Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage vinskap - trenger forslag til kjøling

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt skap som jeg tenker å bygge om for å lagre vin. Dybden er såpass bra at jeg tenker at kjøling fra bakerst i skapet. Derifra, bakerst, blir det cirka 20 cm før vinhyllene starter. Dette bør gi god rom for luften å fordele seg i skapet.

Prøver å finne en fornuftig måte å lage kjøling på. Temperaturstyrt. Trodde dette var noe mange har gjort før meg, men finner lite når jeg googler det.

Er det noen kloke hoder her som har forslag til hvordan jeg kan lage en vifte med en temperaturføler, slik at den holder cirka 13 grader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på norbrygg.no og hvordan brukere der lager seg lagrings-/gjæringsskap. De burde operere i samme temperaturspenn som et vinskap. En fryser, en infrarødlampe og litt styring for kulde/varme burde være nok. Kanskje en vifte for luftsirkulasjon.

Med forbehold om at du snakker om et kjøle- eller fryseskap. Nedsiden kan være vibrasjoner. Et vanlig "treskap" tror jeg er uegnet.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å isolere noe spesielt, men håper at med en vifte som også kan kjøle kan bidra til lavere temperatur enn jeg ellers ville fått andre steder i huset. At det i hvert fall er bedre enn dagens romtemperatur. Kan jo eventuelt kjøre på med lett isolering. Tanken er at skapet skal være bedre enn ingenting, enn sånn det er i dag der flaskene står i skapet i romptemperatur. Skapet er for øvrig solid, bygd på slutten 1800-tallet, men som tåler litt omstrukturering. Skal få plass til 20-30 vinflasker.

Lenke til kommentar

Ei vifte flyttar luft, den kjølar ikkje ned. Den kan faktisk auke temperaturen inni eit skap sidan vifta blir varm.

Utan isolasjon kjem du heller ingen vei. Eg trur det er like greit å kjøpa eit ferdig vinskap. Dersom det er til kortare oppbevaring og forbruket å halde på ein lågare temperatur nærare serveringstemperatur, så kjem du langt ned eit billeg skap. Det kan riktignok støye litt, dersom det skal stå i eit opphaldsrom.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Då må du ha eit kjøleelement, kjøleskap eller noko sånt. Du bør òg isolere skapet for å halde på temperaturen. Prøv å opne døra til kjøleskapet og sjå om temperaturen går opp. Eit uisolert skap vil bli varma opp av rommet og alt du oppnår er ein kjøleeffekt i rommet og litt lågare temperatur i skapet.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig å installere et kjøleanlegg (ala kompressor i kjøleskap eller fryser) i kombinasjon med isolasjon. Det virker dog temmelig komplisert. En hjemmesnekka løsningen er en brukt fryser, en varmelampe, en vifte og en temperaturkontroller. Kombinasjonen av dette bør kunne anskaffes for under 1-2k. Den enkle løsning er et vinskap til en 2-3 tusen.

Å bygge om et solid treskap til vinskap er en større utfordring enn jeg vil tro det er verdt.

Skal det gjøres passivt så kan du ha et tokammer system (begge isolerte) hvor du har to bokser som er koblet mot hverandre med rør/slange (100mm o.l.) hvor ene rører er på bunn av begge kammer og andre på toppen. Så brukes en vifte til å dytte kald luft fra ene kammer til det andre som er varmere. Ene kammeret lades med is andre med vin. Så må du ha en temperaturkontroller (PID) for vifta. Du må påberegne å bytte is relativt ofte og ha kontrol på kondens etc. Det er i det hele en tungvindt løsning som mange ikke finner praktisk i bruk. Denne løsningen er også i bruk blant hobbybryggere og forslag til løsninger vil du finne på utenlandske forum.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar, det høres kanskje ikke så overkommelig ut :)

Bare husker en tid da mange hadde kjølerom, og tenkte at da kunne det være mulig med noe tilsvarende i miniatyr. Men begynner å ane problemene, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...