jaakervik Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Grunnet endret jobbsituasjon ser jeg meg nødt til å anskaffe meg bil. Og kommer fram til at det er mye å spare med å kjøpe elbil. Men jeg har en del spørsmål, jeg håper noen kan svare på. Først noen opplysninger: -Jeg pendler hver dag fra Røa til Oslo lufthavn (ca 56km hver vei). Bilen vil ikke bli brukt til særlig mer en dette, kanskje noen småturer en gang i blant. -Jeg har et budsjett på ca 200k, men kan strekke meg til rundt 250. -Har ikke lademulighet hjemme, parkerer i fellesgarasje. Men det er flere ladestasjoner i nærheten og på jobb(om det er ledig). Regner med det er en en del på vei til Gardermoen også. -Jeg har sett på flere biler, men tror valget faller på Kia soul 2018. Kampanjepris 230k med 7 års garanti. Men tar gjerne i mot forslag til andre. Nå noen spørsmål: -Hvordan vil det i praksis være og leve med elbil uten lader hjemme? -Hvor mye må jeg regne med å betale for full "tank". -Hvor lang tid vil det ta og lade, fra feks 20% til 100? Som dere sikkert har skjønt har jeg vedlig lite peiling på dette. Setter derfor stor pris på alle svar. God påske Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 -Hvordan vil det i praksis være og leve med elbil uten lader hjemme? Det er mange som gjør dette, hvordan du løser det vill nok utgjøre hvor lett det er å leve med. Prøv å få deg fast plass på jobb, går ikke dette så prøv å finne plasser å lade hvor du kan bruke tiden din fornuftig(Butikken, treningssenter? osv). Hvor mye må jeg regne med å betale for full "tank". Koster vell 2,5 pr minutt ved 50kW. Du klarer dog ikke utnytte 50kW konstant så si en 45 minutt for full lading. Dette blir i overkant av en 100 lapp. Hvor lang tid vil det ta og lade, fra feks 20% til 100? 80-100% er utrolig tregt, gå heller for 5-80%. Rundt 30 minutt. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Litt om ladetid finner du her. https://elbil.no/elbil/kia-soul-electric/ Om det lønner seg fremfor bensin må du regne på. De fleste ladestasjoner tar betaling per minutt. Hører også rykter om at enkelte begynner å innføre oppsrartsavgift. Men du får også ved kjøp av elbil: - Gratis eller billigere bom/veiavgift - En mer driftsikker bil - Mer fremtidsrettet bil og trolig bedre bruktverdi. Selv lader jeg Hjemme hver dag så for meg var regnestykket enklere. 1 Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Takk for gode svar begge to! 30-45 minutter skal jeg greie, selv om jeg føler at det er litt i overkant.. Må nok høre med styret om installering av lader i fellesgarasjen på sikt. Må si jeg ble overasket over prisen på lading, men er fortsatt lønnsomt om man teller med bompenger osv. Regner med at 80% holder tur/retur Gardermoen om det ikke er ledig lader? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Takk for gode svar begge to! 30-45 minutter skal jeg greie, selv om jeg føler at det er litt i overkant.. Må nok høre med styret om installering av lader i fellesgarasjen på sikt. Må si jeg ble overasket over prisen på lading, men er fortsatt lønnsomt om man teller med bompenger osv. Regner med at 80% holder tur/retur Gardermoen om det ikke er ledig lader? Det bør gå akkurat på de verste dagene. Personlig hadde jeg nok heller vurdert å legge inn noen ekstra kroner for å slippe å lade hver eneste dag på hurtig lader. Du vill også spare enormt med å få installert lader i fellesgarasjen eller oppgradert evt kurser som må være der pr i dag slik at de blir "lovlige". Problemet med prisen av lading i dag er at det er priset pr minutt og ikke pr energimengde. Energimengde pr minutt vill variere, og derfor betaler man en variabel pris. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 (endret) -Hvor mye må jeg regne med å betale for full "tank". Prisen på 2,50 pr minutt (nevnt over) gjelder for hurtiglader. Å lade fra 0% til 80% vil ta 30 minutter på en fin sommerdag, man kan ta over det doble når det er kaldt i været. I beste fall vil det altså koste 75 kr å hurtiglade fra tom til 80%, på vinteren inntil det doble. Dersom du lader hjemme betaler du for tilført energimengde, så det koster deg strømpris + nettleie. Hvis strømmen koster 70 øre/kWh og nettleien 50 øre/kWh, vil hver kWh du tilfører batteriet koste deg 1,20 kr. Å lade en Kia Soul fra 0% til 100 % (30 kWh) vil koste deg 36 kr. Endret 1. april 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Skal helt klart sjekke ut mulighten for lading hjemme ser jeg! Problemet er at jeg leier leilighet som inkluderer garasjeplass. Er usikker på hvordan jeg går fram med dette. Ser at noen av naboene har fått det installert så regner med det går i orden på et vis. Sikkert dumt spørsmål, men er det mulig å ta med ladestasjonen om man flytter? Er jo ganske kostbart så kjedelig om jeg finner ut at jeg skal flytte om et år. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Skal helt klart sjekke ut mulighten for lading hjemme ser jeg! Problemet er at jeg leier leilighet som inkluderer garasjeplass. Er usikker på hvordan jeg går fram med dette. Ser at noen av naboene har fått det installert så regner med det går i orden på et vis. Sikkert dumt spørsmål, men er det mulig å ta med ladestasjonen om man flytter? Er jo ganske kostbart så kjedelig om jeg finner ut at jeg skal flytte om et år. Ja selve boksen kan kobles fra og tas med. Kabel og tilhørende utstyr kan også fjernes, men det koster nok mer enn det smaker:) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå