Salvesen. Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-) Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar. Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass. Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp..Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter? De fleste her er i vekst, Danmark kjenner vi alle til historien om. Men hvorfor drar du opp dette? Vi diskuterte noe helt annet. Prisen i innkjøp av en egolf vs vanlig golf ee tilnærmet lik i Norge. Alle vet at bom er på vei vekk, samt andre fordeler. Likevell selges de som aldri før.. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-) Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar. Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass. Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp..Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter? De fleste her er i vekst, Danmark kjenner vi alle til historien om. Men hvorfor drar du opp dette? Vi diskuterte noe helt annet. Prisen i innkjøp av en egolf vs vanlig golf ee tilnærmet lik i Norge. Alle vet at bom er på vei vekk, samt andre fordeler. Likevell selges de som aldri før.. Har sjekket Sverige og Finnland. Ikke noen revolusjon på gang der. Tvert om så ser de på Nores subsidier som virkemiddel for å øke salg. Det er vel også mulig at bilistene ikke ønsker seg flere atomkraftverk og vindmøller hvem vet Vi blir egentlig tvinget til å kjøpe elbil Hadde jeg kjørt eletrisk hadde jeg spart 1000vis av kr i året. Hadde jeg kunnet kjøpe ev vanlig golf uten moms vekt og co2 avgift der man får 800km rekkevidde etter 1 min fylling så hadde jeg ikke kjøpt el bil. Det er faktisk mulig at finner og svensker tenker slik også. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 (endret) Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-) Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar. Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass. Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler? Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp.. Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter? Tull. I Sverige hadde ladbare bilar 7,1% av marknaden i februar. Sverige var nummer tre i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, etter Noreg og Island. I 2016 var berre tre land i Europa over 2%, og EU-snittet for heile 2017 var framleis under 2%. Skiftet går fort når det fyrst kjem i gong. Finland var nummer 5 i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, og salet har teke seg voldsomt opp i det siste. I februar var 4,1% av alle nye bilar registrert i Finland ladbare, mot 2,57% i heile 2017. Danmark er veldig spesielt. Danmark ekstremt høge avgifter på straum, mange gonger høgare enn for bensin og diesel, so ein vert straffa ganske hardt økonomisk ved å bruke straum som drivstoff i Danmark. Danmark hadde fyrst gode kjøps-incitament for elbilar. So forsvann dei, og då fall salet brått. Dermed snakkar dei om å innføre incitamenta att, og i mellomtida er det sjølvsagt nesten ingen som kjøper ladbar bil. Berre entusiastar kjøper ein bil som kan verte 20% billigare om nokre månader, når bilen i tillegg har mykje høgare avgifter på bruk. Endret 4. april 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-)Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar.Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass.Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp..Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter?Tull. I Sverige hadde ladbare bilar 7,1% av marknaden i februar. Sverige var nummer tre i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, etter Noreg og Island. I 2016 var berre tre land i Europa over 2%, og EU-snittet for heile 2017 var framleis under 2%. Skiftet går fort når det fyrst kjem i gong.Finland var nummer 5 i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, og salet har teke seg voldsomt opp i det siste. I februar var 4,1% av alle nye bilar registrert i Finland ladbare, mot 2,57% i heile 2017.Danmark er veldig spesielt. Danmark ekstremt høge avgifter på straum, mange gonger høgare enn for bensin og diesel, so ein vert straffa ganske hardt økonomisk ved å bruke straum som drivstoff i Danmark. Danmark hadde fyrst gode kjøps-incitament for elbilar. So forsvann dei, og då fall salet brått. Dermed snakkar dei om å innføre incitamenta att, og i mellomtida er det sjølvsagt nesten ingen som kjøper ladbar bil. Berre entusiastar kjøper ein bil som kan verte 20% billigare om nokre månader, når bilen i tillegg har mykje høgare avgifter på bruk. Er du sikker på at tallene er rene el biler? Min oppfatning var at hybrider solgte ganske bra. Fant ikke tall for rene el biler i finnland og sverige. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-)Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar.Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass.Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp..Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter?Tull. I Sverige hadde ladbare bilar 7,1% av marknaden i februar. Sverige var nummer tre i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, etter Noreg og Island. I 2016 var berre tre land i Europa over 2%, og EU-snittet for heile 2017 var framleis under 2%. Skiftet går fort når det fyrst kjem i gong.Finland var nummer 5 i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, og salet har teke seg voldsomt opp i det siste. I februar var 4,1% av alle nye bilar registrert i Finland ladbare, mot 2,57% i heile 2017.Danmark er veldig spesielt. Danmark ekstremt høge avgifter på straum, mange gonger høgare enn for bensin og diesel, so ein vert straffa ganske hardt økonomisk ved å bruke straum som drivstoff i Danmark. Danmark hadde fyrst gode kjøps-incitament for elbilar. So forsvann dei, og då fall salet brått. Dermed snakkar dei om å innføre incitamenta att, og i mellomtida er det sjølvsagt nesten ingen som kjøper ladbar bil. Berre entusiastar kjøper ein bil som kan verte 20% billigare om nokre månader, når bilen i tillegg har mykje høgare avgifter på bruk.Er du sikker på at tallene er rene el biler? Min oppfatning var at hybrider solgte ganske bra. Fant ikke tall for rene el biler i finnland og sverige. Som nevnt over er elbiler i vekst i norden. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 (endret) Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor.Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler? Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp.. Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter? Tull. I Sverige hadde ladbare bilar 7,1% av marknaden i februar. Sverige var nummer tre i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, etter Noreg og Island. I 2016 var berre tre land i Europa over 2%, og EU-snittet for heile 2017 var framleis under 2%. Skiftet går fort når det fyrst kjem i gong.Finland var nummer 5 i Europa på sal av ladbare bilar i 2017, og salet har teke seg voldsomt opp i det siste. I februar var 4,1% av alle nye bilar registrert i Finland ladbare, mot 2,57% i heile 2017.Danmark er veldig spesielt. Danmark ekstremt høge avgifter på straum, mange gonger høgare enn for bensin og diesel, so ein vert straffa ganske hardt økonomisk ved å bruke straum som drivstoff i Danmark. Danmark hadde fyrst gode kjøps-incitament for elbilar. So forsvann dei, og då fall salet brått. Dermed snakkar dei om å innføre incitamenta att, og i mellomtida er det sjølvsagt nesten ingen som kjøper ladbar bil. Berre entusiastar kjøper ein bil som kan verte 20% billigare om nokre månader, når bilen i tillegg har mykje høgare avgifter på bruk. Er du sikker på at tallene er rene el biler? Min oppfatning var at hybrider solgte ganske bra. Fant ikke tall for rene el biler i finnland og sverige. Nei, det er ladbare bilar, og soleis samanliknbart med 55,8% for Noreg. Eg har ikkje like gode tal for reine batteribilar. For heile EU er fordelinga ca 50/50 mellom batteribilar og hybridar, men dette varierer mykje frå land til land. I Danmark sel dei nesten ikkje ladbare hybridar, der er det flest batteribilar. Det er logisk, sidan skyhøge avgifter gjer at ein ikkje sparer noko på å køyre elektrisk i Danmark. Det er billigare å lade batteriet med bensinmotoren enn gjennom stikkontakten. Bilentusiastane, som trassar avgiftene for å køyre ein moderne bil, køyrer då heller 100% elektrisk. I Finland er det definitivt flest ladbare hybridar. Det kan ha ein samanheng med at lade-infrastrukturen i landet er relativt elendig, i fylgje dei reiserapportane eg har lese. Det er lange ventelister på alle dei mest selde elbilane. Dei som studerer salstala meiner at det er produksjonen som avgrensar salsveksten i Europa. Kjøparane står i kø. Hybridbilane er det stort sett ikkje ventelister på. Det er mykje snakk om at Tesla slit med å få opp tempoet på produksjonen av Model 3, men lite om at dei andre produsentane slit minst like mykje med å tilfredsstille etterpurnaden. Endret 4. april 2018 av Sturle S Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Da diskuterer vi nyanser, og det er flott. Det var dit jeg ville. Nemlig at det er ikke snakk om "enten sliter vi, eller så sliter vi ikke". Det er forskjellige grader av hvor mye vi sliter.Eg rekna ein gong ut at dersom ein Tesla Model X skulle betale like mykje i avgift som regjeringa føreslo ved førre statsbudsjett, og alle bilar skulle betale vektavgift proporsjonalt med vegslitasje, måtte ein vanleg bensintankbil utan hengar betale 239 millionar kroner. For elbil vs bensinbil er det ingen skilnad. Dei veg meir eller mindre det same. For somme bilar som ikkje var tenkt som elbilar i utgangspunktet, til dømes eGolf, er vekta litt høgare, fordi batteriet ikkje vert brukt som eit berande fundament, slik som i til dømes Tesla. Dersom du fjernar batteriet frå ein Tesla, må du forsterke golvet med noko anna i staden. Uansett, det gjer minimalt frå eller til for vegslitasjen. Faktisk vil ein lettare eksosbil i mange tilfelle slite meir, sidan akseltrykket opphøgd i fjerde avgjer slitasjen. Elbilar har som regel lik vektfordeling mellom fram- og bakaksling. Ei lita skeivfordeling, og slitasjen aukar. Ein eksosbil med fordeling 1100/900 vil slite meir på vegen enn ein elbil med fordeling 1000/1000. Piggdekk er den aller største syndaren når det gjeld vegstøv, og her er eit anna poeng: Piggdekk er vanlegare på eksosbilar enn på elbilar. Når dekkstøyen er all lyden du høyrer, vil du ikkje gjere den verre med piggdekk. Omlag 40% av vegstøvet er metallpartiklar frå bremser. Dette er òg rekna for å vere farlegare enn asfaltstøv. Det er utvilsamt at både elbilar og hybridar slit mindre på bremsene enn eksosbilar. Der eksosbilar brukar bremseklossane, brukar elbilane motoren som generator og ladar batteriet. Bremsene vert berre brukt ved bråbremsing og for å halde bilen i ro i bakkar. Elektrifisering av kjøretøyparken har liten virkning for personbiler, unntatt ved svært lave hastigheter, fordi mesteparten av støyen kommer fra dekkene. Motorstøyen er relativt viktigere for lastebiler og busser, og elektrisk tungtrafikk i bygater med lav hastigheter støyer langt mindre enn dieseldrevet ditto. Også elektrifisering av motorsykler og mopeder vil gi langt mindre støy. Og med elektrifisering blir vi kvitt tomgangskjøring og ulovlig bråk pga. «fri eksos». Se http://www.stoyforeningen.no/Nyheter/Hvor-mye-hjelper-elbiler-mot-stoeyen Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. 3 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Det er likevel ingen ørefeil: Uten at vi behøver å gå inn på kjøretøyteologiske spissfindigheter er det lett å høre – og måle – at mange eksosbiler og motorsykler støyer svært mye ved akselerasjon. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Det er likevel ingen ørefeil: Uten at vi behøver å gå inn på kjøretøyteologiske spissfindigheter er det lett å høre – og måle – at mange eksosbiler og motorsykler støyer svært mye ved akselerasjon.Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Tror ikke dette er noe hokus pokus. Lyd er trykkbølger. Øker man pådraget i en bil motor stiger trykket i sylinderen. Trykket som er i sylinderen når eksosventil åpner avgjør hvor mye gass som kommer ut og øker mengde skapes en større trykkbølge. En godt designet lydpotte er alltid et kompromiss fordi både frekvens og ampitude endres hele tiden. En turbolader demper ofte like mye som en lydpotte. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 (endret) Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Det er likevel ingen ørefeil: Uten at vi behøver å gå inn på kjøretøyteologiske spissfindigheter er det lett å høre – og måle – at mange eksosbiler og motorsykler støyer svært mye ved akselerasjon. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Før det er sagt noe om hvordan strømmen er produsert, så er det vel egenlig en ganske meningsløs påstand? Pr dags dago, så er elbil vs bensinbil egentlig et spørsmål om hvor man forbrennner den fossile energikilden. Det er likevel, i all hovedsak, en fossil energikilde som forbrennes, for å drive bilen frem. Å si at elbil er "rent", det er bare å stikke hodet i sanda, og skylde på kullkraftverkket som produserte strømmen som elbilen bruker. Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon. For dem som er uenig, så tror jeg mer på NVE (Og med det er den avsporingen allerede satt punktum bak, for min del). Endret 11. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Det er likevel ingen ørefeil: Uten at vi behøver å gå inn på kjøretøyteologiske spissfindigheter er det lett å høre – og måle – at mange eksosbiler og motorsykler støyer svært mye ved akselerasjon. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Før det er sagt noe om hvordan strømmen er produsert, så er det vel egenlig en ganske meningsløs påstand? Pr dags dago, så er elbil vs bensinbil egentlig et spørsmål om hvor man forbrennner den fossile energikilden. Det er likevel, i all hovedsak, en fossil energikilde som forbrennes, for å drive bilen frem. Å si at elbil er "rent", det er bare å stikke hodet i sanda, og skylde på kullkraftverkket som produserte strømmen som elbilen bruker. Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon. For dem som er uenig, så tror jeg mer på NVE (Og med det er den avsporingen allerede satt punktum bak, for min del). Hvis du forholder deg til NVE sin varedeklarasjon så viser den hvor stor andel av strøm solgt i Norge som er fornybar, basert på andelen strøm som er solgt med opprinnelsesgaranti. Da er det fint å vite at Elbilforeningen kjøper opprinnelsesgaranti tilsvarende gjennnomsnittsforbruk av medlemmenes elbiler. Så uavhengig av om de kjøper fornybar energi selv hjemme eller der de lader på jobben så er elbilenes forbruk i den delen av NVEs varedeklarasjon som fornybar. Kjøper du fornybar energi hjemme eller er tilhører du den andelen som kjøper kullkraft og drar ned norsk gjennomsnitt fordi du da sparer 2 kr i måneden? Lenke til kommentar
HF- Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Det er likevel ingen ørefeil: Uten at vi behøver å gå inn på kjøretøyteologiske spissfindigheter er det lett å høre – og måle – at mange eksosbiler og motorsykler støyer svært mye ved akselerasjon.Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Før det er sagt noe om hvordan strømmen er produsert, så er det vel egenlig en ganske meningsløs påstand? Pr dags dago, så er elbil vs bensinbil egentlig et spørsmål om hvor man forbrennner den fossile energikilden. Det er likevel, i all hovedsak, en fossil energikilde som forbrennes, for å drive bilen frem. Å si at elbil er "rent", det er bare å stikke hodet i sanda, og skylde på kullkraftverkket som produserte strømmen som elbilen bruker. Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon. For dem som er uenig, så tror jeg mer på NVE (Og med det er den avsporingen allerede satt punktum bak, for min del). Hvis du forholder deg til NVE sin varedeklarasjon så viser den hvor stor andel av strøm solgt i Norge som er fornybar, basert på andelen strøm som er solgt med opprinnelsesgaranti. Da er det fint å vite at Elbilforeningen kjøper opprinnelsesgaranti tilsvarende gjennnomsnittsforbruk av medlemmenes elbiler. Så uavhengig av om de kjøper fornybar energi selv hjemme eller der de lader på jobben så er elbilenes forbruk i den delen av NVEs varedeklarasjon som fornybar. Kjøper du fornybar energi hjemme eller er tilhører du den andelen som kjøper kullkraft og drar ned norsk gjennomsnitt fordi du da sparer 2 kr i måneden? Er det nødvendig å komme trekkande med avlatshandelen opprinnelsesgarantier. Heilt irrelevant ift co2. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er kanskje noe med mine ører, men jeg mener støyen er særlig sterk under akselerasjonen - høy effekt, mye avgass gjennom eksossystemet. Og denne situasjonen får en både i lave og høyere hastigheter. Ingen avgasser - ingen akselerasjonsstøy. Det er ikke korrekt. Mest støy kommer av for lite akselerasjon, der kjøretøy har lav effekt (Harley Davidson). Kjøretøy med høy effekt har skikkelig lydpotte, og de er vekk før du rekker å snu deg (Japansk plastrakett). Det er likevel ingen ørefeil: Uten at vi behøver å gå inn på kjøretøyteologiske spissfindigheter er det lett å høre – og måle – at mange eksosbiler og motorsykler støyer svært mye ved akselerasjon.Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Før det er sagt noe om hvordan strømmen er produsert, så er det vel egenlig en ganske meningsløs påstand? Pr dags dago, så er elbil vs bensinbil egentlig et spørsmål om hvor man forbrennner den fossile energikilden. Det er likevel, i all hovedsak, en fossil energikilde som forbrennes, for å drive bilen frem. Å si at elbil er "rent", det er bare å stikke hodet i sanda, og skylde på kullkraftverkket som produserte strømmen som elbilen bruker. Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon. For dem som er uenig, så tror jeg mer på NVE (Og med det er den avsporingen allerede satt punktum bak, for min del). Hvis du forholder deg til NVE sin varedeklarasjon så viser den hvor stor andel av strøm solgt i Norge som er fornybar, basert på andelen strøm som er solgt med opprinnelsesgaranti. Da er det fint å vite at Elbilforeningen kjøper opprinnelsesgaranti tilsvarende gjennnomsnittsforbruk av medlemmenes elbiler. Så uavhengig av om de kjøper fornybar energi selv hjemme eller der de lader på jobben så er elbilenes forbruk i den delen av NVEs varedeklarasjon som fornybar. Kjøper du fornybar energi hjemme eller er tilhører du den andelen som kjøper kullkraft og drar ned norsk gjennomsnitt fordi du da sparer 2 kr i måneden? Er det nødvendig å komme trekkande med avlatshandelen opprinnelsesgarantier. Heilt irrelevant ift co2. Var det en kommentar til meg? Jeg svarer på bare på Bippes påstand, det er han som drar inn opprinnelsesgarantiene. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Hvis du forholder deg til NVE sin varedeklarasjon så viser den hvor stor andel av strøm solgt i Norge som er fornybar, basert på andelen strøm som er solgt med opprinnelsesgaranti. Da er det fint å vite at Elbilforeningen kjøper opprinnelsesgaranti tilsvarende gjennnomsnittsforbruk av medlemmenes elbiler. Så uavhengig av om de kjøper fornybar energi selv hjemme eller der de lader på jobben så er elbilenes forbruk i den delen av NVEs varedeklarasjon som fornybar. Kjøper du fornybar energi hjemme eller er tilhører du den andelen som kjøper kullkraft og drar ned norsk gjennomsnitt fordi du da sparer 2 kr i måneden? Er det nødvendig å komme trekkande med avlatshandelen opprinnelsesgarantier. Heilt irrelevant ift co2. Var det en kommentar til meg? Jeg svarer på bare på Bippes påstand, det er han som drar inn opprinnelsesgarantiene. Å kjøpe avlat kan man gjøre både for bensin, diesel og elbil, så det er ikke noe argument for verken den ene eller den andre (Og for ordens skyld var det heller ikke jeg som dro opprinnelsesgarantier eller andre former for avlatsbrev inn i debatten). Endret 12. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (Og for ordens skyld var det heller ikke jeg som dro opprinnelsesgarantier eller andre former for avlatsbrev inn i debatten). Jau, det var det. Du skreiv: "Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon." Dersom du ikkje blandar inn opphavsgarantiane, men berre forheld deg til norsk kraftproduksjon, er utsleppa 16 g CO2/kWh, og det inkluderer bygging og vedlikehald av kraftverka. For ein stor elbil som brukar 200 Wh/km, vert CO2-utsleppet 3,2g/km. Det er veldig mykje mindre enn nokon eksosbil. (På ei anna side har eg aldri høyrt om eksosbilar som vert oppgjeve med CO2-utslepp som inkluderer bygging av oljeplattformer, etc.) 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) (Og for ordens skyld var det heller ikke jeg som dro opprinnelsesgarantier eller andre former for avlatsbrev inn i debatten).Jau, det var det. Du skreiv: "Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon." Dersom du ikkje blandar inn opphavsgarantiane, men berre forheld deg til norsk kraftproduksjon, er utsleppa 16 g CO2/kWh, og det inkluderer bygging og vedlikehald av kraftverka. For ein stor elbil som brukar 200 Wh/km, vert CO2-utsleppet 3,2g/km. Det er veldig mykje mindre enn nokon eksosbil. (På ei anna side har eg aldri høyrt om eksosbilar som vert oppgjeve med CO2-utslepp som inkluderer bygging av oljeplattformer, etc.) Jeg mente selvsagt varedeklarasjonen for elektrisk energi, uten opprinnelsesgarantier. Det tror jeg du egentlig skjønte. Men du har vel, som vanlig, litt vondt både i godviljen og konstruktiviteten. Apropos konstruktivitet, jeg har enda ikke sett en eneste gang, at du ikke drar debatten ned til skyttergravsdiskusjon. Hva med å prøve å la være? En gang må være den første, også for deg Sturle Solstråle Endret 12. april 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (Og for ordens skyld var det heller ikke jeg som dro opprinnelsesgarantier eller andre former for avlatsbrev inn i debatten).Jau, det var det. Du skreiv: "Og jeg gidder ikke å debattere hvor "ren" norsk strøm er, så jeg forholder meg til NVE sin varedeklarasjon." Dersom du ikkje blandar inn opphavsgarantiane, men berre forheld deg til norsk kraftproduksjon, er utsleppa 16 g CO2/kWh, og det inkluderer bygging og vedlikehald av kraftverka. For ein stor elbil som brukar 200 Wh/km, vert CO2-utsleppet 3,2g/km. Det er veldig mykje mindre enn nokon eksosbil. (På ei anna side har eg aldri høyrt om eksosbilar som vert oppgjeve med CO2-utslepp som inkluderer bygging av oljeplattformer, etc.) Jeg mente selvsagt varedeklarasjonen for elektrisk energi, uten opprinnelsesgarantier. Det tror jeg du egentlig skjønte. Men du har vel, som vanlig, litt vondt både i godviljen og konstruktiviteten. Apropos konstruktivitet, jeg har enda ikke sett en eneste gang, at du ikke drar debatten ned til skyttergravsdiskusjon. Hva med å prøve å la være? En gang må være den første, også for deg Sturle Solstråle NVE sin varedeklarasjon handler om opprinnelsesgarantier, så det hjelper lite at du meiner at den ikkje gjer det. Norsk kraft gir 16gco2/kWh, etter den heilt hypotetiske varedeklarasjonen gir den 530g/kWh. Hvis dokke er enige i opprinnelsesgarantier er et irrelevant tulleprosjekt er det flott? 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) NVE sin varedeklarasjon handler om opprinnelsesgarantier, så det hjelper lite at du meiner at den ikkje gjer det. Norsk kraft gir 16gco2/kWh, etter den heilt hypotetiske varedeklarasjonen gir den 530g/kWh. Hvis dokke er enige i opprinnelsesgarantier er et irrelevant tulleprosjekt er det flott https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/varedeklarasjon/nasjonal-varedeklarasjon-2015/ Jeg er helt enig i at avlatsbrev er noe tull, det er nettopp derfor jeg henviser til varedeklarasjon for elektrisk energi, underforstått uten avlatsbrev. Også kjent som "varedeklarasjon for kraftkjøp uten opprinnelsesgaranti". Dette er ikke første gang jeg og Sturle diskuterer. Han skjønte nok hva jeg mente, men han syntes det var viktigere å score billige debattpoeng. Alt som normalt med andre ord. Endret 12. april 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå