Dovakin Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Hei, jeg har et Olympus E-M10, med et standardobjektiv som fulgte med da jeg kjøpte kameraet (14-42 mm). Vi skal snart leie ut leiligheten vår, da vi har kjøpt ny. Da kom jeg inn på tanken om jeg burde kjøpe et (brukt) vidvinkelobjektiv, for å ta bilder av leiligheten. Det har også vært enkelte ganger på ferie jeg har tenkt at vi burde hatt vidvinkel også (f.eks. når du prøver å få en hel bygning på et bilde). Jeg må si at jeg ikke har noe særlig kunnskap innen foto og objektiver, så kan noen anbefale et ikke alt for dyrt (gjerne brukt) objektiv for å ta interiørbilder, men som også kan brukes til ferie. Ser andre skriver at 14 mm er vidvinkel, men det virker ikke sånn på kameraet vårt, men det har kanskje noe med størrelsen på bildebrikken å gjøre? Bør man ha fast, eller vidvinkelzoom? Kom gjerne både med tips til m.zuiko objektiver, og andre merker. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Størrelsen på sensoren avgjør hvordan en gitt brennvidde vil oppføre seg på kameraet. 14mm på ditt kamera vil være vidvinkel, men en kan få det langt videre enn som så. Det jeg tror du ser for deg er nok noe som er rundt 7mm et sted. Om du burde gå for zoom eller fast er etter min mening mest avhengig av de aktuelle objektivene og deres kvalitet. Jeg har dessverre ikke særlig god kjennskap til spesifikke micro 4/3-objektiver, så noen konkret anbefaling kan jeg ikke gi. Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Ser på wikipedia "The Four Thirds sensor format used in MFT cameras is equivalent to a 2.0 crop factor when compared to a 35 mm film (full frame) camera. This means that the field of view of an MFT lens is the same as a full frame lens with twice the focal length. For example, a 50 mm lens on a MFT body would have a field of view equivalent to a 100 mm lens on a full frame camera." Så det stemmer sikkert at 14 mm som andre anbefaler på interiør er rundt 7 mm på E-M10. Ser både anbefalinger om 14mm, 14-24mm og 10-20mm på fullstørrelse brikker. Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 (endret) Kan man se av spesifikasjonene hvor rettegnede linsene er? Det er 2 modeller av m.zuiko som er vidvinkel. 9-18mm, f4.0-5.6 https://www.olympus.no/site/no/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko/m_zuiko_digital_ed_9_18mm_14056/index.html 7-14mm f2.8 https://www.olympus.no/site/no/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko_pro/m_zuiko_digital_ed_7_14mm_1_2_8_pro/m_zuiko_digital_ed_7_14mm_1_2_8_pro_specifications.html edit: trodde det var et objektiv til som var utgått produkt, men det ser ut som at det er til en annen type Olympus kameraer... Endret 1. april 2018 av Dovakin Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 (endret) Kan man se av spesifikasjonene hvor rettegnede linsene er? Nei, ikke med mindre det er snakk om fisheye, som da vil være merket med nettopp dette. Endret 1. april 2018 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Kjøpte et brukt Olympus m.zuiko 9-18mm på finn.no. 9mm (18 mm i fullstørrelse) er ikke gigantisk vidt, men det blir bedre enn det jeg hadde. Så blir det nok greit å ha på ferieturer i tillegg. Da er det over til blits. Er det bra nok med et Godox TT350 (olympus/panasonic) og kjøre det opp i taket, eller bør jeg finne noe heftigere brukt? Hvis jeg kjøper blits så kommer jeg nok til å prøve å bruke det noen ganger, men jeg tror jeg kommer til å ha bruk for det sjeldnere enn objektivet, så derfor ønsker jeg ikke å svi av så mye gryn/grunker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Den blitsen bør holde lenge.Det er mulig du vil få bedre effekt om du sender lyset i veggen bak deg. Hvis veggen er hvit da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå