Siviengi Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Hei,Leverte bilen inn på verksted pga et varsellys.De fortalt at hvis lyset kom tilbake så måtte jeg bytte innsprøytningsdysen.Lyset kom plutselig tilbake så jeg ringte til et annet merkeverksted, pga de måtte bestille delen. De bestilte delen for meg og jeg betalte. 3 dager senere får jeg delen fra verkstedet og får en annen person til å skifte delen, slik at jeg slipper å levere bilen til verkstedet som stilte diagnosen. Han som skal bytte delen forteller at det ikke er noe gale med innsprøytningsdysen jeg allerede hadde. Og at alt er som det skal.Nå står jeg plutselig med en del til 4000,- som jeg ikke har bruk for.Jeg kontakter merkeverkstedet som bestile delen for meg, og de forteller at de ikke kan ta den imot tilbake og at jeg ikke får pengene tilbake.Er det lovlig å ikke ta imot en ubrukt del som de har bestilt for meg? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Var det samme verksted som anbefalte å bytte dyse som også bestilte ny? 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Angrerett gjelder ikke hvis varen er kjøpt i butikk. Lenke til kommentar
Siviengi Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 Var det samme verksted som anbefalte å bytte dyse som også bestilte ny? Nei to forskjellige verksted. Kun Nissan verksted som kunne bestille, siden dette er en orginaldel. Så måtte bruke to forskjellige verksteder. Lenke til kommentar
Siviengi Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 Angrerett gjelder ikke hvis varen er kjøpt i butikk. Er bestilt over epost. Er ikke elektronisk epost det samme som ved kjøp i nettbutikk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Nei, det er ikke nok. Betaling og levering må også skje uten at du møter selger ansikt til ansikt, for at det skal defineres som fjernsalg (som innebærer angrerett). Siden du personlig måtte møte på utsalgsstedet/verkstedet (med bilen) for å motta varen(og sikkert også betalte der), er dette vanlig salg i butikk, og altså ingen angrerett. Endret 30. mars 2018 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
Siviengi Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 Nei, det er ikke nok. Betaling og levering må også skje uten at du møter selger ansikt til ansikt, for at det skal defineres som fjernsalg (som innebærer angrerett). Siden du personlig måtte møte på utsalgsstedet/verkstedet (med bilen) for å motta varen(og sikkert også betalte der), er dette vanlig salg i butikk, og altså ingen angrerett. Så merkelig. Betalte ikke i butikk. Betalte med bank overføring på forhånd før delen kunne bli sendt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Dyser er sensitive saker. Om feilkoden indikerte tull ned en dyse så er det ofte tegn på at den er dårlig og det var nok isåfall lurt å bytte den uansett. Forøvrig så kan man forlenge levetiden på en dyse i flere år ved å tømme en flaske dyserens på tanken i ny og ne. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Hvorfor ta kontroll på et jallaverksted, men bestille fra merkeverksted? 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Hvis verksted 1 sier at du trenger en del, og du bestiller delen fra verksted 2, så kan ikke verksted 2 ta ansvar for at verksted 1 ga deg feil info. Hvis du bestilte delen på e-post, betalte med bankoverføring, og fikk delen tilsendt, så er det pr. definisjon fjernsalg med 14 dagers angrerett. Men jeg er litt usikker på om du har angrerett i og med at det er en spesialbestilling. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Jeg tolker innlegget hans som i at verksted 2 bestilte for han i butikk/verksted. Derfor er det ikke fjernsalg. Lenke til kommentar
Siviengi Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Jeg tolker innlegget hans som i at verksted 2 bestilte for han i butikk/verksted. Derfor er det ikke fjernsalg. Jeg var aldri innom butikk/verskted for å bestille. Verksted 1 sier at jeg trenger en del, jeg bestiller derfor delen på epost til verksted 2. Verksted 2 sier at jeg må betale med bank overføring før bestillingen kan gå igjennom. Jeg får tilsendt en faktura og betaler den med bank. Etter at betalingen er mottat og de bekrefter betalingen, så bestilte de delen for meg. Jeg måtte selvsagt møte opp i verkstedet senere for å hente delen de hadde bestilt for meg. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Jeg måtte selvsagt møte opp i verkstedet senere for å hente delen de hadde bestilt for meg.Fortsatt fjernsalg da salget ble avtalt og fullført (ved betaling) uten at du fysisk møtte i butikken. Men som sagt, usikker på hva angrerett-reglene sier når forhandler måtte bestille inn noe, spesielt for deg. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Jeg måtte selvsagt møte opp i verkstedet senere for å hente delen de hadde bestilt for meg.Fortsatt fjernsalg da salget ble avtalt og fullført (ved betaling) uten at du fysisk møtte i butikken. Men som sagt, usikker på hva angrerett-reglene sier når forhandler måtte bestille inn noe, spesielt for deg. Gitt at det er fjernsalg:Selger kan ta betalt for kostnaden de har hatt for å bestille delen til deg. I praksis vil det si en del porto, og i verste fall et gebyr for håndtering. Disse kommer kan fort komme opp mot 500kr eller mer, men kan godt hende butikken ikke gidder sende deg regningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå