Tab1812 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) En underleverandør kommunen bruker har skadet min eiendom under oppdrag med kommunale tjenester. Dette er da en vanlig normal tjeneste som jeg betaler for under de vanlige kommunale avgiftene. Kommunen mener jeg må ta saken direkte med det private firma de bruker som underleverandør. Er dette riktig? Skal ikke kommunen ta denne saken med meg og så gå på sin underleverandør etterpå? Det er tross alt kommunen jeg har forhold til og som fakturerer meg for kommunale tjenester. Jeg føler det er helt galt å måtte ta en stor diskusjon med et privat firma som klart prøver å verne egen økonomi når det er kommunen som har sendt de til min eiendom. Er det klare regler på dette? Endret 31. mars 2018 av Tab1812 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Kommunen er vel minst like interessert i ansvarsfraskrive seg som det private selskapet. Det virker fornuftig at du burde forholde deg til kommunen iom at de har initiert dette. Det er dem du har et forhold til pga kommunen og de som igjen forholder seg til det private selskapet. Du hadde ikke vært i situasjonen om det ikke hadde vært for kommunen. Klassisk situasjon du står i uansett. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 En underleverandør kommunen bruker har skadet min eiendom under oppdrag med kommunale tjenester. Dette er da en vanlig normal tjeneste som jeg betaler for under de vanlige kommunale avgiftene. Kommunen mener jeg må ta saken direkte med det private firma de bruker som underleverandør. Er dette riktig? Skal ikke kommunen ta denne saken med meg og så gå på sin underleverandør etterpå? Det er tross alt kommunen jeg har forhold til og som fakturerer meg for kommunale tjenester. Jeg føler det er helt galt å måtte ta en stor diskusjon med et privat firma som klart prøver å verne egen økonomi når det er kommunen som har sendt de til min eiendom. Er det klare regler på dette?Hvilke avtale kommunen har i mot underleverandøren har ikke du innsyn i da du ikke er part i den avtalen. Dersom kommunen er din tjenesteleverandør, så er det dem som er ansvarlig for at du får leveret varen. Ofte så har en privatperson et sterkere vern enn hva som er gjeldende i mellom to forskjellige firma. Derfor vil det ofte oppstå situasjoner hvor firmaet som selger varen videre til sluttbruker er den som må dekke kostnadene ved en reklamasjon. To firmaer kan i prinsippet avtale nesten hva som helst seg imellom og dem er ikke dekket av samme garantiordninger som en privatperson er dekket av. 1 Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Kommunen er ansvarlig, men det er åpning for at du krever direkte av kommunens kontraktsmedhjelper. Hvis kommunen for eksempel har leid inn en privat person til å brøyte, og brøytebilen knuser postkassen din. Selv om brøytebilen til slutt får regninga kan ikke kommunen kreve at du krever av brøytebilen direkte. Hvis du vil lese mer om dette har sikkert jusinfo.no mye bra under "direktekrav" eller "springende regress". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå