Gå til innhold

Batteribytte av iPhone 7

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte min iPhone 7 høsten 2016. Som alle andre telefoner taper jo batteriet seg. Det var ikke svært dårlig, men normal slitasje. 

Har tenkt lenge på å bytte batteri selv, men tenkte at jeg skulle slå til nå som det var så mye snakk om dette i media - og at prisen på dette nå er rimelig. Jeg er også da sikker på at jeg får et originalt batteri, pluss så slipper jeg å miste garantien. Som dere sikkert vet tar Apple 299kr for et batteribytte. Fant så ut at Eplehuset bare tar 100kr mer, altså 399kr. 

I dag leverte jeg telefonen min inn for service på Eplehuset. Jeg forklarte at jeg bare skulle ha et batteribytte til 399kr. De fikser det samme dag om jeg leverer iPhonen inn før 12:00, noe jeg gjorde. Når jeg så kommer tilbake 4 timer senere forklarer de at det er oppdaget fukt-skade i telefonen?! De forklarer videre at de ikke har byttet batteriet pga de har prøvd å få kontakt med meg på telefon og mail? De var interessert i å vite om jeg var villig til å betale noen tusener kroner for å bytte en del? De sa også at dette ikke dekkes av garantien noe jeg ikke hadde tenkt noe over. Jeg skulle bare bytte et batteri til 399kr jeg. 

Husker ikke beløpet i hodet, men var snakk om et ganske stort beløp. Husker heller ikke nøyaktig hva de hadde funnet ut som var gale. Jeg var sikker på at han hadde tatt feil mellom meg og en annen kunde. 

Har merkelig-nok ikke noe telefon, og heller dog ikke fått noe epost. Så det at de ikke hadde fått tak i meg var jo ikke så rart. De sa også at et batteribytte mest sannsynlig ikke vil løse problemet!? Altså jeg har ikke hatt et eneste problem med iPhonen min - bortsett fra at den har litt dårligere batteri-kapasitet, noe som er normalt etter over 1 års bruk. iPhonen min funker fjell. Jeg tenkte bare å "freshe" opp batterikapasiteten til jeg reiser på ferie neste uke. Hvordan kan de mene at det er fuktskade i telefonen når den funker helt ypperlig? Er det noe form for salgstriks? Noen som har opplevd noe lignende? Nå må jeg vente helt til Lørdag med å få tilbake telefonen pga påske.  

Endret av Lord-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iphone7 er fuktsikker.

Så om den er fuktskadet er i seg det en reklamasjonssak. Om den har være normalt brukt.

Fra spesifikasjon

Sprut-, vann- og støvbestandig4

IP67-vurdering i henhold til IEC-standard 60529.

4)iPhone 7 og iPhone 7 Plus ble testet under kontrollerte laboratorieforhold og har en sprut-, vann- og støvbestandighetsrangering på IP67 i henhold til IEC-standard 60529. Sprut-, vann- og støvbestandighet er ikke en permanent tilstand og kan bli svekket, også ved normal bruk. Ikke lad en våt iPhone – finn ut hvordan du rengjør og tørker den i brukerveiledningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple tillater ikke at noe blir fikset mens noe ikke blir fikset når det er flere feil på samme produkt.

Lykke til med å få det igjennom på reklamasjon, belag deg på å måtte ta det til forbrukerrådet vist du vill ha en sjanse.

Lenke til kommentar

Hadde blitt litt smålig forbannet om de sa det her til meg, som nevnt ovenfor er jo telefonen IP67 sertifisert, så at den er fuktskadet ville jeg da ha lagt skylden over på de.. De må ha slagget eller sølt væske på telefonen etter de har åpnet den..

Ville sagt bestemt at du ønsker ett batteribytte og at du akseptererer ikke noe annet en prisoverslaget på 399,- samt at du nekter å måtte betale for noe som helst.. Ellers ønsker du telefonen tilbake i den tilstanden du leverte den inn i, evntuelt ha erstatning for at de har fuktskadet telefonen din..

Lenke til kommentar

Fikk snakket med en fyr fra Eplehuset på chat nå i sted. Han sa at de er pliktige til å feilsøke telefonen, selv ved batteribytte. Det som irriterte meg var om ikke vi bare kunne avtalt på forhånd, om hvis de fant noe annet, så skulle de bare bytte batteri uansett - Så kunne jeg fått vite hva annet som eventuelt var galt senere. Fikk også en oppklaring i hvorfor jeg aldri fikk noe e-postadresse av de mens de skulle bytte batteri. Så at det sto feil e-postadresse på papiret i butikken, han sa så at jeg skulle skrive den for hånd på arket, noe jeg gjorde. Teknikeren har visst sendt til den feile e-postadressen. Vi har nå avtalt at de bare skal utføre et batteribytte. Telefonen får jeg ikke før på Lørdag......

Han skrev at det var en væskesensor som er utløst. Har aldri lagt noe merke til noe problem rundt dette. Hva vil det egentlig si at den har blitt utløst? Blir det vanskeligere å selge telefonen videre da? Jeg har jo ikke merket noe til dette. Eneste gangene telefonen har vært i kontakt med vann, var i fjor sommer. Hadde den med meg i bassenget i Syden. Var ikke slik at jeg svømte rundt med den der nede, men tok bilder og filmet en del. Aldri hatt noe problem rundt det. Det er jo snart 1 år siden. Synes det er stusslig at en slik sensor blir utløst på en telefon som skal tåle en del vann. Da må den være veldig sensitiv. 

Han skrev i chatten at om jeg vil, så koster det 4299,- for erstatningsenhet. "Vi må bytte ut hele iPhonen i dette tilfelle". Han skriver videre at jeg kan få batteriet byttet nå og evt ta stilling til dette dersom det skulle vise seg at det blir noen problemer i fremtiden.

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

iphone7 er fuktsikker.

Nei, den er beskyttet mot vannskade, ikke sikret mot vannskade.

Garmin lager også IPX7-sertifiserte produkter, men de kaller likevel ikke produktene vanntette.

Så om den er fuktskadet er i seg det en reklamasjonssak. Om den har være normalt brukt.

Fra spesifikasjon

4)iPhone 7 og iPhone 7 Plus ble testet under kontrollerte laboratorieforhold og har en sprut-, vann- og støvbestandighetsrangering på IP67 i henhold til IEC-standard 60529. Sprut-, vann- og støvbestandighet er ikke en permanent tilstand og kan bli svekket, også ved normal bruk. Ikke lad en våt iPhone – finn ut hvordan du rengjør og tørker den i brukerveiledningen.

IP67 betyr bare at telefonen er beskyttet mot kortvarig neddykking i vann, det betyr ikke at den alltid vil overleve.

Legg også merke til at Apples garanti ikke dekker fuktskader, det er opp til selger (eller retten) å bestemme om dette skal dekkes av reklamasjon.

Han skrev at det var en væskesensor som er utløst. Har aldri lagt noe merke til noe problem rundt dette. Hva vil det egentlig si at den har blitt utløst? Blir det vanskeligere å selge telefonen videre da? Jeg har jo ikke merket noe til dette. Eneste gangene telefonen har vært i kontakt med vann, var i fjor sommer. Hadde den med meg i bassenget i Syden. Var ikke slik at jeg svømte rundt med den der nede, men tok bilder og filmet en del. Aldri hatt noe problem rundt det. Det er jo snart 1 år siden. Synes det er stusslig at en slik sensor blir utløst på en telefon som skal tåle en del vann. Da må den være veldig sensitiv.

Apple har montert vannindikatorer i alle iPhones for å gi en indikasjon på om vann har trengt inn, disse ligger typisk ved svake punkter (som SIM-skuffen). Problemet er at indikatorene kan utløses om telefonen ligger inne mot låret en varm dag du går med jeans.

Lenke til kommentar

Ip67 betyr at den er fuktsikker.

Jeg jobber forresten med IP65/67/68 utstyr.

Hvor har jeg snakket om vann.

Fuktsikker definisjon er å bruke telefonen på badet eller ute i regnvær. Ikke bade med den eller legge den i 1/2l øl. Fuktsikker er utstyr fra og med indeks 5.

Jeg påpeker «normal bruk».

Kan man overbevise om dette har man en klar reklamasjonssak for da er fuktsperren i produktet defekt. Og det skjer ofte fra tid til annen på IP sertifisert utstyr (snakker av erfaring) grunnet svikt i produksjon og kontroll.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

iphone7 er fuktsikker.

Nei, den er beskyttet mot vannskade, ikke sikret mot vannskade.

Garmin lager også IPX7-sertifiserte produkter, men de kaller likevel ikke produktene vanntette.

Fra spesifikasjon

IP67 betyr bare at telefonen er beskyttet mot kortvarig neddykking i vann, det betyr ikke at den alltid vil overleve.

Legg også merke til at Apples garanti ikke dekker fuktskader, det er opp til selger (eller retten) å bestemme om dette skal dekkes av reklamasjon.

Apple har montert vannindikatorer i alle iPhones for å gi en indikasjon på om vann har trengt inn, disse ligger typisk ved svake punkter (som SIM-skuffen). Problemet er at indikatorene kan utløses om telefonen ligger inne mot låret en varm dag du går med jeans.

Så det er helt normalt at den har blitt utløst? Er det noen ulemper med at den er utløst selv om iPhonen funker utmerket? Har sett en del Youtube-videoer der de tester hvor mye vann iPhone 7 egentlig tåler. Det viser seg at den tåler langt mer enn det Apple har oppgitt. Kjenner en del folk som både dusjer å bader med sin iPhone 7. Kanskje ikke det smarteste, men de har aldri hatt noe problem med telefonen. Kanskje vannindikatoren deres også er utløst, men det betyr vel ikke nødvendigvis at det er trengt vann helt inn i telefonen? Eller at noe er gale? Som du selv skriver så ligger jo vannindikatoren veldig utsatt til.

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

Så det er helt normalt at den har blitt utløst? Er det noen ulemper med at den er utløst selv om iPhonen funker utmerket? Har sett en del Youtube-videoer der de tester hvor mye vann iPhone 7 egentlig tåler. Det viser seg at den tåler langt mer enn det Apple har oppgitt. Kjenner en del folk som både dusjer å bader med sin iPhone 7. Kanskje ikke det smarteste, men de har aldri hatt noe problem med telefonen. Kanskje vannindikatoren deres også er utløst, men det betyr vel ikke nødvendigvis at det er trengt vann helt inn i telefonen? Eller at noe er gale? Som du selv skriver så ligger jo vannindikatoren veldig utsatt til.

Det er i hvert fall ikke uvanlig at fuktindikatoren utløses på, det var omtrent en ukentlig hendelse da jeg jobbet i Power. Ulempen med en utløst fuktindikator er at verkstedet ikke fikser produktet uten betaling om noe annet problem skulle vise seg.

Generelt sett bør du tenke at IP67-merkingen gir deg en sikkerhetsmargin, snarere enn å bevisst bruke produktet i vann.

Vannindikatorene ligger slik til at de stort sett utløses før telefonen tar noen skade, dette er bevisst fra Apples side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ikke uvanlig at fuktindikatoren utløses på, det var omtrent en ukentlig hendelse da jeg jobbet i Power. Ulempen med en utløst fuktindikator er at verkstedet ikke fikser produktet uten betaling om noe annet problem skulle vise seg.

Generelt sett bør du tenke at IP67-merkingen gir deg en sikkerhetsmargin, snarere enn å bevisst bruke produktet i vann.

Vannindikatorene ligger slik til at de stort sett utløses før telefonen tar noen skade, dette er bevisst fra Apples side.

Okey! Tusen takk, da fikk jeg en oppklaring i det  :)

Lenke til kommentar

Apple kan ikke «claime» IP67 compliance uten å oppfylle det som er spesifisert i standarden.

IP sertifiseringen x5 sikrer at utstyret skal tåle å spyles vedvarende med 100l/min i 3 minutter. Det skal mye til at man utsetter en mobil for noe utover dette om man er en vanlig privat bruker .

x6/x7 skal utstyret i tillegg til det x1..x5 tåler , være fullt neddykket i vann med samme atmosfærisk trykk (<1m) en viss tid

Sikker på at du ikke tenker på Iphone 6S (den har ingen sertifisering).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Apple kan ikke «claime» IP67 compliance uten å oppfylle det som er spesifisert i standarden.

IP sertifiseringen x5 sikrer at utstyret skal tåle å spyles vedvarende med 100l/min i 3 minutter. Det skal mye til at man utsetter en mobil for noe utover dette om man er en vanlig privat bruker .

x6/x7 skal utstyret i tillegg til det x1..x5 tåler , være fullt neddykket i vann med samme atmosfærisk trykk (<1m) en viss tid

Ifølge kilden din er testprosedyren for IPX5 at enheten spyles med 100 l/min i 3 minutter, ikke at den skal tåle denne belastningen etter 6 måneder.

Ifølge Wikipedia er det ikke nødvendigvis slik at en IPX7-sertifisert enhet tåler IPX5-testen, men mulig denne artikkelen bør oppdateres ettersom jeg ikke finner andre kilder på dette?

Jeg sier ikke at det er riktig av Apple å frasi seg ansvaret om de oppdager fukt, men det er nå det de faktisk gjør.

Selv om vann kommer inn i telefonen betyr jo ikke det at den blir skadet av det likevel, det er jo ikke før en kortslutning eller korrosjon oppstår at enheten faktisk blir skadet.

Skal vi si oss enige om at man ikke bør utsette mobiltelefoner for vann om det kan unngås, uansett om de har en IP-sertifisering eller ikke? :)

Lenke til kommentar

Men nå som jeg har fått vite at vannindikatoren er utløst. Trenger jeg å gjøre noe? Telefonen virker jo som normalt. 

Lenke til kommentar

Ifølge kilden din er testprosedyren for IPX5 at enheten spyles med 100 l/min i 3 minutter, ikke at den skal tåle denne belastningen etter 6 måneder.

Ifølge Wikipedia er det ikke nødvendigvis slik at en IPX7-sertifisert enhet tåler IPX5-testen, men mulig denne artikkelen bør oppdateres ettersom jeg ikke finner andre kilder på dette?

Jeg sier ikke at det er riktig av Apple å frasi seg ansvaret om de oppdager fukt, men det er nå det de faktisk gjør.

Selv om vann kommer inn i telefonen betyr jo ikke det at den blir skadet av det likevel, det er jo ikke før en kortslutning eller korrosjon oppstår at enheten faktisk blir skadet.

Skal vi si oss enige om at man ikke bør utsette mobiltelefoner for vann om det kan unngås, uansett om de har en IP-sertifisering eller ikke? :)

Jeg er ikke enig med deg i deg i det hele tatt.

Forstår du ikke engelsk og kan lese at det står 3 minutter vedvarende.

Det skal ikke tas permanent skade (altså ingen fukt indikator utslag etter 6mnd) om utstyret er utsatt for dette:

Ipx4,5 og 6

Iphone 7 skal kunne utsettes for dette.

https://www.youtube.com/watch?v=QAm8YhFZiaU&feature=share

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men nå som jeg har fått vite at vannindikatoren er utløst. Trenger jeg å gjøre noe? Telefonen virker jo som normalt.

Fungerer telefonen som normalt har du ingenting å reklamere på, hva kan du da potensielt gjøre?

Et eventuelt problem vil først oppstå om du ønsker å reklamere på et problem, for eksempel om høyttaleren slutter å fungere, først da vil verkstedet slå seg vrangt. I så fall kan det være lurt å ikke fortelle verkstedet om at fuktindikatorene er utløst :ninja:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer telefonen som normalt har du ingenting å reklamere på, hva kan du da potensielt gjøre?

Et eventuelt problem vil først oppstå om du ønsker å reklamere på et problem, for eksempel om høyttaleren slutter å fungere, først da vil verkstedet slå seg vrangt. I så fall kan det være lurt å ikke fortelle verkstedet om at fuktindikatorene er utløst :ninja:

Takker for svar! Eneste problemet jeg har er som sagt batteriet. Men dette tror jeg skyldes helt normal bruk. Telefonen er jo tross alt over 1 år gammel  :) Blir spennende å se om den overlever noen år til da

Lenke til kommentar

IPX er et rating system/skala. Det er implisitt at en IPx7 også er IPx1-6.

Test IPx5 og IPx6 kan fint gjennomføres på en IP66 compiant enhet , men den kan ikke ligge nedsunket i vann i <30minutter.

En IPx7 compiant enhat skal derimot tåle vannsprut testene i IPx5 og IPx6 testene.

Lenke til kommentar

IPX er et rating system/skala. Det er implisitt at en IPx7 også er IPx1-6.

Test IPx5 og IPx6 kan fint gjennomføres på en IP66 compiant enhet , men den kan ikke ligge nedsunket i vann i <30minutter.

En IPx7 compiant enhat skal derimot tåle vannsprut testene i IPx5 og IPx6 testene.

Kilden din sier testen for en IPX6-enhet er å legge den 1m under vann i 30 minutter.

Men en IP66-sertifisert enhet kan likevel ikke ligge nedsunket i vann i <30 minutter sier du?

Det er jo en selvmotsigelse om disse testene skal kunne utføres når som helst i produktets levetid :confused: 

Det er en grunn til at forbrukerrådet behandler hver slik sak separat, det er utrolig mange som tar med seg telefonen i dusjen/sjøen "fordi den er vanntett".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...