Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg forvente om 3 mnd. på neste B12-vitamin blodprøve?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde for mange måneder siden en uttalt B12-vitaminmangel, nesten helt nede på verdien 100.

Så ble det gitt B12-tilskudd og ting ble som forventet bedre. Jeg er ekstra nysgjerrig på dette med hydroksokobalamin sprøytene, siden det er de jeg nylig har startet på. Siden jeg hovedsaklig har prøvd ut tabletter tidligere og er utenfor umiddelbar fare, så tenkte jeg å få prøvd ut hvordan sprøyter fungerer. Jeg har en rekke ting jeg egentlig lurer en del på, men som det ikke faller seg helt naturlig å få spurt ut legen om. Da den akutte fasen er forbi. Det blir ting som:

- hvorfor strekker 1 mg/ml hydroksokobalamin (depot sprøyte) til hele 2-3 mnd. forbruk for kroppen? Når piller gjerne finnes i store doser på størrelsene 1 mg, 2,5 mg og 5 mg som daglig tilskudd. Jeg forstår at å injisere stoffet i muskelvevet blir mer konsentrert, og at det så lagres i lever knyttet på transportmolekyler. Kan ikke tenke meg at det blir sittende som et depot i muskelvevet. Jeg savner litt forståelse og forhold til hva som gjerne ikke tas opp, men går ut med urinen, og hva som blir værende av B12-tilskuddet i kroppen.

- At det finnes minst to typer transportmolekyler i lever, hvor kun den ene av disse bringer B12 til nytte. Dette temaet blir jo forbigått straks en behandler pasient med høye doser. Også finnes det kanskje noen få individer som har for lite B12 bundet til det nyttige transportmolekylet, som sliter med B12 opptaket til tross for at de uspesifikke B12 blodprøvene viser helt normale B12-verdier. Der er nok ikke jeg. Jeg antar at jeg nå er i kategorien hadde problemer med B12-opptaket. Legen har målt MMA og Cøliakiprøve. MMA er normal når jeg står på B12-piller.

Det jeg har prøvd til nå er:

- Triobe

- Injeksjon 1mg/ml Cyanokobalamin, 5 stk oppstartssprøyter fordelt annen hver dag

- misforstod legen min, legen reiste på fellesferie, jeg reiste på ferie, oppdaget resept på videre depotsprøyter (Hydrokso-B12).

- kjøpte i mellomtiden et lass av B12-piller i forskjellig størrelse med hjem i fra utlandet

- selvmedisinerte meg så 1 mg kanskje et par pilleglass, så 2,5 mg et par pilleglass, så 5 mg et par pilleglass (alle er Metylkobalamin)

På den siste 5 mg daglig Metylkobalamin piller dosen, så stoppet jeg å ta pillene over en periode på 9 dager for å få det verste overskuddet ut med urinen først, så ble det et blodprøveresultat på verdien 843 av den 5 mg daglige dosen.

Så valgte jeg å starte å prøve ut Hydroksokobalamin sprøyter:

- Desember 2017, første injeksjon 1 mg/ml direkte oppå at blodet mitt målte disse 843

- 3 mnd. pluss 10 dager etterpå, ny blodprøve som måler 595 nå, ny injeksjon umiddelbart etterpå

- Nå er det naturlig å vente minst nye 3 mnd. til slutten av juni 2018 før ny injeksjon.

Legen informerte meg om at det var tilkommet B12-piller til felleskatalogen, men at disse egentlig koster litt mer enn Hydroksokobalaminsprøytene. Så jeg kunne få velge det videre løpet selv, altså piller eller sprøyter. Det er litt mer administrasjonskostnader, men ikke særlig store på å få satt sprøytene (og ubehaget av sprøytespissene), mens når en tar piller så er baksiden at man må få tatt de daglig helst.

Hva kan jeg forvente av måling om 3 mnd. på blodserumverdi 595 målt 21. mars? Altså omtrent 3 mnd. fra da til 22. juni, hva bør verdien ligge på tror dere etter den nye 1 mg/ml injeksjonen?

Jeg vet ihvertfall at jeg ligger på oversiden nå i forhold til referanseverdier for B12. Og at det kanskje tar en stund før lever kvitter seg med overskuddet? Vil jeg oppleve at det kan akkumulere seg, hver 3 mnd., hva er vanlig (etter hver nye tilførte injeksjon)? Eller er det alltid likt antall transportmolekyler slik at en aldri kan oppnå akkumulasjon? Mange spørsmål dette, men jeg er nysgjerrig av natur. Er glad i å få utdypende svar om det er mulig at noen kan komme med det.

Anonymous poster hash: 27631...ee2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...