Gå til innhold

Hvorfor tas ikke trakassering og vold mot menn på alvor?


  

20 stemmer

  1. 1. Det er like ille at kvinner gir seksuell oppmerksomhet til menn som at menn gir seksuell oppmerksomhet til kvinner.

    • Enig
      14
    • Uenig
      6
  2. 2. Vold mot menn er ikke like ille som vold mot kvinner.

    • Enig
      4
    • Uenig
      3


Anbefalte innlegg

Forestill dere ramaskrikene om det var en mann som gikk rundt slik. Ville det da vært humor? Jeg tror alle vet at folkets reaksjoner ville vært svært annerledes. Hvorfor tas ikke trakassering av menn på alvor?

 

 

Og hvorfor tas ikke vold mot menn på alvor?

 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er din verdensforestilling konstruert ut av Youtube-videoer? Om noen hadde dasket meg på rompen på min arbeidsplass så skal jeg garantere deg at det hadde blitt bråk.

 

Snakker ikke om din reaksjon men om samfunnets reaksjon. Forsøk å lage en lignende video og se om du får smil og latter tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva og hvem er samfunnet? Du henviser jo ikke til noe data eller forskning her, bare garbage Youtube-pranks. Dette er ikke vitenskap, men hjernedødt frieri til sitt eget kognitive bias. Det som er spesielt ille er at de fleste med en arbeidsplass der det både er kvinner og menn vet alvoret bak seksuell trakassering av både kvinner og menn, noe som gjennomskuer disse anekdotiske "social experiment" videoene (som forøvrig har et rykte for å svært ofte være betalte skuespillere).

Endret av Gavekort
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Forestill dere ramaskrikene om det var en mann som gikk rundt slik. Ville det da vært humor? Jeg tror alle vet at folkets reaksjoner ville vært svært annerledes. Hvorfor tas ikke trakassering av menn på alvor?

 

Vel, bortsett fra at videoen er sterkt redigert og man ikke engang vet at den er ekte, så er det jo en viss forskjell på at en enslig kvinne går rundt der menn er i flertall, vs. en situasjon der en mann som er både fysisk overlegen og har en maktposisjon overfor kvinnen utsetter henne for seksuell trakassering i private omgivelser der hun gjerne ikke har noen mulighet til å unnslippe.

 

Det er altså flere store forskjeller mellom denne videoen og scenariene metoo handler om.

Lenke til kommentar

en viss forskjell på at en enslig kvinne går rundt der menn er i flertall, vs. en situasjon der en mann som er både fysisk overlegen og har en maktposisjon overfor kvinnen utsetter henne for seksuell trakassering i private omgivelser der hun gjerne ikke har noen mulighet til å unnslippe.

Det er altså flere store forskjeller mellom denne videoen og scenariene metoo handler om.

 

 

Ja, du har kanskje et poeng. Menns fysiske overlegenhet gjør kanskje menns oppmerksomhet mer "truende". Men tror du ikke reaksjonene hadde vært annerledes også om kjønnsrollene var byttet om i denne videoen, altså at én mann gikk rundt blant mange kvinner (som til sammen er sterkere).

Lenke til kommentar

Basere saker & ting på en slik youtube video blir litt teit, og det er flere som kanskje ikke tar alvoret i det da. Hadde det f.eks heller vært noe slikt i stedet hadde kanskje folk tatt det litt mer seriøst.

 

Ja, metoo blåses litt for mye opp og menn blir latterliggjort til tider. Ingen tvil om det. Men så er det også mye mer mellom der, som også skjer. Det er ikke rart at trakassering av menn ikke taes på alvor hvis det er slike youtube klipp en skal legge til grunn? Sliter også med å se humoren i den videoen...  

Lenke til kommentar

Jeg tror alle kjenner seg igjen i min beskrivelse. Deler du ikke premisset så finnes det tusenvis av andre tråder du kan diskutere i.

 

Hva med å diskutere vitenskap istedet for følelser og anekdoter? Jeg deler ikke premisset ditt, fordi jeg mener du baserer din verdensforestilling på bullshit som er fjernt fra realiteten, og bruker pranking kanaler fra Youtube til å underbygge dette. Premisset ditt er basert på ignoranse, og den eneste kuren er å komme deg ut av døren og se hvordan seksuell trakassering mot fornærmede menn faktisk blir behandlet.

 

Nå var dette ikke spesielt traumatisk for meg, og har ikke brukt mye energi på det siden. Men holdningen til alle som var tilstede sier en del. Hvordan tror dere dette hadde gått for seg om det var en kvinnelig bartender, og et utdrikkingslag med menn.

 

Det spørs hvordan en hver av dere eskalerer situasjonen, og hvor traumatisk det hadde vært for en evt. kvinne.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Nå var dette ikke spesielt traumatisk for meg, og har ikke brukt mye energi på det siden. Men holdningen til alle som var tilstede sier en del. Hvordan tror dere dette hadde gått for seg om det var en kvinnelig bartender, og et utdrikkingslag med menn.

 

Det spørs hvordan en hver av dere eskalerer situasjonen, og hvor traumatisk det hadde vært for en evt. kvinne.

 

Jeg snakker ikke om mine egne holdninger, og at jeg ikke følte det traumatisk. At en kvinne eller en annen mann kan reagere sterkt på denne episoden hadde jeg ikke syntes ville vært å overreagere. Men hva med holdningene til alle andre til stedet, det sier vel litt.  Om en mann hadde tatt godt tak i ræven til en ukjent kvinnelig bartender mens store deler av dem som var i lokalet så det. tror du virkelig de hadde ledd? Selv om hun ikke gikk i harnisk, men bare forsatte med jobben sinn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det sender andre signaler er det ingen tvil om, da det er mye mer vanlig å anse menn som den ledende i en hver seksuell sammenheng, og dette er absolutt et problem. Men hvilke holdninger folk har spørs jo fullstendig på hvordan situasjonen utvikler seg. Det er jo ikke uhørt med kvinnelige bartendere som tåler beføling og får kompisgjengen til å juble og hoie, på lik linje med at det er menn som setter streken der du endte opp. Jeg tror fint at du kunne utrettet det samme som en kvinne kunne om du følte at det var et behov for å gjøre det, og om du ikke blir beskyttet av moral så vil du bli beskyttet av arbeidsmiljøloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mannlige sykepleiere mer utsatt for trakassering
https://sykepleien.no/2018/02/mannlige-sykepleiere-mer-utsatt-trakassering

Mannlige sykepleiere oppgir dobbelt så ofte som kvinnelige at de utsettes for seksuell trakassering fra andre ansatte på arbeidsplassen.

 

Mannlige sykepleieres egne fortellinger om trakassering
https://sykepleien.no/2018/02/mannlige-sykepleieres-egne-fortellinger-om-trakassering

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan av erfaring si at det er stor forskjell i holdninger til seksuell trakassering når det er en kvinne som gjør det. Skal fortelle en liten historie om når jeg jobbet som bartender når jeg var i starten av 20-årene. 

 

Det var et kvinnelig utdrikkningslag som var i lokalet, med jevne mellomrom måtte jeg henta glass ifra bordet deres. Første gang jeg gikk bort tok den ene damen godt tak i begge rumpeballene mine mens jeg lente meg over bordet for å rekke noen glass. Etterfulgt av et samlende latterutbrudd ifra resten på bordet.

På tidspunktet var det mange stamgjester i lokalet. De også lo. Neste gang jeg skulle rydde litt, spurte en av stamgjestene om jeg turde å gå bort en gang til, og alle smilte og lo av situasjonen. inkludert meg.

 

Nå var dette ikke spesielt traumatisk for meg, og har ikke brukt mye energi på det siden. Men holdningen til alle som var tilstede sier en del. Hvordan tror dere dette hadde gått for seg om det var en kvinnelig bartender, og et utdrikkingslag med menn. 

 

Da hadde du sett alle whiteknightsene hoppe opp ifra stolene sine for å regelrett drepe den stakkars fyren som hadde gjort noe sånt, det er slik det hadde gått for seg, velkommen til likestillingens verden.

Vi menn har bare å finne oss i det at ingen bryr seg uansett hvor mye vi blir trykt ned i gjørme og anna skit.

Cpt Obvious in tha house, I know.

Endret av meg0709
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er din verdensforestilling konstruert ut av Youtube-videoer? Om noen hadde dasket meg på rompen på min arbeidsplass så skal jeg garantere deg at det hadde blitt bråk.

Og hadde det skjedd på min arbeidsplass ville jeg fått høre at jeg overreagerer. Seksuell trakassering av menn blir ikke tatt særlig seriøst, det er et ubenektelig faktum.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror det har med kjønnsroller. Om jeg selv hadde sett en mann som ble klapset på baken, ville jeg sikkert tenkt "han kan ta vare på seg selv" Eller "han sier ifra imot han har imot det"

Om jeg hadde sett en kvinne blitt klapset på baken kunne for tankegangernvært "Hun trenger hjelp" "Han er sterkere en henne"

Nå er dette et ganske gammeldags synsvinkel. Men tror noe av dette henger igjen 

 

Endret av depaderp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig, jeg husker et eksempel som illustrerer dette. Jeg bodde i en studentbolig med små soverom og som hadde fellesområder, felles kjøkken og bad for etasjen.

 

Da jeg bodde der var det en jente som gikk rundt om natten og prøvde å legge seg i samme seng som guttene. Det holdt på en stund og noen av guttene reagerte kraftig. Hun fikk tilsnakk flere ganger, men hun bare fortsettet.

 

Hun ble tilslutt kastet ut av studentboligen, men det hadde garantert ikke tatt like lang tid om kjønnsrollene var reversert. Han kunne til og med ha blitt arrestert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...