Gå til innhold

Lag din egen eksterne harddisk

svas

Anbefalte innlegg

Leser på dinside.no i dag at man kan kjøpe kabinetter hvor man kan sette inn gamle disker og koble de på med usb2/firewire til en ny PC. De omtaler en med kun USB2, men det finnes også en med USB2/firewire. Denne koster 875.- på komplett.no.

Noen som har prøvd dette i virkeligheten? Fungerer det så bra som folk sier? Og sist, men ikke minst, finnes det andre produsenter av denne typen produkter?

Endret av svas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte et tilsvarende kabinett og satte inn en helt ny disk. Hensikten var å kunne bruke den både på stasjonær PC og på laptop.

Det funker helt utmerket, bortsett fra at noen ganger så har laptopen litt problem med å få med seg at disken er der når PCen har gått i suspend. Skrur disken av og på og så gjenkjennes den igjen. Ikke noe stort problem, men litt irriterende.

Bruker USB 2.0 på laptopen og FireWire på den stasjonære. Jeg har ikke målt, men det føles som den er raskere på FireWire.

Endret av Rocambole
Lenke til kommentar
Noen som har prøvd dette i virkeligheten? Fungerer det så bra som folk sier? Og sist, men ikke minst, finnes det andre produsenter av denne typen produkter?

ja, mange positive tilbakemeldinger her på forumet på den hos komplett. (søk)

ja, det finnes mange slike, men flere av de er dyrere. Den på komplett er trolig en av de beste på pris/kvalitet/ytelse.

Har et liknende kabinett selv som jeg bruker til min bærbar, men av betydelig overpriset merke.

hold deg unna datafab på komplett og liknende kabinetter som ikke støtter disker over 128GB.

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Vel... jeg har en 160 GB disk som jeg brukte i Datafab-kabinettet. Da jeg satte den disken inn ferdig formatert, fikk jeg full størrelse på disken. Men slettet jeg partisjonen og prøvde å repartisjonere og formatere disken i Datafab-kabinettet, så jeg ikke mer enn 128 GB av disken. Så trikset er at skal man ha en disk som er større enn 128 GB i et datafab-kabinett, formater disken før man setter disken inn i kabinettet. Ellers er det ingenting å si på ytelsen.

Lenke til kommentar

De eMagic kabinettene er det visst mye feil på. Merket at det var feil på mitt, så jeg ringte komplett i trondheim. Han jeg prata med, sa det bare var å komme ned til butikken og returnere det, la til 200 og fikk et datafab-kabinett til redusert pris, som erstatning for tort og svie. Det kaller jeg service.

Lenke til kommentar
Merkelig. Jeg kjøpte et slikt kabinett fra eMagic, og det fungerte heller dårlig. Byttet til Datafab, og det har fungert prikkfritt. Eneste er at det blir litt trangt med ledningene i det kabinettet (Datafab)

Mener du derfor at dette er et bedre kabinett? Koster litt mer, men det har ikke noe å si. Men det tar disker på maks 128 gigs, men eMagic tar disker opp til 250 gigs.

Står også at med en firmware upgrade kan den ta større disker enn 128 gigs via firewire. Er det mye mikkmakk å få skiftet firmwaren?

Lenke til kommentar
Mener du derfor at dette er et bedre kabinett? Koster litt mer, men det har ikke noe å si. Men det tar disker på maks 128 gigs, men eMagic tar disker opp til 250 gigs.

Står også at med en firmware upgrade kan den ta større disker enn 128 gigs via firewire. Er det mye mikkmakk å få skiftet firmwaren?

Jeg hørte fra komplett at det var mye feil på eMagic-kabinettet. Jeg velger jo det som fungerer.

Edit: Jeg skal finne ut hvordan det er med firmware-oppgradering.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Er det mye mikkmakk å få skiftet firmwaren?

merk at etter firmware-update vil den (kanskje) ta disker som er større enn 128GB kun via firewire, ikke usb2.

Datafab hoster ikke firmware update, min bror fikk tilsendt updaten fra komplett, men det var en del "mikkmakk" så det har ikke funka for ham foreløpig. Jeg kom nylig over en liknende updater som er beregnet på oxford 911 chipen og skal se om det vil fungere.

jeg vet dessverre ikke om andre kabinetter i denne prisklassen. selv kjøpte jeg et kabinett for 1400,- i sommer (som jeg i etterkant synes var sykt med tanke på at man får en ekstern 80gb disk til samme prisen

crazyboy.gif )

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva den maks støtter med usb2, da jeg heldigvis har firewire og bruker det mest.

ok, men en fin ting med eksterne disker er at jeg kan ta den med til kamerater og det er (dessverre) langt fra alle som har firewire, for ikke å snakke om firewire 800 som jeg har på min eksterne harddisk

Lenke til kommentar

Jeg har siklet etter slike kabinetter en stund, og lurer på en av disse 3:

Jeg har aldri hørt om den, men kom over den tilfeldig. Noen som vet noen om den, evt tester el.?:

http://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=768

Datafab sin hos Komplett. Trolig ikke så aktuelt da jeg trolig vil få behov for mer plass enn 128gb, og bruker mest usb2.0:

http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...p=22938&AvdID=1

Emagic hos komplett. En hyggelig pris og ypperlig størrelse:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

Datafab er jeg lite lysten på grunnet gb begrensning, og når den i tillegg er dyrere ligger den ikke høyest på listen. Den hos hwb har jeg aldri hørt om, men enermax produserer iallfall gode psu'er. Prisen er best, men hvordan fungerer den? Jeg er også usikker på størrelsen. Emagic har jeg egentlig mest lyst på. Jeg kan velge kun usb2.0 eller firewire og usb2.0, og den er liten!

Den skal brukes hovedsaklig til en bærbar, og størrelse på kabinettet, men også strømadapteret er viktigere enn pris og topp ytelse. Men den må jo fungere slik den skal.

Noen tips og råd?

Lenke til kommentar

hmm, det kabinettet på hwb har visst noen kompatibilitetsproblemer (se nederst på siden deres). har selv dette:

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...27&l=2&lantall=

men det er dyrt, emagic kan være tingen, lurer selv på hva slags problemer folk har hatt med emagic. har lest nesten kun positive omtaler. Uansett vil jeg tro at det vil være lurt å kjøpe kabinett med den nyere oxford chipen med hensyn til kompatibilitet, ytelse og fremtidig firmware-upgrades

Lenke til kommentar
Hvordan vet man om boksen har den nye eller gamle chipen?

dette husker jeg ikke i farten, men så lenge det står oxford 911 og støtte for større disker enn 128GB er det greit.

eks. på gamle og nye bridges:

"Does the IceCube 1394a support the IBM 185GB HDD?

This depends on the bridge board used in your enclosure. If the colour of the PCB is red (v3.0), it does support this drive, otherwise not.

If your board is green or blue and you already have one of those big drives, you will only be able to use it up to around 120GB."

og

"I have the Maxtor 160GB HDD installed in my Firewire enclosure but it only recognizes 128GB! Is there a way to use the whole Hard Disk?

If your chipset used on the Bridge Board is Oxford 911, this can be achieved with a firmware upgrade. Please contact your dealer and tell them you would like to have an upgrade of your firmware."

ser ut som om de brukte noe annet enn oxford911 før, men jeg er ikke sikker. Snakket med den norske distributøren av MAG og han sa at det var et eldre oxford911 på noen av kabinettene, men om han hadde rett vet jeg ikke. For meg så ser det mer ut som om de har brukt noe annet enn oxford911 tidligere.

http://www.macpower.com.tw/cgi-bin/helpdes...ew=31〈=en

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...