Gå til innhold

Blockchain i startgropa: Kan bli tidenes IT-revolusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blck chain krever enormt med datamaskiner og derfor også enormt med elektrisk kraft for å holde seg i live.

BitCoin sluker enormt med strøm på denne måten. Det er ikke bærekraftig, og man er nødt til å komme opp med andre løsninger, eller datamaskiner som bare bruker en brøkdel av dagens strømforbruk.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke.

Hvis du sammenligner mengden strøm og datakraft som brukes for å gjennomføre en transaksjon når du betaler en regning i nettbanken med mengden strøm og datakraft som brukes for å gjennomføre en transaksjon med f. eks. Bitcoin så er nok ikke forskjellen så stor.

Husk at bankenes datamaskiner også bruker enormt med strøm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Egentlig ikke.

Hvis du sammenligner mengden strøm og datakraft som brukes for å gjennomføre en transaksjon når du betaler en regning i nettbanken med mengden strøm og datakraft som brukes for å gjennomføre en transaksjon med f. eks. Bitcoin så er nok ikke forskjellen så stor.

Husk at bankenes datamaskiner også bruker enormt med strøm.

Du må ikke ødelegge et "godt" argument for å forby bitcoin etc pga miljøhensyn.
Lenke til kommentar

Blck chain krever enormt med datamaskiner og derfor også enormt med elektrisk kraft for å holde seg i live.

BitCoin sluker enormt med strøm på denne måten. Det er ikke bærekraftig, og man er nødt til å komme opp med andre løsninger, eller datamaskiner som bare bruker en brøkdel av dagens strømforbruk.

Det har også mye å si hva slags konsensusvariant man velger. proof of work (som bitcoin benytter) er den som krever mest ressurser, men det finnes andre konsensusvarianter som ikke krever i nærheten av like mye ressurser. F. eks proof of stake eller delegated proof of stake. 

Lenke til kommentar

Energiforbruket alene gjør at denne teknologien ikke har livets rett. Her vil det komme nye digitale valuta som ikke baserer seg på tallknusing. Moderne krypto ble utviklet med det formål å være så sterk at ingen skulle ha incentiver for å knekke koden med datakraft.

Uten kriminelle (narko- ++) som trenger en valuta som er vanskelig å spore ville Bitcoin allerede være død.

Lenke til kommentar

Kanskje du har rett. Men jeg tror at teknologien vil utvikle seg så raskt at om noen år vil vi sitte å le av de energislukende utstyret som brukes i dag.

Allerede nå har Intel nytt utstyr på gang som langt på vei revolusjonerer miningindustrien.

Lenke til kommentar

"Et eksempel på en viktig utvidelse med kryptovaluta er at du ikke trenger å gå via banken for å låne penger. Du kan låne av andre privatpersoner, sier professor Roman Vitenberg ved UiOs Institutt for informatikk."

Her er litt av problemet. 1) Du kan låne penger av privatpersoner idag. 2) Blokkjeden gir deg ingen garantier for identitet. Så om jeg lager meg falsk profil så har du ingen mulighet til å verifisere identitet. Dermed vil du slite med å finne ut hvem du skal trekke for retten om jeg tar pengene og stikker.

Det er jevnt over mange tekniske problemer som kan løses elegant med blokkjeder. Men i de aller fleste tilfeller vil disse kunne løses bedre og mer effektivt mer sentraliserte APIer. F.eks. vil et slags Airbnb for p2p lending som inkluderer identitetskontroll være langt mer attraktivt for meg enn å låne til vilt fremmede på blokkjeden.

Lenke til kommentar

Så om jeg lager meg falsk profil så har du ingen mulighet til å verifisere identitet. Dermed vil du slite med å finne ut hvem du skal trekke for retten om jeg tar pengene og stikker.

Å låne vekk penger er vel ikke det første jeg heller tenker på vedrørende blockchain nei. Men det hadde vært en morsom tanke om bankene måtte tilbake til den tiden da de faktisk måtte ha penger for å låne ut penger. Istedenfor å kunne lage kreditt utav lufta.

Lenke til kommentar

Hva om blokkjeden kan stille opp med et system som sikrer identitet?

Slike blokkjeder finnes det mange teorier på. Da kan verifisert identitet til låntaker og långiver deles direkte med den som skal ha bekreftelsen.

Hvis blokkjeden sikrer identitet så blir den ulovlig når GDPR trår i kraft. GDPR sitt krav om at en skal ha en "right to be forgotten" er fullstendig inkompatibel med blokkjeder. :-/

Hvis vi derimot lager en p2p lending service ved hjelp av en sentralisert løsning så kan du oppfylle GDPR sine krav relativt greit.

Lenke til kommentar

Hva om blokkjeden kan stille opp med et system som sikrer identitet?

Slike blokkjeder finnes det mange teorier på. Da kan verifisert identitet til låntaker og långiver deles direkte med den som skal ha bekreftelsen.

Jada det er muligheter, kunne godt tenke meg en desentralisert authentication provider som jeg kunne bruke istedenfor fb/google/ms som en god begynnelse.

Det er forskjellige nivåer av identifisering. La oss si at jeg forholder meg bare til deg online via ditt nickname Robin1234. Det går fint an å lage systemer som gjør at jeg kan stole på at når jeg ser Robin1234 så vet jeg at det er samme person hver gang. Men å kunne vite hvem du er i kjøtt og blod er litt annerledes.

Vanskelig å gjøre dette desentralisert, myndighetene må være med på det såfall. Det er bare de som har totale registere over alle, somregel.

Men da snakker vi plutselig heller et perfekt totalitært våpen ala chip i armen på hele befolkningen

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

3FKY9EYR: les svaret mitt som er posten før din som er relatert til energiforbruk. Det finnes flere varianter av konsensus, og flere av dem har andre metoder for å komme frem til løsningen som genererer blokker. 

Det er riktig, men ingen er per dags dato energieffektive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...