Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgte min tesla, nå er eier slått seg vrang pga en sprekk i frontvinduet.

ANONYM1994

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen her kan hjelpe meg. Jeg solgte min tesla via forhandler. Når jeg leverte bilen så stod de for vasking, annonsering og alt. Da jeg leverte fra meg bilen så visste jeg at det var en liten sprekk på passasjersiden, men nå har han kommet tilbake og sagt at det er sprekk på frontvinduet i sikt sonen på førersiden. Det var ikke noe sprekk i sikt sonen når jeg leverte fra meg bilen, og nå vil de at jeg skal betale for det!!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Håper noen her kan hjelpe meg. Jeg solgte min tesla via forhandler. Når jeg leverte bilen så stod de for vasking, annonsering og alt. Da jeg leverte fra meg bilen så visste jeg at det var en liten sprekk på passasjersiden, men nå har han kommet tilbake og sagt at det er sprekk på frontvinduet i sikt sonen på førersiden. Det var ikke noe sprekk i sikt sonen når jeg leverte fra meg bilen, og nå vil de at jeg skal betale for det!!?

Spør dem hvorfor de kjøpte en bil med sprekk i siktsonen? 

• Liker 8
Lenke til kommentar

Kjøper kjøpte den uten å se bilen, men forhandleren hadde bilen hos seg noen dager der de har brukt bilen også. Så når jeg leverte fra meg bilen så var det ikke noe sprekk i siktsonen, bare en liten sprekk på passasjersiden. Og de vil at jeg skal betale egenandel på 2-3000kr når jeg har betalt 17000 for at de skal selge bilen for meg..

Lenke til kommentar

Forhandleren tok da ikke bilen inn usett. Som den kyndige parten i denne saken bør de kunne oppdage en sprekk i synsfeltet. Om det ikke var sprekk i synsfeltet ved overlevering fra deg så kan ikke du lastes for at sprekken plutselig har blitt større heller, sprekker er da meget uforutsigbare. Hvis du har fått pengene så hadde jeg pent bedt forhandleren om å finne ut av dette på egenhånd med den nye eieren. Hva skal de gjøre liksom?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bilen er antagelig solgt i kommisjon eller som agent. Det betyr at TS er riktig adressat for reklamasjoner, og at TS i utgangspunktet er ansvarlig for retting, erstatning, mv. som følger av mangler. TS' ansvar stanser når bilen er overtatt av kjøper, ikke når den er overlevert forhandler.

Om TS har et krav mot andre, f.eks. forhandler, avhenger i utgangspunktet av avtalen mellom dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen er antagelig solgt i kommisjon eller som agent. Det betyr at TS er riktig adressat for reklamasjoner, og at TS i utgangspunktet er ansvarlig for retting, erstatning, mv. som følger av mangler. TS' ansvar stanser når bilen er overtatt av kjøper, ikke når den er overlevert forhandler.

Om TS har et krav mot andre, f.eks. forhandler, avhenger i utgangspunktet av avtalen mellom dem.

Jeg har svært liten peiling på bilsalg og jussen rundt det, men om man, som trådstarter hevder, har betalt en forhandler 17K for å selge bilen for en, så virker det for meg urimelig at TS skal stå ansvarlig for evt feil som måtte være åpenbare etter en overfladisk inspeksjon som man ikke engang trenger å være bil- eller mekaniker-kyndig for å se?

Lenke til kommentar

En mellommann er nettopp det - en mellommann. Vedkommende trer ikke inn som selger, da måtte han kjøpt bilen. For å holde mellommannen ansvarlig må man ha et kontraktsrettslig grunnlag for det.

Det skjønner jeg - men for 17K så antar jeg vel at 'mellommann' hadde en større rolle enn som ren mellommann - ihvertfall slik TS oppfattet det.

Betaler man noen 17K med den forståelse at det kun innebærer å vaske bilen og sette inn en annonse, så bør vel en egenandel på 2-3000 i etterkant være forholdsvis bagatellmessig, så jeg vil tro TS hadde en viss forventning om mer enn det.

Om han kontraktsmessig har det er jo et annet spørsmål, men for 'mannen i gata' så vil jeg tro 17K for kun vask og annonse fremstår som urimelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En mellommann er nettopp det - en mellommann. Vedkommende trer ikke inn som selger, da måtte han kjøpt bilen. For å holde mellommannen ansvarlig må man ha et kontraktsrettslig grunnlag for det.

Her har TS betalt en mellomman for å selge bilen, og slik jeg ser det er mangelen bare en mangel på grunn av at den ikke var informert om på forhånd.

Mellommannen har tydeligvis ikke informert om denne sprekken, og har derfor ansvaret, i og med at feilen var der i salgsøyeblikket, og mellommannen ikke har informert om den.

Dersom det på en annen side var en skjlt mange, og motoren tok kveld etter to dager er det jo hetlt klart etter kjøpsloven tidligere eier som er ansvarlig for mangelen.

Dersom jeg betaler noen 17.000kr for å selge bilen sin, og så kommer de til meg for å kreve at jeg skal dekke utgifter når de har glemt å skrive det i annonsen. Om det er glemt å opplyse om at bilen har sprekk i ruten, eller at ene bakdøren er kollisjonskadet spiller ikke rolle. Du har betalt noen for å selge bilen, og de ikke har gitt rett info, så er de ansvarlig.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Dersom jeg betaler noen 17.000kr for å selge bilen sin, og så kommer de til meg for å kreve at jeg skal dekke utgifter når de har glemt å skrive det i annonsen. Om det er glemt å opplyse om at bilen har sprekk i ruten, eller at ene bakdøren er kollisjonskadet spiller ikke rolle. Du har betalt noen for å selge bilen, og de ikke har gitt rett info, så er de ansvarlig.

Firmaet burde ha sett nøyere på bilen før de solgte den, mener du. Tja, om så var, hadde det bare ført til at firmaet hadde henvendt seg til eieren og bedt han om å ordne skifte av frontrute. I stedet er det nå den nye eieren som krever det. Det kommer vel i grunnen ut på ett?

Lenke til kommentar

Feilen burde være lett synlig. Har vanskelig for å tro at man skal kunne være ansvarlig for synlige feil som oppdages etter overtakelse.

Når det er sagt: problemet løses nok lett ved å betale egenandelen for ruteskift.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Firmaet burde ha sett nøyere på bilen før de solgte den, mener du. Tja, om så var, hadde det bare ført til at firmaet hadde henvendt seg til eieren og bedt han om å ordne skifte av frontrute. I stedet er det nå den nye eieren som krever det. Det kommer vel i grunnen ut på ett?

Nei, for om det hadde stått i annonsen "Sprekk i frontrute" så hadde dette vært forhandlet om FØR salg, ikke etterpå. Og da hadde kjøper ikke hatt noe å komme emd i etterkant.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sakset fra nettet:

"Bilglass-mannen mener kjøret etter rekkevidde for elbiler gjør det miljøvennlige alternativet særlig utsatt når det kommer til steinsprut. Rutene på en elbil er nemlig ikke like tunge som på en ordinær personbil.

– Elbiler er utsatt på grunn av at det er viktig med lav vekt på bilen. Det er mange av elbilene som har frontruter som bare blir lagd til elbil. Rutene er veldig lette og kan være tynnere. Det samme er det med mange av hybridbilene, sier han. "

https://www.ha-halden.no/nyheter/bil/forsikring/derfor-sprekker-frontruta-di-og-her-er-bilene-som-er-mest-utsatt/s/5-59-988031

post-226353-0-47124900-1522280489.jpg

post-226353-0-47124900-1522280489_thumb.jpg

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, så om jeg betaler 17k for at noen skal selge bilen for meg og de skal ha «samme» fordeler som forhandler som det står på hjemmesiden deres.

Jeg vet at det var en liten sprekk på passasjersiden, men var ikke noe sprekk på førersiden i siktsonen.

Lenke til kommentar

Nei, for om det hadde stått i annonsen "Sprekk i frontrute" så hadde dette vært forhandlet om FØR salg, ikke etterpå. Og da hadde kjøper ikke hatt noe å komme emd i etterkant.

For noe jammer om ingenting! Ei frontrute forhandler en ikke om, det er bare å betale 2000 kr og skifte den. Slikt gjør en stadig vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...