Gå til innhold

De mangler 40 milliarder, men er fast bestemt på å bygge verdens største og mest miljøvennlige batterifabrikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aheeSuTd

Spennende! Men for all del legg fabrikken til et kondemnert industri- eller boligområde.

Vi kan ikke beslaglegge flere jomfruelige naturarealer i fremtiden til slike gigantprosjekter.

Menneskets aggressive nedbygging av naturarealer er en trussel mot naturens produktive evner og til slutt mot oss selv.

Lenke til kommentar

De har i allefall fått med seg at det er helt uakseptabelt å bruke kobolt fra Kongo, men det er svært vanskelig å unngå det. Kampen om etisk kobolt er beinhard, og elskaper som Apple og Samsung prøver også desperat å klare seg uten kobolt fra Kongo. Kineserne gir derimot en god f...!

(Har oppdatert dette innlegget fordi det har sneket seg inn noen feil. Jeg har forvekslet NMC og NCA.  Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi artikkelen omtaler NMC som batterier med lavt innhold av kobolt og høy ytelse.  Så vidt jeg vet har NMC dårligere ytelse enn NCA og mye høyere innhold av kobolt.  Fordelen med NMC er først og fremst lengre levetid.)

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NMC teknologien har mange fordeler, og Tesla har brukt den i Modell S og X. NMC gir høy ytelse, men har kort levetid. Tesla skal derfor ikke bruke NMC i Modell 3.

Model S, Model X og Model 3 benytter alle sammen NCA. Tesla benytter derimot NMC på Powerwall/Powerpack, pga betydelig bedre levetid for NMC vs NCA.

 

Ulempen med NMC er at energitettheten er en del lavere, og så bruker man også mer kobolt. Det er altså dyrere per kWh enn NCA.

 

Det kan nevnes at dette gjelder NMC 622. NMC 811 vil komme seg nærmere NCA på pris og energitetthet, på bekostning av levetid. Men det er ikke sikkert NMC 811 får dårligere levetid enn NCA.

 

Ryktene sier at Teslas batterier varer mellom 100 og 150 tusen km, og i alle langtestene jeg har lest har hovedbatteriet blitt skiftet. Er nok en grunn til at Tesla har den dårligste garantien av alle elbilprodusentene på batteriene, og at de nå skifter batteritype. Tesla gir ingen garanti på restkapasitet.

Det er massevis av Teslaer som har kjørt noen hundre tusen km på ett batteri. Forventet levetid på en batteripakke til Tesla er omkring 500.000 km. I perioden 2012-2015 ble det byttet veldig mange batteripakker, pga defekte hovedkontaktorer. De defekte hovedkontaktorene er nå i all hovedsak ute av systemet, og påliteligheten til batteripakkene er svært god.

 

Tesla har den beste batterigarantien, med 8 år og ubegrenset antall km. Om batteripakkene bare varte 100-150.000 km så hadde Tesla allerede vært konk.

 

(Det kan hende du blander med batteriet til Tesla Roadster. Den benyttet LCO, og dette batteriet hadde en forventet levetid på opp mot 150.000 km.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vil bli størst og «grønnest»

Sveriges energimiks består av ca 50% forbrenningsbasert energi, 40% kjernekraft og 10% vannkraft. Grønne sertifikater er grønnvasking-svindel. Påstanden henger ikke på greip. Nærhet til metallene har jeg lite tro på. Sverige har ikke nevneverdige ressurser med hverken kobolt, nikkel eller litium, som er de tre metallene med nevneverdige pris og leverings-utfordringer.

 

– Risikoen er at de kommer med neste generasjon i Asia, slik at NMC-kjemien blir gammeldags. De kommer kanskje med fastfasebatterier raskere enn vi tror. Men jeg tror ikke at man trenger å være så veldig urolig, sier hun.

De satser alt på en gammel hest, NMC, mens to elbilprodusenter har vist fram prototyper på biler som høyst sannsynlig er utstyrt med faststoff-batterier. Begge to bygger i disse dager anlegg for masseproduksjon av slike batterier og regner med å rulle ut faststoffbatteriene kommersielt fra 2020. Hvis Northvolt plutselig klarer å høste inn de 39 milliardene i dag og byggingen starter i mårra, så tar det ennå noen år før anlegget og fabrikken er ferdig bygget og kan pumpe ut batterier. Dette kommer til å feile så det suser! Investorer bør være forberedt på at pengene må anses som tapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at vi vil se faststoffbatteriene i nevneverdig grad i produksjonsbiler før godt ute på 2020-tallet. Nissan er ganske negativ til utsiktene: http://www.autonews.com/article/20180331/OEM06/180409964/nissan-doubt-solid-state-batteries

 

Jeg tror litium-ion vil fortsatt leve i beste velgående om 10 år, da spesielt NMC, NCA og LFP. Men det er så klart vanskelig å si helt sikkert hva tiden vil bringe.

Lenke til kommentar

Faststoffbatteriene blir nok veldig dyre i starten grunnet begrenset produksjon og svært ettertraktede egenskaper. Det er neppe tilfeldig at de to prototype-bilene befinner seg i det øvre prissjiktet. 2020 er nok bare en sped start på den batteritypen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

NMC teknologien har mange fordeler, og Tesla har brukt den i Modell S og X. NMC gir høy ytelse, men har kort levetid. Tesla skal derfor ikke bruke NMC i Modell 3.

Model S, Model X og Model 3 benytter alle sammen NCA. Tesla benytter derimot NMC på Powerwall/Powerpack, pga betydelig bedre levetid for NMC vs NCA.

 

Ulempen med NMC er at energitettheten er en del lavere, og så bruker man også mer kobolt. Det er altså dyrere per kWh enn NCA.

 

Det kan nevnes at dette gjelder NMC 622. NMC 811 vil komme seg nærmere NCA på pris og energitetthet, på bekostning av levetid. Men det er ikke sikkert NMC 811 får dårligere levetid enn NCA.

 

Ryktene sier at Teslas batterier varer mellom 100 og 150 tusen km, og i alle langtestene jeg har lest har hovedbatteriet blitt skiftet. Er nok en grunn til at Tesla har den dårligste garantien av alle elbilprodusentene på batteriene, og at de nå skifter batteritype. Tesla gir ingen garanti på restkapasitet.

Det er massevis av Teslaer som har kjørt noen hundre tusen km på ett batteri. Forventet levetid på en batteripakke til Tesla er omkring 500.000 km. I perioden 2012-2015 ble det byttet veldig mange batteripakker, pga defekte hovedkontaktorer. De defekte hovedkontaktorene er nå i all hovedsak ute av systemet, og påliteligheten til batteripakkene er svært god.

 

Tesla har den beste batterigarantien, med 8 år og ubegrenset antall km. Om batteripakkene bare varte 100-150.000 km så hadde Tesla allerede vært konk.

 

(Det kan hende du blander med batteriet til Tesla Roadster. Den benyttet LCO, og dette batteriet hadde en forventet levetid på opp mot 150.000 km.)

Du har helt rett i at jeg rotet med batteritypene, beklager det. Grunnen er at artikkelen beskriver NMC som batterier med lavt innhold av kobolt og høy ytelse. Så vidt jeg vet har NMC omtrent dobbelt så mye kobolt som NCA og vesentlig dårligere ytelse, altså stemmer ikke opplysningene i artikkelen.

 

Tesla bruker NCA batterier i Modell S, men NMC i powerwall. Dette fordi NMC tåler flere ladesykluser. Tesla har nok tatt en snarvei for å få høy ytelse på bilene, men de sliter med levetiden på batteriene. Derfor skifter de batteriteknologi. De fleste bilprodusenter bruker NMC på grunn av levetiden.

 

http://fortune.com/2015/05/18/tesla-grid-batteries-chemistry/

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion

Lenke til kommentar

Tesla bruker NCA batterier i Modell S, men NMC i powerwall. Dette fordi NMC tåler flere ladesykluser. Tesla har nok tatt en snarvei for å få høy ytelse på bilene, men de sliter med levetiden på batteriene. Derfor skifter de batteriteknologi. De fleste bilprodusenter bruker NMC på grunn av levetiden.

Som sagt så bytter ikke Tesla batterikjemi på bilene.

 

NMC har bedre levetid enn NCA, men NCA har god nok levetid. Om man ikke lader helt opp eller helt ut, og ikke utsetter batteripakken for veldig høye temperaturer, så kan NCA vare omkring 1500 sykluser. Med 400 km per syklus er det altså 600.000 km.

 

NMC derimot kan fint vare 5000-10000 fulle sykluser, der man lader fullt opp og lader helt ut. Tesla leverer Powerpack/Powerwall med garanti på 3650 sykluser (altså 10 år, en syklus/dag).

 

Om Tesla benyttet sin levetidsoptimaliserte NMC kjemi i bilene, så ville rekkevidden vært omkring 300 km i stedet for 400 km, men levetiden ville vært 1,5-3 millioner km, der man samtidig ikke hadde måtte brydd seg med å behandle batteriet skånsomt. Det er så fullstendig overkill at det er latterlig.

 

De bilprodusentene som bruker NMC optimaliserer ikke kjemien for best mulig levetid, men heller lav kostnad og best mulig energitetthet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vil bli størst og «grønnest»

Sveriges energimiks består av ca 50% forbrenningsbasert energi, 40% kjernekraft og 10% vannkraft. Grønne sertifikater er grønnvasking-svindel. Påstanden henger ikke på greip. Nærhet til metallene har jeg lite tro på. Sverige har ikke nevneverdige ressurser med hverken kobolt, nikkel eller litium, som er de tre metallene med nevneverdige pris og leverings-utfordringer.

 

 

Keliber i Finnland, ikke langt fra Sverige, har jo grubedrift for batteri-stoff om ikke lenge, mener jeg.

 

http://www.nordicmining.com/keliber-lithium/category290.html

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Sveriges energimiks består av ca 50% forbrenningsbasert energi, 40% kjernekraft og 10% vannkraft. 

 

Hvor har du det fra?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Sweden

 

Fra Energimyndighetens rapport Energiläget 2017 side 7 øverste figur, men nå når jeg dobbeltsjekker så ser jeg at jeg har mistolket den. Vannkraft står for drøyt 14% av total energitilførsel i Sverige i 2017, altså inkludert energityper som ikke går via el.

 

Energimyndigheten har et ganske annerledes diagram her:

elproduktion_2016.gif

Lenke til kommentar

Det stemmer. Halvparten av av kobolten i verden utvinnes i Kongo, et land med den uheldige kombinasjonen enorme kobolt-ressurser og forferdelige arbeidsforhold. Dessverre driter mange batteri/bil-produsenter i den saken og kjøper kobolt derfra likevel.

 

Løsninga er selvsagt ikke at folk skal fortsette å pøse ut CO2, NOx, partikler etc fra bilene over hele verden, men å utnytte de andre kobolt-ressursene vi har på kloden bedre, og samtidig jobbe med å forbedre forholdene i Kongo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sveriges energimiks består av ca 50% forbrenningsbasert energi, 40% kjernekraft og 10% vannkraft. 

 

Hvor har du det fra?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Sweden

 

Fra Energimyndighetens rapport Energiläget 2017 side 7 øverste figur, men nå når jeg dobbeltsjekker så ser jeg at jeg har mistolket den. Vannkraft står for drøyt 14% av total energitilførsel i Sverige i 2017, altså inkludert energityper som ikke går via el.

 

Energimyndigheten har et ganske annerledes diagram her:

elproduktion_2016.gif

 

 

Da jeg i midten av 90-åra var jobbmessig litt borte i det så var det sånn ca 50% hydro og 50% nuklear - CO2-fri mao. Vindkraft var det så å si ingen ting i den tiden. Kakediagrammet ser ut som en rimelig videreføring de siste 20 år. Men det er jo med sine 40,5% Vattenkraft laaangt unna dine 10/14% vannkraft.  :hmm:

 

Legger til: skjønner det nå: energi inkludert ikke-el

Endret av trikola
Lenke til kommentar

 

 

 

Sveriges energimiks består av ca 50% forbrenningsbasert energi, 40% kjernekraft og 10% vannkraft. 

 

Hvor har du det fra?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Sweden

 

Fra Energimyndighetens rapport Energiläget 2017 side 7 øverste figur, men nå når jeg dobbeltsjekker så ser jeg at jeg har mistolket den. Vannkraft står for drøyt 14% av total energitilførsel i Sverige i 2017, altså inkludert energityper som ikke går via el.

 

Energimyndigheten har et ganske annerledes diagram her:

elproduktion_2016.gif

 

 

Da jeg i midten av 90-åra var jobbmessig litt borte i det så var det sånn ca 50% hydro og 50% nuklear - CO2-fri mao. Vindkraft var det så å si ingen ting i den tiden. Kakediagrammet ser ut som en rimelig videreføring de siste 20 år. Men det er jo med sine 40,5% Vattenkraft laaangt unna dine 10/14% vannkraft.  :hmm:

 

Legger til: skjønner det nå: energi inkludert ikke-el

Ja, forvirringen rundt prosentandelene kan skyldes at Sveriges totale energimiks (altså inkludert ren varmeproduksjon via fjernvarme og lokal varmeproduksjon) gir en vesentlig høyere andel fra "forbrenning". Diagrammene over er ren el-miks, men Sverige dekker vel en vesentlig større andel av varmebehovet sitt via fjernvarme og nærvarme enn Norge som i større grad bruker el. til varme.

Lenke til kommentar

Synsing uten kunnskaper! Påstanden at "Sveriges energimiks består av ca 50% forbrenningsbasert energi, 40% kjernekraft og 10% vannkraft." er selvsagt feil. Vi snakker her om elektrisk energi, og da er vannkraften litt større enn kjernekraften, men begge ligger på ca. 40 %. Vindkraft og konvensjonell varmekraft ligger begge på ca. 10 %.

"Sverige har ikke nevneverdige ressurser med hverken kobolt, nikkel eller litium" er også feil. Litium har vært produsert i Sverige så tidlig som på 1800-tallet, men ble den gang funnet for dyrt. Gruveselskapet Boliden brøt litium i Varuträsk (nær Skellefteå) 1936 - 46 og regner nå med å gjennoppta brytningen i de funn av pegmatitt som finnes der. Kobolt finnes også, og nikkel brytes allerede i Finland på den andre sida av Bottenviken. I Rönnbäcken i Storumans kommune (også i Nord-Sverige) finnes unike funn av bryteverdig nikkel.

 

"Hvis Northvolt plutselig klarer å høste inn de 39 milliardene i dag og byggingen starter i mårra, så tar det ennå noen år før anlegget og fabrikken er ferdig bygget og kan pumpe ut batterier. Dette kommer til å feile så det suser! Investorer bør være forberedt på at pengene må anses som tapt" skriver du også.

Faktum er at Northvolts lab. i Västerås skall være i gang neste år, og byggingen av fabrikken i Skellefteå begynner allerede i år. Du tror tydeligvis at investorene er idioter (!)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

NMC teknologien har mange fordeler, og Tesla har brukt den i Modell S og X. NMC gir høy ytelse, men har kort levetid. Tesla skal derfor ikke bruke NMC i Modell 3.

Model S, Model X og Model 3 benytter alle sammen NCA. Tesla benytter derimot NMC på Powerwall/Powerpack, pga betydelig bedre levetid for NMC vs NCA.

 

Ulempen med NMC er at energitettheten er en del lavere, og så bruker man også mer kobolt. Det er altså dyrere per kWh enn NCA.

 

Det kan nevnes at dette gjelder NMC 622. NMC 811 vil komme seg nærmere NCA på pris og energitetthet, på bekostning av levetid. Men det er ikke sikkert NMC 811 får dårligere levetid enn NCA.

 

Ryktene sier at Teslas batterier varer mellom 100 og 150 tusen km, og i alle langtestene jeg har lest har hovedbatteriet blitt skiftet. Er nok en grunn til at Tesla har den dårligste garantien av alle elbilprodusentene på batteriene, og at de nå skifter batteritype. Tesla gir ingen garanti på restkapasitet.

Det er massevis av Teslaer som har kjørt noen hundre tusen km på ett batteri. Forventet levetid på en batteripakke til Tesla er omkring 500.000 km. I perioden 2012-2015 ble det byttet veldig mange batteripakker, pga defekte hovedkontaktorer. De defekte hovedkontaktorene er nå i all hovedsak ute av systemet, og påliteligheten til batteripakkene er svært god.

 

Tesla har den beste batterigarantien, med 8 år og ubegrenset antall km. Om batteripakkene bare varte 100-150.000 km så hadde Tesla allerede vært konk.

 

(Det kan hende du blander med batteriet til Tesla Roadster. Den benyttet LCO, og dette batteriet hadde en forventet levetid på opp mot 150.000 km.)

Det er ikke kjent hva de bruker. Trolig NMC med lavt kobalt-innhod. Men S og X bruker 18650-celler produsert i Japan, ikke Gigafactory som det står her. M3 bruker 2170-celler produsert av Panasonic på GF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...