Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] NRK lisens via husleia?

*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal ikke se bort fra at den som har fremmet forslaget får sin husleie betalt av det offentlige eller på annen måte får sin husleie avregnet mot f. eks namsfogden.

Da blir det jo plutselig gunstig å bake inn så mange avgifter som mulig i husleia. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Forslaget vil ikke la seg gjennomføre.

For det første er ikke lisensstatus offentlig informasjon, noe som innebærer at styret ikke på vegne av borettslaget har noen adkomst til den informasjonen som er nødvendig for å fakturere kringkastingsavgiften over felleskostnadene, og heller ikke nødvendig informasjon for å betale NRK.

For det andre vil kostnaden bli dyr å administrere ettersom felleskostnadene faktureres månedlig, mens kringkastingsavgiften faktureres med to terminer per år. I praksis vil man måtte kreve at endringsmeldinger også sendes borettslaget i tillegg til NRK.

Jeg har sympati for Skandinavs idé, for min del.

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kan man avtale med NRK at faktura sendes til borettslaget? Det må jo være første forutsetning for at forslaget kan gjennomføres?

Lenke til kommentar

Dersom borettslaget har felles tv-avtale for alle boenheter som betales via. fellesutgiftene så sliter du i utgangspunktet med å bli kvitt kringkastingsavgiften i og med at du da har (om motvillig) en dekoder tilknyttet leiligheten.

Nei det er feil. Jeg er styreleder i mitt sameie og før jeg ordnet oss tv og internettavtale til alle i sameiet så ringte jeg og spurte NRK om hvis noen ikke ville ha TV så skulle de få slippe hvis sameiet tok boksen og oppbevarte den for de. 

Alt de som ikke ville ha tv trengte å gjøre var å ringe NRK å si at de ikke hadde tv eller dekoder som var i bruk. Dette sa NRK lisensavdelingen til meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tull. Du kan ha hundre mottakarar om du ville utan å betale lisens. Det avgjerande er om den er i bruk eller ei. Om du får dekoder med andelen og lar den stå nedpakka så er du ikkje lisenspliktig.

Flott om du kan dokumentere denne påstanden.

jeg ringte nrk lisensavdelingen og spurte om akkurat dette og de sa at det bare er å ringe inn og forklare og så skal de ordne det.

Lenke til kommentar

Dersom borettslaget har felles tv-avtale for alle boenheter som betales via. fellesutgiftene så sliter du i utgangspunktet med å bli kvitt kringkastingsavgiften i og med at du da har (om motvillig) en dekoder tilknyttet leiligheten.

Nei det er feil. Jeg er styreleder i mitt sameie og før jeg ordnet oss tv og internettavtale til alle i sameiet så ringte jeg og spurte NRK om hvis noen ikke ville ha TV så skulle de få slippe hvis sameiet tok boksen og oppbevarte den for de.

Alt de som ikke ville ha tv trengte å gjøre var å ringe NRK å si at de ikke hadde tv eller dekoder som var i bruk. Dette sa NRK lisensavdelingen til meg.

Du treng ikkje levere frå deg boksen ein gong. Så lenge den ikkje er i bruk er du ikkje lisenspliktig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott. takk for info. Jeg kjenner til tilfeller der NRK ikke var like medgjørlig, men siden jeg ikke selv hadde kontakt med NRK, kjenner jeg ikke detaljene rundt kommunikasjonen. Men da er det absolutt gode muligheter for å få fritak selv om man bor i borettslag :)

Lenke til kommentar

Flott. takk for info. Jeg kjenner til tilfeller der NRK ikke var like medgjørlig, men siden jeg ikke selv hadde kontakt med NRK, kjenner jeg ikke detaljene rundt kommunikasjonen. Men da er det absolutt gode muligheter for å få fritak selv om man bor i borettslag :)

De har mest sannsynlig drevet flisespikkeri, prøvd seg på "jeg bruker bare tv til Nintendo" eller lignende.

Det holder med en kort melding som sier "min mottaker er ikke lenger i bruk og er satt bort, vennligst slutt å fakturere meg for lisens" og henvis til paragrafen.

Anonymous poster hash: c0820...cc0

Lenke til kommentar

NRK er helt sinnsyk mafia. Jeg betaler av prinsipp ikke NRK avgift. Jeg ser kanskje 3 timer NRK tv i løpet av ett år og leser kanskje 10 artikler på nettsider per år. Og det tror de at jeg skal betale 2800 kroner i året for? 

Aldri i livet om jeg går med på det. Og det værste er at de som jobber i NRK slipper avgiften, FY FAEN det er så fucked up. Kommunisme på sitt verste der alle som jobber i staten/NRK sitter og lager fordeler til seg selv.

NRK avgiften er så utdatert at jeg vil påstå at den er på topp 5 over mest urettferdige avgifter i hele Europa.

For det første er avgiften ekstremt urettferdig, mennesker som bor alene må betale dobbelt så mye som et par som bor sammen. 

I et reelt demokrati skal man betale for tjenester man ønsker, ingen skal presse tjenester på deg som du ikke bruker.

Og ikke kom med sammenligningen om at de uten bil må betale for veier for vi kan ikke lukke veiene for de som ikke har bil.

NRK kan fint lukke nett tv og fint bare gi tilgang til tv og nyheter og radio til de som vil betale, men da vil NRK gå dukken for ingen orker å se på det søppelet som er på NRK.

Lenke til kommentar

NRK er helt sinnsyk mafia. Jeg betaler av prinsipp ikke NRK avgift. Jeg ser kanskje 3 timer NRK tv i løpet av ett år og leser kanskje 10 artikler på nettsider per år. Og det tror de at jeg skal betale 2800 kroner i året for? 

Årets skivebom. Med et snev av forståelse for hvordan ting henger sammen ville du tatt de folkevalgte, og ikke NRK som institusjon. Ta deg en tur ut og nyt påskeferien.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Årets skivebom. Med et snev av forståelse for hvordan ting henger sammen ville du tatt de folkevalgte, og ikke NRK som institusjon. Ta deg en tur ut og nyt påskeferien.

Hva mener du? vi trenger ikke NRK, hadde ikke gjort noe om NRK ble borte. NRK er heller ikke nøytrale.

men jeg kan godt sende husleien min til deg, siden du er så glad i å betale for ting du ikke vil ha/bruker

Lenke til kommentar

Hva mener du? vi trenger ikke NRK, hadde ikke gjort noe om NRK ble borte. NRK er heller ikke nøytrale.

men jeg kan godt sende husleien min til deg, siden du er så glad i å betale for ting du ikke vil ha/bruker

Hva jeg mener? At det er ikke NRK som bestemmer at NRK skal eksistere, men våre folkevalgte politikere... NRK gjør ikke annet enn å utføre sine pålagte plikter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Hva jeg mener? At det er ikke NRK som bestemmer at NRK skal eksistere, men våre folkevalgte politikere... NRK gjør ikke annet enn å utføre sine pålagte plikter.

Uvensentlig hvem som bestemmer hva, det fult like tåpelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...