Gå til innhold

Bør det være gratis å ringe 02800?

12 stemmer

1. 1. Bør det være gratis å ringe politiet?

• Ja
      10
    • Nei
      2

Anbefalte innlegg

Det siste kravet fra sosialistenes hylekor er at det bør være gratis å ringe 02800. I dag koster det 1-3 kroner i minuttet, noe jeg mener er bra. Da slipper man problemet med at folk tulleringer. Vi har alle råd til å avse noen kroner den ene gangen i livet vi har behov for hjelp. Dessuten, hvis det skal være gratis å ringe så må skattene økes (eller det må kuttes i andre tilbud). Så du ender opp med å betale likevel. Sannsynligvis mer. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Skattene vil ikke øke. Kostnaden med å ringe 02800 går rett i lomma til din mobiloperatør. Deler av denne inntektskilden har allerede falt bort, noe operatørene har kompensert rikelig med å øke andre priser. F.eks. koster 1 MB med data kr 125 i Monaco. Det tilsvarer å betale over 30.000 kr for en flaske brus.

Edit: typo

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Skattene vil ikke øke. Kostnaden med å ringe 02800 går rett i lomma til din mobiloperatør. Deler av denne inntektskilden har allerede falt bort, noe operatørene har kompensert rikelig med å øke andre priser. F.eks. koster 1 MB med data kr 125 i Monaco. Det tilsvarer å betale over 30.000 kr for en flaske brus.

Hvis det skal bli gratis så må vel staten ta regninga? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis det skal bli gratis så må vel staten ta regninga?

Skjønte du hva jeg skrev?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er frivillig å ringe 02800. Dersom du vil ringe dem gratis så ringer du det lokale nummeret du finner på nettsidene til politiet.

OK, så da er Senterpartiet bare dårlig informert?

De kjenner bare til 02800.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Da jeg var ung var det 112. 02800 har jeg faktisk ikke hørt om engang.

Hvis du aldri hadde hørt om 02800, hvordan kom du da på å starte denne tråden?
Lenke til kommentar

Da jeg var ung var det 112. 02800 har jeg faktisk ikke hørt om engang.

Hvis du aldri hadde hørt om 02800, hvordan kom du da på å starte denne tråden?

Jeg leste en sak i NRK om noen som krevde at det ble gratis å ringe politiet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Å ringe 110, 112 og 113 er alltid gratis.

Nummer som begynner på 0 eller 8 kalles overtakserte nummer, eller spesialnummer. Prisen er ofte på 3-5 kroner per minuttt. Sleipe selgere hos mobiloperatørene har gjort en formidabel jobb med å fortelle bedriftene at korte nummer er kjekt å ha, fordi de skal være lette å huske. Resultatet er at de ender opp med å voldta kundene sine, som må betale skjorta for å være kunder. Politiet og en rekke offentlige etater har hoppet på dette toget, men mange har droppet overtakserte nummer, av eget tiltak. Oslo kommune har byttet nummer fra 02180 til 21802180. Lekkert.

Inntektene går uavkortet til mobiloperatørene, og som dere sikkert har gjettet var Telenor først ute. Telia kom etter noen år senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Tull og OT er fjernet fra tråden.

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via Personlig Melding.

Lenke til kommentar

Nummer som begynner på 0 eller 8 kalles overtakserte nummer, eller spesialnummer. Prisen er ofte på 3-5 kroner per minuttt. Sleipe selgere hos mobiloperatørene har gjort en formidabel jobb med å fortelle bedriftene at korte nummer er kjekt å ha, fordi de skal være lette å huske.

Ikke bare de som begynner på 0 eller 8, men alle femsifrede nummer. Og poenget med at korte nummer både er kjekt å ha og lette å huske gjelder i høyeste grad også for politiet. Klinge og SP "vet" nok at det er mulig å ringe et normalt 8-sifret telefonnummer til sitt lokale politikontor helt gratis, men det hjelper lite når "ingen" andre vet det, og det utelukkende er 02800 som markedsføres (bl.a. på bilene) som vakttelefonnummer. At ett og samme nummer er landsdekkende, men går til din nærmeste operasjonssentral (som 110/112/113 også gjør) er også en åpenbar fordel.

Det som burde vært gjort for lenge siden var selvsagt å kreve (lov, forskrift, whatever) at tele-operatørene skulle likebehandle femsifrede "skygge"nummer med normale åttesifrede, i stedet for å kreve at alle bedrifter med "dyre" femsifrede nummer også skulle ha et åttesifret som er "gratis" (dvs inngår i de inkluderte minuttene dine...) å ringe til.

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-slutt-pa-dyre-femsifrede-telefonnumre-1.13449845

Argumentet om at skattene må øke om det blir gratis å ringe, kommenterer jeg med ett ord; tull. Det er ikke politiet/staten som tjener penger i dag på at folk ringer det femsifrede nummeret, dermed taper de heller ingenting på at det blir "gratis", det er det i tilfelle tele-operatøren som taper på. (med mindre tele-operatøren legger regningen over på den som blir oppringt, men det ville ikke vært aktuelt med forslaget mitt over...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...