Gå til innhold

- Norge er på full fart mot å bli det første kontantfrie samfunnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er noen som arbeider frenetisk for å fjerne kontanter som betalingsmulighet.

Og full sporing av alle dine aktiviteter, med mulighet til å sperre kortet ditt hvis dette er nødvendig for å lamme deg og dine bevegelser helt.  Velkommen Orwell.

Visa eller andre bakmenn vil  tjene på alle transaksjoner, og disse transaksjonene koster  butikkene mer enn arbeidet med kontanter.  ( Og disse kostnadene betales til slutt av kundene med påslag i pris. )

Nå er det også mer svindel/tap med kort enn kontanter.  Mye takket det norske selskapet www. Strongpoint sin virksomhet,  er det ikke lengre mulig å robbe kasser eller pengetransport.

Betal regninger digitalt, men betal så ofte som mulig med kontanter i butikker. Dette er en sunn politisk handling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et angrep som setter NIX ut av spill og hele Norge stopper opp. Det er mange store nasjoner her i verden som har vanvittige ressurser til å hacke eller ødelegge infrastruktur. Av sikkerhetsgrunner bør vi ha pengesystemer som er så robuste at de tåler både at internett og strøm faller ut. Klart at sånne utfall får en rekke andre konsekvenser, men vi trenger ikke gjøre oss mer sårbare enn nødvendig. Kontanter er nødvendig som sikkerhet i bunn.

Var det ikke PST-sjefen som uttalte nå nylig at 3. verdenskrig kommer til å bli utkjempet på nett?

Forstå meg rett, vi må gjerne ha to pengesystemer for effektivitetens skyld. Fysiske penger + offisielle digitale penger. Med offisielle mener jeg utstedt og garantert av Norges bank. Egne penger som ikke er avhengige av amerikanske Visa, Mastercard, Paypal, Google, Apple eller forsåvidt også DNB (Vipps) og andre kommersielle (ikke-statlige) pengeholdere. Den offisielle valutaen er statlig styrt gjennom Norges bank og bør forbli det, også i form av digitale penger for hvermansen. (Det er det ikke i dag)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Et angrep som setter NIX ut av spill og hele Norge stopper opp. Det er mange store nasjoner her i verden som har vanvittige ressurser til å hacke eller ødelegge infrastruktur. Av sikkerhetsgrunner bør vi ha pengesystemer som er så robuste at de tåler både at internett og strøm faller ut. Klart at sånne utfall får en rekke andre konsekvenser, men vi trenger ikke gjøre oss mer sårbare enn nødvendig. Kontanter er nødvendig som sikkerhet i bunn.

Litt av det som taler for at Norge kan bli det fyrste landet utan kontantar er at vi i Norge fortsatt har ein høg grad av tillit til både myndigheiter og andre nordmenn.

Det kan derfor være at vi vi klarer oss forholdsvis godt ved utfall av digital betaling sidan vi har tillit nok til kvarandre til at vi kan handle ved å skrive skyldnerbrev eller liknande som vil kunne fungere som pengar utan å være formell valuta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er kontanter? -_-

Med løsninger som Vipps, QR kode scanning på brusautomaten, RFID brikke i bankkortet slik at man slipper slå inn kode for beløp under 200,- (eller var det høyere nå kanskje?) så har man ikke behov for å ha sedler i lomma.

Og kronestykker? Har ikke brukt mynt som betalingsmiddel siden 2007.

Selvsagt er det fordeler og ulemper med alt, men en garantert fordel er at man slipper småkriminelle som stjeler vesker og lommebøker. Vil jo ikke finne noe av verdi der og ett bankkort kan stenges i løpet av få minutter etter at man har blitt ranet.

Med null kontanter i flyt hva skal kriminelle bruke da for å selge stjålne TV skjermer og mobiltelefoner? Vipps? :)

Så er det de som får noia pga overvåkning men slike ting kan reguleres i forhold til hva slags informasjon som kan brukes og om nødvendig kan slik regulering strammes inn med mindre informasjon som kan brukes og mer overvåkning av at det foregår korrekt. Da har man jo samtidig skapt flere arbeidsplasser innen IT og teknologi samtidig.

Jeg ser på kontantløst samfunn som noe positivt, spesielt siden det rammer kriminelle mer enn det rammer en vanlig samfunnsborger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er kontanter? -_-

Med løsninger som Vipps, QR kode scanning på brusautomaten, RFID brikke i bankkortet slik at man slipper slå inn kode for beløp under 200,- (eller var det høyere nå kanskje?) så har man ikke behov for å ha sedler i lomma.

Vipps er nede flere døgn i året, er det akseptabelt? Det kan stå om liv, f.eks. livsviktige medisiner.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er kontanter? -_-

Vipps er nede flere døgn i året, er det akseptabelt? Det kan stå om liv, f.eks. livsviktige medisiner.

Dette høres veldig konstruert ut.

Derimot er det vel ingen tvil at kontanter medfører overfall, ran og annen kriminalitet som dessverre av og til også medfører tap av liv.

Ellers enig angående vipps-stabilitet, trodde faktisk at det var sammenlagt lenger enn flere døgn. Men det bare irriterer noe og er langt fra å koste liv.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å omfavne Vipps her, ihvertfalll ikke fullt ut. Har tilgode å opprette det. Er det ikke også styrt av Dnb? Jeg har faktisk ikke satt meg helt inn i hvem som er eiere av Vipps.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å omfavne Vipps her, ihvertfalll ikke fullt ut. Har tilgode å opprette det. Er det ikke også styrt av Dnb? Jeg har faktisk ikke satt meg helt inn i hvem som er eiere av Vipps.

Ikke lenger DnB sin; selvstendig enhet eies av flere i fellesskap. https://www.vipps.no/nyheter/handelsbanken-og-sbanken-blir-vipps-partnerehttps://www.vipps.no/nyheter/nordea-gar-inn-som-partner

edit: lagt til link nr 2

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Ikke lenger DnB sin; selvstendig enhet eies av flere i fellesskap. https://www.vipps.no/nyheter/handelsbanken-og-sbanken-blir-vipps-partnerehttps://www.vipps.no/nyheter/nordea-gar-inn-som-partner

edit: lagt til link nr 2

Er det derfor Sbanken (tidl. Skandiabanken) opplevde trøbbel med nettbanken sin for litt siden? Fordi de blir tvungen til/velger å omfavne å ta i bruk umodne løsninger?

Nå venter jeg bare på gateselgere som pusher Vipps, på lik linje med mobilabonnement-, kredittkort-, strømabonnement-pushere. Får meg vel en sabla god deal derfra (not)..

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå venter jeg bare på gateselgere som pusher Vipps, på lik linje med mobilabonnement-, kredittkort-, strømabonnement-pushere. Får meg vel en sabla god deal derfra (not)..

For alle praktiske formål (opp til kr 5000 var det vel) er Vipps gratis. Ingenting å selge liksom. Men det måtte vel i starten et konkurrerende produkt til for DnB å droppe gebyret.

Og denne type tjenester kommer snart også fra Apple, Google etc. Så konkurransen er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Eneste gangen jeg bruker kontanter, er for å løse ut handlevogner. De som ikke har betalingsterminal har Vipps.

Edit: @G: hvor mye lagringsplass tar en blockchain opp? Eller har jeg bomma total?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

På servietter tenker du? Jeg vet ærlig talt ikke, men det blir kanskje noen..

EDIT:

Man har også den fordelen at man atter en gang kan tørke seg i ræva med dem (med "pengene) :love:

Enkelte savner vel slikt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Selvsagt er det fordeler og ulemper med alt, men en garantert fordel er at man slipper småkriminelle som stjeler vesker og lommebøker. Vil jo ikke finne noe av verdi der og ett bankkort kan stenges i løpet av få minutter etter at man har blitt ranet.

Med null kontanter i flyt hva skal kriminelle bruke da for å selge stjålne TV skjermer og mobiltelefoner? Vipps? :)

Har du telefonnummeret for å sperre kortene dine i hodet? De stjeler selvsagt telefonen før lommeboka. Ganske mange som har telefondeksel med kortholder uansett. Det meste av stjålne ting ender uansett i utlandet, men de lokale småkjeltringene vil nok bruke vipps. Den kriminelle økonomien går over til dollar eller euro. Pengene hvitvaskes uansett via utenlandske banker, så det er ingen hindring.

Det meste av kriminalitet nå er uansett på nett. Det som stjeles fysisk er en brøkdel av det som svindles elektronisk. Dere som bruker kort også til alle småbeløp; vil dere merke om det forsvinner et par hundre fra kontoen en gang i blant?

Men den viktigste grunnen til å beholde kontanter er sårbarhet. Solstormer kommer før eller siden til å slå ut det meste av elektrisk og elektronisk infrastruktur. Nettangrep fra fiendtlige stater og kriminelle grupper kommer til å øke. Og noen ganger skjer to umulige feil samtidig og slår ut kritiske systemer.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har du telefonnummeret for å sperre kortene dine i hodet? De stjeler selvsagt telefonen før lommeboka. Ganske mange som har telefondeksel med kortholder uansett. Det meste av stjålne ting ender uansett i utlandet, men de lokale småkjeltringene vil nok bruke vipps. Den kriminelle økonomien går over til dollar eller euro. Pengene hvitvaskes uansett via utenlandske banker, så det er ingen hindring.

Det meste av kriminalitet nå er uansett på nett. Det som stjeles fysisk er en brøkdel av det som svindles elektronisk. Dere som bruker kort også til alle småbeløp; vil dere merke om det forsvinner et par hundre fra kontoen en gang i blant?

Men den viktigste grunnen til å beholde kontanter er sårbarhet. Solstormer kommer før eller siden til å slå ut det meste av elektrisk og elektronisk infrastruktur. Nettangrep fra fiendtlige stater og kriminelle grupper kommer til å øke. Og noen ganger skjer to umulige feil samtidig og slår ut kritiske systemer.

Godt svar, et par andre også over.

Dere andre som syns dette er good shit (altså, kun elektronisk økonomi): Lykke til.

Også: Hvordan faen skal jeg kjøpe hasjen min nå da, ingen på Grønland som Vippser. Oh, wait..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Også: Hvordan faen skal jeg kjøpe hasjen min nå da, ingen på Grønland som Vippser. Oh, wait..

Rekner med det ordner seg ved å handle i små kvantum med fleire selgarar.

Akkurat som at ingen i dag følger med kva 50-lappane blir brukt til, så er det ingen som hever eit augebryn i mengden av andfe vipps overføringar.

Så lenge beløpet ikkje er veldig avslørande så kan ingen vite om du kjøper hasj eller spanderer ein kopp kaffe på selgaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...