Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp med Automasjon - Programmering av PLS, RS-vippe.

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Som tittelen sier, så trenger jeg litt hjelp.

Jeg sitter og blar gjennom "Gyldendals Automatiseringssystemer - VG1 Elektrofag", og er kommer til kapitelet om "PLS Programmering".

Oppgaven jeg "sitter fast" på går som følger;

a) RS-vipper kan programmeres med R- eller S-dominans. Se i manualen hva dette betyr,
og hvordan det kan utføres.
Jeg bruker LOGO!Soft Comfort 8 (Siemens) til å programmere og simulere. Jeg har ingen fysisk PLS, og jeg har ikke tilgang til slikt heller. Jeg gjør dette på egenhånd, så er ikke skoleelev i den forstand.

Jeg har fram til nå forstått hvordan en RS-vippe fungerer, og hva den kan brukes til, sånn i grove trekk iallfall.
Men klarer ikke finne ut hva de mener med "dominans". Manualen som følger med har heller ingenting fornuftig å komme med.

post-217532-0-28653000-1522238707_thumb.png

Så hva er det de vil fram til her?

Oppgaven fortsetter slik;

b) Programmer og prøv ut en RS-vippe med tre startbrytere programmert til S-inngangen
og tre stoppbrytere (med hvilekontakt) programmert til R-inngangen.
c) Programmer denne RS-vippen en gang med R-dominans og en gang med S-dominans.

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge inngangene er høy samtidig, altså både Set og Reset, da er det den dominante inngangen som gjelder. 

Poenget er nok at dersom en bryter/maskin er slått på og i gang, da skal den likevel stanse når du trykker på en stoppknapp selv om den fremdeles er slått på. Var bryteren Set-dominant måtte du slått av påknappen og deretter stoppet den.

Du ser og på timing diagram at det er en reset-dominant bryter siden utgangen Q blir lav når R blir høy selv om S også er høy.

Hvilkekontakt er en NC kontakt, altså normalt lukket (det vil si leder strøm).

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hvis begge inngangene er høy samtidig, altså både Set og Reset, da er det den dominante inngangen som gjelder. 

Slik tolker jeg det :)

Men hvordan setter man en inngang til å være dominant?

Når jeg er inne i LOGO!Soft, og benytter meg av FBD (språk), så kan jeg "klikke" av en liten "sirkel/dott" ved inngangen til R eller S.

Slik;

Uten dott -

post-217532-0-21527300-1522240938_thumb.png

Med dott -

post-217532-0-43271000-1522240968_thumb.png

Har dette noe med saken å gjøre?

Edit: Ja, jeg ser at R er dominant i diagrammet, siden den "overkjører" S hver gang. Men det står fortsatt ikke hvordan man setter S som dominant, slik oppgaven vil at jeg skal gjøre.

- B

Endret av Behemian
Lenke til kommentar

Oppgave b) ser det ut til at jeg klarer.

b) Programmer og prøv ut en RS-vippe med tre startbrytere programmert til S-inngangen
og tre stoppbrytere (med hvilekontakt) programmert til R-inngangen.

Litt unormalt, siden jeg har lært at stoppfunksjoner kobles i serie (stoppknapp, nødstopp, termisk vern osv.), mens startfunksjoner (startknapp) kobles parallelt. Det ser ikke ut til å være tilfellet i sammenheng med PLS-programmering.

Her er iallfall det jeg har fått til. Og det ser ikke ut til at den lille "dotten" hadde noe med "priority" å gjøre, men heller "invertering" for å gjøre 1 til 0, eller 0 til 1.

post-217532-0-24083200-1522242237_thumb.png

post-217532-0-77646700-1522242254_thumb.png

Som dere ser på FBD arket, så har inngangene til stoppfunksjonene blitt invertert av seg selv. Jeg programmerte bare LD arket, og oversatte det til FBD ved hjelp av LOGO!Soft.

Så nå må jeg bare finne ut hvordan jeg setter prioritering på "SET" i stedet for "RESET".

- B

Lenke til kommentar

Prikken inverterer ja, lav blir høy og omvendt.

Bildet under viser en måte å gjøre den S-dominant på. Bare å bytte ut de to blokkene med OR-blokker som samler opp S og R inputene.

Men helt riktig blir det ikke likevel... :)

post-16776-0-55413800-1522242496_thumb.png

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Får ikke Q1 til å forbli inne når jeg slipper S.
Pluss, forbindelsen mellom B003 og B001 R er konstant høy for meg.
Når jeg trykker inn S, så er forbindelsen mellom B003 og B001 R lav, men så fort jeg slipper S, så er den høy igjen.

Så Q1 vil ikke forbli høy, fordi R er kontant høy når S ikke er høy.

Eks.

Ingen brytere/knapper er aktive.

post-217532-0-53593700-1522244714_thumb.png

S er høy.

post-217532-0-88401400-1522244744_thumb.png

Både S og R er høye.

post-217532-0-06336700-1522244861_thumb.png

- B

Edit: Jeg har brukt OR i stedet for AND. Derfor gikk det i stokk her :) fikk det til å fungere nå!

Endret av Behemian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...