svas Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Da er eMagic-kabinettet i hus. Fått inn en "stor" disk i det på hele 80 gig (blir som vanlig ca. 75 gigs). Etter at jumperen var tatt ut (for at den skulle bli Master) gikk det hele som en drøm. Både IEEE1395 og USB2 er prøvd og har hastighet på ca. 20megs/sec. Jeg er storfornøyd! Har ikke koblet den opp mot andre maskiner ennå, så jeg kan ikke si noe om hvordan det fungerer. Men slik det ser ut nå kan jeg anbefale dette kabinettet på det varmeste. Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Har eMagic-kabinettet selv, fungerer utmerket med en 80 Gb WD disk i. Den disken bråker så mye at jeg ikke gidder å montere den fast i en pc, istedet gjør den nytte for seg som flyttbar hd. Har prøvd den på pc'er med winXP/2000 og enheten blir automatisk installert. Veldig bra alternativ til DVD RW plater til overføring av data, men husk det går TREGT hvis man kobler den til USB 1.x Lenke til kommentar
-Noname- Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Både IEEE1395 og USB2 er prøvd og har hastighet på ca. 20megs/sec. Jeg er storfornøyd! Hvordan er cpu forbruket på USB sammenlignet med firewire? Er firewire verdt de 200 kr ekstra? Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 God jul i stuen! Har vurdert å investere i en ekstern harddisk selv. Kunne sikkert startet en ny tråd under linux med dette innlegget, men satser på at det er noen linux duder som leser denne tråden også. Blir det for lite respons, så starter jeg heller for meg selv . Jeg kan på pc'en min boote fra usb device'er. Noen som har prøvd å instalere linux på en ekstern harddisk, og som har eventuelle tips ( eller linker ) mhp installasjon til ekstern hardisk, for i ikke føkke opp bootsectoren på den interne, da det å beholde windows og de installasjonene jeg har der er prekært? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Både IEEE1395 og USB2 er prøvd og har hastighet på ca. 20megs/sec. Jeg er storfornøyd! Hvordan er cpu forbruket på USB sammenlignet med firewire? Er firewire verdt de 200 kr ekstra? Cpu forbruket er nok uansett ikke så stort. De fleste bruker en ekstern harddisk til lagring uansett, så trenger ikke nødvendigvis å være på hvis man skulle trenge noen ekstra prosent cpu. Lurer selv også på om jeg gidder å betale 200kr for å få en med firewire. Jeg bruker det omtrent aldri uansett. Har ikke satt inn firewire kortet som fulgte med hovedkortet, og har hatt pcen siden før sommerferien. Altså er det vel lite trolig at jeg kommer til å bruke firewire. Til noen som har Emagic, hvor lang er strømledningen? Er den tykk? Er adapteret stort? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg kan på pc'en min boote fra usb device'er. Noen som har prøvd å instalere linux på en ekstern harddisk, og som har eventuelle tips ( eller linker ) mhp installasjon til ekstern hardisk, for i ikke føkke opp bootsectoren på den interne, da det å beholde windows og de installasjonene jeg har der er prekært? det er jeg også interessert i! tror nok at en posting i linux-forumet er det "beste". Vil du gjøre det? Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg kan på pc'en min boote fra usb device'er. Noen som har prøvd å instalere linux på en ekstern harddisk, og som har eventuelle tips ( eller linker ) mhp installasjon til ekstern hardisk, for i ikke føkke opp bootsectoren på den interne, da det å beholde windows og de installasjonene jeg har der er prekært? det er jeg også interessert i! tror nok at en posting i linux-forumet er det "beste". Vil du gjøre det? Ny herved opprettet her. Lenke til kommentar
Darren Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg har et ECS i-Buddie kabinett som jeg kjøpte hos multicom.no, men jeg får det ikke til å virke med 7200 rpm-disker. Det kobles til via USB 2.0, og har ekstern strømforsyning. Jeg har prøvd med en Seagate Barracuda V 120 GB, og en Seagate 7200.7 80 GB, men ingen av disse blir gjenkjent av Windows (XP Home SP1). Når jeg søker manuelt etter enheten, står det f.eks. "Ukjent enhet", eller "Enheten kan ikke startes". Med 5400 rpm-disker fungerer det fint. Jeg har prøvd med Seagate U6 40 GB 5400 rpm, og Maxtor 80 GB 5400 rpm, og begge disse blir gjenkjent som "USB masselagringsenhet". Lenke til kommentar
svas Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg har et ECS i-Buddie kabinett som jeg kjøpte hos multicom.no, men jeg får det ikke til å virke med 7200 rpm-disker. Det kobles til via USB 2.0, og har ekstern strømforsyning.Jeg har prøvd med en Seagate Barracuda V 120 GB, og en Seagate 7200.7 80 GB, men ingen av disse blir gjenkjent av Windows (XP Home SP1). Når jeg søker manuelt etter enheten, står det f.eks. "Ukjent enhet", eller "Enheten kan ikke startes". Med 5400 rpm-disker fungerer det fint. Jeg har prøvd med Seagate U6 40 GB 5400 rpm, og Maxtor 80 GB 5400 rpm, og begge disse blir gjenkjent som "USB masselagringsenhet". Jeg har en WD 80 BB (tror den heter det). Den fant ikke WinXP før jeg satte jumperene riktig. Det er altså prekært. Lenke til kommentar
svas Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Både IEEE1395 og USB2 er prøvd og har hastighet på ca. 20megs/sec. Jeg er storfornøyd! Hvordan er cpu forbruket på USB sammenlignet med firewire? Er firewire verdt de 200 kr ekstra? Cpu forbruket er nok uansett ikke så stort. De fleste bruker en ekstern harddisk til lagring uansett, så trenger ikke nødvendigvis å være på hvis man skulle trenge noen ekstra prosent cpu. Lurer selv også på om jeg gidder å betale 200kr for å få en med firewire. Jeg bruker det omtrent aldri uansett. Har ikke satt inn firewire kortet som fulgte med hovedkortet, og har hatt pcen siden før sommerferien. Altså er det vel lite trolig at jeg kommer til å bruke firewire. Til noen som har Emagic, hvor lang er strømledningen? Er den tykk? Er adapteret stort? Har ikke testet CPUen under bruk på hverken USB2 eller IEEE1394, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Men det lagger litt når jeg kopierer mellom diskene og hastigheten er 20 megs/sec. Strømledningen er ca. 1,5 meter lang med adapteret midt på denne. Adapteret i seg selv er ca. 12cm*3cm*4 cm, altså ikke særlig stort. Det følger også med (selvfølgelig) USB2- og IEEE1394-ledning. Disse er ca. 1 meter lange. Syntes det er greit å både ha IEEE1394 og USB2 i tilfelle man kommer til noen som bare har den ene. Kipt da å sitte der med 80 gigs som man ikke får brukt fordi man ikke ville ut med lusne 200.-. Det er to IEEE1394 innganger og én USB2 inngang bak på den eksterne disken. Betyr det at man kan kjøpe flere og koble på der (eller andre devicer), og da vil maskinen finne alt man har koblet på? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Det er to IEEE1394 innganger og én USB2 inngang bak på den eksterne disken. Betyr det at man kan kjøpe flere og koble på der (eller andre devicer), og da vil maskinen finne alt man har koblet på? FireWire is hot pluggable; up to 63 devices (using cable lengths up to 14 feet) can be attached to a single bus and connected and disconnected as needed. FireWire cables are easy to connect because there's no need for device IDs, jumpers, DIP switches, screws, latches, or terminators. vet at dette gjelder hdd, har ikke testet å koble noe annet i enden av kjeden, men det hadde vært interessant med tilbakemeldinger Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Flott tråd! Vurderte lenge en ekstern disk, men har nå slått det fra meg. Trenger såvidt jeg har forstått det ikke en av de mest morderne diskene, atlså holder med ATA 100? Dette blir jo uansett rimeligere enn med en "ferdiglaget" ekstern disk. Så om jeg bestiller dagens tibud fra barbara, og senere fikser meg en slik disk, så burde jeg ha litt ekstra:) Hvordan er det å ta med seg en slik på tur, i forhold til en ekstern disk? Hva er hastighetforskjellen på firewire og usb 2.0? Spørs om jeg har penger til de 200 ekstra Endret 21. desember 2003 av and_mit Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Da kommer vel kabinettet i morgen... Trege posten! Kan en altså koble fra viften i Emagic sitt kabinett? Hvor smart er dette? Mye lyd på det fra emagic? Vil jo nødigst ødelegge noe... Trenger jo ny hd til å fylle kabinettet med og... Holder med en god gammel ATA 100 disk? ikke vits å kjøpe noe bedre vel? GODT NYTTÅR! Lenke til kommentar
svas Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Kan en altså koble fra viften i Emagic sitt kabinett? Hvor smart er dette? Mye lyd på det fra emagic? Vil jo nødigst ødelegge noe... Trenger jo ny hd til å fylle kabinettet med og... Holder med en god gammel ATA 100 disk? ikke vits å kjøpe noe bedre vel? Det med viften vet jeg ikke. Kassa bråker endel, men jeg bruker den til ekstra lagringsplass, slik at den bare går når jeg trenger den. Ellers er den slått av. Har selv en ATA100 i min eMagic og det fungerer som bare det. Denne boksen fungerer uansett ikke med S-ATA-disker. Men det kommer vel snart. Så langt jeg kan se med min disk er det ingen nevneverdig hastighetsforskjell på USB2 og FireWire. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Da sitter jeg og tester kabinettet... Har en gammel WB 850 GB som jeg tester... Men får den ikke fram. Driver å flytter og kopierer på den andre jeg skal ha i... Disken i kabinettet skal sikkert stå om Slave, ikke sant? Får den ikke fram nå ihvertfall... Prøvd med alt. Kjører XP pro. Noen som vet? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 regner med at den skal stå som master (eventuelt cable select) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 En litt snodig ting angående det Ice-ettellerettanna USB2-harddiskkabinettet de har hos microplex. Det står der at det ikke støtter større HD'er enn 128GB. Jeg kjøpte et slikt et, og en helt ny 160GB WDC-harddisk. Kopla de i sammen og plugga inn. Den kom rett opp som 160GB og partisjonerte og formaterte all plassen helt uten problemer. Snakker om å lage dårlig reklame for seg selv. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Som Master ja, akkurat. Teste etterpå. Kopieringen av partisjonen står på enda, holdt på i 4 timer eller noe. Flytting og kopiereng... Så blir det en 40GB disk i kabinettet inntill videre. Endelig litt plass til stæsj igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå