hekomo Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Arroganse er alltid et svakhetstegn. Brukes som regel for å dekke over manglende kunnskaper eller argumenter. Arroganse er ikke alltid et svakhetstegn. Det er lett å fremstå arrogant hvis man har med undermålere å gjøre. Det betyr ikke at den talentløse undermåler har rett. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 På tross av at 'strømmen aldri forlater kraftverket' så har jeg altså lys i stua, varmepumpa rusler og går, det samme med fryser, kjøleskap, varmekabler, TV, PC, padder og podder... Er det mulig å kalle utsagnet ditt for annet enn 'oksemøkk'? Har du en bedre forklaring på strømflyten mellom generator og første trafo? Eller tyr du bare til usaklighet i mangel på.... noe som helst å fare med? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Arroganse er alltid et svakhetstegn. Brukes som regel for å dekke over manglende kunnskaper eller argumenter. Arroganse er ikke alltid et svakhetstegn. Det er lett å fremstå arrogant hvis man har med undermålere å gjøre. Det betyr ikke at den talentløse undermåler har rett. Hva med deg selv? Jeg ser ikke at du har brakt så meget talent til bordet? Kanskje behovet for å være nedlatende mot andre, kommer fra et behov om å fremheve seg selv? Hva vet vel jeg. Jeg observerer bare at du omtaler andre som talentløs, samtidig som du fører deg selv akkurat like talentløst. Det er litt påfallende. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Arroganse er alltid et svakhetstegn. Brukes som regel for å dekke over manglende kunnskaper eller argumenter.Arroganse er ikke alltid et svakhetstegn. Det er lett å fremstå arrogant hvis man har med undermålere å gjøre. Det betyr ikke at den talentløse undermåler har rett. Å fremstå arrogant på et forum der hele landets ingeniør miljø potensielt er til stede er ikke veldig lurt. Mange som sitter med store kunnskaper om akkurat det som blir diskutert flirer nok godt av disse arrogante allviterene. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 På tross av at 'strømmen aldri forlater kraftverket' så har jeg altså lys i stua, varmepumpa rusler og går, det samme med fryser, kjøleskap, varmekabler, TV, PC, padder og podder... Er det mulig å kalle utsagnet ditt for annet enn 'oksemøkk'? Har du en bedre forklaring på strømflyten mellom generator og første trafo? Eller tyr du bare til usaklighet i mangel på.... noe som helst å fare med? Det er du som skylder en forklaring her, all den tid du påstår at 'strømmen aldri forlater kraftverket'. Eller kanskje du forveksler 'strøm' med 'elektroner'? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (endret) På tross av at 'strømmen aldri forlater kraftverket' så har jeg altså lys i stua, varmepumpa rusler og går, det samme med fryser, kjøleskap, varmekabler, TV, PC, padder og podder... Er det mulig å kalle utsagnet ditt for annet enn 'oksemøkk'? Har du en bedre forklaring på strømflyten mellom generator og første trafo? Eller tyr du bare til usaklighet i mangel på.... noe som helst å fare med? Det er du som skylder en forklaring her, all den tid du påstår at 'strømmen aldri forlater kraftverket'. Eller kanskje du forveksler 'strøm' med 'elektroner'? Sikker på at ikke du selv forveksler strøm med effektflyt? Eller mener du virkelig at strømmen hopper på tvers av det galvaniske skillet som transformator representerer? Endret 15. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Hva er poenget egentlig? De kommer ikke susende fra sekundærsiden heller.. Elektronene er i huset konstant de, flytter seg veldig lite. Men hvilken rolle spiller det? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 På tross av at 'strømmen aldri forlater kraftverket' så har jeg altså lys i stua, varmepumpa rusler og går, det samme med fryser, kjøleskap, varmekabler, TV, PC, padder og podder... Er det mulig å kalle utsagnet ditt for annet enn 'oksemøkk'? Har du en bedre forklaring på strømflyten mellom generator og første trafo? Eller tyr du bare til usaklighet i mangel på.... noe som helst å fare med? Det er du som skylder en forklaring her, all den tid du påstår at 'strømmen aldri forlater kraftverket'. Eller kanskje du forveksler 'strøm' med 'elektroner'? Sikker på at ikke du selv forveksler strøm med effektflyt? Eller mener du virkelig at strømmen hopper på tvers av det galvaniske skillet som transformator representerer? Hørt om vekselstrøm? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Arroganse er alltid et svakhetstegn. Brukes som regel for å dekke over manglende kunnskaper eller argumenter.Arroganse er ikke alltid et svakhetstegn. Det er lett å fremstå arrogant hvis man har med undermålere å gjøre. Det betyr ikke at den talentløse undermåler har rett. Å fremstå arrogant på et forum der hele landets ingeniør miljø potensielt er til stede er ikke veldig lurt. Mange som sitter med store kunnskaper om akkurat det som blir diskutert flirer nok godt av disse arrogante allviterene. Det har ingenting å si om det er ingeniører her, for de som det er enkelt å fremstå arrogant overfor er åpenbart ikke det. Og uansett gjelder denne delen av diskusjonen en kommentar jeg kom med der jeg påpekte at en elbilmotstander innrømmet at incentivene fungerer. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 På tross av at 'strømmen aldri forlater kraftverket' så har jeg altså lys i stua, varmepumpa rusler og går, det samme med fryser, kjøleskap, varmekabler, TV, PC, padder og podder... Er det mulig å kalle utsagnet ditt for annet enn 'oksemøkk'? Har du en bedre forklaring på strømflyten mellom generator og første trafo? Eller tyr du bare til usaklighet i mangel på.... noe som helst å fare med?Det er du som skylder en forklaring her, all den tid du påstår at 'strømmen aldri forlater kraftverket'. Eller kanskje du forveksler 'strøm' med 'elektroner'? Sikker på at ikke du selv forveksler strøm med effektflyt? Eller mener du virkelig at strømmen hopper på tvers av det galvaniske skillet som transformator representerer?Hørt om vekselstrøm? Ja det har jeg. Kan du svare på spørsmålet mitt? Sikker på at ikke du selv forveksler strøm med effektflyt? Eller mener du virkelig at strømmen hopper på tvers av det galvaniske skillet som transformator representerer? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 ...Det er *din* påstand at strømmen ikke forlater kraftverket og da er det *du* som må forklare deg. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (endret) ...Det er *din* påstand at strømmen ikke forlater kraftverket og da er det *du* som må forklare deg. Jeg har forklart deg at strømmen aldri forlater kraftverket, fordi kraftverket er galvanisk skilt fra strømnettet i første trafo. Når du kommer med den ganske så upresise påstanden "feil", så er ikke så lett å svare deg mer presist heller. Vil du ha mer presist svar, så må jeg nesten utfordre deg til å si hva du mener er feil? Jeg tror du forveksler strøm og effektflyt. Men ettersom du ikke har sagt det spesifikt, så er det altså bare noe jeg tror. Endret 15. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Arroganse er alltid et svakhetstegn. Brukes som regel for å dekke over manglende kunnskaper eller argumenter.Arroganse er ikke alltid et svakhetstegn. Det er lett å fremstå arrogant hvis man har med undermålere å gjøre. Det betyr ikke at den talentløse undermåler har rett. Å fremstå arrogant på et forum der hele landets ingeniør miljø potensielt er til stede er ikke veldig lurt. Mange som sitter med store kunnskaper om akkurat det som blir diskutert flirer nok godt av disse arrogante allviterene. Det har ingenting å si om det er ingeniører her, for de som det er enkelt å fremstå arrogant overfor er åpenbart ikke det. Og uansett gjelder denne delen av diskusjonen en kommentar jeg kom med der jeg påpekte at en elbilmotstander innrømmet at incentivene fungerer. Du slår meg ikke som en ingeniør selv heller, men jeg klarer å unngå å være nedlatende mot deg likevel.... Tror jeg selv da. Kan du la være å være nedlatende mot oss som er ingeniører? Eller syns du debatten er bedre om alle er nedlatende mot hverandre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Jeg har forklart deg at strømmen aldri forlater kraftverket, fordi kraftverket er galvanisk skilt fra strømnettet i første trafo. Når du kommer med den ganske så upresise påstanden "feil", så er ikke så lett å svare deg mer presist heller. Vil du ha mer presist svar, så må jeg nesten utfordre deg til å si hva du mener er feil? Jeg tror du forveksler strøm og effektflyt. Men ettersom du ikke har sagt det spesifikt, så er det altså bare noe jeg tror. Men hva er egentlig poenget? Elektronene som befinner seg på sekundærsiden når aldri boenheten uansett, de står mer eller mindre på samme plass konstant. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (Og for ordens skyld var det heller ikke jeg som dro opprinnelsesgarantier eller andre former for avlatsbrev inn i debatten).Jau, det var det. Du skreiv: "Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon." Dersom du ikkje blandar inn opphavsgarantiane, men berre forheld deg til norsk kraftproduksjon, er utsleppa 16 g CO2/kWh, og det inkluderer bygging og vedlikehald av kraftverka. For ein stor elbil som brukar 200 Wh/km, vert CO2-utsleppet 3,2g/km. Det er veldig mykje mindre enn nokon eksosbil. (På ei anna side har eg aldri høyrt om eksosbilar som vert oppgjeve med CO2-utslepp som inkluderer bygging av oljeplattformer, etc.) Jeg vil bare legge til litt info om norsk kullkraft og gasskraft. Begge kullkraftverkene våre ligger på Svalbard og har ingen tilknytning til fastlandsnorges kraftnett. Lader man bilen i fastlandsnorge så øker det ikke kraftproduksjonen på Svalbard, selv om disse tallene antyder det. Så til de tre gasskraftverkene: Kårstø har aldri vært i ordinær drift grunnet negativ lønnsomhet. Mongstad er sjeldent i drift grunnet negativ lønnsomhet og skal legges ned i år. Det tredje ligger på Melkøya og forsyner Statoils LNG-anlegg og andre installasjoner på øya. Særlig sistnevnte bidrar til statistikken uten å i praksis bidra til lading av elbiler. Kraftnettet i Nord-Finnmark har heller ikke kapasitet til å frakte gasskraften sørover og Finnmark har nesten ingen elbiler. Derfor er nok det allerede svært lave tallet 16 g CO2/kWh et overestimat i elbilsammenheng. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (endret) Jeg har forklart deg at strømmen aldri forlater kraftverket, fordi kraftverket er galvanisk skilt fra strømnettet i første trafo. Når du kommer med den ganske så upresise påstanden "feil", så er ikke så lett å svare deg mer presist heller. Vil du ha mer presist svar, så må jeg nesten utfordre deg til å si hva du mener er feil? Jeg tror du forveksler strøm og effektflyt. Men ettersom du ikke har sagt det spesifikt, så er det altså bare noe jeg tror. Men hva er egentlig poenget? Elektronene som befinner seg på sekundærsiden når aldri boenheten uansett, de står mer eller mindre på samme plass konstant. Poenget er allerede skissert i post nummer 146. Kort oppsummert, så handler strømleverandører og kunder i balansen i kraftmarkedet. Et motargument jeg ofte ser brukt, er at "Strømmen vi selger til tyskland går aldri i utenlandskablene".Korrekt. Strømmen du bruker i huset ditt går aldri i kraftkablene til noe norsk kraftverk heller, på grunn av de galvaniske skiller i nettet. Så poenget er at for å forstå kraftmarkedet, så må man løsrive seg fra tankegangen om at strømmen man bruker faktisk stammer fra strømleveradøren man har avtale med. Det gjør den ikke. Og du har helt rett i at elektronene på sekundærsiden av trafo (i kraftverket) aldri når sluttkunde. Elektronene på sekundærside av trafo i kraftverket forlater aldri kraftverket. Og motsatt, elektronene på primærside vil alltid være på nettsiden av trafo. Endret 15. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Poenget er allerede skissert i post nummer 146. Kort oppsummert, så handler strømleverandører og kunder i balansen i kraftmarkedet. Et motargument jeg ofte ser brukt, er at "Strømmen vi selger til tyskland går aldri i utenlandskablene". Korrekt. Strømmen du bruker i huset ditt går aldri i kraftkablene til noe norsk kraftverk heller, på grunn av de galvaniske skiller i nettet. Så poenget er at for å forstå kraftmarkedet, så må man løsrive seg fra tankegangen om at strømmen man bruker faktisk stammer fra strømleveradøren man har avtale med. Det gjør den ikke. Nei det har ingenting med skillene å gjøre, elektroner(les strøm) flytter ikke på seg i ett AC nett. Du må slutte å tenke på strøm, det handler om kraft. Man får kraft fra en plass, dette kan lett spores tilbake. Argumentet om hvor kraften kommer fra er egentlig helt ubetydelig, den kommer fra "samme plass" om en koker egg eller lader bilen osv inn i evigheten. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (endret) Poenget er allerede skissert i post nummer 146. Kort oppsummert, så handler strømleverandører og kunder i balansen i kraftmarkedet. Et motargument jeg ofte ser brukt, er at "Strømmen vi selger til tyskland går aldri i utenlandskablene". Korrekt. Strømmen du bruker i huset ditt går aldri i kraftkablene til noe norsk kraftverk heller, på grunn av de galvaniske skiller i nettet. Så poenget er at for å forstå kraftmarkedet, så må man løsrive seg fra tankegangen om at strømmen man bruker faktisk stammer fra strømleveradøren man har avtale med. Det gjør den ikke. Nei det har ingenting med skillene å gjøre, elektroner(les strøm) flytter ikke på seg i ett AC nett. Du må slutte å tenke på strøm, det handler om kraft. Man får kraft fra en plass, dette kan lett spores tilbake. Argumentet om hvor kraften kommer fra er egentlig helt ubetydelig, den kommer fra "samme plass" om en koker egg eller lader bilen osv inn i evigheten. Vi har ikke vekselSTRØMSnett, vi har vekselSPENNINGSnett. Det kan gjerne gå likestrømmer i kraftnettet.Disse likestrømmene vil uansett stoppes av nettets galvaniske skiller, så de vil likevel ikke kunne spores fra kraftverk til forbruker. Og nå har jeg nettopp påpekt for Kahuna at han ikke må blande strøm og effektflyt. Nå må ikke du blande kraft og effektflyt Endret 15. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Vi har ikke vekselSTRØMSnett, vi har vekselSPENNINGSnett. Det kan gjerne gå likestrømmer i kraftnettet.Disse likestrømmene vil uansett stoppes av nettets galvaniske skiller, så de vil likevel ikke kunne spores fra kraftverk til forbruker. Og nå har jeg nettopp påpekt for Kahuna at han ikke må blande strøm og effektflyt. Nå må ikke du blande kraft og effektflyt Men har en litt generell forståelse for fysikk så vet en at strømmens retning er avgjørende av spenningen, eller heller spenningsforskjellen mellom to punkt som da er vekslende. Du viser bare at du er totalt inkompetent på området slik du holder på, og du driver en debatt som er helt meningsløs. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (endret) Vi har ikke vekselSTRØMSnett, vi har vekselSPENNINGSnett. Det kan gjerne gå likestrømmer i kraftnettet.Disse likestrømmene vil uansett stoppes av nettets galvaniske skiller, så de vil likevel ikke kunne spores fra kraftverk til forbruker. Og nå har jeg nettopp påpekt for Kahuna at han ikke må blande strøm og effektflyt. Nå må ikke du blande kraft og effektflyt Men har en litt generell forståelse for fysikk så vet en at strømmens retning er avgjørende av spenningen, eller heller spenningsforskjellen mellom to punkt som da er vekslende. Du viser bare at du er totalt inkompetent på området slik du holder på, og du driver en debatt som er helt meningsløs. Hadde du nok fysikk til å lære om effektflyt? Jeg mistenker kanskje at du ikke hadde det, når du blander kraft og effektflyt. Jeg synes det er litt drøyt av deg å påstå at jeg er inkompetent, når du selv ikke har styring på fagterminologi engang? Også valgte du helt frivillig å hive deg på debatten du mener er helt meningsløs ha en fortsatt fin kveld Endret 15. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå