Gjest Slettet-e4gLBc Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Hei, Jeg vurderer å ta en bachelor utdanning innen IT og informasjonssystemer og store deler av utdanningen går på programmering og databasesystemer. Jeg er 25 år og har fagbrev som data elektroniker og det har ikke gitt den tyngden som jeg mener er bra nok til dagens jobber og nåværende jobb. Jeg jobber en del med Microsoft sine plattformer om dagen som 365/Azure og generelt med nettverk/servere i SMB markedet og er på et greit nivå innenfor det jeg jobber med. Grunnen til at jeg ønsker videre utdanning er at jeg ser at flere og flere jobber krever høyere utdanning innenfor IT og fagbrev utdanningen er ikke verdt noen ting om noen år med unntak av praktisk erfaring og det man lærer på egenhånd etter skolen. Det er veldig basert på hva arbeidsplassen man havner på men nok om det. Studiet jeg vurderer inneholder en god del programmering og etter det jeg vet så er det snakk om: c#, HTML/CSS/PHP og SQL og jeg lurer på hvor lang tid vil det ta å lære dette på et godt nivå? Jeg tenker at skolen tar dette i riktig tempo og nivå med tiden til hjelp men ønsker å starte litt tidligere for å ha kjennskap til språkene før jeg eventuelt starter samt for å se om dette er noe for meg. Eventuelt for det er best å starte for å lære litt? Det jeg lurer på er også hva man se for seg i lønn når man er ferdig med bachelor og vil fagbrev hjelpe til her med tanke på at man blir en slags "hybrid" mellom programmering og drift? Med to slike utdanninger vil men vel være attraktiv i markedet? Del gjerne erfaringer hvis du har sittet i samme båt med tanke på bytte av arbeidsområde Endret 9. april 2020 av Slettet-e4gLBc Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Å sette seg litt inn i språkene du skal lære på forhånd, er helt genialt. Jeg startet på studiene med en del forhåndskunnskap, og det gjorde det mye lettere å komme i gang, og jeg følte jeg lå et hestehode foran hele det første semesteret. Programmering er en kunst folk mestrer i forskjellig tempo (og strengt tatt blir man aldri utlært), så hvor lang tid det tar å bli «god» er umulig å svare på. Sett av så mye tid du orker, når det kommer til programmering er all erfaring gull verdt. Angående lønn, så kjenner jeg bare én som gikk ut i jobb etter bachelor. Han startet på 450 000 i et større konsulentselskap. Han hadde forresten også fagbrev, som sannsynligvis hjalp han en smule (jeg har ikke inntrykk av at det er så lett å få jobb med bare bachelor heretter). Folka jeg kjenner med mastergrad startet et sted rundt 500 000. Lenke til kommentar
Yes yes Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Å sette seg litt inn i språkene du skal lære på forhånd, er helt genialt. Jeg startet på studiene med en del forhåndskunnskap, og det gjorde det mye lettere å komme i gang, og jeg følte jeg lå et hestehode foran hele det første semesteret. Programmering er en kunst folk mestrer i forskjellig tempo (og strengt tatt blir man aldri utlært), så hvor lang tid det tar å bli «god» er umulig å svare på. Sett av så mye tid du orker, når det kommer til programmering er all erfaring gull verdt. Angående lønn, så kjenner jeg bare én som gikk ut i jobb etter bachelor. Han startet på 450 000 i et større konsulentselskap. Han hadde forresten også fagbrev, som sannsynligvis hjalp han en smule (jeg har ikke inntrykk av at det er så lett å få jobb med bare bachelor heretter). Folka jeg kjenner med mastergrad startet et sted rundt 500 000. Hva tokk han bachelor i? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Hva tokk han bachelor i?Dataingeniør på daværende HiG. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå