Gå til innhold

Nå skal Firefox hindre Facebook-sporing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man drar på seg tinfoil hatten så kunne man jo kanskje tenke seg at de som innstallerer dette er enda enklere å spore enn de allerede er, men det går vel kanskje ikke an så enkelt som det er å bli spora idag.

Noe å tenke på det tenker jeg.

Lenke til kommentar

Er det en løsning å ha en egen nettleser som bare brukes til FB?

Hvordan mener du FB-brukerne skal klare å holde styr på det når de klikker på linker frem og tilbake, fra og til FB? Best at det går automatisk for de store naive massene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en løsning å ha en egen nettleser som bare brukes til FB?

Ikke så lenge du ikke gjør tiltakt for å blokkere Facebook i den andre nettleseren. Facebook har jo infiltrert haugevis av nettsider, med direkte og indirekte overvåkning, gjennom script og cookies etc. Til og med sider som kun har "like" funksjon er sider Facebook kan misbruke til overåkning av brukere, både innloggede og brukere som ikke er innlogget, så lenge de aksepterer forespørsler fra Facebook.

Alle som bruker Facebook vil nødvendigvis ikke ønske å blokkere Facebook funksjoner i nettleseren, for da fungerer tross alt ikke legitime Facebook funksjoner og normal login på Facebook. Alle som bruker Facebook aktivt og er logget inn vil kunne overvåkes på tvers av alle nettsider de bruker. Facebook vil kunne spore brukere på alle sider som har en eller annen form for samarbeid med Facebook. Er du logget inn på Facebook vil de kunne se akkurat hva slags nettsider du surfer på og kan sannsynligvis også overvåke akkurat hva slags innehold du leser, hvor lenge du leser osv osv.

Så ja, det kan være hensiktsmessig å ha en egen nettleser til Facebook, hvis man bruker Facebook. Slik at man kan blokkere Facebook i nettleseren man bruker til andre ting.

Det samme gjelder forøvrig Google, særskilt de som logger inn på en Google tjeneste.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg ser frem til en vakker ny verden uten FB. Hvordan i all verden har vi stilltiende kunnet tillate denne spionorganisasjonen å infiltrere alt vi gjør?

Lenke til kommentar

På samme måte som at hver gang du drar kortet når du handler mat så vet de hvor du er, samme som at hver gang du tar med deg telefonen din når du er ute å går så vet de hvor du er osv, uansett hva eller hvordan du gjør det så blir du spora, fb har kanskje tatt det helt ut, men ingen er anonyme lenger med mindre du ikke var "off grid" ifra før å aldri har brukt verken internet, tlf eller bank terminal osv.

Det henger også alltid ett å anna kamera rundt i gatene og på butikkenene, jeg unnskylder ikke fb overhodet men de er ikke akkurat alene.

Det er jo en grunn til at du nå i nyere tid ikke behøver å sende inn selvangivelse, staten vet alt om deg å litt til.

Tinfoil hat osv.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tinnfolie ble vel brukt før aluminium erstattet det, ifølge det store internettet, men kanskje det er staten og Trump som prøver å lure meg.

Men vi vet begge to at tinfoil hat er ett uttrykk og ikke noe mer enn det.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Internettsider idag er faktisk nesten ikke til å tro. Bruker du forskjellige verktøy i nettleseren kan du enkelt se at i de fleste tilfeller laster du innehold fra en rekke forskjellige sider. I noen tilfeller har en og samme nettside skript og aktiviteter fra flere hundre forskjellige nettsider.

Mange sider fungerer ikke engang uten å ty til eksterne tjenester. Laster man kun inn innehold fra sidens eget domene, vil siden ikke fungere i det hele tatt, enten ikke vise noe som helst innehold, eller vise det på en defekt måte.

De aller fleste sider idag legger ikke engang nødvendig innehold på ett og samme domene, man må svært ofte laste ned fra eksterne domener eid av leveranten av hoveddomenet. Ikke fordi de ikke kan legge alt på samme domene, men fordi de absolutt insisterer på å bruke eksterne domener og tjenester til selv det enkleste av innehold. Da ikke bare sine egne eksterne tjenester, men svært ofte eksterne tjenester fra andre leverandører, ofte problematiske leverandører som man egentlig ikke i utgangspunktet bør stole på.

En del av disse tjenestene leveres f.eks av Google, gjennom API og Ajax, hvor man ofte ikke kan laste inn en nettside uten å tillate innehold fra Google. Slike sider kan Google bruke til overåkning om de ønsker dette, fordi du ikke bare gjør forespørsel til nettsiden du vil se, men også er tvunget å gjøre en forespørsel til Google samtidig, noe Google om de vil kan misbruke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvor får man egentlig tak i folie laget av grunnstoffet tinn?

Det er for sent. Da aluminium kom, ble folie av tinn utkonkurrert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hadde i 2009, faktisk, men det ble for mye «velkommen til mitt perfekte liv» for meg. Det er mye mer givende å diskutere ekte saker her, på kvinneguiden (!) og ITavisen.

Lenke til kommentar

Jeg ser frem til en vakker ny verden uten FB. Hvordan i all verden har vi stilltiende kunnet tillate denne spionorganisasjonen å infiltrere alt vi gjør?

Har du FB, jeg har ikke. Er vel en av få som ikke har det :)

Jeg har heller ikke!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du FB, jeg har ikke. Er vel en av få som ikke har det :)

Jeg har heller ikke!

Itte je hell ama. Facebook er omtrent nøyaktig der jeg forventet de skulle havne da det begynte å skje ting der.

Men det å ikke ha FB-kto betyr ikke at jeg ikke er der. Enten jeg vil det eller ei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor får man egentlig tak i folie laget av grunnstoffet tinn?

Det er for sent. Da aluminium kom, ble folie av tinn utkonkurrert.

Spørsmålet mitt var retorisk. Poenget var at uttrykket gikk ut på dato for et århundre siden og at de som skriker "tinnfoliehatt" burde ta seg en bolle. De er jo mer hyperaktive enn de som roper "rasisme" og "politisk korrekt" til sammen.

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått bruken av uttrykket i denne tråden ekstremt, med mindre du ikke er troll level 9000 så klart og alle har biti på, hvis så er tilfelle så bøyer jeg meg i støvet for the trollmaster.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...