YngaCool92 Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Hei Sliter litt med en oppgave der jeg har fått oppgitt den deriverte av en funksjon f. Introen lyder slik: Den deriverte til en funksjon f er gitt ved .f´(x)= (x+4)e^x Så skal jeg finne topppunkt, bunnpunkt, vendepunkt osv. til grafen f. Jeg tenkte jeg ville bruke GeoGebra til dette, men hvordan finner jeg funksjonen til den deriverte? Jeg ønsker da å finne funksjonen til grafen f utfra den allerede deriverte. Hvordan gjør jeg dette? Er det i det hele tatt riktig måte å gjøre det på? Jeg tenker jeg vil finne funksjonen til f og plotte den inn i GeoGebra. Deretter finne topp-punkt, bunnpunkt osv. i GeoGebra. Noen råd? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Bruk produktregel.(a+b)' = a' * b + a * b'(x+4)' = 1(e^x)' = e^xSvaret blir 5*e^x + x*e^x Lenke til kommentar
YngaCool92 Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 5*e^x+x*e^x er vel den dobbeltderiverte? Jeg ønsker å finne den uderiverte funksjoen f(x) utifra f´(x). Går dette an? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Det går an, men det er ikke det du skal. Bruk egenskapene til den deriverte til å finne eventuelle topp- og bunnpunkt og definisjonen av et vendepunkt for å finne det. Endret 30. mars 2018 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
YngaCool92 Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Jeg sliter litt med dette også. Prøver å sette f´(x) = 0 og får da svaret x=-4 og x = ingen løsning Hvordan går jeg fram? Er jo ikke noe topp-punkt og bunnpunkt som jeg kan forstå? eller er jeg helt ute nå? Endret 30. mars 2018 av YngaCool92 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 f'(x) er lik null for x=-4, ja. Hva forteller det deg? Lenke til kommentar
Yes yes Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) bunnpunktet ligger på x-verdi=-4. Angående topppunktet så ser det ikke ut som den har noe (e^x har ingen x-verdier tross alt), og da skal den heller ikke ha noe vendepunkt. Endret 30. mars 2018 av Dokinator Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Hm? Det er jo intet i veien for at en funksjon uten ekstremalpunkter har et vendepunkt (logistiske funksjoner comes to mind). Ellers er det vanskelig å finne koordinatene til punktene her uten en initialbetingelse, men jeg antar det er sloppy notasjon fra oppgaveforfatters side, og at man mener hvilke x-verdier som gir ekstremalpunkter og vendepunkter. Eventuelt må OP kjenne til integrasjon. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 5*e^x+x*e^x er vel den dobbeltderiverte? Jeg ønsker å finne den uderiverte funksjoen f(x) utifra f´(x). Går dette an? Er det den antideriverte du er ute etter? F eks f'(x) = 2x - x^2 + 5 F(x) = x^2 - 1/3x^3 + C? Har du en fasit? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Det er det hen spør om, men det er bare fordi hen ikke skjønner hva oppgaven om og hva den deriverte betyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå