Redaksjonen. Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Brukte elbilbatterier skal gi gamle Leaf nytt liv.Satser på brukte celler: Nissan vil tilby batteribytte til halve prisen 1 Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Dessverre er teknologien i batteriene i 1. generasjons LEAF slik at spenningen i de ulike modulene i batteriet utlignes med såkalte "shunts". Moduler som har høyere spenning enn de andre, som altså er bedre enn de andre, får den ekstra energien brent av til varme. Det betyr at det er de dårligste modulene som bestemmer hvor god totalpakken er. Over tid slites dermed de gode modulene raskere, og de blir like dårlige som de dårligste. Dette sjekker ikke bilen selv, og om Nissan sjekker dette under service, sier de i vertfall ikke noe til kunden. Effekten er at dårlige moduler ikke skiftes på garanti, med den virkningen at det kanskje ikke blir så mange celler å gjenbruke. I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil... Endret 30. mars 2018 av Karstein H 1 Lenke til kommentar
Kim Thomas Lyster Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Er det mulig å oppgradere en gen 2. 24 kwh til 28 kwh? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil... Godt poeng. Leaf er heller ikke alene om å ha kort og raskt synkende rekkevidde. Dette er en viktig ting som gir disse bilene stort verditap og kort levetid. De burde kjøpt bil med vesentlig lengre rekkevidde i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil...Godt poeng. Leaf er heller ikke alene om å ha kort og raskt synkende rekkevidde. Dette er en viktig ting som gir disse bilene stort verditap og kort levetid. De burde kjøpt bil med vesentlig lengre rekkevidde i utgangspunktet. Jeg har gen1 leaf og kjører over 30000 i året 3 Lenke til kommentar
Abel46 Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 På finn kan man finne flere el-biler av typen Leaf fra 2013-2014 for ca. 50 000. Et nytt batteri til denne koster i underkant av 50 000. Så man kan altså få en ganske så grei el-bil som varer i mange år for rundt 100 000. Litt avhengig av hvor langt du kjører, vil du spare en del kroner hvert år i drifstoff utgifter. Husk også på at en el-bil har færre bevegelige deler, og derfor vanligvis trenger mindre service enn en bensin/dieselbil. Så kjøp el-bil mens det ende er store fordeler. (Som f.eks. gratis el. reduset bompenger, gatis ladning noen steder, rabatt på ferger. Gratis parkering eller redusert avgift.) Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Abel46 skrev (22 minutter siden): Så kjøp el-bil mens det ende er store fordeler. (Som f.eks. gratis el. reduset bompenger, gatis ladning noen steder, rabatt på ferger. Gratis parkering eller redusert avgift.) Det er ikke bompenger her, ingen plass å lade gratis i nærheten, betaler ikke for parkering. Eneste jeg kan spare på er drivstoff EDIT Hadde det vært lader til tesla i nærheten hadde jeg kjøpt det, og benyttet meg av gratis lading Endret 7. august 2021 av Mechablast Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Karstein H skrev (På 2018-3-30 den 21.18): Dessverre er teknologien i batteriene i 1. generasjons LEAF slik at spenningen i de ulike modulene i batteriet utlignes med såkalte "shunts". Moduler som har høyere spenning enn de andre, som altså er bedre enn de andre, får den ekstra energien brent av til varme. Det betyr at det er de dårligste modulene som bestemmer hvor god totalpakken er. Over tid slites dermed de gode modulene raskere, og de blir like dårlige som de dårligste. Dette sjekker ikke bilen selv, og om Nissan sjekker dette under service, sier de i vertfall ikke noe til kunden. Effekten er at dårlige moduler ikke skiftes på garanti, med den virkningen at det kanskje ikke blir så mange celler å gjenbruke. I tillegg har en gen 1 LEAF så liten rekkevidde i utgangspunktet, at 80% er for lite på vinteren, om man faktisk har behov for bil... Slik er det i alle elbiler til en viss grad, kan ikke utlade et batteri utenfor spesifikasjonene Samt rart at ingen har startet et tilsvarende foretak i Norge med overhaling av batteripakker siden årlige milliardsubsidieringer har gjort Norge elbil-land nr 1 i verden. Endret 7. august 2021 av bruker-540634 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. august 2021 Del Skrevet 8. august 2021 17 hours ago, Mechablast said: Hadde det vært lader til tesla i nærheten hadde jeg kjøpt det, og benyttet meg av gratis lading Denne muligheten er vel over i mange år allerede - om man ser bort for en symbolsk mengde ved kjøp av nybil - så lite at det ikke betyr noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå