AdrianSkårnes Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Hei! Er det noken som kan rekne ut kor mykje kraft det er i ein slegge når den treffer bakken? Sleggehode er 8kg, når eg løfter den over hode er den i ca 2,5m høgde før eg drar den ned mot bakken. Eg er litt usikker på akselerasjonen, men eg tar i alt eg har! Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Nei, det er ikke nok informasjon til å regne det ut. For å være litt pirkete gir det heller ikke mening å si hvor mye kraft det er i sleggen - det som det er meningsfullt å snakke om er hvor mye energi eller bevegelsesmengde den har. Hvor stor kraften blir avhenger også av hvor lang kontakttiden er når du treffer. Uansett, for å komme videre må du vite noe om hvor mye energi du tilfører sleggen på vei ned. Om du lar den falle fritt finner du energien ved å multiplisere massen, høyden og tyngdeakselerasjonen. Hvor mye du tilfører ekstra når du slår er ikke så lett å estimere. Lenke til kommentar
AdrianSkårnes Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 Ok, uansett takk for svar! Grunnen til at eg spurte var at ein kollega av meg lurte på om ein kunne ta knekken på tuppen av verneskoen med slegge. Eg meinte at ein kunne få eit støt på hardere enn 1tonn kraft med 8kg slegge. Dette vert heller då eit eksperiment som må prøves seinare Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Her er nok praktisk testing mest effektivt. Om vernesko er effektive mot sleggeslag med full kraft er avhengig av mange faktorar. F.eks vil eit flatt slag fordele kreftene mykje betre enn om du slår med eit hjørne av slegga. Korleis du treff skoen vil også ha betydning. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Du må vite hastigheten sleggen treffer med. E=m*c^2. Ref mythbuster, så kan du bruke et kamera og en skala for å regne ut hastighet. 4m/s vil gi 8 kg × 16m/s^2 = 144 kg m/s^2 = 144 joule. 144 joule 156 slag tilsvarer energimengde i 1g sjokolade Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 E=mc^2 faktisk... Den forteller hvilken energi massen i sleggen tilsvarer, ikke hvilken energi den tilfører underlaget når den er i bevegelse. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Vernesko kommer i ulike klassifiseringer. ISO 20345:2011 er den som definerer klassene. Du er antagelig ute etter vernesko med slagfast vernetå klasse SB. Den skal tåle minst 200J i slag og 15 kN i kompresjon. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Klarer du mer enn 5 m/s ( (200J/8kg)^0,5 ) Er du over hva verneskoene med klasse SB skal tåle. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Klarer du mer enn 5 m/s ( (200J/8kg)^0,5 ) Er du over hva verneskoene med klasse SB skal tåle. Og det er tilfeldigvis nesten nøyaktig hva du får med fritt fall fra 2,5 m høyde, så det skal ikke være noe problem i det hele tatt å overstige 200 J. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 De er sterke på Skårnes Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Det må de være. Eg har brukt slegge på 4kg på jobben og den var tung nok den! Det var ingen av de som eg jobbet med som ville bruke den, de holdt seg til 2,5kg Lenke til kommentar
AdrianSkårnes Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Hehehe:) Eg jobber med Subsea-utstyr da vil seie at utstyret har stått i sjøen i x-antall år. Da einaste so hjelpe er rå kraft! Men ska ikkje skryta på meg at eg e bodybuilder.. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 [quote name="AdrianSkårnes" post="24372262" timestamp="1522429858""Eg meinte at ein kunne få eit støt på hardere enn 1tonn kraft med 8kg slegge. Dette vert heller då eit eksperiment som må prøves seinare Men hvordan kan du mene det uten å ha ett snev av kunnskap om det? Da kalles det "vill gjetning". Går du rundt å mener en hel masse til folk om ting du overhodet ikkje vet noe om, så kan det jo bli veldig mange rare meninger der ute Lenke til kommentar
AdrianSkårnes Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Ja! Vart vill gjetting i detta tilfellet, ingen vart kome til skade av det denne gang! Eg berre antok at ein kunne fint knuse ein vernetå med slagga. Ein kan få ein enorm kraft med slegga dersom ein treffer riktig. Eg kan kanskje utføre eit eksperiment før eg uttaler meg om noke eg ikkje har greier på neste gang. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Prøv på en badevekt først! 1 Lenke til kommentar
AdrianSkårnes Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Heheh. Vert eit dyrt forsøk å trøkka den ned i verkstedsgulvet trur eg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå