Gå til innhold

Er mettet fett egentlig så usunt?

10 stemmer

1. 1. Er mettet fett usunt?

• Ja, det er usunt
      4
    • Nei, det er sunt
      4
    • Verken eller
      1
    • Noe mettet fett er sunt, noe mettet fett er usunt
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det meste innen biologi er ganske komplekst og individuelt og derfor vil du finne noen argumenter for og andre imot alt etter hva man forsker på og metoden. Ser helt bort i fra salgsinteresser her og kun på forskning. Kroppen lagrer mettet fett som overskuddsenergi, og evolusjonen hadde neppe gjort det om det var en forferdelig dårlig ide for overlevelse i trange tider. Med det sagt er mye fett et problem. Måtehold er en god ide i dagens matoverflod. Mye tyder på at en rimelig sterk begrensning diettmessig er lurt i det lange løp, og da med fokus på å primært få i seg nødvendige fettsyrer som kroppen trenger. Kroppen kan rimelig enkelt lage mettet fett selv.

Lenke til kommentar

På skolen lærte jeg at mettet fett er fy-fy, og bør unngås. Siden har jeg hørt at virkeligheten er mer komplisert enn som så. Hvem har rett?

Hvorfor kan du ikke bare lese deg opp på fordelen med flerumettet fett?

Googlet, men fant folk som mente begge deler. 

Lenke til kommentar

Svaret er: i moderasjon i en diett som ellers gjør du får alt du trenger av næring, så er det ikke så galt i få i seg mettet fett i moderate mengder. 

Jeg har vokst opp på fattigmannskost, ene retten til mor er bare paprika og masse rømme og litt melk som blir varmet opp og du dypper brød i det. Greia er at vi ikke spiste sånn konstant, det var mer helgekos, eller hvis hun måtte lage masse frokost til en del unger plutselig, og hun var veldig flink til å alltid servere salat eller grønnsaker ellers til måltidene. Aldri slitt med for høyt kolesterol eller vekten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk hjelp av ei modell/PT/Erinæringsfysiolog jeg kjenner som driver å skriver Master om helse blant folk flest, og spise regelmessig, spise sunnere, drikke mye vann, kutte ut brus og energidrikke, bevege på seg er noe de fleste har fått med seg. Og for min del så gikk jeg ned 22 kg på ca 4 måneder ved å følge rådene slavisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det finnes mange meninger rundt hva som er mest usunt, som f.eks mye fett eller mye sukker? Noe som mange ikke vet at f.eks det er fett som ofte forårsaker diabetes, og ikke sukker som mange trodde før. Spesielt er det umettet fett og transfettsyrer som er fyfy når det kommer til fett. Men dette kommer nok også mye an på resten av kostholdet, og helsetilstanden. F.eks hos en person som er i risikogruppen for å utvikle hjerte-karsykdommer er mettet fett ikke bra, da dette bidrar til å tette blodårer og øker kolesterolnivået i kroppen.

Det beste er som nevnt ovenfor tidligere, å oppsøke enten en lege eller en ernæringsfysiolog som kan fortelle deg hva spesifikt du bør unngå, eller eventuelt spise mer av. 

Jeg fant noen fine artikler som forklarte litt rundt dette temaet:

1. Salt, sukker og mettet fett - hvor usunne er de?
  2. Næringsstoffanbefalinger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...