Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] NRK lisens via husleia?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Bor i en andelsleilighet i et borettslag, og snart er den årlige generalforsamlingen.

Det har her kommet opp et forslag som skal tas opp, dette lyder "NRK Lisens via husleia?"

Dvs, via fellesutgiftene.

Jeg personlig har hverken TV eller TV lisens i dag, er dette noe jeg kan pålegges?

Kan dette tas via husleia i det hele tatt? Og i så fall, kan det kun gjelde de som betaler lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Dette er det sykeste jeg har lest på lenge, et borettslag som faktisk hjelper NRK mafiaen til å stjele penger fra folk.

Ikke gi deg på det her, det er IKKE greit.

Lenke til kommentar

Norsk rikskringkasting AS kan gi dispensasjon for kringkastingsavgift for ett år om gangen til bl.a:

personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften

Kilde: Forskrift om fjernsynsmottakere pgf 5.

Er dette noe borettslaget er interessert i å administrere og hvor mye ekstra vil ordningen koste leietakerne når borettslaget skal administrere kringkastingsavgiften? ;)

Lenke til kommentar

Dersom borettslaget har felles tv-avtale for alle boenheter som betales via. fellesutgiftene så sliter du i utgangspunktet med å bli kvitt kringkastingsavgiften i og med at du da har (om motvillig) en dekoder tilknyttet leiligheten.

Lenke til kommentar

Hei.

Bor i en andelsleilighet i et borettslag, og snart er den årlige generalforsamlingen.

Det har her kommet opp et forslag som skal tas opp, dette lyder "NRK Lisens via husleia?"

Dvs, via fellesutgiftene.

Jeg personlig har hverken TV eller TV lisens i dag, er dette noe jeg kan pålegges?

Kan dette tas via husleia i det hele tatt? Og i så fall, kan det kun gjelde de som betaler lisens?

Nei, dette bør du sanskjonere. Å tvinge deg til å betale lisens om du ikke har TV kan ikke være lovlig. Står de på dette bør du kontakte Forbrukerombudet; selv om det betyr at du nødvendigvis vil måtte bli uvenner med styret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dette bør du sanskjonere. Å tvinge deg til å betale lisens om du ikke har TV kan ikke være lovlig. Står de på dette bør du kontakte Forbrukerombudet; selv om det betyr at du nødvendigvis vil måtte bli uvenner med styret.

Les regelverket:

"Det skal betales for alt utstyr som kan ta imot fjernsynssignaler og videreformidle dem. Eksempler på slikt utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort."

https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250

Så selv om du ikke eier tv (eller har plombert denne), men leiligheten kommer med dekoder så er du pliktig til å betale kringkastingsavgiften. Det er ikke trivielt å bli kvitt dekoderen dersom det er en kollektiv avtale i borettslaget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I borettslaget har alle hver sin avtale om Internett og TV. De fleste trolig via fiber.

Jeg har fiber fra altifiber, har ingen TV pakke eller dekoder.

Nå vet jeg ikke hvordan dette forslaget er ment, det er ikke noe borettslaget har sagt de vil (enda ihvertfall), men et forslag fra en beboer. Jeg sliter dog med å se hva som er poenget om vi ikke får rabatter, noe jeg tviler på NRK har ordninger for.

Jeg kommer såklart til å stemme i mot uansett, som jeg har gjort med det meste av forslag som har kommet i disse møtene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I borettslaget har alle hver sin avtale om Internett og TV. De fleste trolig via fiber.

Nå vet jeg ikke hvordan dette forslaget er ment, det er ikke noe borettslaget har sagt de vil (enda ihvertfall), men et forslag fra en beboer. Jeg sliter dog med å se hva som er poenget om vi ikke får rabatter, noe jeg tviler på NRK har ordninger for.

Jeg kommer såklart til å stemme i mot uansett, som jeg har gjort med det meste av forslag som har kommet i disse møtene.

Helt enig. Det er ingen grunn (eller plikt) for et borettslag å kreve inn kringkastingslisensen for beboerne. Et sterkt argument mot dette er at lisensen trolig vil komme til å bli krevd inn over skatteseddelen i nær fremtid.

Endret av Illus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig. Det er ingen grunn (eller plikt) for et borettslag å kreve inn kringkastingslisensen for beboerne. Et sterkt argument mot dette er at lisensen trolig vil komme til å bli krevd inn over skatteseddelen i nær fremtid.

det er faktisk et meget godt argument, tar det med meg på veien.
Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav om å kvitte seg med dekoderen. Det er tilstrekkelig at den er satt bort.

Kan du dokumentere påstanden ? Meg bekjent er kravet at tv'er/dekodere etc. skal plomberes og dokumentasjon på plombering skal sendes lisenskontoret før man får fritak. Men jeg kjenner ikke til hvordan dette praktiseres i borettslag med felles tv-avtale.

Lenke til kommentar

Dersom borettslaget har felles tv-avtale for alle boenheter som betales via. fellesutgiftene så sliter du i utgangspunktet med å bli kvitt kringkastingsavgiften i og med at du da har (om motvillig) en dekoder tilknyttet leiligheten.

Les regelverket:

"Det skal betales for alt utstyr som kan ta imot fjernsynssignaler og videreformidle dem. Eksempler på slikt utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort."

https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250

Så selv om du ikke eier tv (eller har plombert denne), men leiligheten kommer med dekoder så er du pliktig til å betale kringkastingsavgiften. Det er ikke trivielt å bli kvitt dekoderen dersom det er en kollektiv avtale i borettslaget.

Tull. Du kan ha hundre mottakarar om du ville utan å betale lisens. Det avgjerande er om den er i bruk eller ei. Om du får dekoder med andelen og lar den stå nedpakka så er du ikkje lisenspliktig.

Til TS så synest eg du skal kjempe mot dette. Eg ser ikkje noko fordel med å pakke det inn i leiga, og det er ei ulempe for alle som ikkje har lisens.

Dersom dei ev. får ein avtale der kun dei som har lisens får det på leiga, så berører ikkje det dei utan. Eg ser likevel ikkje poenget. Det blir berre meir arbeid for dei som skal administrere dette.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er svært usikker på om dette forslaget i det heile tatt lar seg ordne. All den tid kvar enkelt husstand er ansvarlege for sin lisens so hjelp det ikkje å berre sende rekninga over til styret, ein har likevel eit personleg ansvar for å betale.

Det er heller ikkje mulig å oppnå kvantumsrabatt på lisensen.

Då står vi igjen med at dette forslaget eigentleg er å innføre påtvungen sparing ved å legge på eit ekstrabeløp på fellesutgiftene for deretter å videresende fakturaen til styret som igjen betalar rekninga. Problemet oppstår dersom ei rekning av ein eller anna grunn ikkje blir betalt, fordi då er det eigaren av fjernsynsapparatet som får purregebyr/straffegebyret.

I tillegg slår dette urettferdig ut då ikkje alle har TV, og fordi det finnes fleire unntaksreglar som gjer at enkelte slepp å betale uansett.

Og sidan ein ikkje får rabatt så vil denne løysninga koste dere i borettslaget det same som i dag, eller meir dersom dere ender opp med å betale for bebuarar som hadde fått fritak frå lisensen eller som ikkje har TV.

Det er mykje betre for alle at dei som slit med å betale lisensen opprettar ein eigen konto til formålet og sett opp eit autotrekk til den kontoen kvar måned. Om ein i tillegg oppretter autogiro på lisensen som er knytta opp mot den nye kontoen så vil alt gå nesten heilt automatisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tull. Du kan ha hundre mottakarar om du ville utan å betale lisens. Det avgjerande er om den er i bruk eller ei. Om du får dekoder med andelen og lar den stå nedpakka så er du ikkje lisenspliktig.

Flott om du kan dokumentere denne påstanden.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg Zeph, men du finner følgende i forskrift om fjernsynsmottakere:

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

(min utheving)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Takker og bukker! Da lærte jeg noe i dag også :-)

Men det viktige poenget er nok siste linje som du ikke uthevet. NRK krever så vidt jeg vet plombering også av dekoder og da kan du slite litt siden fungerende dekoder ofte skal følge med leilighet i borettslag.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...