Kovalevskaja Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Hei. Det siste året har jeg tatt ulike emner på uni med et håp om å finne ut hva jeg egentlig vil. Og får å få to ekstra poeng til søkerkvoten. Og jobbet litt for å spare penger. Men føler ikke at jeg har blitt noe klokere. Frister å bare jobbe et år, egentlig. Nettopp sluttet noen på jobben min så har muligheten til å gå over fra deltid til heltid.. Muligens kjøpe en leilighet og bo hjemme, leie den ut og betale ned så mye som mulig på lånet... Samtidig, da bruker jeg jo ett år til. Men - i det store og det hele gjør jo ikke det noe? (for meg i hvert fall, i et samfunnsøkonomisk perspektiv er det jo litt annerledes) Så - noen her som har valgt mellom å jobbe og studere før? Pro/cons? (en con for meg er at jeg ikke liker den jobben særlig godt, men er jo OK, og motiveres av at jeg vet det er midlertidig/penger, pro mot studering er at jeg liker det, men hjelper jo ikke hvis det føles litt "meningsløst"). Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Studer for å bli ferdig fortest mulig. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Føler bare ikke jeg er klar for å vie all tid til studiene de neste 3-5 årene. Allerede gjort det i 3 år nå (var for daff vg1 så tells ikke, men tatt ekstra fag og oppnådd gode resultater hvert år etter det). Bare føler jeg trenger en pause? Ha mulighet til å bli med på familiesammenkomster, finne på ting i helgene. Med jobb har man i det minste litt fritid? Vet man godt kan ha det med studiene også, men.... Lenke til kommentar
Faller Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 jobb og ta et friår fra skolen. Kanskje du bør reise? Jeg føler at denne videoen fra Jay Shetty er en god inspirasjon for hva du opplever. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 So lenge du jobbar fulltid so tapar du forholdsvis lite på å utsette studiane med eit år, det einaste du taper er differansen mellom den lønna du får i fulltid og den startlønna du får som ferdigutdanna, pluss eit år med lønnsauke på den lønna. Med mindre du har stor egenkapital eller likande so vil eg fråråde å kjøpe bolig for utleige. For det fyrste må du skatte på inntektene sidan du ikkje bur der sjølv, og for det andre so må du ordne deg slik at du jobbar mykje deltid medan du studerer for å kunne holde på leiligheita medan du studerer. Sjølv om du kun betalar rentene på boliglånet medan du studerar so gjer du deg so avhengig av å ha inntekt at du ikkje får fullt fokus på studiane. Og dersom du ikkje skal bruke leiligheita sjølv ved seinare studiar so må du betale for husleige i tillegg til boliglånet. Største argumentet mot å ta seg eit pauseår er at det kan blir tungt å gå tilbake til studiane. Mykje kan skje på det året du jobbar. Den klassiske utfordringa er at mange av dei som tek seg eit arbeidsår legg seg opp til eit forbruk som ikkje enkelt lar seg kombinere med å studere, mange vil dermed oppleve at dei ikkje synes dei har råd til å gå tilbake til studiane. Andre ting som typisk skjer på slike pauseår er at ein stiftar famile, som igjen gjer at ein plutselig er i ein livssituasjon som er vanskeleg å kombinere med å leve på studielån i 3-5 år (og kanskje lenger om du må bruke lenger tid på studiane). På generell basis vil eg derfor anbefale at du fortsetter å studere, og eventuelt heller trapper ned frå full studiebelastning for å jobbe litt deltid om du har behov for ekstra tilskudd til økonomien. Samtidig so er eg heilt enig i deg i at det ikkje er hensiktsmessig å starte å studere eit eller anna tilfeldig kun for å studere. So lenge du endå ikkje veit kva du studere, so heller eg mot at du i dette tilfellet bør ta litt pause frå studiane for å jobbe for å på den tida finne ut kva du vil studere. Eg vil imidlertid anbefale deg å sjekke muligheitene for å ta deg ein jobb på ein anna arbeidsplass enn den du i dag jobbar deltid på, rett og slett for å få litt nye impulsar og erfaringar som kan være med på å gi deg informasjon om kva du kunne tenke deg å jobbe med. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 3. april 2018 Forfatter Del Skrevet 3. april 2018 So lenge du jobbar fulltid so tapar du forholdsvis lite på å utsette studiane med eit år, det einaste du taper er differansen mellom den lønna du får i fulltid og den startlønna du får som ferdigutdanna, pluss eit år med lønnsauke på den lønna. Med mindre du har stor egenkapital eller likande so vil eg fråråde å kjøpe bolig for utleige. For det fyrste må du skatte på inntektene sidan du ikkje bur der sjølv, og for det andre so må du ordne deg slik at du jobbar mykje deltid medan du studerer for å kunne holde på leiligheita medan du studerer. Sjølv om du kun betalar rentene på boliglånet medan du studerar so gjer du deg so avhengig av å ha inntekt at du ikkje får fullt fokus på studiane. Og dersom du ikkje skal bruke leiligheita sjølv ved seinare studiar so må du betale for husleige i tillegg til boliglånet. Største argumentet mot å ta seg eit pauseår er at det kan blir tungt å gå tilbake til studiane. Mykje kan skje på det året du jobbar. Den klassiske utfordringa er at mange av dei som tek seg eit arbeidsår legg seg opp til eit forbruk som ikkje enkelt lar seg kombinere med å studere, mange vil dermed oppleve at dei ikkje synes dei har råd til å gå tilbake til studiane. Andre ting som typisk skjer på slike pauseår er at ein stiftar famile, som igjen gjer at ein plutselig er i ein livssituasjon som er vanskeleg å kombinere med å leve på studielån i 3-5 år (og kanskje lenger om du må bruke lenger tid på studiane). På generell basis vil eg derfor anbefale at du fortsetter å studere, og eventuelt heller trapper ned frå full studiebelastning for å jobbe litt deltid om du har behov for ekstra tilskudd til økonomien. Samtidig so er eg heilt enig i deg i at det ikkje er hensiktsmessig å starte å studere eit eller anna tilfeldig kun for å studere. So lenge du endå ikkje veit kva du studere, so heller eg mot at du i dette tilfellet bør ta litt pause frå studiane for å jobbe for å på den tida finne ut kva du vil studere. Eg vil imidlertid anbefale deg å sjekke muligheitene for å ta deg ein jobb på ein anna arbeidsplass enn den du i dag jobbar deltid på, rett og slett for å få litt nye impulsar og erfaringar som kan være med på å gi deg informasjon om kva du kunne tenke deg å jobbe med. Jeg jobber allerede mye deltid (men har ikke behov for det, gjør det fordi jeg liker å spare - så derfor har jeg ikke tillagt meg noen særlig dyre vaner selv om jeg bor hjemme og kunne ha brukt mye mer. elsker å regne på forbruk, se på matvarepriser, div utgifter.... har satt opp et ok budsjett hvor jeg kan spare 4000 om jeg eventuelt må flytte for å ta utdanning, så fremt jeg får deltidsjobb 1 gang i uka dit jeg flytter). Familie kommer nok ikke til å komme. Planen var å kjøpe leilighet og så bo der når jeg skal studere. Men er mer en urealistisk drøm, da jeg ikke vil ha råd (men med 1-2 år med intens sparing kan det bli noe. har også litt over 2 millioner i aksjer). Men ja. Å eie er jo ikke så viktig eller nødvendigvis bra... Men ellers vil jeg takke for et langt innlegg! Ser alle poengene, og er de jeg også vekter.. Kommer nok til å la søknaden min stå på samordna, har da inntil sommeren å bestemme meg for om jeg vil studere eller jobbe ett år. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 So lenge du jobbar fulltid so tapar du forholdsvis lite på å utsette studiane med eit år, det einaste du taper er differansen mellom den lønna du får i fulltid og den startlønna du får som ferdigutdanna, pluss eit år med lønnsauke på den lønna. Det blir ikke riktig. Han taper nåverdien av det siste arbeidsåret i den "utdannede" jobben sin. Å utsette studiene er ikke lønnsomt verken fra et privat eller samfunnsøkonomisk perspektiv. Planen var å kjøpe leilighet og så bo der når jeg skal studere. Men er mer en urealistisk drøm, da jeg ikke vil ha råd (men med 1-2 år med intens sparing kan det bli noe. har også litt over 2 millioner i aksjer). Men ja. Å eie er jo ikke så viktig eller nødvendigvis bra... Men ellers vil jeg takke for et langt innlegg! Ser alle poengene, og er de jeg også vekter.. Kommer nok til å la søknaden min stå på samordna, har da inntil sommeren å bestemme meg for om jeg vil studere eller jobbe ett år. Er aksjene likvide? Hvorfor ikke selge ned noe av denne beholdningen, bruke som egenkapital til en 4-/5-roms for så å leie ut noen av rommene skattefritt? Med skattesystemet i Norge er det tilnærmet umulig å få bedre avkastning på egenkapitalen. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 5. april 2018 Forfatter Del Skrevet 5. april 2018 La oss si 1) jeg er ikke opptatt av å utdanne meg til et prestisjefylt/lønnsomt yrke. vil ha en grei arbeidshverdag (rom for nysgjerrighet) 2) IKKE vil jobbe i noen form for serviceyrke (joda, vet mange i stor grad er det), men vil ikke jobbe med noe hvor jeg må underkaste med en rekke kunder dagen lang (tenk butikk,,,, sykepleier) 3) veldig gjerne vil ha muligheten til å jobbe i grisgrendte strøk(/nord/fjorder/fjell etc) mulige yrker jeg kunne tenkt meg: lærer (helst universitetet, men videregående er vel greit det og), konsulent av noe slag? (tenker da at siving, + i litt mindre grad og samføk, biologi alle kan være relevante), revisor?, ellers kommer jeg ikke på små mye... Utdanningene jeg da sitter igjen med (som jeg kan komme inn på): økad/samføk, biologi, siving (EMIL, miljøfys og fornybar energi, marin teknikk, bygg), fysmat Ja, generelt mye jeg kunne tenke meg. Vil gjerne også studere et sted hvor det er 'natur' i nærheten, muligheter for fjelltur og slikt (selv om jeg vet det jo ikke blir så mye tid til dette). Så er det dette "flytte hjemmefra/ikke". pro hjemme: sparer penger, pro vekke: kan nok konsentrere meg bedre, con: studielån Positivt med å arbeide ett år: tjener penger og får større EK, negativt: vil jo ikke nødvendigvis få noe større innsikt i hva jeg vil tenke på som riktig for meg, vil bare få mer betenkningstid Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 5. april 2018 Forfatter Del Skrevet 5. april 2018 (endret) Det blir ikke riktig. Han taper nåverdien av det siste arbeidsåret i den "utdannede" jobben sin. Å utsette studiene er ikke lønnsomt verken fra et privat eller samfunnsøkonomisk perspektiv. Men la oss si at man ombestemmer seg etter ett år, blir det ikke da et større tap? ett år mer med studielån + tap av arbeidsinntekt for ett år. Endret 5. april 2018 av Kovalevskaja Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Det blir ikke riktig. Han taper nåverdien av det siste arbeidsåret i den "utdannede" jobben sin. Å utsette studiene er ikke lønnsomt verken fra et privat eller samfunnsøkonomisk perspektiv. Men la oss si at man ombestemmer seg etter ett år, blir det ikke da et større tap? ett år mer med studielån + tap av arbeidsinntekt for ett år. Jo, det er riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå