av eieren om å ikke flytte på kattedoen så ofte, har flyttet den 5 ganger siden jeg fikk hun igår, ingen problem, tøvprat 6. Tidligere eier sa at det tok 3 dager før hun spiste når hun møtte sin første eier, hun spiste alt med engang med engang jeg tok med henne hjem til meg, tøvprat igjen 7. Tidligere eier sa at katten liker ikke å sove i senga til eieren, jeg ville faktisk ha henne vekk, men hun kom midt på natta og la seg oppå meg, tøvprat igjen 8. Hun lager ekkel lyd når jeg masserer henne, hva er den lyden? 9. Har noen prøvd å bestille veterinær hjem på døra? 10. Pleier dere å la de lange hårene på nesa vokse eller klippe? 11. Hun liker ikke å bli løftet, hvorfor det? 12. Tidligere eier sa jeg bør kjøpe ting hun kan klore i, mens en veterinær på nettet skriver at katter tar ikke hensyn til møbler uansett, hvem har korrekt svar? 13. Hun har sin faste sted hvor hun tar lur lenge og flere ganger om dagen i en hylle i klesskapet, hehe artig sted 14. Det er litt ekkelt at hun er horny hele tiden, vender ræva si mot ansiktet mitt, hallo! Hvem skal man klage til om man blir seksuelt trakassert av katten sin? 15. Hvorfor tror folk at alle katter som gis bort gratis er defekt på en eller annen måte? Denne katten er det ingenting feil med utenom at hun er forelsket i eieren sin, også betaler folk opp mot 15000 kr for en katt. 16. Tåler/liker katter å dusje? Temperatur? Nettopp fordi de heller vil slikke seg rene 17. Enkelt spørsmål: dere som har katt, hvorfor har dere katt egentlig? 18. Er det trygt å gi laktosefri kumelk eller melk med laktose beregnet for katter? 19. Er kokt fisk uten bein, makrell i tomat, fiskeboller, kokte tillate grønnsaker og godis for katter noe katten bør ha jevnlig? 20. Hva er forskjellen på veterinær og dyrlege? 21. Når en av de to sier at man ikke bør endre kattens kosthold uten å forhøre med dem først, er det for å fore lønnen deres eller mener de egentlig kun hvis du skal bytte fra vanlig tørrfor til eksempel slankemat? 22. Noen leker katter er ekstra glad i og som jeg bør investere i? 23. Så langt har den ikke sagt mjau enda, hvilke sammenhenger mjauer den mest? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 1. Aner ikke, ville hørt med dyrlegen og evt. kjøpt mat derifra. 2. Er det noen god grunn til å ikke slippe den ut? Bor du f.eks i Oslo sentrum er det nok greit å ha den inne. Har den vært ute fritt tidligere? Om så er det ikke sikkert den vil være inne hele tiden. Ja, katter kan dø ute, trist, men bedre enn at de sperret inne etter min mening. 3. Tja, spørs på katten, er ikke sikkert den går samme med andre katter, den kan bli bestevenn med andre katter. Ikke noe fasit. 4. Ikke om de ikke blir for lange. Blir de for lange så må de klippes. 5. Finn ett sted, hold den der. Du liker sikkert å vite hvor doen din er du også? Katten blir neppe ødelagt om du flytter den konstant, men kan fort skje at den ikke gidder å lete etter den mer å gjør fra seg der det passer seg, evt. ett av stedene den har stått. 6 - 7 Om det var slik med forrige eier vet du jo ingenting om. At det var slik da betyr ikke at det samme skjer nå. 8 - Umulig å si uten å høre lyden. 9 - Nei, men regn med minst dobbel pris og halv kvalitet ettersom dyrlegen ikke har det den trenger. 10 - IKKE KLIPP!! la de være. De er ikke til pynt. Katten trenger de. 11 - Katter er forskjellige. Noen liker det, andre ikke. 12 - Kan gå begge veier, men uten klorebrett er det kun møbler det kan gå ut over. Kjøp klorebrett, klatrestativ med klorebrett. 13 - ok 14 - Get used to it. 15 - Ingen tror det, 15000 er for rase-katter. Katter gis bort i mengder. 16 - Tåler, ja. Liker, nei. Ikke regn med at du går uskadd fra det. Vanlig vann, ikke varmt, ikke kaldt. Katter trenger du ikke å dusje med mindre det er en god grunn. F.eks hvis den har diare og har hatt ett uhell. 17 - Har ikke katt. 18 - Gi den vann, evt melk beregnet på katter fra dyrlegen eller dyrebuikk. Ferskt vann gjerne ett par ganger om dagen. Og den skal alltid ha ferskt vann tilgjengelig, alltid. 19 - Fisk og grønnsaker tar jo ikke skade av så vidt jeg vet. Men grønnsakene blir neppe spist. Den skal ikke trenge noe mer enn det den får via vanlig kost, altså tørrfôr og våtfor. 20 - Ingenting? 21 - Endre kosthold betyr jo å f.eks fete den opp, slanke den osv, ikke å bytte smak på maten. 22 - Varierer 23 - Noen katter mjauer for alt, andre knapt om det står om livet. Har hatt en katt som kanskje mjauet ett par ganger i året når det var "krise", har hatt en katt som har mjauet sikkert 50 ganger om dagen Du har åpenbart ingen kunnskap om katter, ha dialog med dyrlege om det er noe. Ta heller kontakt med de en gang for mye enn en for lite. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) IKKE KLIPP PUS SINE VÆRHÅR FFS. Hvorfor skaffet du katt uten å vite en dritt om dem egentlig????Alt dette her skulle du ha lest om og gjort research om før du fikk katt, ikke etter.Edit: Katten bruker værhårene sine til å beregne om det er nok plass til deres kropp. Klipper du dem risikerer du at pus prøver å presse seg inn i ett altfor lite sted og sitter fast og da kan pus i verste fall dø uten at noen legger merke til det engang. Endret 2. april 2018 av BuffyAnneSummers 3 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Dette MÅ være aprilsnarr. 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Dette MÅ være aprilsnarr. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på datoen! Ble irrasjonelt sint Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Man vet nå aldri.. Desverre.. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Jeg lover at dette var ingen spøk. Det finnes desverre folk som kan alt om katter og som behandler dem dårlig, jeg ser på meg som bedre ettersom jeg spør om hjelp. Ikke prøve selv før du spør-metoden. Nå fikk jeg med ikke klumpende sand fra eieren som var nesten tom, det tyder på at eieren ikke er opptatt av kvalitet, men pris. På sikt blir det samme pris om ikke den dyre blir billigere. Jeg fylte på resten av sanda idag, skal kjøpe dyr klumpesand imorgen, katten har ikke klaget på den "dårlige" sanden, så vi får se om hun liker litt annerledes sand. Skal teste ut produkter for katten først fra matbutikken, så fra nettet, så fra dyrebutikk og sist fra dyrlegen. Jeg bor ikke i Oslo, men jeg kunne ikke bodd mer sentralt her. Mange katter i nabolaget, traffikert bilvei og naboen har hund utenfor i bånd. Ingen mulighet for katteluke her, men jeg skal snart flytte til et bedre sted for meg og katten. Hahahaha, min do er ikke så vanskelig å finne. Men jeg har empati da. Den lyden må være romsterer? Lol, jeg får betale trippel pris for at han tar med seg hele klinikken hjem til meg. Jeg tror hun liker meg fordi jeg tar vare på henne, hvordan kan hun vite at jeg er gutt og ikke samme kjønn som henne? Hæ? Hva er forskjellen på at katten min tilhører en rase og rasekatter? 15 000 vs gratis? Jeg skal ikke gjøre det, men hva skjer om katten faller i 1 m basseng som har lunket vann? Har noen erfaring med catmilk fra Whiskas? Er det best å gi våtfor beregnet for katter eller homosapiensvåtfor? Karbohydrater skal ikke katter ha, er grønnsaker karbohydrater? Okay så det er greit å bytte smak på maten uten å høre med veterinær først? Kan du gi eksempel på hva det betyr å bytte smak? Mener du bytte fra søtt til salt, sterkt, bittert? Er det best med døde leker eller levende dyr? Har katten enzymer til å spise dyr uten å bli syk? Hvordan kan du koble hårværene og nok plass til mat i kroppen? Jeg innrømmer nå at jeg er fersking om katter. Har hjernesize noe å si? De virker smartere enn en doberman. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 De er dritsmarte. Det er noe alle katteeksperter er enige om:http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/whats-the-deal-with-whiskers"Cats use their facial whiskers to determine if they can fit into narrow spaces, and the whiskers on their legs may aid them in sensing prey or climbing trees."Er du ikke flink til å google? Er masse svar der ute. Vil anbefale at du hopper over dyremat fra matbutikken, også veterinærforet for å være ærlig, det er sinnssyke priser på det. Personlig sverger jeg til Josera: https://nettdyret.no/katt/kattemat-t%C3%B8rrfor/josera-classic-cat-10kg-kattemat_15-31.htmlHar prøvd både Hills og RC og alle de greiene du får tak i fra veterinæren, Josera slår dem alle. Med riktig mat med god næring vil du gi vennen din ett godt liv og det vil bli MYE MINDRE kattebæsj å plukke opp.Hva slags sand du bruker spiller liten trille. Jeg hater klumpesand, det blir så grisete så fort og så er den så dyr så du vil nødig kaste noe vekk når du ikke må. Kjøper du billig sand er det bare å kaste alt sammen når det passer deg uten å tenke på pris. Ikke gi pus levende dyr å leke med, det er dyreplageri. Derimot så kan pus fint finne på å drepe og spise/ta med seg hjem mus, rotter eller småfugler, og så lenge du vaksinerer pus årlig samt gir dem ormkur regelmessig så er ikke det noe problem. Hvis du bor veldig sentralt vil jeg anbefale deg å ha pus inne. Kjøp kattesele og ta heller med pus ut på tur, så håper jeg dere befinner dere ett sted snart hvor pus kan løpe ute uten alle disse farene som lusker rundt hvert hjørne. Jeg har en pus selv som ble påkjørt av en bil da hun var liten og det førte til at hun unngikk å gå hjem (katter er flokkdyr, er de syke gjemmer de seg fordi de er redd for å bli avvist av flokken pga det) og er nå skada for livet pga det, veldig mammadalt pus som bare stirrer ut hvis døra går opp. Vi bor også sentralt. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 5. april 2018 Forfatter Del Skrevet 5. april 2018 Jeg gråt her om dagen rett foran katten, mens den stirret på meg. Hadde jeg vært en baby så hadde den nok slikket meg og trøstet meg på et eller annet vis, hunnkatter er mødre som oss. De har ikke utviklet slikt for voksne. I det siste pleier katten å dytte med hodet sitt på meg, vet ikke hva det betyr, men så lenge hun ikke biter eller mjauer så er det nok positivt. Er enig i at det er mye nyttig å finne på Google, men det er desverre også mye du må gjennom som ikke stemmer, men dyrlegen vil alltid forsvare sitt felt. Nå ga jeg henne kattemelk fra whiskas, hun luktet litt men smakte ikke, kanskje det er lettere med kattunger og ikke en 8 år gammel jente. Jeg beundrer luktesansen til katter, hun var langt unna meg, og allikevel luktet hun den gode lukten av tunfiskpate, desverre kort tid etter kastet opp hun maten. Jeg hadde ingen grunn til å ringe dyrlegen for sånt, da jeg visste det var pga det jeg ga henne akkurat, hadde hun kastet opp 2 dager etterpå så hadde jeg kanskje tatt en telefon dit. Hun er frisk og fin nå. Skal ikke kjøpe sheba våtfor igjen, det er junkfood for dem som McDonald's er for oss. De sier at Eukaneba er enda bedre enn hills og Royal Canin, men så lenge jeg aldri bruker våtfor fra butikken igjen og heller gir kokt eller rått fisk og kjøtt så er katten fornøyd, og nei jeg har ikke tenkt å gi rå kjøtt og fisk hver dag, det er snakk om én gang i måneden. De fleste jeg har snakket med stort sett dyrlege og Google anbefaler å bruke klumpesand. Personlig så var fordelen at urinen var en klump og på nært hold luktet jeg ikke vondt i forhold til urin som pleide å følge med kattesand som så ut som grus man bruker til gårdsplass, så var klumpesand rett og slett sand. Og det veier mindre og ser mer profft ut. Litt dyrere for kvalitetens skyld. Men på en annen side så hadde jeg nok valgt bra kvalitet på grus fremfor dårlig kvalitet på klumpesand. Det eneste de nevner er å bruke klumpesand, sier ingenting om kvaliteten, går alt fra 45 kr for 4 kg til 150 kr for 2 kg. Så det er altså dyrere å ha utekatt enn innekatt i tillegg lever utekatt mye kortere? Betale for å kastrere, chip, pass, ormekur osv. Det eneste jeg gir min innekatt er god mat, rent vann, masse kos, sover med katten med god samvittighet uten å være redd for lopper selv om det klør noe sinnsykt, leker med hun, så man er om ikke blir empatisk person. Og ikke minst er det tryggere inne både for biler, slemme folk, rivaliserende katter og masse kull å håndtere ettersom hun ikke er sterilisert, noe jeg er. Jeg fikk med kattesele. Slet litt med å få det på siden hun ikke er rolig, og jeg liker ikke å bruke fysisk makt eller verbalt, hun får gjerne eie meg og ikke motsatt. Når den først sitter på så skal vi gå tur, også er beina hennes helt lam, ikke rart da jeg monterte feil, når jeg tar det av så løper hun og gjemmer seg, jaja bedre lykke neste gang:) Hvordan fant du egentlig ut hvor din påkjørte katt var siden hun gjemte seg ute? Det er jo millioner av steder å gjemme seg ute enn inne i et hus. Er det noe vits å idmerket katten hvis hun bare er inne nå og i sitt nye hjem sannsynligvis blir i kattegård? Tidligere eier kan bevise at jeg har fått av henne lovlig? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Jeg fikk ttilbake katten min pga IDchippen og IDmerking i øret. Noen fremmede så henne i en helt annen bydel vimse rundt en benk og bare skinn og bein da hun hadde fått brukket hofta (vanlig skade med katter som blir påkjørt av en bil, sa vet). Veldig skeptisk pus av natur så tok dem en stund å få tak i henne. De kalte henne chili på kattehuset fordi hun var så fyrig mot fremmede, som sagt, veldig skeptisk katt av natur. Da hun så meg og jeg så henne igjen.. har sjeldent vært så glad som jeg var da. Så chip katten hvis den ikke er chippet allerede, er så jævla verdt de kronene det koster. Kan godt hende pus er det allerede, det sjekker vet og så må du gå gjennom eierskifte.Orker du å grave i klumpesand så go for it. Vil ikke anbefale at du kjøper de billigere typene, du får hva du betaler for. Jeg liker billig sand da jeg som sagt kan bare kaste hele dritten når som helst. Pus setter også veldig pris på ren sand og kan begynne å gå på do andre steder hvis du ikke holder der rent nok, så husk på det, men hvis pus begynner å gå på do utenfor så burde du også ta en tur til vet da det kan indikere andre problemer som urinveisinfeksjon (aldri opplevd, men lest). Kattunger er ikke mer følsomme. Katter viser ikke kjærlighet på en normal, vanlig måte, google litt om hvordan de viser omsorg og kjærlighet, head bumps er en av dem. De markerer på deg med luftkjertlene sine på siden av munnen. Hun eier deg ja, ikke tro noe annet hahaha. Utekatter er dyrere da de kan bli skadet, og ja, de lever ett kortere liv på generell basis. Selv om du ikke lar pus gå ut må du vaksinere og gi ormkur, du drar jo inn med deg masse dritt når du har vært ute. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 5. april 2018 Forfatter Del Skrevet 5. april 2018 Er det forresten trygt å kjøpe ny kattedo, den her er veldig slitt og brukt i flere år av tidligere eier. Eller kommer pus til å gjøre av seg overalt? Hvordan kan man selv se om en katt er chippet? Hvis jeg har fått katten av noen for permanent basis, og pus er registrert på tidligere eier og jeg ikke gidder å gå gjennom eierskifte, har jeg katten ulovlig da? Hva er egentlig det viktigste når man har katt uansett alder og om det er inne eller utekatt: å vaksinere, å chippe, registrere eierskifte, øremerking, godt kosthold, rent vann, mosjon, kose med katten, leke eller rengjøre do? Hvis du måtte velge 3 ting? Er 5 liter klumpesand for 100 kr bra kvalitet? Jeg vasket kattedo idag med såpe og vann, rent og nytt fersk sand fylte på. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Du bare gjør som vanlig, fyller på den nye doen. Er du bekymret for at de vil gjøre fra seg inne kan du beholde litt sand med pus sitt tiss som du putter inni der, bare så pus skjønner at det er deres og den skal brukes til å gå på do. Mest sannsynlig vil pus bare se sand og instinktet vil ta over. Veterinær ser om katten er chippet. Du kan faktisk føle den, men det er ikke noe du burde gå på leting etter da den kan vandre under huden, så eneste måte å finne ut av det på er at vet går over med en sånn chipleser for å se om pus har eller ei. Du har ikke nødvendigvis pus ulovlig, er bare kjekt å bytte eier på chippen hvis pus har chipp, så ditt navn nummer og adresse står der istedet itilfelle pus blir borte. Du kan ikke velge bare 3 ting. Enten gjør du alle tingene og sørger for at pus har det bra ellers burde du ikke ha katt i utgangspunktet.Prøv kattesanden. Ville ikke rengjort kattekassa med noe annet enn vann da du fjerner pus sin lukt. Vil anbefale deg å se f.eks my cat from hell, jackson galaxy er the cat whisperer, da kan du lære mye nyttig om katt også. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 (endret) 1. Hvilke merket er best mellom friskies, royal canin og butikkens egne merkevarer eks prima, first price, kløver osv Jeg kjøper Friskies eller Whiskas. Tror det er samme produsent av begge. Hva som er best vet jeg ikke, men har hørt at billig-kattemat gjerne er litt usunn/lite næringsrik i lengden. I og med at katter er avhengig av kjøtt for å kunne leve, bør du velge noe med høyt kjøttinnhold. 2. Vil dere si det er mest dyreplageri å holde katten inne pga sikkerhet eller ute pga frihet til å gjøre noe dumt? Mine to katter er inne hele tiden, anser ikke det som dyreplageri. Skal du ha katten din fritt ute må du for guds skyld sterilisere den! 3. Jeg er 80% hjemme i døgnet, er det noe vits å skaffe en katt til som hun får selskap av? Kanskje på sikt, men først bør du få litt erfaring med katten du har nå. 4. Er det lurt å klippe neglene siden hun bare er inne nesten? Nei. 5. Jeg fikk beskjed av eieren om å ikke flytte på kattedoen så ofte, har flyttet den 5 ganger siden jeg fikk hun igår, ingen problem, tøvprat Spiller sansynligvis ingen rolle. Så lenge hun ser den og vet hvor den er, og ser hvor den blir flyttet, bør det gå greit. Kan forstå at det kan være et problem for kattunger, men neppe for en voksen katt 6. Tidligere eier sa at det tok 3 dager før hun spiste når hun møtte sin første eier, hun spiste alt med engang med engang jeg tok med henne hjem til meg, tøvprat igjen Det er nok fordi katten den gangen var en kattunge 7. Tidligere eier sa at katten liker ikke å sove i senga til eieren, jeg ville faktisk ha henne vekk, men hun kom midt på natta og la seg oppå meg, tøvprat igjen Det kan være mange årsaker til dette, alt fra lukter til tøykvalitet. Hvis du ikke liker at hun sover i sengen, bør du lukke døren til soverommet,og holde katten på utsiden 8. Hun lager ekkel lyd når jeg masserer henne, hva er den lyden? Kan det være maling? Er det en slags prrrrr-lyd? 9. Har noen prøvd å bestille veterinær hjem på døra? Nei, visste ikke at det var mulig en gang. 10. Pleier dere å la de lange hårene på nesa vokse eller klippe? La dem vokse. Dette er værhår, og brukes av katten til å føle. Du ville neppe likt at noen klippet av fingrene dine. 11. Hun liker ikke å bli løftet, hvorfor det? Det varierer fra katt til katt. Jeg har en som elsker å bli løftet, og en som hater det. 12. Tidligere eier sa jeg bør kjøpe ting hun kan klore i, mens en veterinær på nettet skriver at katter tar ikke hensyn til møbler uansett, hvem har korrekt svar? Begge har rett. Katter bryr seg ikke om hva de klorer på, men ved å investere i kloremøbler fordeles kloringen slik at det blir mindre kloring på møbler. Det finnes spray som skal stoppe kloring (sprayes f.eks. på sofaen der du ikke vil hun skal klore), men synes ikke det fungerer så bra. 13. Hun har sin faste sted hvor hun tar lur lenge og flere ganger om dagen i en hylle i klesskapet, hehe artig sted Jepp, det er sånn katter gjør. Alle katter finner sitt favorittsted, og det kan være de merkeligste plassene. 14. Det er litt ekkelt at hun er horny hele tiden, vender ræva si mot ansiktet mitt, hallo! Hvem skal man klage til om man blir seksuelt trakassert av katten sin? Vender hun rompa mot deg mens halen står rett opp som en antenne? Det betyr at hun anser deg som vennlig. Dette er positivt. 15. Hvorfor tror folk at alle katter som gis bort gratis er defekt på en eller annen måte? Denne katten er det ingenting feil med utenom at hun er forelsket i eieren sin, også betaler folk opp mot 15000 kr for en katt. Noen folk skal på liv og død a rasekatt. De fleste kattene er en blanding av alle mulige katteraser, mens enkelte er villig til å betale mange tusen for én spesiell rase, der ingen "fremmedraser" er blandet inn. Har ikke sansen for dette. I mine øyne er alle katter gode katter. 16. Tåler/liker katter å dusje? Temperatur? Nettopp fordi de heller vil slikke seg rene Mine katter liker det IKKE, men også det varierer. Men katter flest liker det ikke. Hvis du må vaske katten, selges det egen sjampo i dyrebutikker. Ikke bruk "menneskesjampo". Bruk lunket vann, verken for kalt eller for varmt. 17. Enkelt spørsmål: dere som har katt, hvorfor har dere katt egentlig? Fordi de tilbyr fantastisk og koselig selskap, samtidig som de ikke er krevende og "dumme" (slik som hunder). Og de har masse personlighet. 18. Er det trygt å gi laktosefri kumelk eller melk med laktose beregnet for katter? 100% laktosefri melk er helt greit. Katter er laktoseintolerant av natur, og får mageproblemer og diare hvis de drikker vanlig melk. Kattemelk er også en greie, men mine katter er ikke så glad i det. Katter trenger ikke melk, så hvis hun ikke liker det, er det heller ingen grunn til å gi henne det. 19. Er kokt fisk uten bein, makrell i tomat, fiskeboller, kokte tillate grønnsaker og godis for katter noe katten bør ha jevnlig? Skader sikkert ikke. Bare unngå ting som er sterke eller har mye salt. 20. Hva er forskjellen på veterinær og dyrlege? Det er akkurat det samme. 21. Når en av de to sier at man ikke bør endre kattens kosthold uten å forhøre med dem først, er det for å fore lønnen deres eller mener de egentlig kun hvis du skal bytte fra vanlig tørrfor til eksempel slankemat? Det kommer nok av at hvis katten trives med maten den får og ikke har noen helseplager, er det ingen grunn til å bytte. Men katter som mennesker liker forskjellige ting, og kan ha allergier eller reagere forskjellig på forskjellig mat. Så om du har mat som funker er det ingen grunn til å bytte. 22. Noen leker katter er ekstra glad i og som jeg bør investere i? Forsøk å kjøp noen leker med catnip (kattemynte) i. Dette synes de ofte er veldig gøy! 23. Så langt har den ikke sagt mjau enda, hvilke sammenhenger mjauer den mest? Noen katter mjauer, andre katter mjauer ikke. Katter mjauer stort sett bare til mennesker, så på en måte er det "kattens menneskespråk". Jeg har en katt mjauer i vei hele tiden dagen lang, og en som hittil i år har mjauet to ganger. Endret 5. april 2018 av Kajac Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 7. april 2018 Forfatter Del Skrevet 7. april 2018 Er det sant at katter er egentlig ørkendyr og de fikk vann av byttet de fanget og en sammenheng med at noen veterinærer anbefaler kun våtfor til katten, men kun hvis den har fått det fra ung alder? Min katt liker lukten av rå fisk og maser, når den er ferdig kokt eller stekt uten krydder så vil den ikke ha selv om den ikke har spist noe annet imens? Er det da farlig å gi litt rått fisk da det er ofte lettere å fordøye enn kjøtt, og det er det eneste katten liker? Jeg har god kontakt med tidligere eier ikke rart når hun er dritheit og skilt. Er det en sammenheng mellom dårlig økonomi og lite omsorg og empati for dyret hvis sanden, maten og utstyret er dårlig kvalitet? Jeg mener folk som røyker burde ikke hatt dyr, de skader seg selv, dyret sitt og økonomien som pengene kunne gått til for at dyret skal få det fint. Er det en sammenheng mellom det at pus er renslig og at jeg ikke bør bruke såpe når jeg vasker do? Har lært mye nyttig fra deg også BuffyanneSummers:) Man skal ikke bli dømt for å feile, men greit å bli dømt for å ikke prøve å klare ting. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 De er ørkendyr ja, men vil ikke anbefale kun våtfor, tørrfor hjelper også med å holde tennene fine og rene. Pus kan få litt fisk, men da fisken vi kjøper som regel ikke er av sushikvalitet ville jeg ikke gitt den det rått. Fersk fisk burde gå fint.Altså, når du gir katten god kvalitetsmat så er det ikke bare pengene du sparer på i lengden (for det gjør du, pus må spise mye mer av billigere for for å få i seg nok næring, så du tjener ikke på det faktisk) men du sparer dem også for mange helseplager som kan unngås med riktig kosthold. Det dyreste på matbutikken går til NØD hvis du venter på pakke med kvalitetsfor, ellers styr unna. Pus bæsjer også mye mindre hvis du gir pus kvalitetsfor, rett og slett fordi de spiser mindre av det. Det som kan hende hvis du vasker bort luktene til pus er at pus blir forvirret, men som sagt så tar instinktet deres om å grave i sand som regel over med en gang. Du får som regel det du betaler for, er jo mye bedre å bruke litt ekstra på bra kvalitetsfor og sørge for at den pelskledde vennen din har det godt så lenge som mulig med deg. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 8. april 2018 Forfatter Del Skrevet 8. april 2018 Hva er egentlig forskjellen på våtfor og menneskefor? For eksempel kokt fisk inneholder vann, kaller vi det våtfor for katt eller menneskefor gitt til katt? Jeg skjønner at veldig få klarer å lage tørrfor hjemme i kjøkkenbenken beregnet kun for katter så sammensatt helfor at du slipper å kjøpe hills og royal canin. Jeg mener samtidig at kokt fisk og kjøtt beregnet for mennesker gitt til katter er sunnere enn de hermetiske boksene med våtfor kun beregnet til katter på butikken. Sheba i forhold til purina kaller våtforet sitt for luksus for Katten, hvor luksus er egentlig våtfor for katt koster 11 kr for 85 g? Det der kan stemme, men det erstatter ikke å pusse tennene til pus eller ta med til profesjonell rengjøring hos veterinær. Det er som å si at gulrot og redikker er bra for tennene våre, la oss hive oral b i søpla. Blir tennene sterkere eller svakere av å tygge på tørre harde biter tørrfor? Forfedrene til katten min hadde verken tannbørste, tørrfor, veterinær eller eier på den tiden. Og de overlevde fint, ellers hadde ikke pusen min vært her nå. Er de fleste katteeiere religiøse eller tror de på vitenskapen? De utvalgte dyrene som er mest lik oss er sjimpanser, katter og rotter. I ulike forumer har folk sverget til å gi katten frossen sei, bare tine det og gi det til katten, kjøper man fersk må det varmebehandles. Har aldri kjøpt first price for til verken katten eller meg, det smaker dass. Ville du gått for sheba 11 kr for 85 g eller first price 450 g for 5 kr? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 9. Har noen prøvd å bestille veterinær hjem på døra? Nei, visste ikke at det var mulig en gang. Det handler bare om pris, ring en dyrlege å si du betaler 15000 for en hjemmesjekk så bør det ordne seg. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 9. Har noen prøvd å bestille veterinær hjem på døra? Nei, visste ikke at det var mulig en gang. Det handler bare om pris, ring en dyrlege å si du betaler 15000 for en hjemmesjekk så bør det ordne seg. Det var nå ganske pessimistisk. Jeg mener å ha sett priser som ligger mellom 2000 og 3000 kroner. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 (endret) 1. First price er best. 2. Nei, ikke om du bor i byen jaffal. 3. Nei. Katter liker uansett sjelden andre katter. 4. Kanskje, men de fleste klorer ikke på møbler om de har en klorestubbe. 5. Enig. 6. Enig. 7. Enig. 8. Maling. Den koser seg. 9. Nei, men tipper det koster flesk. 10. Vokse. 11. Katter er selvstendige og liker å ha kontroll over egen kropp. 12. Tidligere eier har rett. 13. Bra 14. LOL 15. 15000 er for merkekatter. Vanlige katter er ofte gratis (og vel så gode som merkekattene) 16. De fleste hater vann og trenger ikke dusjes (katter svetter ikke) 17. Fordi katter er kule. Hunder er også kule, men mer arbeid. 18. Det vil jeg tro. Men her får katten kun vann. 19. Fisk er i hvert fall bra. De fleste katter elsker det. Og leverpostei. 20. Same shit. 21. Det er nok for å fore lønnen. Virker helt unødvendig. Google hva katter bør ha og gi den det. 22. Hyssing og en lekemus holder lenge. 23. For å få oppmerksomhet, for eksempel når de er sultne. Men det er veldig individuelt hvor mye de mjauer. Noen mjauer nesten hele tiden, andre nesten aldri. Lykke til med k18! Endret 8. april 2018 av VRK18 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Hva er egentlig forskjellen på våtfor og menneskefor? For eksempel kokt fisk inneholder vann, kaller vi det våtfor for katt eller menneskefor gitt til katt? Jeg skjønner at veldig få klarer å lage tørrfor hjemme i kjøkkenbenken beregnet kun for katter så sammensatt helfor at du slipper å kjøpe hills og royal canin. Jeg mener samtidig at kokt fisk og kjøtt beregnet for mennesker gitt til katter er sunnere enn de hermetiske boksene med våtfor kun beregnet til katter på butikken. Sheba i forhold til purina kaller våtforet sitt for luksus for Katten, hvor luksus er egentlig våtfor for katt koster 11 kr for 85 g? Det der kan stemme, men det erstatter ikke å pusse tennene til pus eller ta med til profesjonell rengjøring hos veterinær. Det er som å si at gulrot og redikker er bra for tennene våre, la oss hive oral b i søpla. Blir tennene sterkere eller svakere av å tygge på tørre harde biter tørrfor? Forfedrene til katten min hadde verken tannbørste, tørrfor, veterinær eller eier på den tiden. Og de overlevde fint, ellers hadde ikke pusen min vært her nå. Er de fleste katteeiere religiøse eller tror de på vitenskapen? De utvalgte dyrene som er mest lik oss er sjimpanser, katter og rotter. I ulike forumer har folk sverget til å gi katten frossen sei, bare tine det og gi det til katten, kjøper man fersk må det varmebehandles. Har aldri kjøpt first price for til verken katten eller meg, det smaker dass. Ville du gått for sheba 11 kr for 85 g eller first price 450 g for 5 kr? Tror du skal holde deg borte fra dyr, spesielt det å ha ansvar for dyr på egen hånd. Du må rådføre deg med en voksen person når det kommer til ernæring, etter det du skriver over så er du tydeligvis tilbakestående eller som barn å regne. Spør noen som er voksne eller store om råd. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå