Habla Møberg Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Jeg tror kravet falt ifm overgang til EU-tilpassede kjøretøykontroller, men er ikke sikker. Jeg husker heller ikke hvilket årstall dette skjedde. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 (endret) Blar litt i forskriftsarkivet og finner ikke noe om spesifikt krav til egen bryter, men står det er tillatt med vendebryter spesifikt under fjernlys (og kontrollampe); og at andre ekstra lys som arbeidslys og tåkelys skal ha egen bryter (som kjent). Må da se på opprinnelig forskrift med endringsforslag for å finne endringen. Endret 28. mars 2018 av LabWeiler 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Har sendt en forespørsel til SVV, så får vi kanskje et svar derfra :-)Jeg husker det var krav da jeg begynte å kjøre bil på 80-tallet, den gang det var "Biltilsynet" som sto for kontrollen. Men jeg husker ikke når det endret seg. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Hvilken betydning har det egentlig? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Fikk feil på PKK som sa at det manglet separat bryter til fjernlysene. Det er helt ordinære ekstralys montert i kufanger på en Pajero. Verksmester mente at dette var et krav, noe jeg er uenig i. Monteringen ble utført av forhandler da bilen ble solgt ny i 2006. Godkjente lykter (noe Hella-greier), koblet på ordinær måte med relé styrt av fjernlys. Har aldri blitt anmerket tidligere. Fikk bilen tilslutt godkjent, etter at de hadde lest igjennom reglene.Ellers er det også av ren nysgjerrighet. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Sånn rent praktisk er det værsituasjoner der man får bedre sikt av å slå av ekstra fjernlys og bare kjøre med bilens originale fjernlys der alt fjernlys på i mørke gir deg en hvit vegg av snø mens bilens originale litt svakere fjernlys gir bedre sikt. Ikke ofte dette skjer men har opplevd slike situasjoner. 4 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Det er selvsagt praktisk med bryter på ekstra fjernlys, men det er absolutt ikke noe krav til det. Jeg er faktisk ikke sikker på om det noen gang har vært et skriftlig krav til det heller, men jeg vet det var snakk om noe sånt på 90-tallet. FLAUT å anmerke det der på PK... 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Fikk en ganske interessant mangellapp. 3 feil som ikke var noe feil. Ene var dette med bryteren på ekstralys, andre var slakk i indre styreledd v.s., samt feil på hjulstilling. Styreleddet er at par år gammelt og hadde null slark, tvert imot det var fremdeles ganske thight. Hjulstilling fikk jeg sjekket på et verksted som kun driver med hjulstilling (les; flinke folk), de fant ikke noe som var utenfor spec. Ikke sliter den dekk heller. Bakhjulene kneler litt og foringer skal taes der ila året, men de var fremdeles innafor. I tillegg klarte de å herpe støvhetter på 1 bremsestempel og 2 glidebolter når de skulle bytte hjullageret, med det resultat at bremsen satt så godt at en kalipper og bremseskivene /klossene måtte byttes. Så det var ikke bare bryteren som var flaut, for å si det slik.Så jeg er på jakt etter et litt mer oppegående verksted, som i det minste er i stand til å følge noenlunde et regelverk. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Jeg er faktisk ikke sikker på om det noen gang har vært et skriftlig krav til det heller, men jeg vet det var snakk om noe sånt på 90-tallet. Joda, jeg husker godt at dette var et krav, men da er vi tilbake til 80-tallet. Husker jeg fikk anmerkning på min første bil, en Saab 99, fordi det manglet. Kontrollen den gang ble utført på Biltilsynet i Bergen/Fyllingsdalen. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 I veiledningen til PKK står det ikke noe om det skal være egen bryter på fjernlys. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Fikk en ganske interessant mangellapp. 3 feil som ikke var noe feil. Ene var dette med bryteren på ekstralys, andre var slakk i indre styreledd v.s., samt feil på hjulstilling. Styreleddet er at par år gammelt og hadde null slark, tvert imot det var fremdeles ganske thight. Hjulstilling fikk jeg sjekket på et verksted som kun driver med hjulstilling (les; flinke folk), de fant ikke noe som var utenfor spec. Ikke sliter den dekk heller. Bakhjulene kneler litt og foringer skal taes der ila året, men de var fremdeles innafor. Høres ut som noen luringer som gjerne ville tjene penger på reparasjon av bilen din. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2018 Fikk en ganske interessant mangellapp. 3 feil som ikke var noe feil. Ene var dette med bryteren på ekstralys, andre var slakk i indre styreledd v.s., samt feil på hjulstilling. Styreleddet er at par år gammelt og hadde null slark, tvert imot det var fremdeles ganske thight. Hjulstilling fikk jeg sjekket på et verksted som kun driver med hjulstilling (les; flinke folk), de fant ikke noe som var utenfor spec. Ikke sliter den dekk heller. Bakhjulene kneler litt og foringer skal taes der ila året, men de var fremdeles innafor. Høres ut som noen luringer som gjerne ville tjene penger på reparasjon av bilen din. Nja, en kan jo lure på hvilke motiver de har. Eller om mekanikeren bare er elendig. Synd, for dette verkstedet har jeg brukt tidligere, og truffet på en mekaniker som tok jobben dønn seriøst, men i mellomtiden har det visst kommet ny eier av verkstedet. For min del gikk jo det hele greit, men for Herr Hvermansen som knapt er i stand til å bytte dekk så kan slike verkstedsbesøk bli himla dyrt, og uten noen lett måte å oppdage juks på. Dette verkstedet er neppe unikt i så måte, og det er kanskje det mest skremmende. Har prøvd å bli lurt av merkeverksted en gang jeg hadde en Opel. Bilen var inne for 4-hjulskontroll, og jeg fikk beskjed at alle skiver og klosser er fullstendig utslitt og måtte byttes asap. Jeg ba ham gå inn på mitt kundebilde og se når jeg sist hadde kjøpt nettopp klosser og skiver, jo det var jo 3 måneder siden... Ja nei jo ja, mekanikeren hadde sikkert ment en annen bil, var det geniale svaret jeg fikk. Hva skal man gjøre med slikt da? Blir jo mistenksom på alle verksteder, og det er urettferdig for de som gjør en ærlig jobb. Har forøvrig ikke fått svar fra SVV, håper det kommer rett over påske. Holder tråden oppdatert straks jeg får et svar fra de. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 For min del gikk jo det hele greit, men for Herr Hvermansen som knapt er i stand til å bytte dekk så kan slike verkstedsbesøk bli himla dyrt, og uten noen lett måte å oppdage juks på. Derfor hadde det vært en fordel at du hadde klaget til SVV. Her har jeg 0 tillit til 3 av 3 merkeverksteder jeg har testet, de andre er sikkert ikke bedre. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2018 Har tenkt litt på om jeg burde klage dette inn til SVV, men litt usikker om det er en sak for de.Noen tanker? 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 (endret) Når man klager på en eu-kontroll tar man med bilen til svv slik at de tar en eu-kontroll på den selv. Det er ikke noe poeng for deg nå, men du kan selvfølgelig ta en telefon til teknisk og fortelle om din opplevelse og si at du skjønte at det de fant av feil bare var tull, men at du er bekymret for at Herr Hvermansen ikke nødvendigvis ville skjønt det. Du kan da be om et forslag hva du skal gjøre. Evt. kan du bare rapportere opplevelsen din på [email protected] (siden du holder til der) eller bruke denne tenesten: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/kontakt+oss/varsling Som sagt er det ikke noe poeng at du nå klager på eu-kontrollen slik at du må inn til svv for ny eu-kontroll. Dette kunne du gjort dersom du ikke fikk godkjent bilen. Endret 29. mars 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2018 Takk mobile999. Sendte de en epost med noen bilder og en forklaring på hvordan jeg opplevde det hele. Så får de velge selv om de vil se nærmere på det eller ikke.Legger ved her et par bilder av bremsene på v.s foran. Da jeg la om til vinterdekk i høst så byttet jeg skiver, klosser, gummien til glideboltene samt monteringsdetaljer. Byttet ikke støvhetter siden de var tett og fin, men jeg rengjorde litt innafor med qtips og la på endel silikonfett og movet stemplene inn og ut en rekke ganger til de gled lett. På kontrollen jeg hadde med bilen så byttet de et hjullager og begge opphengskuler, og i den forbindelse har de revet av en bit av støvhetten, montert belgen til øvre glidebolt skjevt, og belgen til nedre glidebolt (som går gjennom hele kalipperen) var revnet inni kalipperen og var kilt så kalipper ikke gled på bolten. Dette var ting jeg oppdaget når vi var på langtur. Startet med vibrasjon i rattet og at bil trakk litt til venstre. Og bremsen var veldig varm. Hadde bilen oppe og fant disse feilene, og ble igrunnen ganske forbannet. Alle kan gjøre feil, men de må jo si ifra. Jeg hadde nye gummideler liggende så vi kunne fått fikset dette med det samme. I stedet kjørte vi avgårde og ødela bremsen på den siden.De tok rett nok ansvar, og byttet kalipperen og skiver/klosser på begge sider, så sånn sett ryddet de opp, men jeg stoler ikke på disse lenger, det er sikkert. De kunne jo ha laget trøbbel med å si at tingene var slik som dette, men uansett burde de gitt beskjed, så hadde jeg kunne reddet tingene selv. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2018 I veiledningen til PKK står det ikke noe om det skal være egen bryter på fjernlys. Nei, ikke i dagens regelverk, men det må vel ha stått tidligere? Det kan jo hende det var Biltilsynet i Bergen som ga mangel på slikt uavhengig av hva reglene var, men jeg synes det virker litt sært. Uansett hva som er rett der, så er det som Leo sier så er det flaut av verkstedet 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 Ja det var slik tidligere med tanke på krav til egen bryter på ekstra fjernlys, men på ett-eller-annet tidspunkt så har tydeligvis det kravet blitt fjernet. Selv måtte jeg ha min Opel Rekord til kontroll hos Biltilsynet (som det het den gangen) i November 1989 før jeg skulle i militæret. Da var det et krav at bilen skulle være godkjent om den skulle brukes frem og tilbake ved perm etc. Jeg hadde montert 2 stk Bosch 180 Big-nick tusenmetere og fikk klar beskjed om at det var et krav til egen bryter på dem når han testet lysa. Det er jeg klar over som jeg sa, og viste kontrolløren hvor bryteren var. Eneste anmerkningen jeg fikk var at de var 10mm for store i lysåpningen (det ble litt for mye LUX), men det lot han likevel passere fordi alt annet var i orden. Bilen ble godkjent. En kamerat av meg skulle igjennom den samme kontrollen med sin bil 1 mnd senere, men han hadde ikke egen bryter for tusenmeterne på sin bil, og fikk klar beskjed om å enten montere bryter -eller fjerne tusenmeterne på bilen, og ny kontroll innen 1 mnd. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2018 Godt å høre fotonisse, at det ikke er meg som husker feil :-D Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. mars 2018 Del Skrevet 29. mars 2018 Det står visst på wikipedia at: En kan også påklage ett kontrollpunkt. Statens vegvesen vil da kun kontrollere det ene punktet. Det kunne du gjort dersom du ikke fikk snakket verkstedet til fornuft. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå