FB.554173158 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Jeg har en QNAP TS-412. Jeg får ikke kobla til. Qfinder pro finner visst nasen, men står at Server kan ikke kobles til. Kontroller om serveren og PC-en er på samme subnet. Hva er subnet, og hvordan fikser jeg dette problemet? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Er de koble til samme router? Har du f. eks gjestenettverk? Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 om de er koblet til samme router, hva mener du? nas-en er kobla til en router? Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Det har virka fint tidligere. Har ikke brukt nas-en på en stund, og når jeg skulle koble til i dag fikk jeg dette problemet. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 har ikke noe gjestenettverk. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Har du byttet ruter eller endret innstillinger på ruteren i det siste? Har du brukt manuelt oppsett av IP-adresse på NAS eller PC? Subnettet forteller forenklet sett om hvilken range av IP-adresser nettverket er satt opp til å bruke. I utgangspunktet skulle jeg tro du hadde en ruter som delte ut IP-adresser til enhetene i nettverket ditt, enten det er kablet eller trådløst. Typisk vil en ruter dele ut IP-adresser i rangene (subnettene) 192.168.x.x, 10.0.x.x eller 172.16.x.x (der for eksempel 192.168.0.1 med subnet mask 24 vil gi 192.168.0.1 til 192.168.1.254). Fra Qfinder vil du kunne velge å endre nettverkskonfigurasjonen, i stedet for å gjøre det via webgrensesnittet til NAS-en. Høyreklikk på NAS-en i listen i programmet, velg "General Settings og videre "Network Configuration". "Obtain via DHCP" skal være det valget de fleste bruker, med mindre man ikke har valgt å bruke noen manuelle konfigurasjoner (hvis man her ønsker "statiske" IP-adresser, anbefaler jeg heller å konfiguere reservasjon av IP-er i ruterens GUI). Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Har du byttet ruter eller endret innstillinger på ruteren i det siste? Har du brukt manuelt oppsett av IP-adresse på NAS eller PC? Subnettet forteller forenklet sett om hvilken range av IP-adresser nettverket er satt opp til å bruke. I utgangspunktet skulle jeg tro du hadde en ruter som delte ut IP-adresser til enhetene i nettverket ditt, enten det er kablet eller trådløst. Typisk vil en ruter dele ut IP-adresser i rangene (subnettene) 192.168.x.x, 10.0.x.x eller 172.16.x.x (der for eksempel 192.168.0.1 med subnet mask 24 vil gi 192.168.0.1 til 192.168.1.254). Fra Qfinder vil du kunne velge å endre nettverkskonfigurasjonen, i stedet for å gjøre det via webgrensesnittet til NAS-en. Høyreklikk på NAS-en i listen i programmet, velg "General Settings og videre "Network Configuration". "Obtain via DHCP" skal være det valget de fleste bruker, med mindre man ikke har valgt å bruke noen manuelle konfigurasjoner (hvis man her ønsker "statiske" IP-adresser, anbefaler jeg heller å konfiguere reservasjon av IP-er i ruterens GUI). Prøvde slik du sa på nettverkibnstillinger, fikk visst logga inn med admin admin etterpå, og så tok jeg omstart, etter den omstarta nå, står status og blinker rødt. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 slutta visst blinke rødt nå, tok visst veldig lang tid før den var ferdig å omstarte. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Oppdaterte til ny firmware, etter restart blinker det rødt på status, hvordan kan jeg fikse det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå