Gå til innhold

Faktisk helt feil: Norge sponser ikke elbileiere med 40 milliarder i året


Anbefalte innlegg

Da diskuterer vi nyanser, og det er flott. Det var dit jeg ville. Nemlig at det er ikke snakk om "enten sliter vi, eller så sliter vi ikke". Det er forskjellige grader av hvor mye vi sliter.

Eg rekna ein gong ut at dersom ein Tesla Model X skulle betale like mykje i avgift som regjeringa føreslo ved førre statsbudsjett, og alle bilar skulle betale vektavgift proporsjonalt med vegslitasje, måtte ein vanleg bensintankbil utan hengar betale 239 millionar kroner.

 

For elbil vs bensinbil er det ingen skilnad. Dei veg meir eller mindre det same. For somme bilar som ikkje var tenkt som elbilar i utgangspunktet, til dømes eGolf, er vekta litt høgare, fordi batteriet ikkje vert brukt som eit berande fundament, slik som i til dømes Tesla. Dersom du fjernar batteriet frå ein Tesla, må du forsterke golvet med noko anna i staden. Uansett, det gjer minimalt frå eller til for vegslitasjen.

 

Faktisk vil ein lettare eksosbil i mange tilfelle slite meir, sidan akseltrykket opphøgd i fjerde avgjer slitasjen. Elbilar har som regel lik vektfordeling mellom fram- og bakaksling. Ei lita skeivfordeling, og slitasjen aukar. Ein eksosbil med fordeling 1100/900 vil slite meir på vegen enn ein elbil med fordeling 1000/1000.

 

Piggdekk er den aller største syndaren når det gjeld vegstøv, og her er eit anna poeng: Piggdekk er vanlegare på eksosbilar enn på elbilar. Når dekkstøyen er all lyden du høyrer, vil du ikkje gjere den verre med piggdekk.

 

Omlag 40% av vegstøvet er metallpartiklar frå bremser. Dette er òg rekna for å vere farlegare enn asfaltstøv. Det er utvilsamt at både elbilar og hybridar slit mindre på bremsene enn eksosbilar. Der eksosbilar brukar bremseklossane, brukar elbilane motoren som generator og ladar batteriet. Bremsene vert berre brukt ved bråbremsing og for å halde bilen i ro i bakkar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da diskuterer vi nyanser, og det er flott. Det var dit jeg ville. Nemlig at det er ikke snakk om "enten sliter vi, eller så sliter vi ikke". Det er forskjellige grader av hvor mye vi sliter.

Eg rekna ein gong ut at dersom ein Tesla Model X skulle betale like mykje i avgift som regjeringa føreslo ved førre statsbudsjett, og alle bilar skulle betale vektavgift proporsjonalt med vegslitasje, måtte ein vanleg bensintankbil utan hengar betale 239 millionar kroner.

 

For elbil vs bensinbil er det ingen skilnad. Dei veg meir eller mindre det same. For somme bilar som ikkje var tenkt som elbilar i utgangspunktet, til dømes eGolf, er vekta litt høgare, fordi batteriet ikkje vert brukt som eit berande fundament, slik som i til dømes Tesla. Dersom du fjernar batteriet frå ein Tesla, må du forsterke golvet med noko anna i staden. Uansett, det gjer minimalt frå eller til for vegslitasjen.

 

Faktisk vil ein lettare eksosbil i mange tilfelle slite meir, sidan akseltrykket opphøgd i fjerde avgjer slitasjen. Elbilar har som regel lik vektfordeling mellom fram- og bakaksling. Ei lita skeivfordeling, og slitasjen aukar. Ein eksosbil med fordeling 1100/900 vil slite meir på vegen enn ein elbil med fordeling 1000/1000.

 

Piggdekk er den aller største syndaren når det gjeld vegstøv, og her er eit anna poeng: Piggdekk er vanlegare på eksosbilar enn på elbilar. Når dekkstøyen er all lyden du høyrer, vil du ikkje gjere den verre med piggdekk.

 

Omlag 40% av vegstøvet er metallpartiklar frå bremser. Dette er òg rekna for å vere farlegare enn asfaltstøv. Det er utvilsamt at både elbilar og hybridar slit mindre på bremsene enn eksosbilar. Der eksosbilar brukar bremseklossane, brukar elbilane motoren som generator og ladar batteriet. Bremsene vert berre brukt ved bråbremsing og for å halde bilen i ro i bakkar.

 

Det er ca 2,6 millioner registrerte personbiler i norge, hvis hver av dem betaler 239 millioner i veiavgift, så skulle det gi et budsjett for veivedlikehold på 621 * 10^12 kroner årlig. 621 tusen milliarder. Og det er bare personbilene, tungtransporten betaler også. Så mye koster det ikke å vedlikeholde veinettet vårt, tross lange avstander og vanskelig terreng.

Nå har jeg ikke sjekket hva staten faktisk brukte på å vedlikeholde veinettet, men jeg eter skoene mine om det er i nærheten av en slik sum.

 

Vekfordeling i hvilke biler er mer modellspesifikt enn noe annet. Det er ingenting i veien for å ha perfekt 50/50 vektfordeling i en bil med forbrenningsmotor, og påkostede biler som bestreber kjøreegenskaper har det.

Å det er uansett et tall som kun gjelder før du putter inn fører, passasjerer og baggasje. Det er tilfeldig plassert masse av noenlunde tilfeldig størrelse, som ingen bilfabrikat kan forutse eksakt. Det er helt opp til den enkelte bruker, og det også forflytter massesenteret i bilen, under praktisk bruk.

Samme med piggdekk. Hvem som kjører mest på hvilke dekk blir håpløst å gruppere etter energikilde, det har ingenting med energikilde å gjøre.

Å blande inn støy i spekulasjonene er også helt irrelevant, det er ikke motoren som lager støyen du hører i en moderne bil med stempelmotor heller. Det er vind og dekk.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Da diskuterer vi nyanser, og det er flott. Det var dit jeg ville. Nemlig at det er ikke snakk om "enten sliter vi, eller så sliter vi ikke". Det er forskjellige grader av hvor mye vi sliter.

Eg rekna ein gong ut at dersom ein Tesla Model X skulle betale like mykje i avgift som regjeringa føreslo ved førre statsbudsjett, og alle bilar skulle betale vektavgift proporsjonalt med vegslitasje, måtte ein vanleg bensintankbil utan hengar betale 239 millionar kroner.

 

Det er ca 2,6 millioner registrerte personbiler i norge, hvis hver av dem betaler 239 millioner i veiavgift, så skulle det gi et budsjett for veivedlikehold på 621 * 10^12 kroner årlig. 621 tusen milliarder.

 

Kvifor i all verda skreiv du det der? Er du ute av stand til å skilje mellom ein personbil og ein tankbil? Det forklarer mykje.

 

 

Vekfordeling i hvilke biler er mer modellspesifikt enn noe annet. Det er ingenting i veien for å ha perfekt 50/50 vektfordeling i en bil med forbrenningsmotor, og påkostede biler som bestreber kjøreegenskaper har det.

Jau, det er ganske mykje i vegen for det, og det trur eg du veit. Ja, mange sportsbilar plasserer motoren midt i for å få optimale køyreeigenskapar, men dei aller fleste plasserer både motor og mykje anna tungt langt framme. Årsaka til det er veldig enkel: Dei vil ha best mogeleg plass til passasjerar og baggasje.

 

 

Samme med piggdekk. Hvem som kjører mest på hvilke dekk blir håpløst å gruppere etter energikilde, det har ingenting med energikilde å gjøre.

Jaudå. Dei undersøkiingane som er gjort syner eintydig at elbilar brukar mindre piggdekk enn eksosbilar.

 

Å blande inn støy i spekulasjonene er også helt irrelevant, det er ikke motoren som lager støyen du hører i en moderne bil med stempelmotor heller. Det er vind og dekk.

Kan hende du har vorte tunghøyrt av å høyre på bilstøy, men eg er det ikkje. Den gamle juksedieselen kunne eg høyre sjølv når han stod heilt stille på tomgang. Bråket kom definitivt ikkje frå dekka.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Enig i at det blir litt irrelevant å akkedere over et par hundre kilo, når "omtrent alt" av veilslitasje kommer fra biler med aksellast over 3 tonn?

 

 

 

<snip>

"litt mer slitasje" er ikke det samme som "ingen ekstra slitasje".

Det var den nyansen jeg ville få frem.

<snip>

Jeg klarer ikke med min beste vilje å komme til den konklusjonen gitt de utsagnene du har kommet med tidligere i denne tråden. Du kan jo lese over og se om du får det til selv.

 

Syns det passer å avslutte diskusjonen for min del med de ordene jeg fikk servert en av de første gangene jeg prøvde å hevde meg i en usenet-diskusjon, og ikke klarte å innrømme overfor meg selv at jeg pisket en død hest.

 

"Ah, well. Whatever floats your boat."

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Selvfølgelig sliter en bil på 2100 kg mer på en vei enn en på 1800, gitt alle andre faktorer like.

 

Spørsmålet er hvor mye knappe 200kg større aksellast utgjør for den totale mengden veislitasje pr år.

 

Svaret er at det er neglisjerbart i forhold til hvor mye tungtransporten med aksellast på opptil 10 tonn sliter på veilegemet.

 

Så, for å bruke dine egne ord, så ja, slitasjen er proporsjonal med økt vekt, men ikke lineært. Den er eksponensiell. Estimert til i fjerde potens iflg wikipedia (https://no.wikipedia.org/wiki/Aksellast - utdaterte referanser - https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_axle_weight_rating har oppdatert referanse).

 

Eller for å si det med et bilde - du får ca 600 ganger større slitasje på en vei ved å kjøre over den med en bil på 10 000 kilo, kontra en bil på 2000kg, alle andre faktorer like.

 

Enig i at det blir litt irrelevant å akkedere over et par hundre kilo, når "omtrent alt" av veilslitasje kommer fra biler med aksellast over 3 tonn?

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

"Jeg har lov til å gjøre litt mere galt, fordi noen andre gjør mye mere galt?"

Jeg har på generelt grunnlag vanskelig for å være enig i slike ressonement. Også her.

Jeg syns ikke det er neglisjerbart å slite litt mer på veien, bare for å peke på naboen å si at han sliter mye mere.

Her ble det også dradd så langt som til å si at "elbiler sliter ikke mer på veien", og det er direkte feil.

"litt mer slitasje" er ikke det samme som "ingen ekstra slitasje".

Det var den nyansen jeg ville få frem.

 

De var den siden av saken, så en liten avsporing som jeg personlig synes interessant.

Myndighetsorganer er en informasjonskilde som har interesse av at samfunnet skal "gli" lettest mulig.

Det siste eksemplet jeg kommer på, var debatten om AMS målere. Der har helsemyndighetene bestemt at leger ikke får gi el-overfølsomhet ikke skal gis som en diagnose, og dermed grunn for å slippe unna å få montert AMS måler. Skal man da spørre legen sin om man er el-overfølsom, så får man et _politisk_ svar, ikke et _medisinsk_ svar. Da har vi faktisk kommet dithen et en norsk lege er en svært dårlig kilde til medisinsk informasjon om el-overfølsomhet. Det kan være greit å ha i bakhodet. Hvilke politiske føringer har veivesenet? Hva slags retningslinjer har vegvesenet angående elbiler?

Om du gjør litt mer galt, om du gidder å dra inn det, så er det uansett mye bedre enn å gjøre veldig mye mer galt ,ved å slippe ut eksos, med det farligste partiklene i tillegg til den, forklarte, knapt målbare ekstra slitasjen.

Den dagen du fyller opp bilen din med mor, svigermor og bagasje, så sliter din bil mye mer enn min, på veien, da...i tillegg til enda mer eksos og partikler, NOx osv....

 

Alt det andre du troller og drar inn videre nedover, gidder jeg ikke kommentere. Saken vi diskuterer er hvorvidt en elbil genererer mer svevestøv eller ei..noe som altså har blitt sett på, og ansett som en så liten forskjell, at det ikke avgjør noen verdens ting ,og iallfall ikke sett i lys av at det er et totalt fravær av eksos fra de...eksos som inneholder den farligste delen av svevestøv osv..

 

Da diskuterer vi nyanser, og det er flott. Det var dit jeg ville. Nemlig at det er ikke snakk om "enten sliter vi, eller så sliter vi ikke". Det er forskjellige grader av hvor mye vi sliter.

 

Hvis du finner deler av inlegget mitt mindre interessant, så ber jeg deg bare la være å svare på det, istedenfor å poengtere at du synes det er dumt. Du løfter ikke nivået på debatten, med å rakke ned på ting du ikke synes er relevant.

Du kommer med utflukter og sprell i flere av innleggene dine, for å komme unna det faktum, at det er bevist, en liten, ubetydelig forskjell i slitasje på veien, personbiler seg i mellom.

Det hjelper ikke om du drar inn norske leger og ams. Resultatene som er tatt til etterretning av de som har undersøkt dette, sier sitt.

Men du må gjerne finne og dokumentere at dette er politisk styrt. Har nå forresten hatt elbilen en stund, og de dekkene blir nok ikke byttet ut noe fortere enn på min forrige bil, som veide litt mindre ,ca 200kg.

 

Hvor mye fortere slites dekken på min nye bil, da?? Du må jo ha noen tall å komme med??

Lenke til kommentar

 

Gummi slites langt fortere enn asfalt. Så der er du litt på bærtur.

 

Hvorfor mener du at jeg er på bærtur?

Du sier ikke så mye om hvorfor du mener jeg er på bærtur, du sier egentlig bare at jeg er på bærtur.

Håpløst å svare konstruktivt på, og om jeg skal være helt ærlig så syns jeg ikke påstanden din er særlig konstruktiv i utgangspunktet heller.

 

Mener du at asfalt og gummi slites like raskt?

 

 

 

 

Poenget her er din påstand som ble imøtegått av en konkret kilde med fagpersoner som motsa påstanden, hvorpå du bare gjentok påstanden uten at du kom med noen kilde. Da du ble bedt om kilde så linket du bare til denne Wikipedia-artikkelen.

 

Så da er spørsmålet fortsatt hvordan du mener den viser at fagpersonene i TU-artikkelen tar feil. For du mener tydeligvis at de tar feil, gjør du ikke?

Igjen, når du klipper ut 2 setninger herfra og 2 setninger derfra, utifra materiale som sannsynligvis var skrevet som en rapport på mange sider, så er det ikke vanskelig for deg å kreditere forskerne for å ha sagt akkurat hva du selv ønsler å klippe og lime dem til å ha sagt.

 

Hvilken rapport har jeg klippet ut setninger fra? Jeg gjenga sitater fra TU, der de siterte fagpersoner snakket om nettopp dette. Hvis du mener at jeg ikke har gitt et korrekt bilde av hva de egentlig sa så burde du kanskje prøve å vise dette i stedet for å bare komme med enda flere tomme ord uten begrunnelse eller kilde.

 

Men jeg vet jo at du ikke har noe. Derfor kan du rett og slett ikke være mer konkret.

 

 

Hvilke rapporter du har klippet ut ifra har da virkelig du selv bedre forutsetninger for å vite enn meg ^^

Da kan da ikke alvorlig mene at jeg skal vite hvilke kilder du klipper og limer ifra?

 

Det fortalte jeg deg da jeg limte inn sitater. Det var TU-artikkelen der fagpersoner uttalte seg om dette. Påstår du nå at du ikke vet hvilken artikkel jeg viser til? Det var tross alt du selv som påpekte at denne artikkelen og diskusjonen rundt det var i denne tråden!

Lenke til kommentar

En tyngre bil vil kreve mere sidekraft i svinger og mere kraft ved akselerasjon og bremsing. Det er derfor naturig å annta at el biler både sliter mere dekk og vei enn 300kg lettere biler.

Feil:

 

https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

 

"Men skal tyngden bety noe, må den være såpass at det presser på veilegemet og da trenger man litt mer enn to tonn"

 

"Det er akseltrykket som er avgjørende for veislitasjen. Om kjøretøyet i seg selv veier 28 tonn, vil ikke ha noe si hvis det ikke er mer enn noen tonn trykk på hver aksel"

 

"Det spiller ingen rolle om bilen veier ett eller to tonn"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan visst Hydrogen produseres fra naturgass/Metan, der CO2 lett kan skilles ut og deponeres.  Men Hydrogen kan også produseres av vannkraft fra både foss og bølge/tidevann, eller sol og vind. På samme måte som el til batteri.

Og el til batteri bør jo også avgiftslegges hvis de kommer fra kull-drift.

Men dette blir forsåvidt en annen sak, som  bør være en annen diskusjon.

Vet du hvorfor hydrogen i praksis ikke produseres fra strøm? Det er fordi det krever svært mye energi å spalte vann elektrolytisk, sammenlignet med å gassreformere metan. Metan er kjemisk-energimessig nesten det samme som hydrogen. Energien som trengs for å reformere metanet til hydrogen hentes fra karbon-atomet. Det forbrennes "selektivt" og avgir så mye varme at det blir et energioverskudd. Elektrolyse krever til sammenligning veldig mye energi. Så i stedet for å ha en selvforsynt reformeringsprosess så trenger man en sterkt energikrevende prosess for å elektrolysere hydrogen. Energien må selvsagt hentes fra et sted og koster penger. Derfor er det økonomisk selvskudd å produsere hydrogen med elektrolyse. Derfor forblir elektrolyse en teoretisk mulighet og ikke en kommersiellt brukt prosess.

 

Hadde jeg ikke kunne valgt elektrisk (Vi har en Tesla og en Leaf) hadde jeg eid en brukt 20.000kr til 50.000kr på en gammel bruktbil.

Jeg er i omtrent samme situasjon.

Jeg er også i omtrent samme situasjon. Jeg hadde kjørt 20000 km/året med diesel som eneste bil. I år kjører jeg heller 20000 km fordelt på 5000 km diesel og 15 000 km el, altså to biler i stedet for én. Edit: Jeg ville kanskje kjørt litt kortere med kun dieselbil fordi dieselbuss som kjører med piggdekk fra september til mai (ja, ulovlig) hadde tatt litt av dagligtransporten vår.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det siste eksemplet jeg kommer på, var debatten om AMS målere. Der har helsemyndighetene bestemt at leger ikke får gi el-overfølsomhet ikke skal gis som en diagnose, og dermed grunn for å slippe unna å få montert AMS måler. Skal man da spørre legen sin om man er el-overfølsom, så får man et _politisk_ svar, ikke et _medisinsk_ svar. Da har vi faktisk kommet dithen et en norsk lege er en svært dårlig kilde til medisinsk informasjon om el-overfølsomhet.

Feil. Det er et medisinsk svar. Det politiske her er at legen ikke får spre feilinformasjon og lyve om at det er noe som heter el-overfølsomhet. Det er et medisinsk faktum at dette ikke eksisterer.

 

Igjen: Det politiske her er at legen pålegges å følge vitenskapelig, faglig, medisinsk kunnskap.

 

Du er meget forvirret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det siste eksemplet jeg kommer på, var debatten om AMS målere. Der har helsemyndighetene bestemt at leger ikke får gi el-overfølsomhet ikke skal gis som en diagnose, og dermed grunn for å slippe unna å få montert AMS måler. Skal man da spørre legen sin om man er el-overfølsom, så får man et _politisk_ svar, ikke et _medisinsk_ svar. Da har vi faktisk kommet dithen et en norsk lege er en svært dårlig kilde til medisinsk informasjon om el-overfølsomhet.

Feil. Det er et medisinsk svar. Det politiske her er at legen ikke får spre feilinformasjon og lyve om at det er noe som heter el-overfølsomhet. Det er et medisinsk faktum at dette ikke eksisterer.

 

Igjen: Det politiske her er at legen pålegges å følge vitenskapelig, faglig, medisinsk kunnskap.

 

Du er meget forvirret.

Elfølsomhet har eksistert lenge før det ble en motesak å bli syk. At det fins hypokondere, er ikke det samme som at omgangssyken, hodepine, influensa, røde hunder, meslinger og hva som eksisterer av sykdommer og allergier ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-)

 

Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar.

 

Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En tyngre bil vil kreve mere sidekraft i svinger og mere kraft ved akselerasjon og bremsing. Det er derfor naturig å annta at el biler både sliter mere dekk og vei enn 300kg lettere biler.

Feil:https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400"Men skal tyngden bety noe, må den være såpass at det presser på veilegemet og da trenger man litt mer enn to tonn""Det er akseltrykket som er avgjørende for veislitasjen. Om kjøretøyet i seg selv veier 28 tonn, vil ikke ha noe si hvis det ikke er mer enn noen tonn trykk på hver aksel""Det spiller ingen rolle om bilen veier ett eller to tonn"

Jeg stilte meg tvilende til at veislitasje og dekkslitasje var proposjonal. Poenget var at tyngre biler som akselererer og retaderer like raskt som lette biler vil få høyere dekkslitasje. Derfor er det grunn til å tro at el biler sliter mere gummi so blir til svevestøv.

 

Dette er imidlertid en faktor som føreren påvirker mere enn bare vekta. Elbiler kjører ofte økonomisk for å spare batteri.

Lenke til kommentar

Statistisk sett er det en mye lavere prosentandel elbilister som velger piggdekk enn fossilbilister. Det har antagelig noe å gjøre med genuin miljøinteresse (som enkelte hevder ikke eksisterer siden penger/subsidier visstnok skal være det eneste som motiverer folk til å velge elbil)

Lenke til kommentar

Statistisk sett er det en mye lavere prosentandel elbilister som velger piggdekk enn fossilbilister. Det har antagelig noe å gjøre med genuin miljøinteresse (som enkelte hevder ikke eksisterer siden penger/subsidier visstnok skal være det eneste som motiverer folk til å velge elbil)

 

Sett i lys av at elbilen også oftest er den som brukes på de kortere turene i hverdagen, så er det ikke-same behovet for å sikre seg på samme vis som om man kjører veldig ofte langturer som man må ta, og ikke kan velge å utsette.
Lenke til kommentar

Det her mere med geografisk konsentrasjon av Teslaer ,Leafs og e-golfer å gjøre tipper jeg.

Se etter det i statistikken.

Bilister i Troms og Finnmark velger mere piggdekk en bilister på Østlandet og Sørlandet.

https://www.vegvesen.no/_attachment/112307/binary/199270

 

Deretter se på geografisk andel el biler. Kanskje dere finner en sammenheng.

 

Edit:

Litt ferskere statistikk

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/10/21/195250813/pigg-eller-piggfritt-det-kommer-pa-hvor-du-bor

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra at det virker som ABC Nyheter ikke vet forskjellen på Troms og Tromsø er jeg enig i de siste avsnittene:
 

Aller flest biler med piggdekk finner vi imidlertid i Tromsø. Der velger hele 92 prosent av bilistene piggdekk og bare 8 prosent piggfrie.

– Ikke akkurat overraskende, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Jeg har selv bodd der, for en del år siden riktig nok. Det regnet og snødde om hverandre og temperaturen lå ofte rundt 0-grader. Det resulterte i såpeglatte veier og tidvis krevende kjøreforhold. Dessuten så er det jo ikke akkurat flatt der, heller. Jeg forstår piggdekkvalget, avslutter Skogstad.

Etter å ha prøvd piggfritt i Tromsø noen måneder var det lett å konkludere med at det er direkte farlig for min bruk. Alle de piggfribrukerne jeg kjenner klarer seg fint uten bil de verste dagene. Samtlige av dem sier selv at hvis de hadde vært avhengig av bilen hver dag ville de kjørt med pigg.

Lenke til kommentar

 

 

Det siste eksemplet jeg kommer på, var debatten om AMS målere. Der har helsemyndighetene bestemt at leger ikke får gi el-overfølsomhet ikke skal gis som en diagnose, og dermed grunn for å slippe unna å få montert AMS måler. Skal man da spørre legen sin om man er el-overfølsom, så får man et _politisk_ svar, ikke et _medisinsk_ svar. Da har vi faktisk kommet dithen et en norsk lege er en svært dårlig kilde til medisinsk informasjon om el-overfølsomhet.

Feil. Det er et medisinsk svar. Det politiske her er at legen ikke får spre feilinformasjon og lyve om at det er noe som heter el-overfølsomhet. Det er et medisinsk faktum at dette ikke eksisterer.

 

Igjen: Det politiske her er at legen pålegges å følge vitenskapelig, faglig, medisinsk kunnskap.

 

Du er meget forvirret.

 

Elfølsomhet har eksistert lenge før det ble en motesak å bli syk. At det fins hypokondere, er ikke det samme som at omgangssyken, hodepine, influensa, røde hunder, meslinger og hva som eksisterer av sykdommer og allergier ikke gjør det.

 

El-overfølsomhet eksisterer ikke i dag, og eksisterte selvsagt ikke tidligere heller. El-overfølsomhet er i realiteten psykisk sykdom. Dette er bekreftet gjennom flere studier.

 

Det er helt riktig at det at det finnes hypokondere ikke betyr at reelle sykdommer ikke er reelle, men det er det heller ingen som har påstått. I motsetning til den falske el-overfølsomheten vet man at disse reelle sykdommene eksisterer.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-)

Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar.

Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass.

Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-)

Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar.

Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass.

Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?

Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp..

Lenke til kommentar

 

 

Det er i alle fall tydeleg kva folk vil ha! I mars var 55,8% av alle nyregistrerte bilar ladbare. 37,3% elbilar utan eksosmotor. Til samanlikning hadde berre 16% av alle nyregistrerte bilar i mars dieselmotor og 20% berre bensinmotor utan elektrisk hjelp. :-)

Dersom Elon får Model 3-produksjonen på stell i år, tenkjer eg vi ser 50% elbilar innan utgangen av året. Kanskje utan Model 3 òg, dersom andre produsentar får fart på sin produksjon. No er det lange ventelister på alle elbil-modellar.

Elbilen har manifistert seg som fyrstevalet for norske bilkjøparar, med hybridar på andreplass.

Korleis hadde desse tala vore om fossilbiler var uten avgift eller bom og parkeringsfordeler?

Hvilken rolle spiller det? Elbiler er ikke billigere i innkjøp..

Hvorfor selges ikke rene el biler i stort antall i våre naboland? Finnland Danmark og Sverige har mikroskopiske salgstall. Kun hybride fossil kjøretøyer i bittesmå antall. Er det pga subsidier eller er de idioter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...