Sten H Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 Tenker at alternativer tvinger seg frem. Det er overhode ikke ønskelig å fjerne kontanter fra samfunnet. Og hva blir så alternativene? Euro og dollar kanskje. Det som er sikkert er at skatteinntektene på disse handlene forsvinner. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 Også: Hvordan faen skal jeg kjøpe hasjen min nå da, ingen på Grønland som Vippser. Oh, wait..Rekner med det ordner seg ved å handle i små kvantum med fleire selgarar. Akkurat som at ingen i dag følger med kva 50-lappane blir brukt til, så er det ingen som hever eit augebryn i mengden av andfe vipps overføringar. Så lenge beløpet ikkje er veldig avslørande så kan ingen vite om du kjøper hasj eller spanderer ein kopp kaffe på selgaren. Men du får da ett annet problem, når alt er elektronisk så finnes det da logger over absolutt alle transaksjoner du har gjort. Dette kan da brukes som bevis i f.eks en hasj-sak. Det jeg er mest bekymret for er personvernet og sikkerheten for samfunnet, men det virker ikke som om de fleste bryr seg noe nevneverdig, så lenge de får kjøpt kaffi... 3 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Tre problemer: 1: Generell stabilitet 2: Personvern/sporing TRE: Beredskapsmessig i en krisesituasjon (folk flest er nesten absurd nygaardsvoldsk for tiden). Uten cash vil samfunnet destabiliseres mye raskere (noen kan jo tømme alle bankene) og det vil ta vesentlig lengre tid å stabilisere etter krise.. Men det er jo EN fordel. Det vil ta kortere tid å etablere en ny valuta. HEY, er man uten noe som helst, tar man alt. Også rubler. 1 Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 (endret) Folkens, alle dere som er for det kontantløse samfunn, Vipps osv. Hvordan skal de eldre som ikke er digitale klare seg. Skal de liksom bare kjøpe seg en smartmobil og lære seg det eller? Selv om man er 80 år? Endret 3. april 2018 av Hallgeir Jensen 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Folkens, alle dere som er for det kontantløse samfunn, Vipps osv. Hvordan skal de eldre som ikke er digitale klare seg. Skal de liksom kjøpe bare kjøpe seg en smartmobil og lære seg det eller? Selv om man er 80 år? Ja.. Alle skal tvinges til å bruke Apple eller Google jævelskap. Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Folkens, alle dere som er for det kontantløse samfunn, Vipps osv. Hvordan skal de eldre som ikke er digitale klare seg. Skal de liksom kjøpe bare kjøpe seg en smartmobil og lære seg det eller? Selv om man er 80 år? Ja.. Alle skal tvinges til å bruke Apple eller Google jævelskap. Ja, det en del hjernedøde mennesker som tror at alle fikser det digitale samfunn. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Folkens, alle dere som er for det kontantløse samfunn, Vipps osv. Hvordan skal de eldre som ikke er digitale klare seg. Skal de liksom bare kjøpe seg en smartmobil og lære seg det eller? Selv om man er 80 år? Har litt erfaring med nettbrett opp mot folk i midten av 70-årene, og min erfaring er at det er en overvekt av de som sliter. Jeg vurderer det slik at de sliter med konseptene - de kan se en perm i hylla og en giro på skatollet - men skjønner ikke hva en katalog er på nettbrettet - eller en regning i nettbanken. En hel del av de greier rett og slett ikke å koble det. Da er det kanskje ikke så rart at de ikke ser at Vipps er myntlomma i pengeboka heller. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Kontanter er veldig greit og veldig praktisk. Jeg bruker neste kun kontanter i Norge. Foretrekker kontanter i barer og på puber. Vet aldri om bartenderen vil putte ekstradrinker på "tabben", om det samles opp. Dessuten har jeg selv mer kontroll med hva jeg bruker. Og skal jeg tilfeldigvis på sted med voksenunderholding, så går det ihvertfall i kontanter. Ellers brukes vanlig bank axept-kort til parkering, butikk, kiosker og slikt med små beløp. På bensinstasjoner, kinobilletter og restauranter, samt betaling av flyreiser, brukes Norwegiankortet, så får jeg bonus på slike kjøp. Ellers bruker jeg ruter-app eller NSB-app til kollektivtrafikk utenom flytoget siden det er best å bruke Norwegiankortet der. Har og begynt så smått å benytte "bil i Oslo"-appen, da det såvidt meg bekjent er eneste muligheten endel steder. På reiser så kan jeg bruke kort på restauranter og butikker, men ellers går det meste i kontanter. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Ja, det er noen som arbeider frenetisk for å fjerne kontanter som betalingsmulighet. Og full sporing av alle dine aktiviteter, med mulighet til å sperre kortet ditt hvis dette er nødvendig for å lamme deg og dine bevegelser helt. Velkommen Orwell. Motreaksjonsløsningen kan være byttehandel. Endret 27. mai 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå