Gå til innhold

Nå skal Firefox hindre Facebook-sporing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det en løsning å ha en egen nettleser som bare brukes til FB?

Nei, fordi mest sannsynlig så kan de også "intercepte" alt fra den andre nettleseren og. Ikke være naiv og tro at de ikke har services kjørende på maskinen din uten at du vet det. 

Lenke til kommentar

Det som er synd hvis Facebook rakner er at alle var der. Man fant folk, og via Messenger nådde man alle. Det å skulle ha så mange apper og administrere så mange ulike kanaler for å kommunisere med folk er tungvint. Google og Microsoft gjør allerede sitt beste for å stenge av hverandres tjenester for den andre partens brukere. Selv bruker jeg fem ulike kanaler for å nå alle medlemmene i en organisasjon hvor jeg er tillitsvalgt.

Lenke til kommentar

Avast Online Security - tillegg lagt til på Chrome:

0 SPORINGSSYSTEMER på nettstedetdiskusjon.no
Sosiale nettverk (0)Alle blokkert Annonsesporing (0)Alle blokkert Webanalyse (0)Alle blokkert Andre (0)Alle blokkert
GLOBALE INNSTILLINGER

Automatisk blokkering av sporing: Aktivert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du sier at du har slettet data, så lyver du.

Hvis du tror at data har blitt slettet, så er du naiv.

Hvis du krever at data blir slettet, tror du på julenissen.

Lenke til kommentar

Er det en løsning å ha en egen nettleser som bare brukes til FB?

Nei, fordi mest sannsynlig så kan de også "intercepte" alt fra den andre nettleseren og. Ikke være naiv og tro at de ikke har services kjørende på maskinen din uten at du vet det. 

Vel, det er vel å ta litt hardt i. Bruker man Android eller Ios, så kan man jo regne med at ALT er overvåket. Men hadde Google, Facebook eller andre nettsider installert tjenester på folks datamaskin uten deres samtykke, hadde nok skandalen blitt litt for stor om dette ble merket. Det er ikke bare bare å installere en tjeneste på fremmede maskiner heller, uten videre. Sannsynnligvis hadde dette også blitt oppdaget av noen om det hadde blitt gjort, og skandalene hadde vært et faktum.

Så ja, isolerer man "farlige" nettsider i en nettleser, og bruker en annen nettleser til andre ting, så skal man være rimelig trygg på at Google og Facebook ikke overvåker på tvers av nettleserne. Da snakker man to installasjoner eller to separate nettlesere, ikke to prosesser av den samme nettleseren eller to vinduer, det er jo ikke to nettlesere. Men to isolerte nettlesere.

F.eks kan man bruke Opera til Facebook og Google greier, så kan man bruke Firefox til andre ting eller motsatt. Ellers er det jo også mulig å installere 2x Opera eller 2x Firefox, ved å installere den ene versjonen i en sandkasse (eks. chroot). Bruker man Windows vil nok det enkleste være å installere 2 forskjellige nettlesere.

Lenke til kommentar

Sosiale nettverk (0)Alle blokkert Annonsesporing (0)Alle blokkert Webanalyse (0)Alle blokkert Andre (0)Alle blokkert
GLOBALE INNSTILLINGER

Diskusjon.no er faktisk en ganske ren side selv om den bruker eksterne skript fra GFX. Disse skriptene er siden dog ikke avhengig av, selv om blokkering av GFX fører til et par reduserte funksjoner og et par estetiske problemer.

I tillegg, noe jeg anser som uproblematisk, bruker diskusjon.no cxsense og prisguide til reklame.

Det verste med diskusjon.no er at de forsøker å bruke google analytics, en tjeneste som uproblematisk kan blokkeres. I tillegg bruker de noe som heter gravatar, uten at jeg vet hva det er for noe, men legger det i samme kategori som google analytics, som problematisk.

Jeg anser da diskusjon.no som en av de bedre og mer rene nettsidene, selv om det hadde vært bedre om de tilbyr inneholdet GFX byr på selv, gjennom sin egen nettside. Og selv om det hadde vært bedre om siden var uten google analytics og "gravatar".

Siden bruker altså 3 sporingssystem.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hvis du sier at du har slettet data, så lyver du.

Hvis du tror at data har blitt slettet, så er du naiv.

Hvis du krever at data blir slettet, tror du på julenissen.

Vel, EU kommisjonen er på saken og ønsker å endre Europeiske lover slik at slettet faktisk betyr slettet. Dette er allerede ganske langt oppe i systemet og vil nok bli implementert ganske snart, om det ikke allerede er implementer i lovverket og i ferd med å rulles ut.

Jeg har ingen kilde på dette, men har lest det et par forskjellige steder det siste året, og har ingen grunn til å betvile at arbeidet er igang. Om noen har noe konkret informasjon om saken kan de jo godt legge det til her.

Lenke til kommentar

Jeg ser frem til en vakker ny verden uten FB. Hvordan i all verden har vi stilltiende kunnet tillate denne spionorganisasjonen å infiltrere alt vi gjør?

Når alt på nettet skal være gratis blir dette naturligvis den viktigste inntektskilden. Dette har vi vel alle visst om i årevis, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det plutselig ble en skandale nå. Facebook er forøvrig ikke den eneste som sitter på tilsvarende informasjon. Google og andre vet minst like mye om deg. 

Lenke til kommentar

Eller bare slett facebook kontoen, var ikke så veldig vanskelig.

Blir ikke slettet. Du kan logge på nårsomhelst å alt ligger der som før.

Joda du kan slette kontoen din, du vil fortsatt være på fb hvis andre har posta ett bilde av deg osv men når du sletter kontoen å venter 90 dager så er den kontoen borte for godt og du kan ikke registrere en ny konto med den eposten du brukte til den sletta kontoen, men logger du inn før de 90 dagene er gått så blir den automatisk reaktivert igjen.

Lenke til kommentar

GLOBALE INNSTILLINGER

Ville bare vise et program jeg er ganske fornøyd med. Og jeg vet det fungerer for vg.no klager alltid når jeg har det på :D 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vel, det er vel å ta litt hardt i. Bruker man Android eller Ios, så kan man jo regne med at ALT er overvåket. Men hadde Google, Facebook eller andre nettsider installert tjenester på folks datamaskin uten deres samtykke, hadde nok skandalen blitt litt for stor om dette ble merket. Det er ikke bare bare å installere en tjeneste på fremmede maskiner heller, uten videre. Sannsynnligvis hadde dette også blitt oppdaget av noen om det hadde blitt gjort, og skandalene hadde vært et faktum.

Jeg er ganske sikker på at de gjør ett eller annet mer enn det man skal ha det til. Og ja, jeg overdrev kanskje litt, men realiteten er at vi overhode ikke har det fulle bildet, og når det fulle bildet kommer ut, så tror jeg Facebook går konkurs. 

Skal dog si at jeg selv er en av de naive som bruker facebook veldig jevnlig, og forguder nettverket fordi det hjelper meg å holde kontakt med venner og familie, men det er dessverre en pris man betaler nå man bruker slike tjenester. 

Jeg vurdere kontunuerlig om jeg faktisk skal slette brukeren min, og opprette en ny som ikke deler annet enn relasjoner, slik at jeg kan være sikker på at jeg ikke deler sensitiv informasjon som kan snappes opp, men dessverre er det nok ikke så enkelt, da jeg ikke tror på at mine data blir slettet når jeg trykker slett. Facebook eier alt du poster, derav eier de også det du har skrevet og skriver/poster. 

"so what if the social network's growth leads to terrorism and death?"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...