Gå til innhold

Trenger råd til bygg av PC til bl.a. videoredigering

Anbefalte innlegg

Har en litt tilårskommen PC som jeg vurderer å oppgradere med ny innmat, og tanken er da den bør være godt egnet til videoredigering.

I anledning har jeg noen spørsmål.

Den skal være basert på Windows 10 og formfaktor ATX. Det vil per nå bare bli redigert video i full HD, men i løpet av levetiden på maskina vil det være naturlig å forvente 4K eller mer.

Prosessor, hva er "godt nok"? Har lest og sett noen videoer som sier at når man kommer opp i et visst antall kjerner, så er det ikke mer å hente eller det kan tom gå langsommere med (for) mange kjerner. Er nyere generasjon CPU bedre enn noen generasjoner eldre?

RAM, når er det "nok"? Er det verdt å gå for raske brikker, eller utgjør det mest på prislappen?

Systemdisk, SATA SSD eller M.2 SSD? Vil det være noen merkbar forskjell, eller er det mest på pris?

Grafikkort, er det verdt å kjøpe et dedikert grafikkort eller vil utgangen på hovedkortet være greit nok?

Hovedkort, her er det kanskje bare å finne et som har de riktige/nødvendige tilkoblingene eller er det verdt å legge ekstra penger i et dyrere kort?
Ellers har jeg det som skal til, tror jeg. Vurderer vannkjøling på CPU og eventuelt grafikkort for å få ned støynivået.

Som man sikkert forstår, så er jeg ute etter en sprek maskin hvor pengen er lagt i hvor det betyr noe, og ikke "256 GB RAM bare for at det er kjekt å ha".

Kan også legge til at den skal IKKE brukes til spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode programmer utnytter mange av kjernene. Heldigvis skalerer prosessorene klokkehastigheten, så om programmet multithreader dårlig vil de kjernene som står ubrukt gjøre at de som brukes får høyere klokkehastighet. Sånn sett kan du bruke programmer som ikke er så godt designet for moderne arkitektur på disse teknologiene. De fleste programmer virker rimelig bra på to-kjernede prosessorer som har vært i markedet en god stund nå, men det lønner seg vel å velge flerkjernet om du tenker programvare framover selv om du ikke får utnyttet alt med en gang.

Det er mange forskjellig ting som kan hjelpe på å dra lasset. CPU-kjerner er en ting, men du har også funksjonalitet i teknologier som Quick Sync, UVD, OpenCL, OpenGL og CUDA om du ser bort fra teknologier som SSE i CPU.

I praksis ender man vel opp med å shoppe så mange kjerner som mulig med så høy klokkefrekvens som mulig og et godt nVidia kort og så mye RAM som mulig. Du får som regel det du betaler for, så du må vurdere hvor mye du ønsker å legge i det. Mange redigeringsprogrammer i dag er ikke så CPU-bundet da det er massiv kraft en får i en god GPU som betyr mest. Hvis du ønsker å optimalisere mer spesielt må du høre med dem som bruker samme arbeidsflyt og programvare som du selv ønsker å bruke.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hva med noe sånt:

Corsair RM750X 750W, kr 1 009,-Strømforsyning (eller en annen grei strømforsyning over 500W)

Intel Core i7 8700 3,2GHz Socket 1151-2 Box, kr 2 888,-Prosessor
(Dette er rimligste intel prosessor med 6 kjerner og 12 tråder)
MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC, kr 2 014,-Hovedkort
(Dette hovedkortet har wifi og bluetooth, trenger du ikke dette kan du velge noe rimligere kort)
Fractal Design Define R6 (Sort), kr 1 095,-Kabinett
(Et stort og meget godt kabinett med støydemping)
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x16GB, kr 3 939,-DDR4-minne
(Hastighet mellom 2666 og 3200 gir god ytelse og ikke så mye ekstra i pris)
Samsung 960 EVO Series MZ-V6E500BW 500GB, kr 2 199,-Solid State Disk
(Alternativ: en Samsung 960 250Gb pluss en sata disk som: Samsung 860 EVO Series 500Gb)

Vannkjøling ville jeg ikke kjøpt, om du vil ha en "lydløs" cpu kjøler:
Noctua NH-U12S

Alternativt er AMD Ryzen gode kjøp, f.eks Ryzen 7 1800X kr 2991, (må da velge et hovedkort for AM4)
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill, setter pris på!

@ vidor. Ja, de fleste programmer utnytter mange kjerner, men mener det var Adobe Premier som ble testet et eller annet sted og de kom frem til at det optimale var rundt 8-10 kjerner, over det gikk renderingshastigheten faktisk ned ganske betydelig. Har selv opplevd at mange programmer ikke engang utnytter fire kjerner, så derav spørsmålet om hvor mange er "nok".

Du skriver videre:

I praksis ender man vel opp med å shoppe så mange kjerner som mulig med så høy klokkefrekvens som mulig og et godt nVidia kort og så mye RAM som mulig

Og det er vel dette jeg helst vil unngå, pris i seg selv er ikke nødvendigvis problemet, men jeg ser ingen grunn til "så mange kjerner som mulig" til fire ganger prisen av en som utnyttes effektivt. Hvis jeg går for en i7, så blir det sannsynligvis en 8700K (hvis jeg ikke venter til Ice Lake for å unngå Spectre og Meltdown), men lurer også på om det er verdt å dra strikken til en i9 eller tom en Xeon?

@ Svein M Takker for detaljert anbefaling, men føler det mangler en forklaring på hvorfor akkurat disse komponentene.

Strømforsyning, her har jeg allerede en Corsair RM850i som jeg er meget godt fornøyd med (vifta går ikke ved lav last/normal last og over det etter temperatur), denne vil bli brukt om igjen.

Prosessor, så er 8700 et alternativ jeg har sett på, men hva med i9?

Hovedkort har jeg ikke sett så nøye på enda, men igjen, hva skiller et moderat priset kort mot et som er en god del dyrere? Ser ikke alltid ut til at prisen gjenspeiler tilkobllingsmulighetene?

Kabinett. R6 ser flott ut. Har et R5 til en annen PC som jeg er meget godt fornøyd med, spesielt at tilkoblinger og på/av knappen er oppå kanten og ikke nedpå fronten. Hva skiller egentlig R5 og R6?

RAM, også et område hvor jeg lurer på hvor mye er "nok", og når kommer man over på at man kunne ha brukt pengene på noe annet? Det samme gjelder hastigheten på brikkene, er det mye å hente i det virkelige liv med raskere brikker?

Lagring, så har jeg allerede en Samsung 850 Pro (SATA) som skal få fortsette som systemdisk. Men spørsmålet dukker selvsagt opp, vil en M.2 SSD være verdt prisøkningen? Så vidt jeg kan se på tester er det nesten bare ved oppstart av OS og programmer hvor det er mest å hente, ikke ved kjøring av programmer som allerede går?

Vannkjøling, hvorfor vil du ikke anbefale dette? Har Corsair H115i på en 7700K i et Define R5 kabinett nå og hører ikke viftene (byttet til Noctua vifter som går på 400 rpm på tomgang og som går opp til rundt 600 ved full last i lengre tid.) Pumpa går på laveste hastighet, og den hører jeg ikke fra sitteplassen. Slik jeg ser det er vannkjøling en elegant måte å få varme ut av kabinettet på samtidig som man drar ny luft inn.

Noe av grunnen til at jeg spør som jeg gjør er at etter jeg gikk over til firekjerner for flere år siden, så er det så godt som ingen programmer som er i stand til å utnytte alle kjernene fullt ut. Ved konvertering av raw-filer (foto) eller rendering av video og annet, så varierer prosessorutnyttelsen fra 25-30% til opptil 80%, men vanlig ligger det på rundt 30-50%. Har plenty RAM tilgjengelig og harddiskbruken ligger på 1-5%! Har brukt masse forskjellige programmer, men så godt som ingen klarer å "makse" ut prosessor eller harddisk. Er det så enkelt at det er programmene som er flaskehalsen og selv om man dobler ytelsen til prosessor, ram og harddisk, så vil man bare, om noe, få ubetydelige hastighetsforbedringer?

Som nevnt, pris er ikke det store hinderet, men vil likevel ikke kaste pengene ut av vinduet på ting eller specs som er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke vurdere hva du trenger, jeg kjenner ikke så godt til hva en trenger til videoredigering så det må du finne ut av selv.

cpu:

Jeg tenker at  i7-8700K kan være et greit valg, da det er vel den raskeste intel prosessoren uten at prisen blir vesentlig høyere.

Grafikk-kort:

Om du trenger et raskt grafikk-kort så koster disse mye nå. Et middels kort kan være GTX 1060 3 Gb til ca kr 2400.

Kabinett: R6 og R5 er vel noe av de beste kabinettene. R6 er vel etterfølgeren til R5.

Vannkjøling vs luft: Luftkjøling er rimligere og mer driftssikkert. Men har en hardware som bruker mye effekt så kan vannkjøling være en fin måte å få ut varmen på. Selv med i7-8700K og GTX 1080 hadde jeg gjerne brukt luftkjøling.

SSD: Jeg hadde gjerne brukt en M.2 SSD på 256 eller 500Gb som systemdisk. På de andre diskene hadde jeg brukt SATA. Det er spesielt hvis der er høy trafikk mot disken under kjøring at M.2 SSD disk kommer til sin rett. En ting som kan føre til dette er om en har lite minne og Windows må bruke vekslingsfil. Alternativt kan en bruke bare SATA disker sparer da noen hundrelapper om det er snakk om en 500Gb disk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja, de fleste programmer utnytter mange kjerner, men mener det var Adobe Premier som ble testet et eller annet sted og de kom frem til at det optimale var rundt 8-10 kjerner, over det gikk renderingshastigheten faktisk ned ganske betydelig. Har selv opplevd at mange programmer ikke engang utnytter fire kjerner, så derav spørsmålet om hvor mange er "nok".

Og det er vel dette jeg helst vil unngå, pris i seg selv er ikke nødvendigvis problemet, men jeg ser ingen grunn til "så mange kjerner som mulig" til fire ganger prisen av en som utnyttes effektivt. Hvis jeg går for en i7, så blir det sannsynligvis en 8700K (hvis jeg ikke venter til Ice Lake for å unngå Spectre og Meltdown), men lurer også på om det er verdt å dra strikken til en i9 eller tom en Xeon?

Kommer vel mest an på om du shopper generelt eller spesifikt for en bestemt programvarepakke om du bør prioritere CPU eller GPU og hvor mye RAM.

Hvis du vet hva du skal bruke kan du jo optimalisere mer.

i9 er vel generelt et bedre valg til husbruk pga konsumentfokuset, men du kan få god pris/ytelse om du plukker riktig Xeon. Problemet er gjerne resten du trenger rundt Xeon.

Lenke til kommentar

@ Svein M Takker for litt mer utfyllende svar. Interessant at du heller vil ha luftkjøling vs vannkjøling. Holdbarhet kjenner jeg ikke til, men prismessig ligger f.eks en Corsair H60 bare ubetydelig over Noctuakjøleren du henviste til og er trolig et bedre valg enn H115i som jeg har på 7700K. Mener fortsatt at det er bedre å få varmlufta ut av kabinettet med vannkjøling fremfor å la den rotere inne i kabinettet en tid før den finner en vei ut. Tror, men vet ikke, at et vannkjølt kabinett er generelt kjøligere enn et luftkjølt. Derfor jeg også vurderer vannkjølt grafikkort hvis jeg går for det. Støynivå er viktig for meg, så et kjøligere kabinett vil ha lavere viftehastighet ved lett bruk.

Også interessant at du anbefaler en M.2 SSD fremfor SATA SSD, når det tilsynelatende ikke er så veldig store forskjeller bortsett fra prislappen.

@ vidor. Er veldig lite lojal mot programvareprodusenter, liker å prøve litt forskjellig etter hvert som det kommer nye programmer på markedet eller nye utgaver av kjente utviklere.

Ellers har du nok rett i at Xeon har en del "følgeutfordringer" med det som trengs i tillegg. Må se litt mere på i7 vs i9.

Lenke til kommentar

Hadde også brukt Noctua som folk sier her, jeg har selv D15.

Se feks her:
http://www.relaxedtech.com/reviews/noctua/nh-d15-versus-closed-loop-liquid-coolers/2

Noctua er VELDIG stille og den kjøler veldig bra.
Det som er med vannkjøling også, er at man har litt vifte fra pumpen i tillegg til støy fra vifter.

Nå er det jo en del som tar Noctua vifter på vannkjølingen sin, men da snakker vi igjen høyere pris.
Jeg har dog mange noctuavifter i kabinettet som kjører på lav RPM, så har jeg 3 x vifter på D15 tårnet.
Så jeg har da 4 x vifter i kabinettet (noctua) + 3 x på D15. Mange vifter på av RPM med profilre justert via Asus sitt kontrollpanel gjør at PCen er veldig behagelig i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...