AnonymDiskusjon Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 Når jeg var 20 år ble jeg innkalt til militærtjeneste. Jeg møtte opp på rekruttskolen og tjenestegjorde i to uker. Det viste seg å være helt jævlig, så etter at jeg ikke fikk lov til å dimittere fra lege var valget enkelt. Jeg gikk ut porten og kom aldri tilbake. Etter 3-4 uker på "rømmen" endte det opp med at jeg fikk dimittere mot at jeg tok min straff. Det var en høy bot og fengsel. Noen år etterpå mottok jeg innkalling til Sivilforsvaret. Da valgte jeg å aldri møte. Etter noen uker mottok jeg brev i posten, hvor de ønsket en forklaring på hvorfor jeg ikke hadde møtt. Dette unnlot jeg også å svare på. Jeg har hele tiden vært innstilt å å motta min straff for dette. I februar var det to år siden jeg ikke møtte opp. Kan de ha glemt det av? Anonymous poster hash: c53c6...52e Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 (endret) Du har vært innstilt på å ta straffen men driter i å ta straffen ja... Eller straffen var jo bot og fengsel. Men du må likevel møte til siviltjeneste. Endret 29. mars 2018 av 8DX8QO0Y 2 Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 han ikke ikke fått noe straff å ta. Skal han liksom oppsøke dem og etterlyse straffen sin. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 Tidligere tråd om samme tema. Med tanke på at høyeste straff er bot eller fengsel i inntil ett år er straffansvaret (for den overtredelsen) antagelig nå foreldet, jf. straffeloven §§ 86 og 87. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Du er ganske veik om du syntes rekruttskolen var helt jævlig. Tidvis kjipt og enkelte befal som var høye på seg sjøl ja. Men helt jævlig var det ikke. Selv de mest umotiverte jeg tjenestegjorde sammen med hadde null problem med å utføre noe av det vi gjorde der. Hvis jeg, som den halvfeite pigla jeg var klarte meg fint, så burde alle andre klare det og. Vi hadde til og med en svært overvektig fyr der som kom seg fint gjennom. Anonymous poster hash: 85e7b...aae 7 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Fysisk enkelt. Men psykisk hardt for en skjør sivilist;) Husker selv jeg mistrivdes i starten Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Du er ganske veik om du syntes rekruttskolen var helt jævlig. Tidvis kjipt og enkelte befal som var høye på seg sjøl ja. Men helt jævlig var det ikke. Selv de mest umotiverte jeg tjenestegjorde sammen med hadde null problem med å utføre noe av det vi gjorde der. Hvis jeg, som den halvfeite pigla jeg var klarte meg fint, så burde alle andre klare det og. Vi hadde til og med en svært overvektig fyr der som kom seg fint gjennom. Anonymous poster hash: 85e7b...aae Det er veldig smak og behag. Man har alt fra veike sytepaver og mammadalter til de fysisk sterke, selvstendige og motiverte. Noen trives, andre mistrives. Personlig synes jeg 12 måneder førstegangstjeneste var helt greit både fysisk og psykisk, men en økonomisk tragedie å bytte fornuftig lønnet arbeid med et helt år med en "lønn" som i alle andre bransjer ville blitt kalt skammelig underbetaling. Tilbake til TS sitt tema. Håper det stemmer at saken er foreldet. Det koster for mye tid og ressurser å forfølge slike saker. Både for rettsapparatet og for deg som forhåpentligvis har andre produktive ting å bruke tida di på. Poenget er vel først og fremst at rettsforfølgelse skal være en trussel slik at veldig få velger det samme som deg. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Et tredje alternativ er at man ikke har anmeldt saken rett og slett. Det kan tenkes man har kikket i ditt arkiv (tidligere dømt for militærnekting) og ikke tatt seg bryet med å kalle deg inn. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 (endret) Når jeg var 20 år ble jeg innkalt til militærtjeneste. Jeg møtte opp på rekruttskolen og tjenestegjorde i to uker. Det viste seg å være helt jævlig, så etter at jeg ikke fikk lov til å dimittere fra lege var valget enkelt. Jeg gikk ut porten og kom aldri tilbake. Etter 3-4 uker på "rømmen" endte det opp med at jeg fikk dimittere mot at jeg tok min straff. Det var en høy bot og fengsel. Noen år etterpå mottok jeg innkalling til Sivilforsvaret. Da valgte jeg å aldri møte. Etter noen uker mottok jeg brev i posten, hvor de ønsket en forklaring på hvorfor jeg ikke hadde møtt. Dette unnlot jeg også å svare på. Jeg har hele tiden vært innstilt å å motta min straff for dette. I februar var det to år siden jeg ikke møtte opp. Kan de ha glemt det av? Anonymous poster hash: c53c6...52e Du skal være rimelig heldig at distriktet ditt ikke har gitt deg bot på ~10 laken allerede. Stemmer nok det KVTL sa og du vil nok slippe tjeneste når de ikke gidder å oppfølge saken. Endret 2. april 2018 av Cipher Panda Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Fysisk enkelt. Men psykisk hardt for en skjør sivilist;) Husker selv jeg mistrivdes i starten Nuvell... Jeg var også en skjør sivilist da jeg som 19-åring med til sammen 3 netter utendørs frem til da stilte opp på innrykket. Vi hadde tidenes pingle(både fysisk og psykisk) i troppen og selv han ble værende. Anonymous poster hash: 85e7b...aae Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Fysisk enkelt. Men psykisk hardt for en skjør sivilist;) Husker selv jeg mistrivdes i starten Nuvell... Jeg var også en skjør sivilist da jeg som 19-åring med til sammen 3 netter utendørs frem til da stilte opp på innrykket. Vi hadde tidenes pingle(både fysisk og psykisk) i troppen og selv han ble værende. Anonymous poster hash: 85e7b...aae Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. april 2018 Del Skrevet 2. april 2018 Skulle ønske jeg hadde blitt kalt inn... så hvorfor er det ikke frivillig? (sivilforsvaret) Har gjennomført førstegangstjeneste Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Skulle ønske jeg hadde blitt kalt inn... så hvorfor er det ikke frivillig? (sivilforsvaret) Har gjennomført førstegangstjeneste Er det ikke mulig å ta kontakt med dem og be om innkallelse? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Skulle ønske jeg hadde blitt kalt inn... så hvorfor er det ikke frivillig? (sivilforsvaret) Har gjennomført førstegangstjeneste Det er begrensa kor mange dei har behov for. Sivilforsvaret tek inn rundt 1000 personar kvart år, og dei fleste av dei som avtjener fyrstegongstjenesten i sivilforsvaret søker seg spesifikt inn i sivilforsvaret etter sesjonen. Det er kun når behovet ikkje blir fylt av frivillige som søker seg inn at ein kallar inn personar til å avtjene fyrstegongstjenesten i sivilforsvaret. Til samanlikning er det kun ca 7500 som fullfører fyrstegongstjenesten i det heile tatt. Sidan både gutar og jenter blir kalt inn til sesjon no, so betyr det at det berre er ca 7% av ungdommane som avtjener verneplikt i det heile tatt, resten slepp unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå