Gå til innhold

Det finnes ingen gjennomføringsplan for Stortingets nullsutslippsmål


Anbefalte innlegg

Det finnes ingen realistiske gjennomføringsplaner fordi dette i praksis ville ha bragt oss tilbake til før-industriell tid som på 1700 tallet. Det er energi som driver den moderne verden og det aller meste av denne energien kommer fra fossile brensler. Det vil aldri være mulig å erstatte denne mengden med fornybare kilder.

 

80% av fossil energi kan erstattes innen 2030, og (så godt som) 100% innen 2050.

Det vil skape 24 millioner flere jobber.

7 millioner dødsfall pga luftforurensning pr. år kan bli spart

Det vil spare 50 billioner dollar i helse og klimarelaterte samfunnskostnader

 

Dette er ikke tall jeg har funnet på, men resultatet av det som må sies å være en særdeles grunding studie, der de har undersøkt bl.a. dagens produksjon og muligheter i 139 land.

https://spectrum.ieee.org/energywise/energy/renewables/100-percent-renewable-energy-for-139-countries-by-2050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bussen i mitt nabolag er nylig blitt en el-buss.

Som passasjer hadde jeg forventet en stillegående buss, men den bråkte mye mer enn en dieselbuss.

Tydeligvis har det vært enorme innsparinger på air conditioning-systemet.

 

Får tåle litt lyd de få minuttene man sitter i bussen, bare det blir bedre for de som bor langs ruten.

Lenke til kommentar

Busser er ikke akkurat lydisolerte. Ikke i Tromsø i hvert fall. Hvis bussene stopper ved et kryss (sånn at dieselmotoren stopper) så kan forbipasserende høre hva folk prater om i bussen. Plinger noen av så høres det 200 meter unna.

 

Tromsø-bussene ble fremhevet som at de går på både strøm og diesel, men i praksis er diesel eneste energikilde. Det er ikke-ladbare hybrider og bråker 95% av tida like mye eller kanskje mer enn de rene diesel-forgjengerne. Nobina har riktignok kjøpt inn 2 stk rene elbusser, som jeg hører de har problemer med, av en bussflåte på 130 stk her i byen, for å kunne påberope seg ennå mer miljøalibi.

 

Apropos støy så kjører de med piggdekk 9 måneder i året og kjetting "for sikkerhetsskyld" alt for ofte. Kanskje så mye som 2 måneder i året. Støy langs rutene er absolutt et problem med busser også i dag.

 

(La meg ikke begynne med alt veistøvet, partikkelskyene, NOx-en og sløseriet av folks tid ved å kjøre 30-soner nesten hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller bare innse at Tromsø i overskuelig framtid ikke vil komme i nærheten av trafikkmaskineriet til Los Angeles, og dermed også innse at bilisme dekker Tromsøs behov for persontransport i overskuelig framtid. Erstatt de gigantiske miljøsvinene av busser med store elbiler. Inntil videre med menneskelige sjåfører. Men pålegg de faste ruter og faste priser slik at de plukker opp og slipper av passasjerer omtrent som en buss. Da løser vi mange av problemene. Flere kjøretøy, men mye mindre miljøproblemer, mer direkte ruter med mye mindre veislitasje, bedre komfort osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...