Gabri3L Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Jeg fikk nylig en e-mail fra Dustin der de oppfordret meg til å godta de nye vilkårene demmes. Dette var visstnok på grunn av noen nye regler i EU angående lagring av person data. Så jeg skummet raskt over de nye reglene. Men det fremkommer ikke hva som er nytt, og hva som er likt som før. Så det jeg reagerte på, er ikke nødvendigvis nytt. Men jeg lurer altså på om det er lovlig uansett. Det jeg reagerte på er punkt 9: "Eventuelle tvister som måtte oppstå i forbindelse med Dustin-kontoen som ikke har vært mulig å løse i minnelighet mellom partene skal avgjøres i henhold til svensk lov og av svensk domstol."? Det må da være norsk lov som gjelder? Man handler fra et norskspråklig ".no" domene, og betaler i norske kroner, inkl. Norsk mva. Også skal liksom ikke norsk forbrukerkjøpslov være gjeldende? Hvilke konsekvenser kan det ha om man bare godtar disse vilkårene, men senere havner i en tvist med Dustin? Jeg tror ikke man kan frasi seg rettigheter man har i henhold til norsk lov? Og det må da være norsk lov som gjelder her? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Dette er regler som Norge innfører nå, men ingen får med seg sånne kjedelige (og viktige) ting når man har Paradise Hotel og Youtube.Så regelverket blir likt i EU og EØS, så i teorien burde det ikke ha noe å si hvilket land dette blir kjørt i juridisk. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Om Norge får beholde sin 5 års reklamasjonsrett for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Så sier man potensielt fra seg 3 års reklamasjonsrett ved å godta vilkårene, og handle fra Dustin da vel? I resten av Europa er det for det meste 2 års reklamasjonsrett som gjelder.. Men kan man uansett si fra seg rettigheter man har i henhold til norsk lov under denne omstendigheten? Jeg mener; greit nok om man måtte handle fra Dustin.se, og betale i SEK eller EUR. Og måtte betale fortollings gebyr og mva. Men slik man handler i dag, merker man jo ikke store forskjellen på å handle fra Komplett eller Dustin. Mange er sikkert ikke en gang klar over at Dustin er svenskt.. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 (endret) Jeg mener; greit nok om man måtte handle fra Dustin.se, og betale i SEK eller EUR. Og måtte betale fortollings gebyr og mva. Men slik man handler i dag, merker man jo ikke store forskjellen på å handle fra Komplett eller Dustin. Mange er sikkert ikke en gang klar over at Dustin er svenskt.. Jo det er vesentlig forskjell elkjøp\komplett har vel mye lager i norge. Men dustin og cdon har vel lager i sverige stort sett hvis de ikke leier posten sin godssenter? Hvis man har lager i utlandet kanskje i teorien det hele stiller seg litt anderledes i praksis. Men det må i så fall komme tydlig frem det oversatt ikke norsk butikk i så fall. Det gjør det vel ikke med dustinhome. Komplett og digitalimpuls har vel lange garantier så er ikke sikkert de vil slutte med 5 års reklamasjonstid verfall de som kjøpte produkter før lovendringen skjedde. Ville kjøpt på komplett en dustinhome på grunn av bedre kundebehandling. Syns selv det blir leit hvis 5 års reklamasjonsrett forsvinner på grunn av EU reglene. Tenk hvor mye bruk og kast det blir da, ikke bra for verken miljøvern eneste positive prisene kan falle. Men selv om reklamasjonstiden forsvinner betyr det ikke produsentene ikke kan tilby bedre garantiordninger en loven men hvorfor skal de da gjøre det kun for å selge? Endret 28. mars 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Om Norge får beholde sin 5 års reklamasjonsrett for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Så sier man potensielt fra seg 3 års reklamasjonsrett ved å godta vilkårene, og handle fra Dustin da vel? I resten av Europa er det for det meste 2 års reklamasjonsrett som gjelder.. Men kan man uansett si fra seg rettigheter man har i henhold til norsk lov under denne omstendigheten? Jeg mener; greit nok om man måtte handle fra Dustin.se, og betale i SEK eller EUR. Og måtte betale fortollings gebyr og mva. Men slik man handler i dag, merker man jo ikke store forskjellen på å handle fra Komplett eller Dustin. Mange er sikkert ikke en gang klar over at Dustin er svenskt.. Det nye lovverket har ingenting med FORBRUKERKJØPSLOVEN i Norge å gjøre, så pr i dag foreligger det ingen planer om å endre på den. Det som er nytt er innhenting av persondata og bruk av disse, som feks lov til å sende ut reklame og informasjon til kundene. http://www.cw.no/artikkel/personvern/eu-gdpr-slik-kommer-du-gang-med-personvernombud-bedriften 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Ja, som sagt vet jeg ikke om det er et nytt vilkår Dustin har puttet inn på punkt 9. Kanskje har det stått der hele tiden, og er rett og slett bare en oversettelse av vilkårene de har i Sverige. Men det var altså ikke før nå, når de vil ha godkjent nye vilkår, at jeg la merke til punkt 9. Det jeg og LHM1 ellers snakker om er at forbrukerlovens 5 års reklamasjonsrett i Norge er i fare for å falle bort grunnet samkjøring med EØS. Det var riktignok en artikkel eller to i avisene for et par uker siden der forbruker ombudet, eller noe slikt. Meldte at de tolket signaler fra kommisjonen, som at Norge får lov til å fortsette med sine 5 år. Men det var ikke garantert. Akkurat nå er jeg altså kun interessert i å vite om jeg kan fraskrive meg rettigheter ved å godta vilkårene til Dustin. Eller om det uansett hva Dustin hevder i punkt 9. Er norsk lovverk som vil gjelde? Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Dustin henvender seg direkte til norske kunder, og da er det norsk lovverk som gjelder. Man kan heller ikke avtale seg til dårligere vilkår enn det som fremkommer i forbrukerkjøpsloven. Men om Dustin godtar norsk forbrukerkjøpslov uten å krangle først, det er en annen sak. § 3.Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. 3 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Dette er regler som Norge innfører nå, men ingen får med seg sånne kjedelige (og viktige) ting når man har Paradise Hotel og Youtube. Så regelverket blir likt i EU og EØS, så i teorien burde det ikke ha noe å si hvilket land dette blir kjørt i juridisk. Selvfølgelig har det noe å si hvor vernetinget er. Det er forskjellen på en reise til Oslo og en reise til Stockholm, det. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Hva hvis man bestiller gjennom firma. Da gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Er en slik avtale gyldig og bindende da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 I mai 2018 innføres EUs nye personvernforordning (GDPR) i Norge. Så det som er endret i den forbindelse ligger i pkt 4. 4. Dustins behandling av personopplysninger https://www.dustin.no/service/retningslinjer-for-personvern/ Slutt å se spøkelser og konspirasjoner Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 I mai 2018 innføres EUs nye personvernforordning (GDPR) i Norge. Så det som er endret i den forbindelse ligger i pkt 4. 4. Dustins behandling av personopplysninger https://www.dustin.no/service/retningslinjer-for-personvern/ Slutt å se spøkelser og konspirasjoner Godt mulig at det er pkt 4 som er endret, men pkt 9 er fortsatt der. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 (endret) I mai 2018 innføres EUs nye personvernforordning (GDPR) i Norge. Så det som er endret i den forbindelse ligger i pkt 4.4. Dustins behandling av personopplysningerhttps://www.dustin.no/service/retningslinjer-for-personvern/ Slutt å se spøkelser og konspirasjoner Godt mulig at det er pkt 4 som er endret, men pkt 9 er fortsatt der.Joda. Den er det.Men de som er veldig opptatt av dette har vel printet ut disse tildligere når man opprettet handlekonto eller ved tidligere kjøp. Da er det bare å sammenlikne. Dessuten skrev de i mailen at .....de oppfordret meg til å godta de nye vilkårene demmes. Dette var visstnok på grunn av noen nye regler i EU angående lagring av person data.Som jeg mener er grunnlaget for dems endring og ref *fleip* kommentaren om å se spøkelser og konspiasjon Endret 1. april 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Du må ha fått levert ett feilaktig oversatt dokument. Her er hva Dustin Norge AS sier: https://www.dustinhome.no/service/kjopsvilkar De henviser KUN til norsk lov. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 4. april 2018 Forfatter Del Skrevet 4. april 2018 Mnja, jeg ser nå hvor jeg missforstod, selv om poenget mitt står fremdeles. I denne tråden har jeg linket til vilkårene de sendte meg på e-post, som altså er for å ha en konto hos Dustin. Om Dustin skulle foreta seg noe i forhold til kontoen min, eller andre nordmenns for den sak, som førte til at man mente seg urettferdig behandlet. Slik at man vil tro en eller annen lov er brutt. Så må man altså i henhold til vilkårene her måtte stevne Dustin for svensk rett. La oss si Dustin stenger kontoen min. Og jeg misstenker at det er på grunn av min religion, hudfarge, eller annen ulovlig diskriminering at de har stengt den. Eller kanskje mer relevant; de stenger kontoen min slik at jeg ikke kan handle mer fra dem. Fordi de er lei av at jeg bruker reklamasjonsretten min på å få nye skjermkort hele tiden. Skjermkort de regner med jeg har stående i en krypto coin mine rigg. I henhold til kjøpsvilkårene til Dustin (som skripis linker til) kan jeg altså fremdeles forholde meg til norsk lov og norske instanser angående de kjøpene jeg allerede har gjort. Men Dustins stenging av kontoen min, fordi de ikke lenger vil ha meg som kunde. Må jeg altså sette meg inn i svensk lov og rett for å finne ut av om er riktig at de har lov til.. Så spørsmålet står fremdeles; har Dustin anledning til å henvende seg til norske kunder. Men hevde at det er svensk lov som skal gjelde for selve kundeforholdet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 (endret) Hva og handle hos komplett? Kun på grunn av de er dyrere? Jeg er enig i deg med at de burde opplyse bedre de forholder seg kun til svensk lovgivning eller vurdere å trekke seg ut av norge. Men det er vel annen sak. Ebay og amazon gjør vel det samme. Eneste de der er mellomledd. Jeg tror forbrukerrådet antakelig vil kreve det kommer tydligere frem i så fall. Men du ønsker vel ikke ta saken til norsk domstol da det kan være litt i gråsonen hvis du burde vite dustinhome er vanskelig. Har de kun svensk lokaler kanskje under tvil de kan slippe unna. Bare så det er sagt ville styrt unna både netonnet\cdon og dustinhome ved kjøp av elektronikk. Du får dårligere returrett og vanskelig kundeservice en komplett,digitalimpuls etc. Hadde gått for expert\elkjøp heller da. Men vet de også kan være litt vanskelig på ting som burde holde 5 år. Gir de kun 1-2 reklamasjontid. Endret 4. april 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 De står vel fritt til å utestenge deg og slette kontoen når de vil? Grunnen til at de ikke gjør det er at det er dårlig reklame Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) De reglene du siterer gjelder ikke kjøp fra dustin, men bruk av persondata. Men selv om det hadde gjeldt kjøp, så hadde lovvalgsregelen likevel vært lovlig. Man kan ved salg til norsk forbruker avtale ethvert EØS-lands rett, samt andre lands rett hvis disse gir minst like gode vilkår til forbrukeren. Tilsvarende begrensning gjelder ikke for kundeforholdet som sådan. Svensk rett er i alle fall lovlig. Endret 7. april 2018 av Herr Brun Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 De reglene du siterer gjelder ikke kjøp fra dustin, men bruk av persondata. Men selv om det hadde gjeldt kjøp, så hadde lovvalgsregelen likevel vært lovlig. Man kan ved salg til norsk forbruker avtale ethvert EØS-lands rett, samt andre lands rett hvis disse gir minst like gode vilkår til forbrukeren. Tilsvarende begrensning gjelder ikke for kundeforholdet som sådan. Svensk rett er i alle fall lovlig. Så hvis man avtaler å forholde seg til svensk rett, så må den svenske rettsinstansen legge norsk lov til grunn der den er gunstigere for kjøperen? F.eks mtp 5 års reklamasjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 (endret) De reglene du siterer gjelder ikke kjøp fra dustin, men bruk av persondata. Men selv om det hadde gjeldt kjøp, så hadde lovvalgsregelen likevel vært lovlig. Man kan ved salg til norsk forbruker avtale ethvert EØS-lands rett, samt andre lands rett hvis disse gir minst like gode vilkår til forbrukeren. Tilsvarende begrensning gjelder ikke for kundeforholdet som sådan. Svensk rett er i alle fall lovlig. Så hvis man avtaler å forholde seg til svensk rett, så må den svenske rettsinstansen legge norsk lov til grunn der den er gunstigere for kjøperen? F.eks mtp 5 års reklamasjon. Først og fremst: Regelen om at du skal ha minst like gode rettigheter gjelder bare utenfor EØS. Sverige er i EØS-området (EØS-land=EU-land pluss EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein). Sverige er derfor ikke et godt eksempel. Men la oss forutsette at regelen gjaldt også ved svensk rett, og med forbehold om at jeg ikke er ekspert på lovvalg og verneting: Lovvalgsregler er i utgangspunktet opp til nasjonal rett. Det vil si at en svensk domstol bruker svenske lovvalgsregler, mens en norsk domstol bruker norske lovvalgsregler. En svensk domstol vil dermed ikke være bundet av den norske regelen i forbrukerkjøpsloven. Den svenske domstolen vil derfor lese avtalen, konstatere at den velger svensk rett, og anvende dette. En norsk domstol som får forelagt seg det samme søksmålet, vil derimot konstatere at avtalen er i strid med norske lovvalgsregler, og vil derfor anvende norsk rett. Det er så vidt jeg vet en enten/eller-vurdering, du får ikke svensk rett men norske regler der hvor de er bedre, du får enten norsk eller svensk rett. Når det gjelder hvilke domstol søksmål kan reises for: Lugano-konvensjonen art. 15 til 17 begrenser adgangen til å innføre tvunget verneting for forbrukere utenfor forbrukerens hjemstat i enkelte sakstyper (herunder kjøp over landegrenser). Det betyr at en kjøpsavtale inngått med nettbutikk som henvender seg til Norge, som sier at du ikke kan reise søksmål i Norge, ikke kan håndheves på dette punkt. Nettbutikker som holder til i land som har tiltrådt Luganokonvensjonen (alle EØS-statene, så vidt meg bekjent) og henvender seg til Norge, kan derfor bare saksøke forbrukere i Norge, og forbrukere kan alltid saksøke slike nettbutikker i Norge. Edit: Innlegget bringer kanskje ikke så mye klarhet til spørsmålet. Det må jeg bare beklage, men dette er komplisert, og jeg kan det ikke så veldig godt. (For å få skikkelige utredninger må du betale, hehe) Endret 8. april 2018 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Jeg tror en slik sak ender som regel med kunden er taperen. Muligens forbrukerrådet vil kreve "Import" varer er merket tydlig ved salg slik forbruker vet ikke norsk forbrukerkjøpslov gjelder men EU lovgivingen. Har også erfaringer med ljudia som egentlig er svensk har sluttet med å selge varer i norge, alt blir sendt fra sverige. Dermed er vel lite nytte å ta saken i norge. fordi de er nok kun registert som norsk driftpartner i norge betaler norsk moms men lovverket er vel svensk standard. Så er vanskelig for forbruker dette. Selv om de bryter loven på komminikasjon som datatilsynet\forbrukerrådet må vurdere. Så gir det ikke kosikvens annet de risiker bøter eller må endre kontrakten forbrukerrådet har vel hatt flere saker mot bedrifter som har kontrakter som bryter loven og fraskriver seg alle rettighetene til forbrukeren. Som regel et god eksempel er de kan endre kontakten uten å informere når de vil. Så er forbrukeren har ingen muligheter å si opp eller avslutte avtalen. Eller at bedriften kan selge eller dele informasjon om personer uten samtykke. Selv om det er vel urimlig avtale er det ingen som kan nekte for det. Endret 31. mai 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå