Redaksjonen. Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Ifølge tyske ADAC.Rapport: En Tesla X må kjøre mer enn en halv million kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn denne dieselbilen 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg 2LK70DN1 Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) Elbiler er svært lite miljøvennlige, og produksjonen er forurensende og uetisk med stort innslag av farlig og helseskadelig barnearbeid for å skaffe kobolt. Det kreves 2000-7000 ganger så mye kobolt i en elbil som i en mobiltelefon. http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ https://steigan.no/.../smaunger-graver-fram-kobolt-til.../ https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 https://www.abcnyheter.no/amp/penger/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft Endret 31. mars 2018 av 2LK70DN1 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jan Kjetil Andersen Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Det som ikke nevnes er hvilken energimiks produksjonen er basert på. CO2 utslippene fra produksjon er stort sett elektrisitet som medgår i batteriproduksjonen, og dersom den er basert på fornybar energi kan totalutslippet bli nær null. Fossile biler kan til sammenligning aldri bli utslippsfri. Alle trinn fra brønn til bensinpumpe gir betydelige utslipp. Raffinering er eksempelvis en meget stor utslippskilde. 24 Lenke til kommentar
Populært innlegg potetskrell Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Hjelper fortsatt ikke når diesel dreper i byene. For Norge blir dette eksempelet helt ubrukelig. 27 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Det som ikke nevnes er hvilken energimiks produksjonen er basert på. CO2 utslippene fra produksjon er stort sett elektrisitet som medgår i batteriproduksjonen, og dersom den er basert på fornybar energi kan totalutslippet bli nær null. Fossile biler kan til sammenligning aldri bli utslippsfri. Alle trinn fra brønn til bensinpumpe gir betydelige utslipp. Raffinering er eksempelvis en meget stor utslippskilde. For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er? Er det en elbil laget og drevet med fossil energi? Jeg regner med at du mener at en bil med forbrenningsmotor alltid vil forurense. Jeg mener det er blank løgn. Sverige har som mål å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2030, og de er allerede godt i gang. De satser på 2. generasjons biodrivstoff laget av ulike former for avfall, og dette er regnet som CO2-nøytralt. Utslippene av skadelige gasser fra nye biler med forbrenningsmotor er HELT ubetydelig. Oversubsidiering av etisk uakseptable elbiler må stanses umiddelbart! Det er en vanvittig sløsing med offentlige midler! 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg potetskrell Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Det som ikke nevnes er hvilken energimiks produksjonen er basert på. CO2 utslippene fra produksjon er stort sett elektrisitet som medgår i batteriproduksjonen, og dersom den er basert på fornybar energi kan totalutslippet bli nær null. Fossile biler kan til sammenligning aldri bli utslippsfri. Alle trinn fra brønn til bensinpumpe gir betydelige utslipp. Raffinering er eksempelvis en meget stor utslippskilde. For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er? Er det en elbil laget og drevet med fossil energi? Jeg regner med at du mener at en bil med forbrenningsmotor alltid vil forurense. Jeg mener det er blank løgn. Sverige har som mål å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2030, og de er allerede godt i gang. De satser på 2. generasjons biodrivstoff laget av ulike former for avfall, og dette er regnet som CO2-nøytralt. Utslippene av skadelige gasser fra nye biler med forbrenningsmotor er HELT ubetydelig. Oversubsidiering av etisk uakseptable elbiler må stanses umiddelbart! Det er en vanvittig sløsing med offentlige midler! Driver du med salg av biodrivstoff eller? Leste du: Derfor har ADAC også sett på hvordan elbilene kommer ut dersom de kjøres på utelukkende fornybar energi. I et slikt scenario er det ingen tilfeller hvor elbilen ikke kommer best ut. Med andre ord; når vi er kvitt ikke-fornybar energiproduksjon vil altså elbilene som er produsert i dag ikke slippe ut giftgasser. Men du mener det er bedre å høvle ned regnskog for å lage «fornybar» diesel? Det er jo du som går etter en uetisk og latterlig plan. 16 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Hjelper fortsatt ikke når diesel dreper i byene. For Norge blir dette eksempelet helt ubrukelig. Gamle dieselbiler forurenser mye, og bør fases ut, spesielt dem uten partikkelfilter. Nye dieselbiler har HELT ubetydelige utslipp av farlige gasser, og vil på dager med høy luftforurensing bidra til å rense luften. Det er altså INGEN god grunn til å fase ut dieselbiler. https://www.tv2.no/a/8867304/ 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg potetskrell Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Hjelper fortsatt ikke når diesel dreper i byene. For Norge blir dette eksempelet helt ubrukelig. Gamle dieselbiler forurenser mye, og bør fases ut, spesielt dem uten partikkelfilter. Nye dieselbiler har HELT ubetydelige utslipp av farlige gasser, og vil på dager med høy luftforurensing bidra til å rense luften. Det er altså INGEN god grunn til å fase ut dieselbiler. https://www.tv2.no/a/8867304/ På internett er alt sannhet ? 14 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Endret 31. mars 2018 av PanserJohan 6 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Tyskland har mye å hente på å få mer fornybar energiproduksjon, i følge grafene så reduseres antall km med halvparten eller mer. Inntrykket mitt er at Tyskland har gjort dette, ville vært interessant å sett den samme rapporten med nyere tall, når de blir tilgjengelige. Elbiler er svært lite miljøvennlige, og produksjonen er forurensende og uetisk med stort innslag av farlig og helseskadelig barnearbeid for å skaffe kobolt. Det kreves 2000-7000 ganger så mye kobolt i en elbil som i en mobiltelefon.Du kan ikke sammenligne en mobiltelefon mot en elbil, batteri(pakke) størrelsen vidt forskjellige. Skal det bli en gyldig sammenligningen så må man se på noe ala "en batteripakke i en elbil tilsvarer X mobiltelefon batterier", ta mengden kobolt i mobil batteriet og gange med X. Hvis X er mellom 2000-7000, så er de like ille. Ingen biler fra forhandler kommer med 0 i utslipp. All produksjon, transport osv før den kommer som langt gir utslipp. Slik jeg oppfatter denne artikkelen ser det ut til at elbilen begynner med 10 tonn "i bagasjen". Mener å huske ca 6 tonn (ta dette med nødvendig mengde salt) for biler med forbrenningsmotor. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Det som ikke nevnes er hvilken energimiks produksjonen er basert på. CO2 utslippene fra produksjon er stort sett elektrisitet som medgår i batteriproduksjonen, og dersom den er basert på fornybar energi kan totalutslippet bli nær null. Fossile biler kan til sammenligning aldri bli utslippsfri. Alle trinn fra brønn til bensinpumpe gir betydelige utslipp. Raffinering er eksempelvis en meget stor utslippskilde. For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er? Er det en elbil laget og drevet med fossil energi? Jeg regner med at du mener at en bil med forbrenningsmotor alltid vil forurense. Jeg mener det er blank løgn. Sverige har som mål å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2030, og de er allerede godt i gang. De satser på 2. generasjons biodrivstoff laget av ulike former for avfall, og dette er regnet som CO2-nøytralt. Utslippene av skadelige gasser fra nye biler med forbrenningsmotor er HELT ubetydelig. Oversubsidiering av etisk uakseptable elbiler må stanses umiddelbart! Det er en vanvittig sløsing med offentlige midler! Driver du med salg av biodrivstoff eller? Leste du: Derfor har ADAC også sett på hvordan elbilene kommer ut dersom de kjøres på utelukkende fornybar energi. I et slikt scenario er det ingen tilfeller hvor elbilen ikke kommer best ut. Med andre ord; når vi er kvitt ikke-fornybar energiproduksjon vil altså elbilene som er produsert i dag ikke slippe ut giftgasser. Men du mener det er bedre å høvle ned regnskog for å lage «fornybar» diesel? Det er jo du som går etter en uetisk og latterlig plan. Vi snakker om fremtiden her, og da kommer nok både elbiler og forbrenningsmotorer til å være svært miljøvennlige. Hvis vi forholder oss til dagens situasjon ser vi at både elbiler og forbrenningsmotorer forurenser betydelig, hvem som er verst blir en lek mef tall. Elbilene er imidlertid avhengige av store mengder kobolt som utvinnes av barn i krigsherjede Kongo. Derfor bør elbiler boikottes inntil videre. Hvis DU leser hva jeg skriver, så lages 2. generasjon biodrivstoff av ulike typer avfall, som i dag blir brent i forbrenningsanlegg. Biodrivstoff vil i fremtiden bli svært miljøvennlig, og det er INGEN god grunn til å fase ut forbrenningsmotoren. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) Alt kommer an på forutsetningene, og da må man dykke litt ned i forutsetningene for for å finne ut hvor mye mening studien faktisk gir.Men å sammenligne E220 med X100D virker ganske tullete. Man må jo sammenligne noenlunde tilsvarende biler. Det naturlige hadde vært å sammenligne E220 med f.eks Model S 75D, eventuelt GLC 350d med Model X 100D.Men uansett noterer jeg meg at her i Norge der det benyttes >90% fornybar energi er jeg i pluss i forhold til E220 på under to år med min X100D. (Sammenligningen med XC90 er mer fair - da er jeg i pluss på ca 1,5 år i Norge, mens det ville gå nærmere fire år i Tyskland.) Endret 31. mars 2018 av Espen Hugaas Andersen 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg potetskrell Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø. Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering.. Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for. Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre! I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. 12 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø. Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering.. Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for. Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre! I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. Du får tenke litt på barna i Kongo som har gravd frem kobolt til elbilen din, så kanskje glorien falmer litt ;-) https://steigan.no/2016/01/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Elbiler er noe skikkelig svineri, og bør boikottes på linje med bloddiamanter! 7 Lenke til kommentar
Arve Fredriksen Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Journalister som ikke kan regne og som viderebringer "alternative fakta" er vi blitt vant till. Men Teknisk Ukeblad bør holde seg for gode til slikt visvas. Det er bare å starte en elbil og en dieselbil samtidig og begynne å måle utslipp på eksosrøret. Så skjønner selv en 10-åring hvem som slipper ut minst eksos. Dessverre har vi media som prøver å hindre en teknisk utvikling som startet for over 100 år siden og som må ta sin del av skylda for klimakrisen. Journalister som fortsatt beskriver ytelsen til en bil i hestekrefter. Gi dem et spark bak og forklar dem at hestene sluttet vi å bruke på 50-tallet. 7 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø. Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering.. Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for. Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre! I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. Du får tenke litt på barna i Kongo som har gravd frem kobolt til elbilen din, så kanskje glorien falmer litt ;-) https://steigan.no/2016/01/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Elbiler er noe skikkelig svineri, og bør boikottes på linje med bloddiamanter! Dette koboltkortstoget begynner å bli litt gammelt. Synes du kommer rekende med det hver gang det er snakk om el-bil her inne. Ja, det er et poeng, men let it go ass. Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø. Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering.. Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for. Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre! I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. Du preiker til koret, har vært og prøv Tesla S selv, og var på nippet til handel for et par måneder tilbake. Kjøperen på min bil trakk seg, så det ble ikke noe av. Får prøve igjen til våren. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Seriøst, hvordan skal en ta denne rapporten seriøst når den starter med å sammenligne to helt forskjellige biler? I tillegg til at et lass av andre tester viser at dette ikke stemmer i det heletatt. Skal bli spennende å lese all triksingen de har gjort. batteribytte pr 100 000? 13 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø. Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering.. Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for. Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre! I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. Du får tenke litt på barna i Kongo som har gravd frem kobolt til elbilen din, så kanskje glorien falmer litt ;-) https://steigan.no/2016/01/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Elbiler er noe skikkelig svineri, og bør boikottes på linje med bloddiamanter! Dette koboltkortstoget begynner å bli litt gammelt. Synes du kommer rekende med det hver gang det er snakk om el-bil her inne. Ja, det er et poeng, men let it go ass. Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering! Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø. Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering.. Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for. Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre! I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. Du preiker til koret, har vært og prøv Tesla S selv, og var på nippet til handel for et par måneder tilbake. Kjøperen på min bil trakk seg, så det ble ikke noe av. Får prøve igjen til våren. Forstår deg slik at du mener at man skal gi faen i problemstillingene knyttet til utvinning av kobolt? 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg PanserJohan Skrevet 31. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mars 2018 Nope, det er ikke riktig. Men det hadde vært forfriskende med noe annet enn det kobolt-hysteriet ditt hver gang noen hvisker el-bil her inne. 12 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Seriøst, hvordan skal en ta denne rapporten seriøst når den starter med å sammenligne to helt forskjellige biler? I tillegg til at et lass av andre tester viser at dette ikke stemmer i det heletatt. Skal bli spennende å lese all triksingen de har gjort. batteribytte pr 100 000? Burde vært sammelignet med BMW X5 og Audi Q7,begge med de største motorene som er mulig å oppdrive. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå